Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای زیادی از جمله روسیه و چین کاملا بر این عقیده هستند که دولت دونالد ترامپ یا طرف دیگری با حمایت واشنگتن، پشت هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در خلیج عمان و افزایش نگرانی جهانی است.

به گزارش تابناک، شبکه المسیره در گزارشی نوشت: براساس داده‌های آماری و تکنولوژی و دستگاه‌های اطلاعاتی که روسیه و چین در اختیار دارند این دو کشور خواهان عدم سوءاستفاده از این حادثه شده و تأکید کرده‌اند نباید زود ایران را متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین در پیام صریح که واشنگتن آن را درک می‌کند بر تقویت روابط با ایران و تعاملات تجاری با ایران به رغم تحریم‌های واشنگتن تأکید کرد.

اما دو دلیل برای این مساله وجود دارند که واشنگتن یا طرفی که دولت آمریکا آن را برای حمله آموزش داده پشت حمله به نفتکش‌ها در خلیج عمان باشد.

این شبکه در واکاوی دلایل پشت پرده آمریکا در این ماجرا می‌آورد: دلیل اول دلیلی داخلی است که با نزدیک بودن زمان انتخابات آمریکا مرتبط است. ترامپ با شخصیت متکبر خود که همواره به دیگران توهین می‌کند مثل همان توهینی که به پادشاه عربستان و هم‌پیمانان دیگر کرده، اظهارات تحقیرآمیزی را که سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مورد او طرح کرد، نتوانست هضم کند. رهبر انقلاب ایران در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت، شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌داند و هیچ پاسخی هم به او ندارد و نخواهد داد. ترامپ امیدوار بود که ایران اهرم فشاری را که برای تضمین پیروزی در دوره ریاست‌جمهوری خود آن را به کار گرفته، بپذیرد. این اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای ترامپ بسیار گران تمام شد. این مساله نادری است که سید علی خامنه‌ای در دیدار با یک مهمان چنین اظهارات تحقیرآمیزی در مورد ترامپ مطرح بکند. این تحقیر کردن، ترامپ و دولتش را شوکه کرد و بی‌تردید از میزان تأییدکنندگان ترامپ در سطح نخبه‌های سیاسی و اقتصادی می‌کاهد.

اظهارات رهبر انقلاب اسلامی ایران در مورد ترامپ بی‌تردید از توانایی وی برای گرفتن پول از هم‌پیمانان خود به ویژه در منطقه خلیج فارس می‌کاهد و در نتیجه محبوبیت مردمی وی در داخل آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد و فرصت موفقیتش در انتخابات آمریکا نیز کمتر خواهد شد.

دلیل دیگر درباره تحولات جنگ علیه یمن و ناله و فریاد پرداخت‌کنندگان مالیاتی به دلیل حمایت آمریکا از عربستان، امارات و کشورهای دیگر منطقه در پی هدف قرار گرفتن فرودگاه أبها و سقوط سامانه حمایتی آمریکا به لحاظ تکنولوژیکی و حضور نظامیان آمریکایی در منطقه است.

رسانه‌های سعودی ناخرسندی از آمریکا را منعکس کرده و نشان دادند که دلیل شکست در مقابله با حملات انصارالله ضعف و ناتوانی سامانه‌های دفاعی پاتریوت و تاد آمریکاست. رسانه‌های سعودی جز در صورتی که از یک مقام بالاتر مجوز نداشته باشند چنین مسائلی را منتشر نمی‌کنند.

چالش بی‌سابقه‌ای که از زمان عملیات نهم رمضان و هدف قرار دادن خط لوله‌های نفت تا هدف‌گیری فرودگاه أبها با موشک کروز و حمله به فرودگاه‌ها و تعطیل کردن فرودگاه‌های نجران، جیزان و أبها به وجود آمده و انصارالله را در موضع قدرت قرار داده و ناتوانی آمریکا و مزدورانش را نشان داد، باعث شد دیوار کاخ‌های ابوظبی و ریاض قادر به پنهان کردن ناخرسندی ساکنانش نباشند.

در ادامه این گزارش می‌آید: ما معتقدیم که حمله به فرودگاه أبها و تأثیر روانی و رسانه‌ای آن بر ریاض، ابوظبی و هم‌پیمانان واشنگتن در منطقه باعث شد آمریکایی‌ها یا طرف میانجیگری مثل اسرائیل که بعداً اذعان کرد نیروهایش در دریای سرخ فعالیت دارند عملیات هدف قرار دادن نفتکش‌ها را در زمانی انجام دهند آن هم در حالیکه هنوز میانجیگر ژاپنی تهران را ترک نکرده بود. بعداً مشخص شد که یکی از نفتکش‌ها ژاپنی بوده و دیگری نیز در حال انتقال نفت به ژاپن بوده است این مساله موضع دفاعی تهران را تقویت کرد و نشان داد که تهران در این حادثه دست ندارد.

خلیج عمان پر از یگان‌های نظامی آمریکایی و در رأس آن ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن است. ایران آنقدر احمق نیست که با وجود این حضور نظامی گسترده آمریکا دست به چنین اقدامی بزند.

از زمان جنگ ویتنام و حتی تا زمان جنگ کوبا و عراق واشنگتن دنبال بهانه‌تراشی برای جنگ بوده است اما این بار آمریکا به دنبال بسیج سیاسی در شورای امنیت برای بین‌المللی کردن تنگه هرمز است و این بار برای رضایت عربستان و امارات دم از جنگ می‌زند.

همچنین اخباری وجود دارند مبنی بر اینکه حکام امارات از رسوایی نقششان در "معامله قرن" برای فروش فلسطین به اسرائیل و دفاع از وعده‌های ترامپ و دولتش پشیمان هستند. حتی ریاض هم در سایه تحولات کنونی دیگر آن اشتیاق را برای اجرای این معامله ندارد.

حادثه خلیج عمان مثل بهانه‌های قبلی و حوادث ساختگی دیگری است که آمریکا برای حمله به کشورهای دیگر از آن استفاده می‌کند. آمریکا دیگر آن قدرت قبل را ندارد. تحلیلگران می‌گویند اوضاع فرق کرده است جنگ در یمن ناکارآمدی مکانیزم نظامی آمریکا و ناتوانی در اداره جنگ‌ها را نشان می‌دهد. آمریکا بعد از پنج سال جنگ یمن در مقابله با دشمن قوی مثل ایران خسته و ناتوان به نظر می‌رسد. ایران هم‌پیمانانی دارد که او را تنها نمی‌گذارند. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن بر این مساله تأکید دارند.

این‌ها تأکید می‌کنند که آمریکا هرگز ارتش خود را برای جنگ به خلیج فارس به نیابت از عربستان و امارات و حتی تل‌آویو نمی‌فرستد. دشمن این بار محوری مقاوم و قوی است و ترامپ تنها به دنبال پیروزی‌اش در انتخابات است.

حمله به نفتکش‌ها تنها با هدف بهانه تراشیدن برای عرض اندام در مقابل ایران و بسیج بین‌المللی و منحرف کردن نگاه‌ها از توهینی است که ایران به ترامپ کرد. همچنین با هدف ساکت کردن هم‌پیمانان و ادامه دوشیدن آن‌هاست."

منبع: تابناک

کلیدواژه: آمریکا عمان نفتکش اردبیل اس 400 علی شمخانی ماده 36 برجام ماده 26 برجام کیمیا خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۴۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تلویزیون سعودی از مذاکره محرمانه ایران و آمریکا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 تلویزیون سعودی در گزارشی در گفت و گو با یک کارشناس سعودی درباره پشت پرده مذاکرات محرمانه ایران و عمان میان ایران و آمریکا گفت. این کارشناس مدعی شد: «سلاح ایرانی نبود، روسیه از پس اوکراین برنمی‌آمد... همین سلاح امروز در دست یمنی‌ها است... غربی ها قادر به توقف حوثی ها نیستند و به همین دلیل به مذاکره محرمانه با ایران در کشور عمان روی آورده‌اند...» روایت کامل این کارشناس را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • فیلیپین؛ ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • «ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد»
  • فیلیپین : ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌ نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین: ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • وزش باد‌های شدید سبب مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان، ۸ فروردین
  • گزارش تلویزیون سعودی از مذاکره محرمانه ایران و آمریکا
  • ترامپ: حمله حماس وحشتناک بود، اما اسرائیل باید به جنگ غزه پایان دهد
  • زنگ خطر برای خلیج فارس و دریای عمان به صدا درآمده است!