Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد( بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

بیشتر بخوانید:

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در سواحل هرمزگان

مشخصات و تصاویر پهپاد جاسوسی آمریکا که سپاه سرنگون کرد+ عکس

شمخانی: مرز هوایی ما خط قرمز است/ به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

گفتنی است محل سقوط پهپاد آمریکایی، کوه‌ مبارک است که یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در 155کیلومتری میناب و 65کیلومتری جاسک قرار دارد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی ۱۲۰ کشور جهان در روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.

وی افزود: "اف ای آر"(مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند

به گزارش جماران؛ پاول دورف در مصاحبه با تاکر کارلسن مجری آمریکایی، گفت: هر وقت ما به آمریکا آمدیم سازمان های امنیتی مثل اف بی آی توجه زیادی به ما داشتند.

به طور مثال دفعه آخری که در آمریکا بودم یک مهندس آورده بودم که برای تلگرام کار می کرد و تلاشی شد تا مخفیانه مهندس مرا بدون اینکه من متوجه شوم استخدام کنند.

آنها می خواستند مهندس من از ابزاری استفاده کند تا در تلگرام یک در پشتی ایجاد شود (یک حفره امنیتی تا هر وقت خواستند به درون تلگرام دسترسی داشته باشند، چیزی شبیه بدافزار).

دورف با تایید اینکه «دولت آمریکا یا هر دولت دیگری می توانست با استفاده از حفره امنیتی از مردم جاسوسی کند»، افزود: از این قضیه هم مطمئن هستم، چون دلیلی ندارد مهندسم به من دروغ بگوید. ضمنا خودم هم فشارهای مشابه این را هر وقت به آمریکا رفتم تجربه کرده ام؛ هر بار در فرودگاه دو مامور اف بی آی می آیند و از من سوال می پرسند.

یک بار در خانه ای که کرایه کرده بودم داشتم صبحانه می خوردم، ساعت 9 صبح دو مامور اف بی آی سر و کله شان پیدا شد و شروع کردند به سوال پرسیدن. خیلی عجیب بود، زیادی حواسشان به ماست.

به نظرم می خواستند روابطی ایجاد کنند تا به نوعی تلگرام را بهتر کنترل کنند. درک می کنم که آنها داشتند کارشان را انجام می دادند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • (ویدئو) کشته شدن ۱۳ غیرنظامی در حمله موشکی روسیه به اوکراین
  • مواضع متناقض آمریکا در باره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل
  • افشاگری مالک تلگرام علیه دولت آمریکا/ پاول دورف: می خواستند مهندس من برایشان جاسوسی کند
  • (تصاویر) درباره بزرگترین پهپاد جاسوسی نیروی دریایی آمریکا
  • لحظات شکار پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی سپاه
  • لحظه سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی + فیلم
  • اوکراینی‌ها رفته‌رفته به عهدشکنی آمریکا پی برده‌ و مایوس شده‌اند
  • آمریکا مدعی سرنگونی ۵ پهپاد انصارالله شد