Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دویچه وله، روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) سخنگوی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: «مرگ هر زندانی باید فوری، اساسی و به طور شفاف از جانب یک نهاد مستقل بررسی شود».

محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر روز دوشنبه (۲۷ خرداد) در جریان رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه نقش بر زمین شد و پس از مدت کوتاهی درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلویزیون دولتی مصر گزارش داد که درگذشت او بر اثر سکته قلبی بوده است.

اسامه الحلو، وکیل مرسی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما حتی نتوانستیم او را به درستی از پشت دیوارهای شیشه‌ای ضدگلوله ببینیم».

به گفته این وکیل دادگستری، متهمان دیگری که در کنار مرسی بودند "محکم به شیشه می‌زدند و فریاد سر می‌دادند که مرسی درگذشته است».

پیکر رئیس جمهور پیشین مصر روز سه‌شنبه در حضور جمعیت کوچکی متشکل از اعضای خانواده‌ او در قبرستان مدینه‌النصر قاهره به خاک سپرده شد.

بسیاری از گزارش‌هایی که در دو روز گذشته در باره مرسی منتشر شده حاکی از وضعیت نابهنجار او در زندان بوده و در برخی موارد تاکید شده است که به او حتی امکان دسترسی کامل به مراقبت‌های پزشکی نداده‌اند.

در مارس ۲۰۱۸ نیز یک کمیته مستقل بریتانیایی وضعیت مرسی را در زندان بررسی کرده و به این نتیجه رسیده بود که او ۲۳ ساعت در روز را در زندان انفرادی به سر می‌برد.

کریسپین بلانت، سرپرست کمیته گفته بود که مرسی به بیماری قند و نارسایی کار کلیه مبتلا است و اگر یک داروی ضروری به‌موقع به او نرسد، حتما جان خواهد باخت.

دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار بررسی دقیق دلایل مرگ مرسی شده‌اند.

اخوان‌المسلمین هم مرگ مرسی را "قتل عمد" از جانب دولت مصر خواند و او را "شهید" نامید.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز از همتای پیشین مصری خود به عنوان "شهید" نام برد و در مراسم بزرگداشتی که برای او در مسجد فاتح استانبول برگزار شده بود شرکت کرد.

محمد مرسی ۶۷ ساله در سال ۲۰۱۲ پس از سقوط دولت حسنی مبارک، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد اما یک سال بعد با کودتای ارتش برکنار گردید و به اتهام "کشتار منتقدان" به اعدام محکوم گشت. در سال ۲۰۱۶ دادگاه استیناف حکم اعدام او را به حبس درازمدت تبدیل کرد.

کد خبر 444675

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مصر مصر محمد مرسی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۲۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش جهاد تبیین در شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ در این همایش سومین سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار شهید سید محمد حجازی جانشین سپاه قدس گرامی داشته شد، همچنین در این مراسم به مناسبت هفتمین روز در گذشت جانباز و فرمانده دوران دفاع مقدس حاج محمد کیانی برخی ابعاد شخصیتی وی بررسی شد.
سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی دیگر از محور‌های این همایش تبیینی بود عملیات بزرگ وعده صادق و حمله موشکی سپاه به سرزمین‌های رژیم جعلی اسرائیل یکی دیگر از محور‌های این همایش بود که برخی صاحب نظران دیدگاه‌های خود را درباره این حمله غرورآفرین ارائه کردند.
در بخش دیگری از این همایش واقعه حمله نظامی آمریکا در طبس و شکست این حمله بررسی شد.
سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور به عنوان میهمان ویژه این مراسم در سخنانی روح معنویت و همراهی مردم را عامل موفقیت در تمامی رویداد‌ها و فراز و نشیب انقلاب عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • سازمان ملل خواستار تحقیق بین المللی درباره گور‌های جمعی شد
  • فلسطین نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب را خواستار شد
  • همایش جهاد تبیین در شهرکرد
  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان
  • بررسی مشکلات آموزشی شهر مجومرد
  • ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد
  • حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف/ شفاف و به‌روز هستیم
  • یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد