Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عبدالحسین محمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تا کنون ۷۵ کیلومتر بادشکن غیر زنده با هدف جلوگیری از حرکت شن‌های روان و کنترل ریزگردهای محلی در کویر میقان اراک انجام شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح بادشکن‌های غیر زنده در اراضی کویری کویر میقان اراک امسال به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آورشد: ۴۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در شهرستان‌های محلات، دلیجان، ساوه، زرندیه، اراک و خنداب وجود دارد که ۸۰ هزار هکتار اراضی بیابانی ساوه و ۵۰ هزار هکتار اراضی کویرمیقان اراک با فرسایش بادی بیشتری همراه است.

محمدی گفت: ۱۵ هزار هکتار اراضی کویری در تالاب کویری میقان اراک وجود دارد که برای ۱۲ هزار هکتار آن مطالعات بیابان زدایی انجام شده و در برخی نقاط این کویر به دلیل شوری بیش از اندازه برای جلوگیری از حرکت شن‌های روان طرح بادشکن‌های غیر زنده پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح فرصتی برای فعالیت‌های بیولوژیکی و کاشت انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلکس، قره داغ و بره داغ در بین این بادشکن‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: این بادشکن‌ها با ارتفاع یک متر و از جنس نی و کنف در نقاط بحرانی کویر میقان اراک ایجاد شده و تا ۱۰ برابر ارتفاع خود بر روی سرعت باد تأثیر می‌گذارد و حرکت شن‌های روان را کند می‌کند.

محمدی افزود: ایجاد این بادشکن‌ها کاهش سرعت باد و جلوگیری از فرسایش بادی در منطقه را سبب می‌شود و به بهبود رشد گیاهان بومی در این منطقه به طور طبیعی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های بیابان زدایی از افزایش اراضی بیابانی استان جلوگیری و با توجه به بارندگی‌های اخیر و طرح‌های انجام شده برخی از این عرصه‌ها به عرصه‌های مرتعی تبدیل شده که به دلیل شکننده بودن خاک امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به اداره کل منابع طبیعی این استان اختصاص یافته و قرارداد اجرای این طرح‌ها در برخی نقاط استان منعقد و بهره برداری از آنها تا هفته دولت آغاز می‌شود.

محمدی افزود: اخذ سند تک برگی (کاداستر) یک میلیون هکتار از اراضی ملی استان مرکزی، اجرای عملیات آبخیزداری از جمله طرح‌های بیولوژیکی و بیومکانیک در عرصه‌های طبیعی استان و اجرای ۲۰۰ هکتار درختکاری دیم در منطقه چپقلی اراک از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در سال جاری است.

کویر میقان اراک دارای ۱۲۰ کیلومترمربع وسعت است که درشمال شرقی این شهر واقع شده است و به گفته کارشناسان نقاط بحرانی موجود در آن کانون طوفان‌های گرد و غبار محلی است که تأثیر مستقیم بر آلایندگی هوای اراک دارد.
تالاب کویری میقان آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب‌های سطحی مسیل های فصلی را جذب می‌کند و گیاهان دشتی اطراف دریاچه آن از گونه خشکی پسند و شورپسند است.
در عرصه ۱۲ هکتاری بیابانی تالاب کویری میقان اراک شرایط اکولوژیکی کویری حاکم است که به دلیل شوری بالای خاک پوشش گیاهی فقیر در این منطقه فقیر است اما در دهه اخیر با اقدامات بیابانزدایی سطح قابل توجهی از آن توسط منابع طبیعی با آتریپلکس و قره داغ بوته کاری شده و بخشی از حرکت شن‌های روان تثبیت شده است.
قره داغ و آتریپلکس از گیاهان مقاوم به شوری است که ریشه‌های عمیق در زمین ایجاد کرده و به صورت رونده چترهای غول پیکر بر عرصه شن‌های کویری می‌زنند که شاخ و برگ آنها سد طبیعی در برابر پیشروی شن‌های روان است.
مهمترین ذخایر سولفات سدیم جهان نیز با حجم ذخیره ۴۵ میلیون تن در دل کویر میقان اراک قرار دارد.
مساحت دریاچه میقان با توجه به آب‌های ورودی آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومترمربع متغیر است.

۱۹۵۵/‏۶۰۱۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصادی بیابانزدایی بادشکن غیرزنده منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

به گزارش صدای ایران از صد انلاین، شنیدن خبر حمله به یک محیط‌بان یا هدف قرار‌دادن او از سوی شکارچی‌های غیرمجاز به‌هیچ‌وجه خبر تازه‌ای نیست و هر چند ماه یک بار در رسانه‌ها مورد تازه‌ای از آن می‌بینیم. اما حمله به خانه و محل سکونت این افراد موضوعی است که سطح خشونت و قانون‌شکنی را به مرحله‌ای دیگر می‌برد. درست مانند اتفاقی که چند روز گذشته برای جنگل‌بان‌های آملی رخ داده است.


در روز‌های گذشته و حسب اعلام منابع طبیعی مازندران، فرد یا افراد ناشناس در اقدام شبانه هماهنگ و سازمان‌یافته، به منزل مسکونی دو نفر از مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل تیراندازی کردند.

در این دو فقره تیراندازی، خوشبختانه به نیرو‌های منابع طبیعی و خانواده آنان خسارت جانی وارد نشد. فرمانده یگان حفاظت اداره کل و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل از منزل دو جنگل‌بان بازدید کردند و به‌منظور اقدامات قانونی بعدی و شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربان، جلسه اضطراری برگزار شد.

این اتفاق دو روز پس از رخ‌دادن با واکنش یک نماینده مجلس همراه بود. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به این خبر خواستار شناسایی و دستگیری هر‌چه سریع‌تر عوامل حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان آمل شد. سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری مهر گفتگو می‌کرد، با اشاره به حادثه حمله افراد مسلح به منازل جنگل‌بانان در آمل گفت: از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انتظار داریم هرچه سریع‌تر این افراد شناسایی و دستگیر شوند. او افزود: در‌عین‌حال از دستگاه قضائی نیز انتظار می‌رود این افراد را به اشد مجازات برسانند تا ضمن بازدارندگی از اقدامات مشابه متخلفان بدانند که هیچ مماشاتی در برخورد با متجاوزان به عرصه‌های طبیعی کشور صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به زخمی‌شدن ۴۲ جنگل‌بان در سال گذشته توسط متجاوزان به عرصه‌های طبیعی از پیگیری ویژه این پرونده توسط فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد و گفت: جنگل‌بانان و محیط‌بانان جزء زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند که حفاظت از طبیعت و حیات وحش کشور را بر عهده دارند و قطعا نیازمند حمایت‌های قانونی در عرصه‌های مختلف هستند که مجلس در این خصوص تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

در ایران چیزی به اسم «قانون حمایت قضائی از محیط‌بانان و جنگل‌بانان» داریم که در سال‌های اخیر بسیاری از ناکارآمدی آن سخن گفته‌اند. بر اساس این قانون، محیط‌بانان و جنگل‌بانان در صورتی که در جنگل‌ها و منابع طبیعی جرم مشهودی ملاحظه کنند و تذکر و هشدار کارساز نباشد، می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند ولی این‌گونه نیست که اجازه استفاده سلاح در منزل و خیابان را داشته باشند یا بتوانند در این اماکن مسلح باشند، اما در محل مربوط به وظیفه خود می‌توانند از سلاح استفاده کنند. این قانون شامل چهار ماده و سه تبصره در جلسه علنی ۲۳ اردیبهشت ۹۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در هفت خرداد ۹۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

علاوه بر چالش‌های قانونی، جنگل‌بان‌ها با کمبود‌های دیگری هم در ایران دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. درباره کمبود تجهیزات و جنگل‌بانان، بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی به ازای هر هزار هکتار جنگل، هر پنج هزار هکتار مرتع و هر ۱۰ هزار هکتار بیابان باید یک نیروی حفاظتی وجود داشته باشد. * ایران ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت دارد که از این مقدار ۱۳۵ میلیون هکتار اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی، ۱۴.۵ میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی و ۸۵ میلیون هکتار مراتع هستند. به عبارتی ۸۲ درصد از مساحت کشور اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی هستند که مدیریت و حفاظت آن بر عهده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور است. در چنین وضعیتی، بر اساس استاندارد‌های جهانی، به‌منظور رسیدن به یک وضعیت مطلوب برای عرصه‌های جنگلی نیازمند

۱۴‌هزار‌و ۵۰۰ نفر نیروی حفاظتی هستیم. با توجه به این مساحت از اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی به ۳۲ هزار نیرو نیاز داریم، اما در‌حال‌حاضر تنها پنج‌هزارو ۶۶ نیرو داریم که از این تعداد حدود سه‌هزارو ۶۰۰ نفر نیروی شرکتی و مابقی نیروی رسمی هستند؛ به عبارتی حدود ۷۰ درصد نیرو‌های سازمان شرکتی هستند و فاصله بسیار زیادی با تعداد نیروی پیش‌بینی‌شده بر اساس استاندارد‌های جهانی داریم. این افراد به‌صورت رسمی یا پیمانی از سازمان منابع طبیعی حقوق دریافت می‌کنند و تعهد کاری و انگیزه بیشتری نسبت به نیرو‌های شرکتی دارند؛ چراکه ۳۰ سال خدمت دارند و از سال گذشته نیز برای تمامی نیرو‌های رسمی کارت ضابطیت دریافت کرده‌ایم، همچنین برای دریافت تجهیزات نیز مشکلی ندارند و در اختیار بسیاری از این افراد که از فیلتر حراست عبور می‌کنند، می‌توانیم سلاح و ابزار بازدارنده مانند شوکر، افشانه و باتوم قرار دهیم.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری