Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:34:34 GMT

کاهش تدریجی ورودی آب به دریاچه ارومیه از امروز

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۶۰۶۵

کاهش تدریجی ورودی آب به دریاچه ارومیه از امروز

فرهاد سرخوش روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورودی آب دریاچه از رودخانه‌های «شهرچای»، «زرینه رود»، «سیمینه رود»، «گادار» و «باراندوز» تا روز گذشته ۶۵ مترمکعب در ثانیه بود اما امروز ۱۰ مترمکعب آن کاهش می‌یابد و ورود آب به دریاچه تا حدود ۱۰ روز دیگر به طور کامل قطع می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه همچون تصفیه‌های فاضلاب و تونل انتقال تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: گستره این دریاچه با افزایش ۸۴۴ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۲۰۱ کیلومترمربع رسیده است.
وی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۸۳ سانتی متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۸۵ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۴ سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.
وی با اشاره به کاهش تبخیر آب دریاچه در مقایسه با سال‌های گذشته، اضافه کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده و این موضوع تبخیر را کاهش داده است. «سرخوش» با بیان اینکه بارش‌های مناسب سال جاری به همراه اقدامات انجام شده در ستاد احیا باعث افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه شد، بیان کرد: هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم اما این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
۳۰۷۲/۳۲۱۴
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید رستگاری در خصوص حجم رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری استان به دریاچه ارومیه افزود: طی سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، از سد بوکان ۲۹۶.۵ میلیون متر مکعب، ۸۲.۷ میلیون متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب به سمت دریاچه در سال آبی ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، در مجموع ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: از سال آبی ۹۳و ۹۴ تا ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کد خبر 846466 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم دریاچه ارومیه سد

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد