Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@17:46:38 GMT

وقتی همه ی کاسه و کوزه ها، بر سر میراث فرهنگی می شکند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۳۶۹۳

وقتی همه ی کاسه و کوزه ها، بر سر میراث فرهنگی می شکند

جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان، با موضوع بررسی موارد و مشکلات حوزه ایمنی بازار با حضور مسئولین مربوطه برگزار شد و عدم حضور مسئولین میراث فرهنگی باعث ایجاد حواشی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع؛ جلسه کمیسیون خدمات شهری امروز شورای شهر همدان، با موضوع بررسی موارد و مشکلات حوزه ایمنی بازار با حضور مسئولین مربوطه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته ای که در این جلسه قابل توجه بود، عدم حضور مدیر، معاونین و حتی یکی از مسئولین اداره میراث فرهنگی بود که صدای سایر مسئولین از جمله آقایان ترابی، بیاناتی و گردان را درآورد و باعث شد همه ی کاسه و کوزه ها بر سر این اداره بشکند.

آنطور که از جلسه برداشت میشد ظاهرا همکاری مناسبی بین سازمان آتش نشانی، اداره برق و گاز و همچنین کمیسون اصناف بازار وجود دارد و همگه ی ارگان ها بر این امر تاکید داشتند که تنها اداره ای که هیشه مانع از فعالیت ها شده است، اداره میراث فرهنگی می باشد.

در ادامه سخنان مسئولین را خواهید خواهند.

 

حداقل ایمنی در بازار همدان وجود ندارد

محمدرضا بیاناتی، رئیس سازمان آتش نشانی همدان، با بیان اینکه حداقل ایمنی در بازار همدان وجود ندارد، گفت: متاسفانه بازار همدان التهاب ایجاد حادثه را دارد و در صورت وقوع حادثه نمیتوان به خوبی امدادرسانی کرد؛ چراکه نه امکاناتی که باید را داریم و نه فضای بازار برای عبور مناسب است.

بیاناتی، با اشاره به آمار عملیات های آتش نشانی در سال 97 افزود: سه هزارو  700 عملیات در محدوده شهر داشتیم و این آمار کمی نیست؛ اگر بارها گفتیم بازار همدان و جان مردم در خطر است بخاطر این است که میدانیم چه اتفاقاتی باعث ایجاد حادثه و آتش سوزی می شود.

وی، با بیان اینکه تلاش چهار ساعت آتش نشانان در هگمتانه، بخاطر آن بود تا آتش 7هکتار هگمتانه به بازار همدان نرسد تصریح کرد: زیر ساخت ها  در بازار اصلا مناسب نیست و ترس و نگرانی از حادثه در همواره برای ما وجود دارد پس باید شروه به ایجاد به ایمنی کنیم.رئیس سازمان آتش نشانی همدان، یکی از مشکلات سطح شهر به ویژه بازار را عدم نصب تابلوهای راهنمایی عنوان کرد و گفت: اگر در بازارها، پاساژ ها و انبار ها بتوانیم نوع مشاغل و حتی محصولاتی که در آن مکان ها هست را مشخص کنیم در امر امداد رسانی سریعتر میتوان اقدام کرد.

بیاناتی، در ادامه با اشاره  به اینکه دو مجموعه در آستانه ی پلمپ قرار دارند تصریح کرد: تا به امروز با این دومجموعه کنار آمدیم و پلمپ نکردیم چرا که بسیاری در آن جا مشغول کسب و کارند و اگر پلمپ شود با مشکلات عمده اقتصادی روبه رو میشوند ولی آستانه تحمل ما نیز به پایان رسیده و امیدواریم اخطار ها را جدی بگیرند.

 وی، ضمن تاکید بر اینکه عدم توجه کاسبان و بازاریان به اخطار ها و نکات ایمنی نیاز به نظارت جدی دستگاه های نظارتی اصناف دارد افزود: دستگاه قضایی همکاری خوبی با ما داشته و باید وظایف دستگاه های سیاست گذار نیز مشخص شود.

 

بیمه ها،ابتدا ایمنی را بررسی کنند

رئیس سازمان آتش نشانی همدان، در خصوص بیمه هایی که با اصناف همکاری دارند یاد آور شد: بیمه ها فقط به فکر پر کردن جیب خود نباشند و ابتدا ایمنی هار را بررسی کنند و سپس بیمه فرد و مغازه اش را برعهده بگیرند.

بیاناتی، از نحوه ساخت و معماری بسیاری از پاساژ ها و اماکن انتقاد کرد و گفت: بسیاری از این اماکن حتی درب های خروج اضطراری ندارند که مردم بتوانند موقع بحران از آن ها خارج شوند و این ضعف بزرگی محسوب میشود.

وی در پایان از در خواست کرد تا مکانی به عنوان پایلوت در نظر گرفته و براساس زمان بندی شروع به ایمن کردن نقاط مختلف ر بازار کنند.

 

در حال حاضر تمام مشکلاتمان با میراث فرهنگ است

عباس ترابیان، مسئول امور راسته بازارها‌ی ‌اتاق اصناف همدان، در ادامه این جلسه ضمن اشاره براین که بازار همدان قدمتی تاریخی دارد و چندین دهه است که هدف اصلاح زیرساخت آن بوده گفت: ایجاد ایمنی دغدغه ی همه ی ما می باشد و با همکاری سایر ارگان ها در تلاشیم تا ایمنی را برقرار سازیم.

ترابیان، با بیان اینکه طی چهار سال اخیر برای همه ی مغازه های بازار و پاساژ ها هیئت امنا انتخاب کردیم افزود: ادرس و مشخصات تمام گاراجها و پاساژ ها در دست هیئت امنا هستن و در اختیار آتش نشانی خواهیم گذاشت.

