Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناحیه جنگلی ارژن و پریشان، منطقه‌ای حفاظت شده در استان فارس و جزو منابع ملی بوده که هرگونه بهره‌برداری و ساخت و ساز در آن خلاف قانون است.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ منطقه حفاظت شده دشت ارژن و پریشان در غرب منطقه شهر کازرون واقع شده اند.
در حد فاصل تالاب ارژن و پریشان منطقه‌ای به وسعت حدود ۶۰۰۰ هکتار که غالبا پوشیده از جنگل‌های انبوه بلوط بوده و به عنوان محدوده امن مناطق حفاظت شده ارژن و پریشان انتخاب شده است؛ به طوری که از هر گونه فعالیت کشاورزی و دامداری و فعالیت‌های انسانی در آن جلوگیری به عمل می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود شش سال پیش یک فرد سرمایه دار و دارای نفوذ، در وسط رودخانه خشک در دل جنگل برای مدت ۳ سال مجوز بهره برداری دریافت کرد و با احداث یک کارخانه گچ احداث مشغول به فعالیت یا بهتر بگویم تخریب جنگل شد.
عواقب این مجوز گودبرداری‌های وسیع و همچنین پوشیده شدن سراسر گیاهان به گچ را در پی داشت، اقدامی که منجر به آسیب جدی به جنگل سرسبز دشت ارژن شد و پوشش متراکم آن منطقه را تا حد زیادی کاهش داد.
این جنگل در مجاورت روستا گاوکشک در حوالی کازرون قرار دارد و محافظت از آن برای روستاییان این منطقه بسیار حایز اهمیت است.
با استناد به قوانین و پیگیری‌های مردم منطقه، مسئولین مربوطه در رده‌های مختلف استانی و کشوری اذعان کردند که فعالیت کارخانه مذکور باید متوقف شود. همچنین ۳ سال قبل نیز با دستور معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست، بهره برداری از این معدن گچ به صورت کامل متوقفو سرانجام مجوز صادره باطل و کارخانه تعطیل شد.
با این وجود در کمال تعجب و تاسف تنها سه سال پس از این ماجرا و در اسفندماه ۹۷ یک کارخانه معدن گچ توسط همان بهره بردار و این بار در یک منطقه با پوشش متراکم‌تر برای مدت چهار سال مجوز فعالیت خود را مسئولان مربوطه در تهران گرفت!   یونسکو به مناطق تحت پوشش زیست کره بودجه اختصاص می‌دهد فهیمه نیکخو، عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز در این باره با اشاره به فعالیت کارخانه گچ احداث می‌گوید: ناحیه جنگلی ارژن و پریشان شهرستان کازرون در استان فارس، مناطقی حفاظت شده، جزو منابع ملی، که هرگونه بهره برداری و ساخت و ساز در آن اصطلاح غیرقانونی است.
نیکخو می‌افزاید: وزارت صنعت و معدن بهره برداری و گودبرداری از این معدن را به دلیل اینکه جزو منطقه حفاظتی زیست کره است ممنوع کرده بود.  
عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز معتقد است در این مدت قانون که تغییری به خود ندیده؛ فعالیتی که انجام می‌شود نیز از همان نوع است البته با خسران محیط زیستی بیشتر. پس با این وضع در دوره جدید سازمان محیط زیست چه شرایطی تغییر کرده که قانون هم جلودار جنایت‌ها در حق محیط زیست و منابع ملی نیست؟!
وی می‌گوید: جالب اینجاست که یونسکو به مناطق تحت پوشش زیست کره بودجه اختصاص می‌دهد؛ اما با این روند تخریب زیست محیطی این بودجه دقیقا صرف چه چیزی میشود؟ و دیگر لزومی به اختصاص بودجه به این منطقه نمی‌باشد.  
نیکخو می‌افزاید: آیا از دست دادن جان ده‌ها هموطن به بخاطر دستکاری محیط زیست توسط عده‌ای که فقط به فکر منافع شخصی خودشان هستند، برای مسئولان درس عبرت نشده است؟

این فعال دانشجویی می‌گوید: آیا تخریب گسترده محیط زیست برای فعالین و مسئولین محیط زیست نگران کننده نیست؟ چگونه منطقه‌ای که جزء اراضی ملی هست بدون نظارت بدست سرمایه دارن افتاده است و هیچ برخوردی از جانب سازمان محیط زیست که وظیفه حفاظت این اراضی را به عهده دارد، صورت نمی‌گیرد!
وی می‌افزاید: سوال و ابهام اینجاست که چنین مجوزی‌هایی علی رغم ابطال در سال‌های گذشته چرا، چگونه و با چه توجیهی مجددا و در منطقه آسیب پذیرتر صادر شده است؟! آیا صادر شدن چنین مجوزی آن هم از جانب سازمانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارد در تعارض و تقابل با فلسفه وجودی این سازمان نیست؟!
نیکخو در ادامه با اشاره به ارسال نامه به مدیرکل سازمان محیط زیست فارس می‌گوید: ما از این رو خواستاریم ضمن شفاف سازی پیرامون چگونگی صدور این مجوز، اهتمام کافی را به کار گرفته و هرچه سریعتر و در راستای اجرای قانون، دستور توقف این فعالیت مخرب را صادر، خسارت وارده جبران و این مجوز ابطال شود.       مجوز بر بهره‌برداری از معدن گچ دشت برم از تهران صادر شده است در این راستا، سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به نظارت بر بهره‌برداری از معادن می‌گوید: با بهره‌بردارانی که بدون مجوز اقدام به فعالیت در معادن استان کنند برخورد قانونی می‌شود.
محمودی معتقد است مجوز بر بهره‌برداری از معدن گچ دشت برم در مجاورت روستا گاوکشک از تهران صادر شده است و در حال حاضر در تفویض اختیارات استان نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس می‌افزاید: بهره‌بردار پیش از این به علت تخلف برای بهره‌برداری از منطقه‌ای خارج از مجوز خود مورد پیگیری قانونی قرار گرفت و جریمه شد، اما اکنون مجوز برای وی در همان منطقه از پیش تعیین شده مجددا صادر شده است.
نکته قابل توجه در این است؛ درختان چندصد ساله‌ای که در تمام سال‌های جنگ و قحطی قوت و نان مردم را تامین کرده است، حالا هرروز که می‌گذرد تعداد زیادی از آن قطع می‌شود و بسیاری دیگر هم که هنوز قطع نشده اند ریشه هایشان بیرون مانده و درنهایت خشک می‌شوند.

غیرقابل انکار است که بخش قابل توجهی از علل سیلاب‌های وحشتناک اخیر با خسارت‌های جبران ناپذیر، از بین بردن پوشش گیاهی و جنگل‌ها بوده است. آیا در زاگرس هم باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟ متاسفانه این کارخانه همچنان در وسط مسیر رودخانه (خشک) قرار دارد و ممکن است در اثر بارندگی شدید و طغیان آب، سیلاب شدیدی رخ دهد.     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی    

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۵۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان

 به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، «آرزو اشرفی‌زاده»، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت پیگیری تامین حقابه تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود، توضیح داد: «با توجه به این که عدم تخصیص حقابه تالاب گاوخونی در طول سال‌های اخیر، باعث ایجاد وضعیت نامناسبی برای این تالاب شده است، سازمان محیط‌زیست هم در سطح ملی و هم در سطح استانی، پیگیری‌های خود را برای تامین حقابه این تالاب افزایش داده که خوشبختانه نتایج قابل قبولی هم در این زمینه به دست آمده است.»
 

 وی افزود: مشکلات مربوط به حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ناشی از سال‌ها بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در بخش‌های صنعت و کشاورزی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است. این بارگذاری‌ها باعث شده است که علاوه بر کم شدن شدید حجم آب تالاب گاوخونی و از بین رفتن جریان پایدار در رودخانه زاینده‌رود، شاهد بروز مشکلات محیط‌زیستی دیگری نظیر فرونشست زمین در استان اصفهان باشیم. همچنین اگر روند خشک شدن گاوخونی ادامه پیدا کند، این تالاب به یک کانون جدید گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل خواهد شد.

شکایت اداره‌کل محیط‌زیست استان از مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان
اشرفی‌زاده ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد درج‌شده در جدول منابع و مصارف آب حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف برقراری جریان پایدار در رودخانه و تخصیص کافی حقابه گاوخونی، اظهار داشت: رایزنی‌هایی جدی با مسئولان وزارت نیرو انجام شده است که در تمام حوضه‌های آبریز کشور، حقابه تالاب‌ها را مطابق جدول تخصیص منابع و مصارف حوضه آبریز مربوطه تخصیص دهند، اما در استان اصفهان تخصیص حقابه اندک به تالاب گاوخونی در طول سال‌های متوالی، کار را به جایی رساند که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در سال گذشته از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بابت عدم تخصیص حقابه گاوخونی به میزانی که براساس قانون تالاب‌ها توسط سازمان محیط‌زیست تعیین شده است، شکایت کرد که این مساله منجر به صدور حکم قضایی شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: براساس حکم صادرشده توسط مراجع قضایی استان اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به عدم تخصیص کافی حقابه تالاب گاوخونی محکوم شده است که این اتفاق نشان‌دهنده پیگیری جدی موضوع در سطوح ملی و استانی توسط مسئولان سازمان محیط‌زیست است. البته در بسیاری از استان‌های کشور شاهد عدم تخصیص کافی حقابه تالاب‌ها هستیم، اما درباره تالاب گاوخونی وضعیت به حدی وخیم است که اصفهان به تنها استانی تبدیل شده که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آن بابت عدم تامین مقاله یک تالاب محکوم شده است.

حضور پرندگان در اطراف گاوخونی پس از آبگیری ۵ درصدی تالاب
اشرفی‌زاده با بیان این که پس از محکومیت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان توسط مراجع قضایی استان، این شرکت ناچار شد که بخشی از حقابه تالاب گاوخونی را تخصیص دهد، عنوان کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته مقداری از حقابه گاوخونی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از سد رودشتین که نزدیکترین سد به این تالاب است، رهاسازی شد که البته بازهم نسبت به حقابه محیط‌زیستی تعیین‌شده برای این تالاب کمتر بود، اما همین میزان از رهاسازی نیز باعث شده است که هم‌اکنون حدود ۵ درصد تالاب گاوخونی آبگیری شده باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با وجود این که حجم آب موجود در تالاب گاوخونی اندک است، اما همین حجم کم نیز باعث شده که امسال برخلاف سال‌های گذشته، تعداد زیادی پرنده در حاشیه تالاب حضور پیدا کنند. همچنین خوشبختانه بارندگی‌های مناسب اخیر باعث شده است که وسعت بیشتری از سطح گاوخونی مرطوب شود که این اتفاق کمک مهمی به جلوگیری از خیزش گرد و خاک در منطقه خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: پیگیری‌ها برای تخصیص هرچه بیشتر حقابه محیط‌زیستی تالاب گاوخونی همچنان ادامه دارد، اما با توجه به بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در طول سال‌های گذشته در حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود، تامین کافی حقابه تالاب بسیار دشوار است، اگرچه طبق قانون، شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان موظف است که حتما متناسب با شرایط بارندگی حوضه آبریز، در طول هر سال آبی حقابه گاوخونی را به اندازه کافی تامین کند.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پرورش‌دهنده حلزون در شهرضا به مراجع قضایی معرفی شد
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور