Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق اعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه ماهه نخست امسال، ۱۲۳ عنوان اجراهای صحنه‌ای مجوز اجرا دریافت کرده‌اند و در بین این مجوزها ۵۶ مورد پاپ، ۲۴ مورد موسیقی سنتی، ۲۶ عنوان موسیقی کلاسیک، ۱۰ عنوان موسیقی تلفیقی و هفت مورد موسیقی نواحی بوده. ندا سیجانی خبرنگار

این درحالی است که در سه ماهه نخست سال ۹۷، از ۱۲۲ مجوز اجرا‌های صحنه‌ای ۴۱ عنوان مربوط به موسیقی پاپ، ۲۷ عنوان موسیقی سنتی، ۳۸ عنوان موسیقی کلاسیک، ۹ عنوان موسیقی تلفیقی و 7 عنوان موسیقی نواحی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین آمار کنسرت‌های موسیقی‌ پاپ به نسبت سال گذشته افزایش بیشتری داشته و دیگر ژانرهای موسیقی از استقبال کمتری برخوردار بودند. لازم به ذکر است با اجرایی شدن قانون واریز ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت شاید در ماه‌های آینده کنسرت‌های موسیقی کاهش بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته باشند.
نادر مشایخی آهنگساز موسیقی کلاسیک و رهبر ارکستر درباره کاهش اجراهای موسیقی کلاسیک به «ایران» گفت: موسیقی کلاسیکی که امروز شنیده می‌شود همان موسیقی‌هایی است که سال‌ها قبل به گوش ما رسیده و در حال تکرار است این در حالی است که جهان رو به پیشرفت است و هنر و موسیقی هم مستثنی از این اتفاقات و به روز بودن نیست.
مشایخی می‌گوید نگاه جدی به موسیقی کلاسیک وجود ندارد و همین امر سبب شده در بخش آموزش موسیقی هم به این مسأله کمتر توجه شود. به گفته او مدرسان موسیقی باید ﺭﻭﻳﮑﺮﺩی ﻧﻮﻳﻦ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ‌های موسیقی داشته باشند.
این آهنگساز در ادامه افزود: نکته دیگری که بسیار تأکید شده توجه به نسل امروز موسیقی است وباید به جوانان فرصت بیشتری داده شود. در کشور ما هنرمندان جوان و آهنگسازان مستعدی هستند که قطعات بسیار خوبی هم تولید کرده‌اند اما بستری برای ارائه کارهای خود ندارد؛ این موضوعی است که باید مسئولان فرهنگی توجه جدی‌تری به آن داشته باشند. پیمان بزرگ نیا سرپرست گروه موسیقی نواحی «سازینه» نیز دراین باره گفت: متأسفانه بخش موسیقی نواحی ایران به‌دلیل سیاست‌های غلط رسانه ملی کمتر مورد توجه بوده یا اصلاً مورد توجه نبوده است. با نگاه به برنامه‌های رادیو و تلویزیون خواهید دید اکثر موسیقی‌هایی که پخش می‌شود موسیقی پاپ است؛ البته این مسأله دلیل بر بی‌علاقه بودن مردم نسبت به موسیقی نواحی یا دیگر ژانرهای موسیقی نیست اتفاقاً این کنسرت‌ها نیز مخاطبان خود را دارند و بسیار هم استقبال می‌شوند اما درآمد حاصل از برگزاری یک کنسرت موسیقی نواحی با موسیقی پاپ بسیار متفاوت است. این درحالی است که مسئولان بنیاد رودکی به اجراهای موسیقی سنتی یا نواحی همان نگاه را دارند که به موسیقی پاپ  می‌شود یعنی مبلغی که برای اجاره سالن دریافت می‌کنند کاملاً برابر یکدیگر است.
نکته دیگر علاقه‌مندی اسپانسرهای موسیقی به ژانر پاپ و عدم حمایت از موسیقی‌های سنتی و نواحی است و بی‌تردید این موضوع موجب شده خوراک موسیقایی مردم از موسیقی پاپ تأمین شود.
به گفته بزرگ نیا این مسائل سبب بی‌انگیزگی هنرمندان موسیقی نواحی شده و این گروه‌ها رغبتی برای اجرای کنسرت ندارند. راویان موسیقی نواحی درمرکز زندگی نمی‌کنند و بیشتر در شهرستان‌ها هستند و بر همین اساس اجرای یک کنسرت در تهران برای آنها بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
 این پژوهشگر موسیقی در پایان گفت: مردم موسیقی نواحی را دوست دارند اما حمایت نمی‌شود و باید به آن یارانه اختصاص دهند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۵۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا ۲ اردیبهشت در اصفهان دایر است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: چهارمین نمایشگاه «خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای» از بیست‌ونهم فروردین آغاز شده است و تا دوم اردیبهشت‌ در نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن دشت دایر است.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک در اصفهان اظهار کرد: پس از برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی خودروهای کلاسیک، آفرود و موتورسیکلت‌های کلاسیک در اصفهان که در سال ۱۳۹۶ در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در پل تاریخی شهرستان برگزار شد، برپایی این رویداد پرطرفدار و جذاب برای اقشار مختلف نوجوانان، جوانان و سایر افراد متوقف‌شده بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر شهر اصفهان میزبان چهارمین دوره این رویداد است.

