Web Analytics Made Easy - Statcounter

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش آخرین نیوز از فارس، در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد( بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترینپهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز را تایید کرد

ارتش ایالات متحده امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز استان هرمزگان، هدف قرار گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین خود را تایید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کاپیتان «بیل اوربان» در نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» (که از سوی ایران تروریستی اعلام شده است) با تایید هدف قرار گرفتن یک پهپاد خود در جایی نزدیک ایران، اما مدعی شد که هیچ هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی امروز در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

«لوکاس تاملینسون» خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: «پهپاد مدل "تریتون MQ-4C" متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط موشک زمین به هوای ایرانی‌ها بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است».

 

دیگر مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  شبکه «کان» تلویزیون رژیم صهیونیستی، بدون تکذیب ساقط شدن پهپاد خود توسط ایران گفت: «هواپیمای بدون سرنشین ما امروز در آسمان ایران نبوده بلکه در حریم هوایی بین‌المللی در حال عملیات بوده است».

سپاه در کدام منطقه پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد؟

کوه‌مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در 155کیلومتری میناب و 65کیلومتری جاسک قرار دارد.

کوه‌مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه‌مبارک می‌افزاید.

 آب‌‌وهوای منطقه کوه‌مبارک از نوع گرم و مرطوب می‌باشد و پوشش گیاهی بسیار ناچیزی در منطقه دیده می‌شود و میزان بارندگی‌های منطقه بسیار کم است. عمده فعالیت ساکنان این منطقه ماهیگیری است که این مسئله اهمیت بنادر صیادی این خطه از کشور را دوچندان می‌سازد.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، در طول ۷۵سال گذشته از تشکیل رژیم جعلی، هیچ دوره‌ای به اندازه ۶ماه اخیر، علیه جنایات اسرائیل در شهرهای مختلف آمریکا فریاد و شعار سر داده نشده بود، اعتراضاتی که ظاهراً حالا دانشگاه‌های آمریکا به کانون آن تبدیل شده‌اند. پس از یورش نیروهای پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک و بازداشت ده‌ها معترض حامی فلسطین، دامنه اعتراضات به سایر دانشگاه‌ها از جمله ییل کشیده شد، اعتراضاتی که نسل جوان در مرکز آن قرار دارد.

موج بیداری در نسل جوان آمریکا
در همین راستا، امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، گفت: خواسته تمامی دانشجویان در اعتراضات سه ماه اخیر در ایالات متحده آمریکا درباره موضوع نژادی، صنفی، قومیتی و یا مسلمانان نبود، بلکه مسئله‌ای فراگیر به نام عدالت در جهان بود. ما شاهد یک موج بیداری در نسل جوان آمریکا هستیم و این می‌تواند در سرنوشت این کشور در آینده تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در کشورهایی همانند آمریکا که به عنوان یک نظام سرمایه‌داری شناخته می‌شوند، این اعتراضات به مثابه نقطه عطفی در جنبش‌های حقوق مدنی تلقی می‌شود. این در حالی است که تمامی سازماندهی‌های تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا بر عهده قشر یهودی و مسیحیان این کشور است. امروز در جامعه آمریکا فلسطین به‌عنوان مصداق بارز نابرابری عدالتی در جهان تلقی می‌شود و همه جنبش‌هایی که در این کشور (آمریکا) مدافع عدالت هستند حول مسئله فلسطین جمع شده‌اند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از زمانی‌که رژیم صهیونیستی با حملات وحشیانه خود به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مساجد، مدارس و... دست به کشتار و نسل‌کشی زد، مردم به‌خصوص نسل جوان در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دربرابر این اقدامات واکنش نشان دادند. در ابتدا اعتراضات گسترده‌ای در خیابان‌های لندن، نیویورک، پاریس، برلین و... توسط آفریقایی‌تبارها، عرب‌زبانان، فلسطینیان و یهودیان برگزار شد و خواستار توقف فوری جنگ و آتش‌بس در غزه شدند.

تعبیر وارونه یک رؤیا
او اظهار کرد: به‌تدریج مسئله نسل‌کشی اسرائیل و نقض حقوق بشر توسط این رژیم در غزه در دانشگاه‌های غرب مطرح و اعتراضاتی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ازجمله کلمبیا (نیویورک) برگزار شد که واکنش تند طرفداران اسرائیل را در پی داشت.

ابوالفتح با اشاره به جلسه بازجویی و اخراج رؤسای سه دانشگاه آمریکا به جرم حمایت از غزه در کنکره آمریکا، گفت: کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد، لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و سالی کورنبلوت رئیس دانشگاه آم‌آی‌تی، در جلسه استماع کنگره شرکت کردند که سرانجام لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تحت فشارهای سیاسی لابی اسرائیل مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. این در حالی است که در این سه دانشگاه هیچ فراخوانی برای نسل‌کشی یهودیان داده نشده بود اما مجلس نمایندگان آمریکا دعوت به تظاهرات در اعتراض به نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها را «فراخوان نسل‌کشی علیه یهودیان» قلمداد کرد.

وی با اشاره به موج دوم اعتراضات دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌های آمریکا، گفت: دور جدید اعتراضات ازهفته اخیر در دو دانشگاه کلمبیا و ییل آغاز شده و به گفته مقامات پلیس، بیش از ۱۰۰نفر از دانشجویان بازداشت و عده‌ای ازجمله دختر ایلهان عمر، نماینده مسلمان حزب دموکرات آمریکا از دانشگاه اخراج شدند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه اظهار کرد: امروز دامنه اعتراضات به جنایات اسرائیل در غزه تنها متعلق به جامعه مسلمانان آمریکا نیست بلکه یهودیان در ایالات متحده با تشکیل سازمانی به نام «صلح» به دنبال برقراری آتش‌بس در غزه هستند. او تصریح کرد: امروز در آمریکا نسلی با عنوان زد یا نسل نت (از زمان متولد شدن خود با نمودهای عینی و ابزارهای جهان دیجیتال در ارتباط بوده‌اند) وجود دارد که چالش‌های جدی را برای نظام حکمرانی آمریکایی و چشم‌اندازهای مطرح و ادعایی از سوی آن ایجاد کرده است. چشم‌اندازهایی که بعضاً در قالب «رؤیای آمریکایی» و ارائه طرحی از مدینه‌فاضله آمریکایی به افکار عمومی آمریکا ارائه می‌شوند. 

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس
  • تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد
  • نیوزویک: آمریکا رو به افول است
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • آمریکا آشکارا دارایی‌های روسیه را سرقت می‌کند