Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت زمان مقاومت آنچنان استقرار و توسعه یافت که پس از حدود یک دهه، دشمن را مجبور به قبول شرایط خود کرد. حال این مقاومت است که تعیین کننده پیروزی عرصه میدانی است و صهیونیست‌ها از حمله به مقاومت واهمه دارند چرا که ابتکار عمل در دست مقاومت است. ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از اواخر دهه 1970 میلادی و تحت تأثیر انقلاب اسلامی در ایران، گروه های مقاومت اسلامی در فلسطین به وجود آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بین این گروه های مقاومت گروه هایی با مشی غیر اسلامی نیز وجود داشتند. فصل مشترک تمام این گروه ها، تمسک به مبارزه برای آزادی فلسطین بود.

دستاورد این جنس از مقاومت- که پیش از این در فلسطین متفاوت دنبال می شد و تنها وجه مسلحانه اش در برخی گروه ها مثل الصاعقه تجربه شده بود- مردمی کردن مبارزه در عرصه فلسطین بود که موجب به وجود آمدن دو انتفاضه در فلسطین شد. نتیجه عملی انتفاضه های اول و دوم در سال سوم انتفاضه دوم خود را نشان داد و صهیونیست ها مجبور به خروج از نوار غزه و تخلیه پایگاه های نظامی و شهرک های صهیونیست نشین این منطقه شدند.

پیروزی در عرصه سیاسی، 2006

پیروزی در میدان انتفاضه مقاومت را با تجربه کرد. پس از انتفاضه دوم، گروه های مقاومت و در رأس آنها جنبش حماس، سازمان و ساختار سیاسی خود را بازسازی و تکمیل کردند تا عرصه مقاومت را فقط در مبارزه میدانی خلاصه نکنند و بدین طریق وارد عرصه سیاسی فلسطین شدند. سال 2004 یاسر عرفات که ریاست حکومت خودگردان را برعهده داشت پس از دو سال محاصره در مقرش در رام الله به طرز مشکوکی درگذشت. هنوز پرونده مرگ عرفات مفتوح است و گفته می شود وی را براثر وارد کردن سم به بدنش کشته اند.

با قتل عرفات، 9 ژانویه 2005، انتخابات ریاست حکومت خودگردان برگزار شد و در حالی که جنبش های حماس و جهاد آن را تحریم کرده بودند، ابومازن به عنوان رئیس حکومت خودگردان انتخاب شد. یک سال بعد 25 ژانویه 2006 انتخابات مجلس قانونگذاری با حضور گروه های مقاومت برگزار شد اما این بار جنبش حماس با 76 کرسی از 132 کرسی مجلس توانست اکثریت مجلس را به دست آورد و بر همین اساس دولت حکومت خودگردان را در اختیار گیرد.

این موفقیت نتیجه موفقیت مقاومت در عرصه میدانی دو انتفاضه بود. هرچند این موفقیت با کارشکنی های جنبش فتح و شخص ابومازن با مانع تراشی های مختلف مواجه شد اما این مقطع موفقیتی را به خود دید که موجب شد لرزه بر تن دشمن افتد و تمام قد وارد میدان سرکوب مقاومت شوند.

کنفرانس آناپولیس 2008، ائتلاف برای مقابله با مقاومت

پیروزی حماس در عرصه سیاسی فلسطین در ژانویه 2006 و پس از آن پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی در آگوست همان سال موجب شد لرزه بر اندام دشمن بیفتد. در همین راستا پس از شکست حامیان سازش در عرصه سیاسی و تحمیل اولین شکست علنی میدانی بر ارتشی که مدعی بودند شکست ناپذیر است استکبار را به صرافت انداخت. در وهله اول با کارشکنی های مختلف دولت حماس را در عرصه سیاسی حذف کردند. در مرحله دوم کمیته ای تحت عنوان وینوگراد تأسیس کردند تا دلایل شکست در جنگ 33 روزه را بررسی کنند. و در مرحله سوم برای آنکه به سازشکاران شخصیت و نفسی تازه بدهند با آوردن طرح «خاورمیانه جدید» تلاش کردند حکومت خودگردان را در عرصه منطقه ای بازسازی کنند. این طرح با کنفرانس آناپولیس که ادعا می شد برای ایجاد صلح در فلسطین و از سرگیری روند سازش طرحی شده، به منطقه آورده شد. اما از همان ابتدا اعلام شد این کنفرانس نتیجه ای در بر نخواهد داشت و حکومت خودگردان نباید انتظاری از این کنفرانس داشته باشد.

اینکه دشمن مجبور می شود کنفرانسی در مقیاس آناپولیس در سال 2008 برگزار کند تا برای سرکوب مقاومت ائتلاف ایجاد کند یک موفقیت محسوب می شود. چرا که دشمن تا این زمان تلاش می کرد با تحقیر موقعیت مقاومت، چشم ها را به سمت مقاومت متمرکز نکند. اما مقاومت کاری کرد که دشمن مجبور شود با این اقدام عملا به همگان بگوید مقاومت آنقدر بزرگ و توانمند در تمامی عرصه ها ظاهر شده است که باید برای مقابله با آن، ائتلاف ایجاد و کنفرانس بین المللی برگزار کرد. برگزاری این کنفرانس خود از دستاوردهای مقاومت محسوب می شود.

جنگ 22 روزه ، 2009

پس از کنفرانس آناپولیس، صهیونیست ها که مقاومت را در اندازه هایی بسیار فراتر از آنچه  تصور آن را داشتند دیدند و برای حذف مقاومت پای به میدان گذاشتند. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده با طرح «خاورمیانه جدید» به منطقه آمده بود. طرح خاورمیانه جدید که بر گرفته از طرح برنارد لوئیس بود- قصد داشت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را همچون سایکس- پیکو به تقسیمات جدیدی برساند. این بار آنها می خواستند براساس طوایف و اقوام مختلف کشورهای قومی و طایفه ای به وجود آورند تا بزرگترین آنها رژیم صهیونیستی باشد.

ضرورت ایجاد یک کشور قومی بزرگ در فلسطین از بین بردن بزرگ ترین مانع آن یعنی مقاومت بود. لذا دشمن 5 سال پس از خروج اجباری از غزه به شکلی سبعانه به غزه حمله کرد تا مقاومت را نابود سازد. اما نتیجه چیز دیگری بود که صهیونیست ها آن را نمی خواستند. مقاومت با تمام قوا با صهیونیست ها جنگید و پس از 22 روز صهیونیست ها را از رسیدن به اهدافشان باز داشت. این خود یک پیروزی تلقی می شد دشمن قصد داشت مقاومت را خلع سلاح کند و این به معنای از بین رفتن مقاومت بود چرا که مقاومت بدون سلاح هویتی نخواهد داشت.

این جنگ در پی شکستن آتشی بسی که از ماه ژوئیه 2008 بین دو طرف آغاز شده بود آغاز شد. صهیونیست ها در ماه دسامبر با هواپیما اهدافی را در نوار غزه هدف قرار دادند که منجر به شهادت 6 نفر از اعضای مقاومت شد. در پی این اقدام صهیونیست ها، گروه های مقاومت 130 موشک به سمت شهرک های نوار غزه شلیک کردند. نتیجه این بود که صهیونیست ها حمله زمینی را علیه نوار غزه آغاز کنند.

صهیونیست ها که مدعی شده بودند این عملیات تا زمانی که شلیک موشک از نوار غزه به طور کامل متوقف نشود، ادامه خواهد یافت با رشادت های مقاومت پس از 22 روز سر تسلیم فرود آوردند. حدود 1400 فلسطینی در این جنگ به شهادت رسیدند و 100 سرباز صهیونیست نیز به هلاکت رسیدند. نتیجه این جنگ استقرار حاکمیت گروه های مقاومت در نوار غزه و سرخم کردن رژیم صهیونیستی مقابل آنها پس از 22 روز بود. صهیونیست ها خواستار بازدارندگی برای جلوگیری از شلیک موشک های مقاومت بودند که به آن دست نیافتند. آنها در حالی به این هدف نرسیدند که از هر نوع سلاح ممنوعه و هر نوع وحشی گری در این جنگ بهره گرفتند.

تفاوت‌های «مقاومت» و «سازش»-6|دستاوردهای مقاومت در فلسطینگزارش تسنیم-5|تفاوت‌های «سازش» و «مقاومت»- عقب‌نشینی سازشکاران از خواسته تشکیل دولت فلسطینگزارش تسنیم-4| تفاوت‌های «سازش» و «مقاومت»-فتح یا گروههای جهادی فلسطین کدام یک در موضع برترند؟گزارش تسنیم‌ــ‌3|تفاوت‌های سازش و مقاومت/ مقاومت در برابر آمریکا پرهزینه‌تر است یا سازش؟گزارش تسنیم‌ــ‌2|تفاوت‌های سازش و مقاومت؛ کدام جریان دست برتر را در لبنان دارد؟گزارش تسنیم-1|تفاوت‌های «سازش» و «مقاومت»؛ پیامدهای سازش در فلسطین

جنگ 8 روزه

روز 14 نوامبر 2012، در حالی که مذاکراتی غیر مستقیم با میانجی گری مصر برای دستیابی به آتش بس در جریان بود، صهیونیست ها طی عملیاتی هوایی، احمد الجعبری، فرمانده گردان های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را ترور کردند. این ترور به طرزی مشکوک یک روز پس از سفر امیر وقت قطر و همسرش رخ داد. برخی اخبار از وجود مکان یاب هایی در هدایای امیر قطر سخن گفتند که منجر به ترور الجعبری شده بود.

به محض این اقدام صهیونیست ها گروه های مقاومت اقدام به شلیک موشک به سمت سرزمین های اشغالی کردند. در این جنگ که حدود 8 روز به طول انجامید 1500 موشک به سمت صهیونیست ها شلیک شد و 20 صهیونیست به هلاکت رسیدند. نکته مثبت و قابل توجه این جنگ، شلیک موشک های دوربرد برای نخستین بار بود. در این جنگ برای نخستین بار موشک های مقاومت به قدس، تل آویو و هرتزلیا که بیش از 70 کیلومتر از نوار غزه فاصله داشتند رسید.

صهیونیست ها باز با میانجی گری مصر درخواست اتمام آتش بس دادند و  بدین طریق این جنگ با شروع شلیک موشک های دوربرد و بدون حمله زمینی به اتمام رسید.

جنگ 51 روزه، یک شاخص جدید در مبارزه با رژیم صهیونیستی

در ماه ژوئن 2014، سه دانشجوی مدارس دینی یهودی در کرانه باختری ناپدید شدند. پس از حدود یک هفته جسد این سه نفر در چاهی در کرانه باختری پیدا شد. رژیم صهیونیستی پیکان اتهام را به سمت حماس نشانه گرفت و اعلام کرد این اقدام توسط حماس انجام شده اند. همین اتهام بهانه ای شد برای آنکه صهیونیست ها به نوار غزه حمله کنند. حمله صهیونیست ها با اختیار آنها آغاز شد اما آنها هرگز نتوانستند آن را پایان دهند. بنیامین نتانیاهو پس از 10 روز از گذشت جنگ، به سراغ میانجی های منطقه ای و بین المللی رفت تا آتش بس برقرار کند اما این مقاومت بود که نمی پذیرفت و شرایط ویژه ای داشت. سرانجام پس از سه مرحله درخواست نتانیاهو، مقاومت با پذیرفته شدند شرایطش به جنگ خاتمه داد.

مقام معظم رهبری پس از پایان یافتن این جنگ به گروه های مقاومت این نوع عملکرد را تبریک گفتند که توانستند دشمن را به قبول شرایط شان وا دارند.

