Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: نخستین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

رئیس قوه قضائیه در ابتدای این جلسه با بیان اینکه اولین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم با حضور اعضای آن از سه قوه و نهادهایی که نقش جدی در پیشگیری از وقوع جرم دارند، تشکیل می‌شود، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم موضوعی است که قبل از اینکه لازم باشد برای آن دلایل نقلی بیان کنیم، به میزان کافی دلیل عقلی وجود دارد که قبل از وقوع جرم باید تمهیداتی برای پیشگیری از آن اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بدون تردید و به معنای عام همه دستگاه‌ها در کشور مأموریت پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ دستگاهی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌شناسیم که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم را در عداد وظایف خود بر عهده نداشته باشد، خاطر نشان کرد: در وظایف همه دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و در ارتباط با همه اقدامات، مسئله پیشگیری یک مسئله روشن و بدیهی است.

وی با بیان اینکه جامعه بری از جرم و جنایت و ناهنجاری و پاک و سالم، مطلوب همگان است، تصریح کرد: این موضوع می‌طلبد که مدیران در عرصه‌های مختلف هم اندیشی و هم گرایی برای پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند.

وی افزود: تاکنون در دستگاه‌های مختلف اجرایی و قضائی اقداماتی در این حوزه انجام شده است و نیروی انتظامی و سمن‌ها و نهادهای مردمی اقداماتی انجام داده‌اند؛ اما قانونگذار در سال ۹۴ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن شورایی عالی مرکب از قوای سه گانه در نظر گرفته شد تا گرد هم آیند و برای کیفیت پیشگیری از وقوع جرم اندیشه کنند.

وی با تبیین وظایف شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به اولین وظیفه آن اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این وظایف این شورا سیاستگذاری کلان و تهیه یک برنامه ملی برای پیشگیری از وقوع جرم منطبق با وظایف سه قوه می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: بر اساس این برنامه کلان که یک برنامه ملی است، یک تقسیم وظایف برای سه قوه صورت می‌گیرد.

وی به عنوان دومین وظیفه، بررسی وضعیت جامعه و یافتن علل وقوع جرم را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: باید هر جرمی که در جامعه اتفاق می‌افتد، علل آن پیدا شود و برای از بین بردن علل وقوع جرم همگان تلاش نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن رئیسی شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت‌ها در استان بوشهر ۷ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، عمار شهنیایی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تأمین امنیت جامعه خط قرمز دستگاه قضائی است اظهار کرد: بر اساس سند تحول قضائی نیاز است اقدامات پیشگیرانه و قاطعانه در مورد افرادی که نظم و امنیت جامعه را بر هم زده‌اند در دستور کار قرار گیرد.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر، درباره برنامه راهبردی استان بوشهر برای پیشگیری و مقابله با بزه سرقت در سطح استان بوشهر گفت: سرقت از جمله جرایمی است که بالای ۷۰ درصد جرایم کیفری استان را به خود اختصاص داده و برای کنترل و کاهش وقوع این دسته از جرایم نیاز به برنامه ریزی برای تقویت پیشگیری وضعی، اجتماعی، رسانه‌ای و کیفری وجود دارد.

اجرای اقدامات پیشگیرانه و قاطعانه

وی با بیان اینکه در موضوع مهم پیشگیری از وقوع سرقت، حداقل ۲۷ دستگاه به استناد دستورالعمل صادره دارای شرح وظایف مصرح و مشخص است، گفت: تأمین امنیت جامعه خط قرمز دستگاه قضائی بوده و بر اساس سند تحول قضائی نیاز است اقدامات پیشگیرانه و قاطعانه در مورد افرادی که نظم و امنیت جامعه را بر هم زده‌اند و به اموال مردم خسارت وارده می‌کنند با هدف کاهش جامعه آمار کیفری باید در دستور کار قرار گیرد.

شهنیایی اضافه کرد: در همین راستا، قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت در دستگاه قضائی استان به صورت ماهیانه با هدف و رویکرد مطالبه‌گری و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که وجود دارد برگزار شد که خوشبختانه در کاهش بسترهای وقوع جرم و افزایش فرصت کشف با روش علمی و کارآگاهی مؤثر بوده است.

مقابله هدفمند و مؤثر با بزه سرقت

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر گفت: بر اساس آمار، میزان سرقت در سال جاری تا این لحظه در استان بوشهر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۷ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین دستگاه قضائی استان مأموریت پیشگیری و مقابله هدفمند و مؤثر با بزه سرقت را با همکاری و مشارکت شهروندان و هم‌افزایی و هم‌‎پوشانی سایر دستگاه‌ها تا پایان سال با جدیت دنبال خواهد کرد.

کد خبر 6080875

دیگر خبرها

  • «آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه» اصلاح و بازنویسی شود
  • ده روسی: افتخار می‌کنم که هدایت بازیکنانی چون مانچینی و الشعراوی را برعهده دارم
  • دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند
  • غافلگیری سارق حین سرقت در رشت
  • وظایف فرهنگی۲۳ دستگاه در زمینه حجاب وعفاف
  • دستگاه قضایی شهرستان بوکان حامی حفاظت از محیط زیست است
  • سرقت‌ها در استان بوشهر ۷ درصد کاهش یافت
  • کاهش جرائم مربوط به سرقت در ۱۵ حوزه قضایی 
  • دستگاه قضا مهمترین حامی پلیس در انجام مأموریت‌ها
  • رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا