Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: توانمندسازی دانش آموزان و دانشجویان به عنوان آینده سازان ایران به خصوص در زمینه مباحث امدادی و درمانی که با جان مردم سر و کار دارد در کشوری که سالانه با حوادث و سوانح زیادی همچون طبیعی و غیرطبیعی، اعم از سیل، زلزله و تصادفات رانندگی و …روبرو است، امری ضروری و غیرقابل انکار است که نیاز به فرهنگ سازی و نهادینه کردن این آموزش‌ها در نظام آموزشی کشور، دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری برنامه‌های آموزش همگانی امدادی در مدارس و دانشگاه‌ها و در پایان محک زدن سطح یادگیری و توانایی یادگیرندگان امری است که علاوه حس رقابت، همفکری، بالا بردن روحیه تعاون و کار گروهی، به آنها در تسریع یادگیری و ثبت آموزه‌ها در ذهنشان، کمک شایانی می‌کند که مسابقات المپیاد دادرس (دانش آموزان آماده در روزهای سخت) هلال احمر، نمونه بارز و موفقی از این برنامه‌ها است.

در روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری، مرحله استانی این مسابقات با حضور ۲۲ تیم از ۱۱ شهرستان استان مرکزی طی ۲ روزدر ۸ آیتم امدادی و ۲ آیتم جانبی برگزار شد و در پایان تیم‌های برتر شناسایی و تقدیر شدند.

۲ میلیون دانش آموز آماده برای روزهای سخت

معاون دانش آموزی و پیش دبستانی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: طرح ملی دادرس طی ۷ سال گذشته در بیش از ۱۰ هزار مدرسه با حضور بیش از ۲ میلیون دانش آموز برگزار شده و این دانش آموزان با مهارت‌های ۸ گانه امدادی آشنا شده اند.

سعید بابایی عنوان کرد: طرح دادرس طرحی است مشترک بین جمعیت هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش که هر سال توانسته عمق و نفوذ بیشتری پیدا کند و امروز به عنوان یکی از طرح‌های شاخص سازمان جوانان معرفی شده و در این راستا در سال جاری بیش از ۸ هزار مدرسه تحت آموزش امداد و کمک‌های اولیه قرار گرفته اند.

وی افزود: تأثیر این آموزش‌ها برای دانش آموزان غیرقابل اندازه گیری است و اثرات مطلوب آن فراوان است. مهارت‌های ساده ای که این دانش آموزان یاد می‌گیرند تاکنون کاربرد بسیار زیادی داشته به عنوان مثال دانش آموزان دادرسی که در مناطق سیل زده استان خوزستان بودند، در برپایی اسکان اضطراری برای سیل زدگان بسیار کمک کردند و موجب شد نیروهای دیگر بتوانند کارهای دیگری را انجام دهند.

بابایی خاطر نشان کرد: نجات جان یک نفر برابر با نجات جان همه مردم است. حتی اگر یک نفر احیا شود و از مرگ حتمی نجات یابد ارزش بسیار دارد. کاری که دانش آموزان در این طرح یاد می‌گیرند این است که حتی با روش‌های ساده یا یک پانسمان، بانداژ، cpr و. .. شخصی را نجات دهند و آن شخص ممکن است پس از نجات، با حضور خود دنیایی را متحول کند.

دانش آموزان، سفیران امدادی برای خانواده‌ها و جامعه

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، در این رابطه بیان داشت: یکی از اهدافی که در طرح دادرس به دنبال آن هستیم، نهادینه کردن فرهنگ امدادرسانی در جامعه است و وسیع‌ترین طیفی که می‌توان تأثیرگذاری را در آنها ایجاد کرد، طیف گسترده دانش آموزی می‌باشند که علاوه بر یادگیری مباحث امدادی، سفیران بسیار مؤثری در جامعه و به خصوص خانواده هستند که می‌توانند این آموزش‌ها را به آنها منتقل کنند.

محمد محمدی عنوان کرد: در حوادث و سوانح گذشته تا کنون همیشه شاهد این بودیم که افراد از همین آموزش‌های امدادی به ظاهر ساده ولی مهم می‌توانند در مواقع اضطراری به نحو احسن استفاده کرده و جان انسان‌ها را نجات بخشند. دانش آموزان باید این آموزش‌ها را به صورت صحیح یاد گیرند تا در صورت لزوم به بهترین نحو از آنها بهره مند شوند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی تصریح کرد: معاونت امور جوانان هلال احمر استان با برنامه ریزی دقیق طی دو روز متوالی این طرح را برای بیش از ۳۰۰ دانش آموز در ۸ رشته امدادی در استان اجرا کرده که این مهم در تعامل با مسئولان آموزش و پرورش میسر شده است.

دانش آموزان مهارتی، حاصل تعامل هلال احمر و آموزش و پرورش

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، در رابطه با طرح ملی دادرس، بیان داشت: ما خدمتگذار دانش آموزان هستیم و از طرفی ولی دوم آنها در مدارس، بنابراین که دانش آموزانی که مباحث امدادی را دنبال می‌کنند، تلاش و پیگیری می‌کنیم که یک مهارت مهم را فرا گیرند.

شهریار فولادوند عنوان کرد: دانش آموزانی که در طرح دادرس شرکت می‌کنند و مهارت امدادی را یاد می‌گیرند، حتی اگر نتوانند به دیگران کمک کنند برای خود و خانواده آنها بسیار مفید و کارآمد است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: از مجموعه هلال احمر استان که متقبل این زحمت شده و این روابط بین دستگاهی را تنظیم می‌کنند تا حاصل آن دانش آموزانی برخوردار از مهارت باشد و این افراد در جامعه مفید و مؤثر قدردانی می‌کنم.

تقارن رقابت‌های سخت با رفاقت‌های ماندگار در المپیاد دادرس

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان مرکزی و دبیر اجرایی این مسابقات نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: هفتمین دوره از مرحله استانی المپیاد آماده دادرس ویژه ۱۴۰ دانش آموز پسر اعزامی از ۱۰ شعبه این استان در روز اول و ۱۷۰ دانش آموز دختر از ۱۱ شعبه جمعیت هلال احمر استان با حضور مسئولان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور، پرسنل استان و آموزش و پرورش برگزار شد.

آرش اشتری عنوان کرد: دانش آموزان آماده در روزهای سخت استان مرکزی بار دیگر این مسابقات را به خوبی با رقابت سخت در گرمای هوای اراک پشت سر گذاشتند و امیدواریم این رقابت سخت منجر شود به یک رفاقت ماندگار و مسأله‌ای که قبل از فراگیری مباحث امدادی بسیار حائز اهمیت است، بحث کار گروهی است و اقدامی که در جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش به اتفاق انجام دادیم، تمرینی برای به دست آوردن موفقیت در جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

وی افزود: در این دوره المپیاد، بیش از ۱۰۰ نفر از کادر اجرایی، داوران، مربیان، مسئولان آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر در بحث پشتیبانی کمک کردند. همه اینها یک کار گروهی است که ما باید تلاش کنیم این مهم در کشور ما بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چرا که در حوادث و سوانح مهمترین عاملی که باعث موفقیت خواهد شد، همین کار گروهی است.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: در سطح مدارس و مرحله شهرستانی ۱۳۴ تیم دادرس به رقابت پرداخته و تیم‌های برتر آنها به مرحله استانی راه پیدا کردند، در این مرحله نیز در روز اول به ترتیب تیم‌های اعزامی برادران از ساوه، اراک و دلیجان مقام‌های اول تا سوم و در روز دوم تیم‌های خواهران خنداب، ساوه و شازند موفق به کسب مقام اول تا سوم شدند.

اشتری عنوان کرد: همچنین خنداب در بخش برادران و زرندیه در بخش خواهران با اخلاق و منش خوب خود موفق به کسب جام بشردوستی این مرحله از مسابقات شدند.

به نظر می‌رسد توسعه و گسترش برگزاری چنین برنامه‌هایی آن هم برای سنین دانش آموزی می‌تواند علاوه بر تحکیم روحیه کمک اجتماعی و کار گروهی، زمینه کسب مهارتی جدید را توسط محصلان فراهم کند که هم برای جامعه و هم برای خود فرد و خانواده وی مفید خواهد بود.

کد خبر 4646044

منبع: مهر

کلیدواژه: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جمعیت هلال احمر استان مرکزی امداد رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و آبگرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: با انجام ۷۵ مورد عملیات امدادی از بیست و هفتم فروردین تا امروز، سی‌ام فروردین به ۵۲۹۳ نفر امدادرسانی شد، ۶۶۳ نفر اسکان اضطراری یافتند و ۱۳۲ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، بابک محمودی اظهار کرد: استان‌های بوشهر، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند و به دریافت خدمات امدادی نیاز پیدا کردند.

وی افزود: با انجام ۷۵ مورد عملیات امدادی از بیست و هفتم فروردین تا امروز، سی‌ام فروردین به ۵۲۹۳ نفر امدادرسانی شد، ۶۶۳ نفر اسکان اضطراری یافتند و ۱۳۲ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که ۲۱۹ تیم عملیاتی شامل ۸۱۹ امدادگر در عملیات امداد در سیل و آب‌گرفتگی مناطق جنوبی کشور مشارکت داشتند، خاطرنشان کرد: با همکاری و تلاش امدادگران، تخلیه آب از ۵۸ واحد مسکونی انجام و سه اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان جاسک با ٨٠ دستگاه چادر برای اسکان افراد متأثر از سیل برپا شد.

کد خبر 745752

دیگر خبرها

  • ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی استان‌های جنوبی کشور
  • آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی
  • امدادرسانی هلال احمر به بیش ۱۵۰۰ نفر متاثر از سیل کرمان
  • سیل و آب‌گرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده
  • سیل و آبگرفتگی در ۸ استان جنوبی کشور/ امدادرسانی به بیش از ۵۲۰۰ حادثه‌دیده
  • هلال احمر به ۱۵۰۰ نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد
  • امدادرسانی هلال احمر به ۲۵۰ نفر گرفتار در سیل کرمان
  • امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش ۱۵۰۰ نفر متاثر از سیل
  • تشریح آخرین خدمات هلال احمر در سیل هرمزگان/ برپایی ۵ کمپ اسکان اضطراری
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی