چگونه اولین نقاشی متحرک بوجود آمد؟
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۷۱۱۱
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اسبها در طول تاریخ در آثار هنری زیادی ظاهر شده اند. آنها را در نقاشیهای غارهای ماقبل تاریخ، در معابد و مقبرههای مصر و یونان باستان و به شکل مجسمه در دوران کلاسیک میبینیم. این تصاویر دانش بالای آناتومی اسب را نشان میدهد. جورج استابس، نقاش انگلیسی قرن هجدهم، با کالبدشکافی جسد اسب به این دانش بیشتر کمک کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتربخوانید: ۸ اثر هنری که جنایتکاران در زندان به تصویر کشیدند! + تصاویر
اسبها آنقدر سریع میدوند که چشم انسان نمیتواند حرکت پاهایشان را تفکیک کند؛ بنابراین آثارحدسی زیادی وارد دنیای نقاشی از اسب شدند. برای نقاشی اسب در حال دویدن معمولا پاهای جلوی را رو به جلو و پاهای عقب را رو به عقب میکشیدند و هر چهار پا بالاتر از زمین بودند، حالتی که از نظر فیزیکی غیرممکن است. تصویرگران و نقاشان احتمالا با دیدن سگها به این نتیجه رسیده بودند و فکر میکردند اسبها هم به این شکل میدوند.
اواخر قرن نوزدهم اتفاقی افتاد که نقاشی هنرمندان از اسب را تغییر داد. در سال ۱۸۷۲ کارخانه دار آمریکایی لیلند استنفورد، بنیانگذار دانشگاه استنفورد، عکاس آمریکایی-انگلیسی، ادوارد مایبریج را استخدام کرد تا از اسب مورد علاقهاش حین دویدن عکاسی کند. در آن روزها، عکاسی فرآیند آهستهای بود، بنابراین سوژه باید چند ثانیه بیحرکت مینشست. هرچیزی که حرکت میکرد باعث تار شدن عکس میشد.
مایبریج ابتدا فکر میکرد که گرفتن عکس خوب از اسب در حال حرکت غیرممکن است، اما بعد از چند آزمایش با تجهیزات و موادشیمیایی مختلف، توانست به نتیجه رضایتبخشی برسد. به دلایلی او مجبور شد آزمایشها را دو سال به تعویق بیندازید.
مایبریج کار برای استنفورد را از سال ۱۸۷۶ از سر گرفت و پیوسته پیشرفت میکرد. او بعد از مدت کوتاهی توانست از حادثهای در مسابقه اسبدوانی عکس بگیرد به شکلی که هر چهار پای حیوان روی هوا بودند. استنفورد مجذوب این عکس شد و او را قانع کرد که از چند دوربین استفاده کند تا بتواند دنبالهای تولید کند که حرکت یورتمه رفتن اسب را به صورت کامل نمایش دهد. او این بار از مایبریج خواست تا از اسب دیگرش «سالی گاردنر» عکاسی کند.
مایبریج برای ثبت حرکت اسب، باید چند عکس در مدت کوتاه میگرفت که هیچ یک بیش از چند هزارم ثانیه طول نکشد. برای دستیابی به این غیرممکن، مایبریج از ۱۲ دوربین بسیار پیشرفته استفاده کرد که خودش طراحی کرده بود و آنها را به موازات مسیر حرکت اسب چید. شاتر هر دوربین توسط سیمهایی کنترل میشد که در مسیر حرکت اسب قرار داشتند و با پا گذاشتن اسب رها میشدند، بنابراین همان طور که اسب حرکت میکرد صدای شاترها یکی پس از دیگری شنیده میشد.
نوارفیلم کوتاه مایبریج برای اولین بار جزئیات زودگذری را ثبت کرد که چشم نمیتوانست در چنین سرعتی ببیند، مثل موقعیت پاها و زاویه دم. همچنین پاسخ سوال داغ آن روزها را داد، آیا لحظهای در دویدن اسب هست که هر چهار پا همزمان بالاتر از زمین باشند؟ اثر مایبریج ثابت کرد که این لحظه وجود دارد، اما نه مثل تصویرسازیهای آن زمان. وقتی اسب کاملا بالاتر از زمین است، پاهایش زیر بدنش جمع میشوند و رو به جلو و عقب نیستند.
همچنین مایبریج یک کلیپ متحرک کوتاه با استفاده از ۱۲ تصویر ثابت تهیه کرد. این کلیپ متحرک حدود ۲ ثانیه بود و اولین عکس متحرک جهان محسوب میشود.
کار بزرگ مایبریج در همه جهان پیچید و افراد زیادی مایبریج را جادوگر عکاسی نامیدند. استنفورد وقتی دید مایبریج موردتوجه قرار گرفته، سعی کرد او را بیاعتبار کند و در کتاب خود از مایبریج صرفا به عنوان کارمندش یاد کرد. در نتیجه انجمن سلطنتی هنر بریتانیا، که پیشنهاد کرده بود بودجه بیشتری برای مطالعات عکاسی از حرکت حیوانات در اختیار مایبریج قرار دهد، از این کار صرفنظر کرد. مایبریج از استنفورد شکایت کرد که شهرتش را از بین برده،. اما دادگاه شکایتش را رد کرد.
مایبریج به دنبال جای دیگری برای کمک مالی گشت و در نهایت از سوی دانشگاه پنسیلوانیا حمایت شد. مایبریج تحت نظارت دانشگاه دهها هزار تصویر از انسان و حیوانات در حال حرکت و سایر فعالیتها تولید کرد. کار مایبریج به پیشرفت و تحول علم بیومکانیک و مکانیک ورزشی کمک کرد. برخی از کتابهای او هنوز منتشر میشوند و به عنوان مرجع هنرمندان، انیماتورها و دانشجویان حرکت انسان و حیوان استفاده میشوند.
منبع: برترین ها
انتهای پیام/
اولین عکس متحرک جهان چطور به وجود آمد؟منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: دانستنی ها جالبترین ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) به نویسندگی لعیا اعتمادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان از سوی انتشارات بهنشر منتشر و راهی بازار کتابهای کودک و نوجوان شد.
به گزارش آستاننیوز، «نقاشی قشنگ» یکی از جلدهای مجموعه 12جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا(ع) است.
نویسنده کتاب لعیا اعتمادی داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا(ع) مبنی بر اینکه "تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می دارد." نوشته که در کتاب عیون اخبارالرضا ذکر شده است.
ماجرای این قصه در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت میشود که یکی از آنها علاقهمند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام میدهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی میشود.
در بخشی از متن کتاب میخوانیم: "نقاشیاش خیلی قشنگ بود! گلهای قرمز و صورتی برگهایشان را بالا آورده بودند. پروانهها هم مثل فرشتهها بالای سر آنها میچرخیدند و خوشحالی میکردند. وقتی نقاشی مائده را دیدم، این فکر به ذهنم آمد و به او گفتم: «خوش به حال گلهایت! حتما از اینکه پروانهها مثل فرشتهها بالای سرشان می چرخند، خیلی خوشحال هستند!» مائده با تعجب نگاهم کرد و پرسید »:پروانهها مثل فرشتهها بالای سر آنها میچرخند؟» آن وقت مرا نگاه کرد و خندید. بعد از آن روز دیگر حرف نزد."
کتاب «نقاشی قشنگ» در ۲۴صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت 40 هزار تومان در فروشگاههای کتاب و محصولات فرهنگی بهنشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقهمندان قرار دارد. هم چنین افراد میتوانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات بهنشر را مشاهده و خریداری کنند.