Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@12:55:16 GMT

تحرک اروپا در پی اعلام ضرب‌الاجل 10 روزه ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۵۴۵۵

تحرک اروپا در پی اعلام ضرب‌الاجل 10 روزه ایران

گروه سیاسی/ اعلام ضرب‌الاجل 10 روزه از سوی ایران و تأکید بر این نکته که ذخیره اورانیوم غنی شده کشورمان تا روز 6 تیر از مرز 300 کیلوگرم عبور می‌کند اروپا را در برابر احتمال نقض برجام و به تعلیق درآمدن تعهداتش، به واکنش و تحرک واداشت. واکنش‌هایی که اگر چه بعضاً غیرسازنده‌اند اما اغلب در راستای تلاش برای حفظ برجام قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته خبرگزاری رویترز از احتمال سفر وزرای خارجه  انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران خبر داد و نوشت پس از تهدید ایران برای عبور از محدودیت‌های هسته‌ای‌اش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وزرای سه کشور اروپایی طرف برجام به دنبال آن هستند که با طرح جدیدی برای حفظ این توافق به تهران سفر کنند.
بر اساس این گزارش یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، عبور ایران از سطح تعیین شده برای تولید و ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین  را یک باخت  قطعی برای اتحادیه اروپا  توصیف کرده است. برخی دیگر از دیپلمات‌ها هم گفته اند که احتمال دارد تروئیکای اروپایی در روزهای پیش رو دیپلماسی خود را برای حفظ برجام شدت بخشند؛ دیپلماسی که شامل گفت‌وگوها میان این سه کشور اروپایی با رهبران سیاسی اتحادیه اروپا و نیز با مقام‌های وزارت امور خارجه امریکا خواهد بود.
هر چند تاریخ سفر «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت امورخارجه امریکا در امور ایران  به پاریس برای انجام این رایزنی‌ها در ۱۷ ژوئن (ششم تیرماه) درست همزمان با ضرب‌الاجل تهران برای عبور از محدودیت‌های هسته‌ای‌اش است و دیرهنگام به نظر می‌رسد. اما مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا دو روز پیش با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرده است. دیداری که گفته می‌شود موضوعات مربوط به ایران در رأس آن قرار داشته است.
در ادامه تحرکاتی که با هدف حفظ برجام انجام می‌شود همچنین باید به برنامه 5 کشور طرف ایران در برجام برای برگزاری نشست مشترک برجام در دو هفته آینده اشاره کرد. با این حال با توجه به ضرب‌الاجل 10 روزه‌ای که روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران ایرانی از رآکتور اراک توسط بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، به نظر می‌رسد که این نشست‌ها و رایزنی‌ها برای اروپایی که حتی نمی تواند تعلیق تعهدات برجامی از سوی ایران را تحمل کند حکم نوشداروی پس از مرگ را ایفا می‌کند و تهدیدهای برخی دیپلمات‌های این کشورها مبنی بر اینکه «تحمل  اروپا در موضوع هسته‌ای صفر است» یا حتی مواضع رئیس جمهوری امریکا که مدعی است «نسبت به ایران اشراف کامل داریم و در برابر ایران آماده هستیم» چندان اثری نخواهد داشت.
موضع متفاوت مکرون و مرکل
در عین حال مقام‌های آلمان و فرانسه در قبال ضرب‌الاجل ایران مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به سخنان روز دوشنبه کمالوندی گفت که تصمیم  ایران باعث تأسف او شده و ایران را قویاً به «صبوری و مسئولیت‌پذیری» تشویق می‌کند. او با تأکید بر ضرورت مذاکره با ایران برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه گفت: «روزنه‌ای در حد فاصل زمانی حال حاضر تا ۸ جولای برای گفتمان بیشتر در راستای حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد.
هیچ شکلی از گسترش تنش‌ها، نه به ایران و نه به جامعه بین‌المللی کمکی نمی‌کند. بنابراین ما هر کاری بتوانیم با شرکای خود انجام خواهیم داد تا ایران را منصرف کرده و به شیوه قابل اجرایی برای مذاکره دست پیدا کنیم».
اما برخلاف مکرون، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضمن پیروی از اتهام‌زنی‌های اخیر علیه ایران درباره حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، لحن تهدیدآمیز پیشه کرد و گفت: «ما در تلاشیم تا ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد اما اگر چنین نباشد، عواقبی به دنبال خواهد داشت.» مرکل در عین حال تأکید کرد: «آلمان آنچه در توان دارد، برای کاهش تنش‌های بالاگرفته با ایران به نحوی صلح‌آمیز انجام می‌دهد.»
کمالوندی: مهلت 60 روزه
قابل تمدید نیست
با وجود این موضع گیری‌ها سخنگوی سازمان انرژی اتمی  روز گذشته با تأکید بر اینکه مهلت دوماهه ایران به طرف‌های باقی مانده در برجام قابل تمدید نیست، گفت: «اگر اروپایی‌ها حقوق مصرح ما در برجام را به رسمیت بشناسند، ما هم تعهدات خود را اجرا می‌کنیم در غیر این صورت برای ایجاد توازن از تعهدات خود کم می‌کنیم.»
به گزارش خانه ملت، کمالوندی با تأکید بر اینکه اقدام ما وابسته به نحوه اجرای تعهدات سایر اعضایِ برجام است و نمی شود ما تعهدات خود را انجام دهیم و آنها در عمل کاری نکنند، گفت: «در عمل مفهوم رفتار آنها این است که نمی خواهند به تعهدات پایبند باشند یا توانایی آن را ندارند که در این صورت حجت برای ما تمام شده است. بر همین اساس ما طبق فرمایشات رهبری و قانون مجلس عمل خواهیم کرد.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی