Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@15:38:21 GMT

سرانه فضای سبز تهرانی‌ها چقدراست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۶۷۶۴

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از سرانه ۲۴ متری شهروندان تهرانی در حوزه فضای سبز برون شهری خبر داد. ناطقان: علی محمد مختاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران در تشریح سرانه فضای سبز شهر تهران گفت: پیش از انقلاب اسلامی در تهران ۷۵ پارک درون شهری وجود داشت در زمانی که جمعیت تهران حدود ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون نفر بود اما امروز ۲۲۶۲ پارک درون شهری احداث شده و سرانه فضای سبز به ۱۶.۲۵ متر رسیده است در حالی که سرانه فضای سبز برای هر نفر در تهران پیش از انقلاب کمتر از یک متر بود.

وی افزود: امروز شاهد توزیع عادلانه فضای سبز در شهر تهران هستیم و فضای سبز مناطق حاشیه‌ای از وضعیت بسیار خوبی برخوردارند اما در شش منطقه از جمله مناطق 10، 7،11 و 17  به عنوان مناطق کم برخوردار سرانه فضای سبز کمی پایین‌تر است که نسبت به رفع این مشکل نیز برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: در این مناطق شاهد بافت فشرده مسکونی هستیم و برای توسعه فضای سبز نیازمند تملک و تجمیع املاک هستیم. لذا باید ابتدا براساس برنامه ریزی انجام شده باغات موجود در مناطق کم برخوردار در حوزه سرانه فضای سبز تملک شود تا نسبت به توسعه فضای سبز در این مناطق اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر ۱۴۸۰۰ هکتار فضای سبز درون شهر تهران امروز در قالب طرح ۵۰ هزار هکتاری کمربند سبز تهران ۴۱۵۰۰ هکتار از این طرح اجرا شده است که نقش بسزائی در توسعه فضای سبز شهر تهران داشته است. امروز سرانه فضای سبز شهر تهران در بخش برون شهری به حدود ۲۴ متر رسیده است. منبع: ایسنا برچسب ها: سرانه ، فضای سبز ، تهرانی ها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سرانه فضای سبز تهرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۶۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون سخت دولت برای باز کردن گره حمل‌و‌نقل شهروندان تهرانی!

با همراهی دولت طی ۲ سال اخیر در حوزه حمل و نقل عمومی تهران که سال‌هاست با کمبود و فرسودگی شدید ناوگان مواجه است، اتفاقات خوبی افتاده اما اکنون در بزنگاهی قرار داریم که بار دیگر آزمونی برای مسئولان دولتی محسوب می‌شود!

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزرای دانشجو، تهرانی‌ها در سال‌‌های نچندان دور، شاهد وضعیت رو به بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی بودند، اگرچه همچنان نیازها و خلاءهایی وجود داشت اما تغییرات مشهود و امیدبخشی به چشم می‌خورد با این حال، این روند به جای تداوم پیشرفت بین سالهای 96 تا 1400 با کندی و حتی پسرفت مواجه شد و به تدریج شاهد وضعیت نامطلوبی در مترو و اتوبوسرانی شهر تهران شدیم.

با آغاز به کار دوره فعلی مدیریت شهری، تهران جان تازه‌‌ای گرفت؛ شورای شهر تهران با اختصاص 45 درصد از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی در سال 1402 عملاً زمینه تحول در این حوزه را فراهم کرد و شهرداری تهران نیز با تمرکز در این بخش، عملکرد خوبی نشان داد و برای جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های پیش این حوزه، آستین‌ها را بالا زد.

بر همین اساس در 33 ماه گذشته 19 ایستگاه مترو بهره‌برداری شد و احداث خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو نیز آغاز شد و در حوزه اتوبوسرانی نیز 826 اتوبوس تازه‌نفس وارد ناوگان و 428 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ملکی شهرداری، اورهال شد که وضعیت امیدوار کننده‌ای را برای شهروندان رقم زد.

گام بلند شهرداری برای جبران کاستی‌های حمل و نقل عمومی با همراهی دولت

اما علاوه بر تلاش برای توسعه و بهبود وضعیت فعلی، شهرداری تهران با حمایت شورای شهر و همراهی دولت توانست گام‌های بلند و مؤثرتری برای این حوزه نیز بردارد؛ زاکانی در سال گذشته با سفر به چین توانست قراردادی تاریخی برای ایجاد تحول در حوزه اتوبوسرانی، مترو، تاکسی و حتی موتورسیکلت‌های برقی تهران امضا کند.

در این راستا ضمن به سرانجام رساندن یکی از اقدامات بر زمین‌ مانده از سال 95 مبنی بر عقد قرارداد دریافت 630 دستگاه واگن برای مترو که در ادامه به 791 دستگاه افزایش یافت، قرار است 2500 دستگاه اتوبوس 12 متری، 25000 دستگاه تاکسی سدان برقی، 2500 دستگاه تاکسی شاسی‌بلند (suv)، 10 هزار دستگاه ون و 150 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با پشتیبانی مالی چین خریداری شود. 

تداوم حمایت‌های دولت یک ضرورت است!

اما واقعیت امر این است که به ثمر نشستن این قرارداد به همکاری مستقیم دولت بستگی دارد البته دولت آقای رئیسی طی سالهای اخیر با حمایت از اقدامات مدیریت شهری، حسن نیت خود را در چند مرحله نشان داد است؛ به عنوان مثال دولت با پرداخت حدود یک میلیارد دلار موجب به سرانجام رسیدن قرارداد تأمین 791 دستگاه واگن برای متروی تهران شد و در اواخر سال گذشته نیز با آماده‌سازی 20 درصد از مبلغ پیش‌پرداخت اولیه مورد نیاز برای قرارداد با شرکت‌های چینی عملاً زمینه تحول در حمل و نقل عمومی که علیرغم اقدامات صورت گرفته همچنان یکی از چالش‌‌های کلانشهر تهران محسوب می‌شود را فراهم کرد اما نیاز به حمایت‌های دولت همچنان یک ضرورت محسوب می‌شود! ضرورتی که بارها از زبان کارشناسان و مدیران شهری هم مطرح شده است. 

گرهی که به دست وزارت کشور باز می‌شود

حال به نظر می‌رسد دولت در معرض آزمون دیگری قرار گرفته تا بار دیگر حسن نیت خود و میزان حمایتش را از اقدام مدیریت شهری تهران و به طور غیرمستقیم حمایتش از مردم را نشان دهد زیرا در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر برخی سنگ‌اندازیها در واردات اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در رسانه‌ها منتشر شده که گره آن به دست وزارت کشور باز می‌شود! 

اخیراً مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نسبت به ممانعت از ورود واگن‌های مترو و اتوبوسهای برقی وارداتی از چین به داخل کشور انتقاد کرده و گفته بود: "متأسفانه فردی که در وزارت کشور مسئولیت دارد برای ورود واگن‌ها و اتوبوس‌ها چالش ایجاد کرده است!"

حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این باره به تسنیم گفته: خللی در ساخت واگن‌ها وجود ندارد اما به دلیل اینکه پک پای قرارداد مربوط به دولت است، طرف چینی اعلام کرده که سیستم‌‌های فنی که در قرارداد شهرداری تهران پیوست شده، باید به تأیید دولت هم برسد.

وی تاکیده کرده بود تأیید سیستم فنی که درخواست شرکت چینی بود، به وزارت کشور رفته اما نیروهای فنی که بخواهد آن را خوب بررسی کند، در اختیار نداشته‌اند که باعث شده کار مدتی معطل بماند. 

آقامیری با اشاره به اینکه خللی در تولید و قرارداد ایجاد نشده است، گفته بود: در این راستا گلایه‌هایی مطرح شد و پیگیری‌هایی در حال انجام است که زودتر پاسخ شرکت چینی مبنی بر تأیید سیستم فنی قطارها داده شود.

در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی با مسئولان دولتی، چمران در اظهارات دیگری اعلام کرد که «ما موضع‌گیری خاصی در خصوص واگن‌ها نداریم و می‌گوییم به درد مردم برسید؛ این اقدامات باید جهادی انجام شود نه اینکه دو تا سه ماه زمان ببرد و هر یک روزی که این تاییدیه‌ها به تاخیر بیفتد، مردم از برخورداری نزدیک به یک هزار واگن عقب خواهند افتاد».

وی ادامه داد: «اگر اشکالی هم از ناحیه ماست بگویند تا رفع کنیم. ما بحثی نداریم و نمی‌گوییم اشکال از آنهاست بلکه تاکید داریم باید دلسوزانه پیش برویم نه به صورت اداریم».

تحول در حمل و نقل عمومی را به تعویق نیندازیم!

همانطور که ابتدای این گزارش اشاره شد، زمینه تحولات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی که سال‌هاست با کمبود و فرسودگی ناوگان دست و پنجه نرم می‌کند، فراهم شده است و این امر تاکنون با همراهی شورای شهر تهران، اقدامات جهادی شهرداری و حمایت‌های مؤثر دولت آقای رئیسیپیش‌ رفته است؛ اما اکنون در بزنگاهی قرار داریم که بار دیگر آزمونی برای مسئولان دولتی محسوب می‌شود!

آزمونی که اگر در آن رو سفید نشود، خط بطلانی بر اقدامات و امیدهایی که برای مردم ایجاد شده، می‌کشد!

توده مردم در کلان‌شهر تهران، هیچ بهانه‌ای را برای کوتاهی مسئولان مربوطه در این زمینه نمی‌پذیرند وهرگونه اهمال و کارشکنی در روندی که برای تحقق آن، زحمات و هزینه‌های زیادی صرف شده خیانت به مردم خواهد بود.

امیدواریم مسئولان دولت به ویژه مسئولان وزارت کشور در باز شدن گره ایجاد شده نیز بار دیگر جهادی عمل کند و شیرینی اقداماتی که تاکنون برای کمک به کاهش مشکلات حمل و نقل عمومی برداشته شده را به کام مردم تلخ نکنند!

دیگر خبرها

  • آزمون سخت دولت برای باز کردن گره حمل‌و‌نقل شهروندان تهرانی!
  • افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل
  • سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به ۲۰ سانتی متر رسید
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • سرانه فضای ورزشی دانش آموزی ۳۳ درصد افزایش یافت
  • ارتقای سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور به یک متر مربع تا پایان برنامه هفتم
  • سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور دو و نیم برابر می شود
  • سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور در برنامه هفتم یک متر مربع تعیین شده است
  • خبر خوش زاکانی برای تهرانی ها | پله های برقی بالاخره نونوار می شوند