نکته قابل توجه در این جنگ ابتکاراتی بود که مقاومت از خود بروز داد و همگان را شگفت زده کرد.  به دلیل طولانی شدن این مطلب و تعدد ابتکاراتی که مقاومت در این جنگ به وجود آورد، در شماره بعد ابتکارات مقاومت در جنگ 51 روزه را برخواهیم شمرد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

R1403/P/S8,90,1115/CT14 واژه های کاربردی مرتبط حماس جبهه مقاومت اسلامی اخبار "فلسطین" اسرائیل

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حماس جبهه مقاومت اسلامی اخبار فلسطین اسرائیل حماس جبهه مقاومت اسلامی اخبار فلسطین اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه‌های اشغالگران صهیونیست زیر آتش سنگین حزب‌الله

رزمندگان حزب الله پایگاه نظامیان صهیونیست موسوم به «الرادار» در اراضی اشغالی شبعا را هدف حمله راکتی قرار دادند که اهداف تعیین شده به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.

نیرو‌های مقاومت همچنین پایگاه نظامی «رویسات العلم» در ارتفاعات اشغالی کفرشوبا را هدف حمله راکتی قرار دادند که در نتیجه آن، اهداف تعیین شده به دقت مورد اصابت آتش رزمندگان حزب الله قرار گرفت.

رزمندگان حزب الله همچنین محل استقرار نظامیان اشغالگر در اطراف پایگاه‌های نظامی «رامیم» و تپه «الکرنتینا» را با آتش توپخانه هدف قرار دادند و در پی آن، اهداف مورد نظر مورد اصابت آتش مقاومت قرار گرفت.

همزمان، شبکه المیادین به نقل از خبرنگارش در جنوب لبنان اعلام کرد یک هدف نظامی متعلق به اشغالگران صهیونیست در پایگاه نظامی «حدب یارون» مورد حمله مستقیم قرار گرفت.

ساعاتی پیش نیز، شبکه المیادین گزارش داد یک پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در سواحل «حیفا» شمال فلسطین اشغالی هدف حمله پهپاد‌های حزب‌الله قرار گرفت.

بر پایه این گزارش، این حمله به وسیله یک اسکادران پهپاد از خاک لبنان به سمت شهرک‌های اطراف الجلیل انجام و منجر به فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی شد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها در پاسخ به تجاوزات اسرائیل به شهرک «عدلون» و ترور یکی از برادران مجاهد، پهپاد‌های ما مقر تیپ گولانی و مقر یگان ۶۲۱ «ایگور» در پادگان «شراغا» در شمال شهر اشغالی «عکا» را هدف قرار دادند.

طبق بیانیه حزب‌الله این حمله به صورت دقیق و مستقیم انجام شد.برخی منابع نیز از اصابت موشک به مناطقی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند که پس از به صدا درآمدن آژیر‌های خطر در منطقه «کریوت» صدای چند انفجار در منطقه شنیده شد.

این رسانه‌ها همچنین از به صدا درآمدن آژیر‌های خطر در بندر «حیفا» خبر دادند.

طبق این گزارش، پس از فعال شدن آژیر‌های خطر، آتش سوزی در منطقه شمالی بندر حیفا رخ داد و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز به سمت آب‌های لبنان در مقابل «الناقوره» موشک پرتاب کردند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید
  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو
  • حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه
  • حمله موشکی گردان‌های المجاهدین به سرزمین‌های اشغالی
  • حزب الله: مرکز تجمع دشمن صهیونیست را در حرش نطوعه هدف قرار دادیم
  • کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه
  • پایگاه‌های اشغالگران صهیونیست زیر آتش سنگین حزب‌الله
  • دومینوی استعفای مقامات صهیونیست ادامه دارد
  • چند نظامی صهیونیست از آغاز جنگ غزه زخمی شدند؟
  • حزب‌الله با موشک مرکز نظامی «الضهیره» اسرائیل را به آتش کشید