Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@07:07:05 GMT

تلاش برای پس گرفتن عنوانی که دولت روحانی یدک می‌کشد!

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۴۲۹۱

«زیست محیطی‌ترین دولت»؛ این یکی از القابی است که دولت روحانی از مدت‌ها پیش یدک می‌کشد و حالا پویشی برای پس گرفتن آن از دولت شکل گرفته است.
به گزارش «تابناک»، درباره پویشی سخن می‌گوییم که حالا (امروز، ۲۹ خردادماه ۱۳۹۸ هجری خورشیدی) بیش از هزار و ششصد امضا زیر آن نقش بسته و خطاب به رئیس جمهور می‌گوید: «از محیط زیست فقط کارتش را دارید!» کارتی که چند سال پیش با عنوان «همیار محیط زیست» برای رئیس جمهور کشورمان صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رویدادی که در بیست و یکمین روز خرداد سال ۱۳۹۳ و در حاشیه بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه چالش‌های زیست محیطی به وقوع پیوست و چه بسا بسیاری را ترغیب کرد تا متقاضی دریافت کارت همیار محیط زیست شده و به قطار دولت برای مراقبت از مقوله‌ای که سال‌ها مورد غفلت واقع شده و خسارت‌هایی به بار آورده، بپیوندند.
اتفاقی که آن زمان قابل تقدیر به نظر می‌رسید هرچند بعد‌ها تردید‌هایی جدی در خصوص آن بروز و نمود یافت. تردید‌هایی از شاید یکی از جدی‌ترین هایشان، صدور مجوز گردشگری در آشوراده بود. تنها جزیره ایرانی در دریای خزر که در قلب پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع است و معصومه ابتکار مجوز دخل و تصرف در آن را امضا کرد.
همان معاون رئیس جمهور که امضایش ذیل کارت همیار محیط زیست نقش بسته بود و تقدیم رئیس جمهور شد. همان کارتی که مدت اعتبارش «۴ سال» درج شد بود و حالا یک سال و چند روز است از اعتبار افتاده و تمدید نشده. همان کارتی که بسیاری از فعالان و دوست داران محیط زیست بر این باورند که تنها داشته روحانی و دولتش در مساله محیط زیست است.
ادعایی که امضا کنندگان پویش یاد شده، برای اثبات آن، فهرستی از اشتباهات و خطا‌های محیط زیستی دولت ردیف شده که از جمله آنها، انتصاب افراد غیرمتخصص و اتخاذ بسیاری از تصمیمات موثر در محیط زیست و مخرب آن است. تصمیماتی مانند واگذاری قرق‌های اختصاصی و صدور مجوز شکار و مهار نکردن گرد و غبار‌ها و بی توجهی به منابع آب و غیره.
فهرستی که لازم نیست فعال محیط زیست یا متخصص این حوزه باشید تا بتوانید برخی از موارد درج شده در آن را حدس بزنید و کافی است کمی به حافظه رجوع کرده یا اخبار را رج بزنید. اخبار و گزارش‌هایی که نشان می‌دهند حال محیط زیست کشورمان تا چه اندازه وخیم است و از آتش سوزی و سیلاب گرفته تا خشکسالی و شکار، چه خطرات بزرگی در کمین آن نشسته و آینده ایران را تیره و تار جلوه می‌دهد.
آینده‌ای که در سایه تصمیمات دولتی در حال رقم خوردن است که لقب محیط زیستی‌ترین دولت را یدک می‌کشد و به باور بسیاری، لقبی نیست که برازنده اش باشد. به باور جمع بزرگی که در میانشان از اساتید دانشگاه گرفته تا نماینده مجلس، فعال محیط زیست، خبرنگار، نویسنده، محقق و حتی مردمانی که شعار‌های محیط زیستی دولت را عامل گرایش شان به رای دادن به روحانی ذکر می‌کنند، دیده می‌شود.
گروهی که شمارشان رو به افزایش است و امیدوارند در نتیجه تلاش شان، بتوانند لقبی که به دولت سنجاق شده را از آن جدا کنند. لقبی که با صدور مجوز صید ترال در جنوب و صدور مجوز صیادی برای چینی ها، با طرح‌های انتقال آب، مجوز‌های ساخت سد در جنگل‌های بکر شمال، بی توجهی به محیط بانان و... همخوانی ندارد.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: محیط زیست دولت روحانی پویش اردبیل اس 400 علی شمخانی ماده 36 برجام ماده 26 برجام کیمیا خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۴۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست به میزبانی دانشگاه شهرکرد، با اشاره به اهمیت بحث دانش بومی، گفت: سال‌ها در منابع طبیعی به استان‌ها اعلام شد که دانش بومی منابع طبیعی کشور احصا شود؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر مکتوب شدن دانش بومی محیط زیست تاکید شد، که امید است این دانش شروع و پیوندی میان دانش نوین و بومی باشد.

وی افزود: اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری، اولین دستاورد این نشست بود.

علی سلاجقه اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های بالای زیستی از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط ‌زیست و منابع این حوزه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد: تشکیل دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری، مشارکت‌های مردمی، نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های فعال مردمی را فراهم می‌کند.

ایشان با بیان اینکه حفظ محیط زیست بر عهده همه آحاد جامعه است، افزود: در دولت سیزدهم با مشارکت مردمی، بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست، کیفی‌سازی می‌شود.

سلاجقه در ادامه گفت: دانش بومی، امری اکتسابی و ریشه‌دار است؛ و توسعه صنعت بدون توجه به این دانش، توسعه‌ای ناپایدار محسوب می‌شود؛ در صورتی می‌توان به توسعه پایدار رسید که به ظرفیت‌های خود نگاه کنیم و تجارت درون‌زای محیط زیست کشور را از طریق دانش بومی، سامان بخشیم.

وی اشاره کرد: باید دانش بومی در راستای دانش نوین، احیا و استفاده شود و چنین همایش‌هایی ادامه‌دار باشد.

معاون رییس جمهور در ادامه، با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، اظهار داشت: این شعار، کاملا موشکافانه و آینده‌نگرانه انتخاب می‌شود و به عنوان حکم تلقی شده؛ به طوری که چندین سال مسائل اقتصادی در دستورکار قرار گرفت.

علی سلاجقه افزود: باید رابطه انسان و محیط زیست یک رابطه دوطرفه و قانون‌مدارانه تعریف شود و بتوان از ظرفیت سمن‌ها در این راستا، استفاده کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: تا هفته آینده نگاشت اولیه در خصوص ساز و کار مردم در بحث محیط زیست تقدیم دولت می‌شود و از طرفی، اتصال تولید کشور به توسعه پایدار و ضوابط استقرار محیط زیستی را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم.

ایشان یادآور شد: محیط زیست به عنوان بخش زیرساختی در کشور، مطرح بوده تا جهش تولید به نحو مطلوب انجام شود؛ از طرفی رشد اقتصادی دولت در سال گذشته ۵.۴ درصد و حتی به ۷.۸ درصد رسید؛ به‌طوری‌که ایران در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه از لحاظ جهش اقتصادی، رشد مناسبی داشته است.

وی در پایان اضافه کرد: قطعاً اطمینان داشته باشید که مباحث اقتصادی از سوی دولت، به نحو مطلوب، مدیریت و هر چه سریع‌تر، روزهای خوبی را تجربه می‌کند.

خبرنگار: نسرین قطره

انتهای پیام/

کد خبر: 1227511 برچسب‌ها سازمان محیط زیست کشور سازمان محیط زیست استان چهارمحال

دیگر خبرها

  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • استفاده از ظرفیت هنر در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست به میزبانی شهرکرد برگزار شد