مسئول امور راسته بازارها‌ی ‌اتاق اصناف همدان، با تاکید بر اینکه مسئولین میراث فرهنگی باید در این جلسه حضور داشتند تا توضیحاتشان را به علت عدم همکاری با آتش نشانی و اتاق اصناف جویا شوند تصریح کرد: در حال حاضر هرمشکلی در بازار داریم به میراث فرهنگی برمیگردد.

وی با اشاره به اینکه تمام پاساژ ها  راسته بازارها را به کمک مسئولین توزیع برق پایش کرده و مشکلات را بررسی کردند گفت: سقف قسمتی از بازار آتش گرفته بود و تیر چوبی داشت و احتمال سقوط آن بسیار زیاد بود اما مسئولین میراث فرهنگی اجازه ندادند حتی یک میخ در آنجا به دیوار بزنیم و اگر آن منطقه دچار حادثه شود مقصر اصلی آن میراث فرهنگی است.

ترابیان، با اشاره به سایر مشکلاتی که با میراث فرهنگی دارند تصریح کرد:ما مسقف کردن سبزه میدان و بازار طلا فروشان را در دستور کار داریم اما آقای ترابی که در میراث فرهنگی هستند میگویند من به صورت شفاهی موافق هستم اما کتبی موافق نیستم.

وی ادامه داد: هر هفته به دنبال آقای مالمیر هستیم تا جلسه بگذاریم بلکه مشکلات حل شوند اما جوابمان را نمیدهند و من مطئنم شهرداری، اداره برق و آب هم با میراث فرهنگی مشکل دارند.

مسئول امور راسته بازارها‌ی ‌اتاق اصناف همدان، در پایان منافع کسبه در چارچوب قانون را مهم دانست و گفت: روز اصناف نزدیک است و ما از شورای شهر تقاضا داریم که یکی از معابر همدان را به نام شهدای اصناف قرار دهند.

 

اگر به داد بازار نرسیم اتفاق ناگواری رخ می دهد

در ادامه این جلسه، ایرج صابری، مدیر توزیع برق منطقه ۲ همدان، برگزاری جلسات اینچنینی را لازم دانست و گفت: به یاد دارم طی 12 سال گذشته جلسات زیادی تشکیل شده ولی عملیات آن ها به ندرت جلو رفته است.

وی عمده مشکلات ایمنی بازار را به دودسته مشکلات داخلی و خارجی تقسیم کرد و افزود: من به فرماندار نامه زدم که اگر به داد بازار نرسیم ممکن است اتفاق ناگواری همچون آتش سوزی در تبریز و تهران و سایر منناطق رخ دهد و آنوقت به دنبال مقصر خواهیم بود که فایده ندارد.

صابری، با اشاره به اینکه باید مصوباتی وجود داشته باشند که توان اجرایی شدن داشته باشند افزود: بسیاری از کاسبان چندین میلیارد جنس در مغازه خود دارند اما راضی نمیشوند یک تا دو میلیارد هزینه کنند تا ایمنی مغازه خود را تامین کنند.

مدیر توزیع برق منطقه ۲ همدان، ادامه داد: ما میخواهیم همه فرسودگی دیوار ها و جداره های خارجی که دغدغه بزرگی اند را حل و فصل کنیم و این نیاز دارد تا ابتدا با میراث فرهنگی به نتیجه مورد نظر برسیم.

وی با تاکید براینکه بحث ایمنی نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: در پاساژ قدس 60 میلیون تومان هزینه سیم کشی انجام میشود و فردای آن روز عملا تبدیل به دکور مغازه می شود و تمام زحمات به هدر می رود.

صابری، با اشاره به آتش سوزی های بزرگ در تهران و بازار تبریز تصریح کرد: تقریبا بالای 90 درصد بخاطر علت آتش سوزی ها تاسیسات و سیم کشی داخلی بوده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید

مصطفی ده پهلوان فارس اظهار داشت: اصلی‌ترین کانون تمدنی ایرانی فرهنگی است.

به گزارش ایسنا، وی امروز، ۳۰ فروردین ماه در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد، گفت: ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در استان فارس بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شعار امسال روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی که به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تاکید دارد، اشاره کرد و گفت: معتقدم این شعار به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرح‌شده گره می‌خورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم به فنا خواهد بود.

ده پهلوان افزود: برای نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی، چون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه‌شده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است، افزود: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف، چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها براین مهم تأکید داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه سخنانش اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و گفت: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدام ارزشمند و بزرگی است که باعث می‌شود حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحت‌تر صورت گیرد.

ده پهلوان ادامه داد: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت می‌توان از آن‌ها حفاظت و حراست کرد.

وی به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضاییه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال‌شده است.

امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد، سند مالکیت تخت جمشید با حضور تنی چند از مسئولین کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از ۱۰۰ نفر از پیسشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد موثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • شور زندگی در جمعه بازار همدان
  • کشف و ضبط سه دستگاه فلزیاب در کبودارهنگ و اسدآباد
  • کشف سه دستگاه فلزیاب در کبودراهنگ و اسدآباد
  • عدم راه اندازی مجتمع بنکداران مواد غذایی همدان
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • بسکتبال NBA | سیکسرز همان آش و کاسه را مقابل هیت قرار داد
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • (ویدیو) ضرغامی: ضرغامی: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوم چی هست درباره آن اظهارنظر می‌کنند!
  • محدوده بازار تهران رکورددار ساختمان‌های ناایمن