Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از روستای شاخن بیرجند ده کیلومتر که به سمت دشت و کوه برویم منظره‌های زیبا و چشم‌نواز از زندگی مردمانی می‌بینیم که با همت بی نظیر در فصل‌های سرد و گرم سال با قشلاق و ییلاق برای یافتن چراگاه دام خود تلاش کرده و بخشی از چرخ اقتصاد جامعه را می‌چرخانند.

بی‌شک حتی دیدن منظره زیبا و فرح بخش چادرهای عشایر، دام‌های رها شده در دشت‌های سرسبز، کودکانی که بدون ترس از خطرات زندگی شهری به تفریح و بازی مشغول هستند برای انسان آرامش بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمی که در کنارشان باشیم، درمی‌یابیم که مهمان نوازی با زندگی عشایری عجین شده و با همه داشته‌های خود از مهمان خویش پذیرایی کرده و در اکرام وی سنگ تمام می‌گذراند.

پای صحبت این عشایر مهمان نواز می‌نشینیم و از آنان می‌خواهیم که از زیبایی‌ها و سختی‌های زندگی عشایری برایمان بگویند.

بانوی عشایری که فاطمه الهیاری نام دارد، می‌گوید زندگی در طبیعت و دشت به واسطه هوای پاکیزه و استفاده از مواد غذایی طبیعی بسیار خوب است اما همه همین زیبایی‌ها را می‌بینند و به سختی‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم توجه ندارند.

بارندگی برای ما مصیب است

وی اظهار کرد: جاده ما تا روستای شاخن خاکی است و این وضعیت در موقع بارندگی یعنی مصیبت چرا که نمی‌توانیم با احشام و دام خود از جاده گلی بگذریم.

این بانوی عشایر بیان کرد: در موقع بازندگی مجبوریم پیاده و با سختی فراوان مسیر را طی کنیم و این در حالی است که فرزندان ما در مدرسه روستا تحصیل می‌کنند.

قلی‌پور از دیگر عشایر منطقه است که درباره زندگی عشایری به خبرنگار مهر گفت: در سال‌هایی که بارندگی بسیار خوب است ما از ۱۴ فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه به منطقه زیرکوه می‌رویم و زندگی‌مان را اینگونه می‌گذرانیم.

وی با اشاره به اینکه همه این ییلاق و قشلاق‌ها برای یافتن چراگاه دام و برای تولید گوشت و سایر محصولات دامی است، اظهار کرد: اگر منطقه ما یک شرکت تعاونی مستقل برای فروش محصولات داشته باشد بی شک از لحاظ درآمدی برای ما بهتر خواهد بود.

محصولات را خرده فروشی می‌کنیم

قلی پور بیان کرد: این در حالی است که در حال حاضر بیشتر به صورت خرده فروشی محصولات خود را می‌فروشیم که شاید درآمد چندانی برای ما نداشته باشد.

صغری غمین از دیگر بانوان عشایر منطقه دهستان شاخن با اشاره به مشکل برق عشایر منطقه به خبرنگار مهر گفت: تا چاه عمیق برق آمده است ولی اگر تا چادرهای ما برق رسانی شود از جهات مختلف چون نگهداری محصولات در امکانات سرمایشی بهتر خواهد بود.

وی نیز به مشکل راه و جاده خاکی اشاره و بیان کرد: فرزندان ما در روستای شاخن به مدرسه می‌روند و در زمستان و بارندگی رفت و آمد در این جاده گلی بسیار سخت و طاقت فرسا است.

شب‌هایمان در کنار چراغ دستی می‌گذرد

غمین افزود: این خاکی بودن راه موجب افزایش گرد و خاک منطقه هم شده و نبودن برق تا چادرها در این در این روزگار ما را مجبور به استفاده از چراغ دستی در شب‌ها می‌کند.

این بانوی عشایر افزود: تولیدات ما کشک، شیر، ماست، دوغ، قره قروت و گوشت است که بیشتر خرد خرد و به مشتریان خانگی می‌فروشیم در حالی که داشتن شرکت تعاونی مستقل می‌توانست در این راستا به ما کمک کند.

درخواست عشایر امکانات اولیه زندگی است

نکته قابل تأمل این است که خواست و درد دل عشایر نه برای امکانات ویژه، بلکه در راستای امکانات اولیه یک زندگی معمولی چون برق و راه آسفالت است. آسفالت راهی که فرزندان آنان را به محل تحصیل علم می‌رساند.

وقتی از این عشایر عزیز و مهمان نواز می‌پرسیم که با این بی برقی در صورت نیاز به نگهداری محصولاتی در یخچال چه می‌کنید، پاسخ می‌شنویم که به روستای شاخن رفته و در آنجا محصول را در یخچال به امانت می‌گذارند.

حسین حسین پور، مدیرکل عشایر خراسان جنوبی در زمینه برنامه‌های در نظر گرفته شده برای رفع مشکلات عشایر خراسان جنوبی و منطقه شاخن به خبرنگار مهر گفت: شکل گیری شرکت تعاونی عشایری یک سری ضوابط دارد.

وی با بیان اینکه در جهت ارائه خدمات به حوزه عشایری منطقه معذوریتی نداریم، بیان کرد: چرا که شرکت تعاونی عشایری داریم که حوزه شهرستان خوسف و بیرجند (منطقه شاخن در این محدوده است) را از منظر خدمت‌رسانی تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل عشایر خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر ظرفیت، سرمایه و تعداد افراد متقاضی به حد مطلوب رسید امکان تشکیل شرکت تعاونی مستقل برای عشایر منطقه وجود دارد تا در آن زمان خرید نهاده‌ها را نیز داشته باشند.

اجرای تفاهم نامه برق‌رسانی خورشیدی به جامعه عشایر را پیگیری می‌کنیم

حسین پور با اشاره به اینکه موضوع برق رسانی تا چادرهای عشایری در دستور کار است، افزود: تفاهم نامه‌ای بین سازمان امور عشایر ایران با شرکت توزیع نیروی برق به امضا رسیده که در خراسان جنوبی اجرای این تفاهم نامه را رصد می‌کنیم.

وی گفت: با این پیگیری‌ها امیدواریم بتوانیم بر اساس نیاز جامعه عشایری خراسان‌جنوبی از طریق پنل‌های خورشیدی برق مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.

مدیرکل کل امور عشایری خراسان جنوبی اظهار کرد: البته از محل مالیات بر ارزش افزوده که از محل حوزه فرمانداری شهرستان‌ها در اختیار ما است برق خورشیدی برخی از مناطق عشایری را حل کرده‌ایم و امیدواریم برای سایر مناطق نیز این اتفاق رخ دهد.

حسین پور یادآور شد: با توجه به قول فرماندار بیرجند در صورت تأمین اعتبار فاز یک جاده منطقه را پیگیری می‌کنیم.

عشایر از جمله کم توقع ترین مردمان این سرزمین هستند که طبیعت بی نظیر و آب و هوای سالم و تمیز و محصولات طبیعی آنان را از امکانات مصنوعی زندگی شهری بی نیاز کرده است و از این جهت انصاف حکم می‌کند که در راستای اجرایی شدن درخواست‌های اولیه‌ای که دارند نهایت تلاش را داشته باشیم.

کد خبر 4640675

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین حسین پور عشایر بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد

 رئیس اداره امور عشایر بروجرد گفت: عشایر این شهرستان در کوچ بهاره در مناطقی از گرین کوه، کولیدر، آبسرده، مله تخت، سربند، ورکوه و بخش‌های شیروان و اشترینان مستقر می‌شوند.

نوراله مصطفی نژاد به جلسه شورای عشایری بروجرد در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در این جلسه مصوب شد که در فصل کوچ، ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان همچون راهداری و حمل و نقل جاده ای، نیروی انتظامی، بسیج عشایری، هلال احمر، بهداشت و درمان و پلیس راهور عشایر را در مسیر کوچ همراهی کنند تا برای این قشر تولیدکننده جامعه مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه دام، تمام سرمایه خانوار‌های عشایری است، به رانندگان هشدار داد مراقب حرکت دام‌های عشایر هنگام عبور از جاده‌های شهرستان باشند.

رئیس اداره امور عشایر بروجرد با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هنگام کوچ عشایر در جاده‌های ارتباطی شهرستان اضافه کرد: نصب تابلو‌های هشدار مبنی بر کاهش و کنترل سرعت در جاده‌ها هنگام کوچ می‌تواند نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ای دام‌های عشایر داشته باشد.

هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر شهرستان بروجرد با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستها
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • پنل خورشیدی بین همه عشایر استان بوشهر توزیع می شود
  • توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد
  • کوچ برگی از زندگی متفاوت عشایر+فیلم
  • ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود
  • زمان کوچ عشایر از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت است