Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@19:43:46 GMT

ایران به اروپا هشدار داد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۳۴۴۱

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه الجزیره گزارش داد: ایران به اروپاییها هشدار داد از کاهش پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه هسته ای، پس از ضرب الاجل 60 روزه عقب نشینی نخواهد کرد.

نورالدین الدغیر خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره سخنان امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران می خواهد به طرف اروپایی یادآوری کند که مهلت 60 روزه به آن برای عمل کردن به تعهداتش بر اساس توافقنامه هسته ای، به پایان خود نزدیک می شود و طرف اروپایی باید پیش از آنکه ایران گام های بعدی را بردارد، به سرعت وارد عمل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در واقع تاکید دارد که برداشتن این گام ها را پیگیری خواهد کرد. ایران در نخستین گام تولید اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را افزایش داد و تا پایان این ماه، از سقف تعیین شده در توافقنامه هسته ای عبور خواهد کرد.

خبرنگار این شبکه افزود: تهران همچنین به طرف اروپایی هشدار می دهد که از موضع خود و برداشتن این گام ها عقب نشینی نخواهد کرد، مگر آنکه طرف اروپایی تعهداتش را عملی کند.

تهران اعلام می کند گام های بعدی در برنامه هسته ای، مهم و حساس خواهد بود و شاید طرف اروپایی و نیز طرف آمریکایی را به شدت ناخرسند کند.

ایران تصمیم گرفته است پس از هشتم ماه ژوئن آینده، درصد غنی سازی اورانیوم را از حدود 4 درصد بالاتر ببرد. ایران می گوید سایت فردو برای چنین اقدامی آماده است.

در مذاکرات هسته ای، بحث های زیادی بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک بر سر تاسیسات فردو صورت گرفت، زیرا در آن اورانیوم تا 20 درصد غنی سازی می شد. ایران همچنین می گوید رئاکتور آب سنگین اراک را راه اندازی خواهد کرد. ایران از کشورهای اروپایی می خواهد تا به تعهد خود درباره فعال کردن سازوکار ویژه مالی معروف به اینستکس عمل کنند. ایران می گوید در این باره پیش از این با طرف اروپایی مذاکره کرده است. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده بود و نشستی در سطح کارشناسان برگزار شد. همچنین نشست بسیار مهمی در اواخر این ماه در سطح مدیران کل سیاسی وزارتخانه های امور خارجه ایران و گروه چهار بعلاوه یک برگزار خواهد شد. وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه هم ممکن است برای حل این مشکل به ایران سفر کنند. ایران امیدوار است با فعال شدن اینستکس، بتواند نیازهای خود از جمله مواد غذایی و دارویی را تامین کند. البته تهران به این حد اکتفا نمی کند و می گوید باید گام هایی برای صادرات نفتی ایران و تسهیل معاملات بانکی این کشور برداشته شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام اروپا آمریکا تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هورایزن اروپایی نهادی که نماینده بیش از ۸۷۰ دانشگاه در ۴۹ کشور اروپایی است، به فراخوانی ملحق شده است تا بودجه تحقیق و توسعه اتحادیه اروپا ۲ برابر شود و به ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۱۶.۵ میلیارد دلار آمریکا) برسد.

بیشتر بخوانید: سیاست‌های ترکیه برای خصوصی‌سازی آموزش عالی

با این حال، انجمن دانشگاه‌های اروپا (EUA) معتقد است که برنامه چارچوب تحقیقاتی و نوآوری هورایزن اروپایی که تا سال ۲۰۲۷ اجرا می‌شود برای ادامه فعالیت به چیزی بیش از افزایش بودجه نیاز دارد تا اروپا بتواند به خواسته‌های خود برسد. فعالیت‌هایی مانند اقتصادهای وابسته به دانش و حل چالش‌های پیش روی این قاره.

برنامه جدید از سال ۲۰۲۸ شروع می‌شود، دهمین برنامه چارچوب تحقیق و نوآوری اروپا معروف FP۱۰ به است.

برخی اعضای ارشد پارلمان اروپا بر ضرورت ۲ برابر کردن بودجه تحقیق و توسعه تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا همچنین خواهان حمایت بیشتر برای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک کوچک‌تر، تقویت مشارکت‌های فرا مرزی، بین بخشی و تبادل دانش است. این اتحادیه خواستار افزایش حمایت هدفمند از کشورهایی با ظرفیت تحقیق و توسعه کمتر برای پُر کردن شکاف تحقیق و توسعه بین کشورهای اروپایی است. به خصوص بین کشورهایی که در سیستم‌های تحقیق و توسعه پیشرفته‌تر اغلب در شمال و غرب اروپا قرار دارند.

سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تحقیق و توسعه بلندپروازانه نیست

ارزیابی نهایی کمیسیون اروپا از برنامه چارچوب قبلی اداره تحقیقات و نوآوری کمیسیون اروپا (R&I) نشان داد که هزینه‌های اتحادیه اروپا در R&I تاثیر علمی، اجتماعی و اقتصادی مهمی دارد؛ اما سطوح فعلی سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در تحقیق و توسعه به اندازه کافی بلندپروازانه نیست. اولین ارزیابی از برنامه در حال انجام هورایزن اروپایی نشان می‌دهد که برای تامین مالی پیشنهادات با کیفیت بالا، ۳۴ میلیارد یورو اضافی در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ مورد نیاز بوده است.

گفتنی است، هورایزن اروپا، خط آسمان اروپا یا افق اروپا (انگلیسی: Horizon Europe) یک ابتکار برنامه‌ریزی تحقیقات علمی ۷ سالهٔ اتحادیه اروپا است که جانشین برنامهٔ اخیر افق ۲۰۲۰ و برنامه‌های چارچوب قبلی برای تحقیق و توسعه فناوری است. کمیسیون اروپا طرحی را برای هورایزن اروپا با افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌های علمی اتحادیه اروپا طی سال‌های ۲۰۲۱–۲۰۲۷ تهیه و تصویب کرد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1227946 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • افزایش مرگ اروپایی‌ها بر اثر گرما
  • گرما اروپایی‌ها را کشته است
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • آماده باش برای 10 نقل و انتقال اروپایی در تابستان 2024
  • شگفتی کامل شد؛ ژیرونا برای اولین بار در رقابت‌های اروپایی بازی خواهد کرد