وی افزود: نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت‌های کلاسیک اولین نمایشگاهی است که در سال جاری برگزار و یکی از رسالت‌های نمایشگاه بین المللی در بعد اجتماعی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ادامه داد: از هنرمندان و جوانانی که در زمینه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک فعالیت انجام می‌دهند، برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است.

طحانیان با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای همراه با نمایش خودروهای مدرن کمپانی‌های بزرگ خودرویی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این بخش، مدل‌های جدید شرکت‌های خودروساز مانند بنز، بی‌ام و، شورلت و فورد به نمایش درآمده و در کنار تمامی نمانام (برند) های مطرح خودرویی، خودروهایی از نمانام‌های معروف جهان نظیر فورد، پورشه، مازراتی، بنتلی، لامبورگینی، نیسان، کاما رو، کوروت و چلنجر نیز در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش دیگری از این نمایشگاه نیز به نمایش خودروهای آفرود اختصاص دارد؛ خودروهای آفرود، خودروهای شاسی‌بلند ۲ دیفرانسیلی است که توانایی رانندگی در مسیرهای ناهموار و جاده‌های صعب‌العبور را دارد، اظهار کرد: در چهارمین نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک سعی شده است از خودروهایی از قبیل بنز، bmw، شورلت، بیوک، فولکس، پیکان و خودروهای قدیمی فرانسه و ژاپنی که توسط کلکسیون‌داران جمع‌آوری شده به نمایش گذاشته شود.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت کلاسیک جنبه سرگرمی برای عموم مردم دارد، از این‌رو طی هماهنگی انجام شده با سازمان‌ها، هیئت‌ها و اتحادیه اتومبیل‌رانان، نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه خودروهای کلاسیک با حدود ۴۰۰ خودرو توسط کلکسیون‌داران و هیئت اتومبیل‌رانان از بیست‌ونهم فروردین آغاز شده است و تا دوم اردیبهشت همه‌روزه از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۲۱:۰۰ میزبان موم علاقه‌مندان، مجموعه‌داران، ترمیم‌کنندگان خودروهای کلاسیک و اعضای هیأت و کانون اتومبیل‌رانی است.

کد خبر 745642

دیگر خبرها

  • فوتبال کلاسیک؛ شبی که آندری آرشاوین آنفیلد را به آتش کشید
  • ورود سامانه بارشی جدید به فارس
  • درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر
  • ببینید | کنسرت محمد معتمدی در آرامگاه سعدی
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا ۲ اردیبهشت در اصفهان دایر است
  • هشدار طغیان رودخانه ها در ۳ استان
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود