نامه ۲۴ نهج البلاغه؛ راهکار برتری اقتصادی شیعیان در دنیا
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۶۵۰۶
حجت الاسلام ربانی با اشاره به نامه ۲۴ نهج البلاغه گفت: اگر دستورات این نامه عمل میشد اکنون شیعیان قدرت بزرگ اقتصادی جهان بودند.
حجت الاسلام «یاسر ربانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان در حاشیه جلسات شرحی بر چهل حدیث امام خمینی گفت: امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه بیانی دارند که می توانست الگوی زندگی اقتصادی شیعیان باشد و آنان را به قدرت اقتصادی بزرگ تبدیل کند
استاد اخلاق جامعة القرآن کریم اصفهان افزود: با اینکه ما انسانهای دنیا طلبی هستیم، اگر به ایمان علی بن ابیطالب هم کاری نداشته بودیم و به همین یک دستور امیرالمومنین عمل میکردیم و گوش فرا می دادیم اکنون دنیا در قبضه شیعیان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام ربانی با اشاره به نامه ۲۴ نهج البلاغه که وصیت مالی حضرت علی علیه السلام می باشد گفت: ایشان در این نامه بر ضرورت حفظ مال تاکید می کنند.
استاد حوزه ابراز داشت: مولای متقیان در این نامه می فرماید با كسى كه اين اموال در دست اوست شرط مى كنم كه اصل مال را حفظ كرده تنها از ميوه و درآمدش بخورند و انفاق كنند، و هرگز نهال هاى درخت خرما را نفروشند، تا همه اين سرزمين يك پارچه به گونه اى زير درختان خرما قرار گيرد كه راه يافتن در آن دشوار باشد.
حجت الاسلام ربانی اظهار داشت: ایشان می فرمایند درخت های این زمین ها و مزارع را نفروشید، میوههای آن را انفاق کنید و به جای آن درخت بکارید و شیعه فقط و فقط نماز، روزه، تقوا و جهاد را از علی علیه السلام درس گرفت و آنها را کنار می گذاشت و همین یک نسخه را ۱۴۰۰ سال به آن عمل می کرد، یعنی فقط زمین کشاورزی میخرید و فقط درخت میکاشت اکنون بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال تمام محصولات دنیا در دست شیعیان بود و قدرت اقتصادی بودن شیعیان حتمی بود.
وی ادامه داد: ما حتی در امور مالی هم به فرموده های امام علی علیه السلام گوش نداده ایم و هر چه از امیر المومنین علیه السلام تا کنون گفته ایم فقط پوشیدن کفش وصله دار، لباس پینه شده و خوردن نان و نمک بوده است.
استاد اخلاق جامعه القرآن گفت: ما به همین خیال که معنی اسلام همین است تاکنون اینگونه زندگی کردهایم در حالی که امیرالمومنین علیه السلام در مصدر حکومت بودند و اینگونه زندگی می کردند و هیچ کدام از ائمه اطهار نیز اینگونه نبودند.
وی با اشاره به این که دارایی و داشتن مال در اسلام ناپسند و نکوهیده نیست، گفت: آنچه در اسلام مورد نکوهش و ناپسند است دلبستگی به مال دنیا است و اینها همه ملک دنیا است و ما تصور می کنیم که مالک اعتباری این دارایی ها هستیم .
استاد اخلاق تصریح کرد: خداوند برای اینکه این تصور نادرست ما را اصلاح فرماید دستور داده است روزی ده بار ایاک نعبد و ایاک نستعین را به زبان جاری کنیم و بگویم مالک یوم الدین تا فراموش نکنیم مالک همه این دارایی ها خداوند است و ما فقط مالک اعتباری آن هستیم./
پایان پیام/126
منبع: شبستان
کلیدواژه: شیراز اردبیل دهه کرامت بیرجند مجلس اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد غنی سازی اوقات فراغت کانون های مساجد شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت موسسه جامعه القرآن ترویج نهج البلاغه جامعه القرآن کریم حکمت های نهج البلاغه نهج البلاغه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۶۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عدهای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند
به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: الإمامُ علیٌّ علیه السلام: زَلَّةُ العالِمِ کانکِسارِ السَّفینَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸). امام على علیه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شکسته شدن کشتى است که سرنشینان خود را غرق مى کند و خودش هم غرق مى شود.
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی تاکید کرد: اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او ) عده ای را منحرف میکند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست ( و منحرف ) میکند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب میکنند.
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی افزود: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمیکند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند.
برگردد آنکه با هوس کشور آمده است
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما
زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی میکرد؟
آه ، من خجالت میکشم.
بعضی میگویند نمیشود. خب برای چه طلبه شده اید؟
اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه میشوند؛ قومی را به گمراهی میکشند.
داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و میدانید!
امام است، تقیه میکند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول میکند.
کار که حل شد امام فرمودند:
إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ لِمَکَانِکَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)
خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی.
تو از شیعیان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)
امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد:
کسی که خلاف میکند با اشاره و تلویحا به او تذکر دهیم.
نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خواندهام.
وظیفه ما خیلی سنگین است.
خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، دین را خرابتر نکنیم.
آقایی که میخواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود.حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، خرابتر نکنیم.
ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته