Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: فضاي سينما به عنوان بخشي از مقوله هنر، در قرن اخير براي بشريت فضاي خاصي از توجهات را ايجاد کرده و کشور ما نيز در اين فضا مرحله به مرحله به دريچه اي مهم از حوزه فرهنگ وارد شده و گام به گام پيش آمده و جايگاه قوي تري پيدا کرده است.
به گزارش آريا و به نقل از مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيد عباس صالحي ­در ديدار با اعضاي شوراهاي ساخت و نمايش فيلم هاي سينمايي با بيان اين مطلب افزود: اگر ما در پاره اي از حوزه ها به هنرهاي سنتي خود مي باليم امروز هم بايد به سينما به عنوان يکي از حوزه هاي هنري خود بباليم، سينما يکي از بخش هايي است که شايد در آن ديرتر به رشد رسيده ايم اما جايگاهي خوبي در آن پيدا کرده ايم و اين نقطه درخشان سينماي ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: با وجود تاخيري که در اين حوزه داشته ايم اما يکي از حوزه هايي که در چهل سال گذشته بعد از انقلاب پيشرفت قابل ملاحظه و محسوسي پيدا کرده همين سينما بوده است، سينماي ايران در اوايل سال 58 يک وضعيت باطل شده تصور مي شد اما سينما به اين سمت حرکت کرده که قدم به قدم در داخل و خارج از کشور مطرح شود.
صالحي يادآور شد: اگر مجموعه کارنامه سينماي ايران با مجموعه هاي ديگري که در اين کشور فعاليت کردند را مقايسه کنيم قطعا اين حوزه قابل دفاع است، در اين حوزه ما عملا حيطه هايي را پيش برديم که نسل هاي سنتي، ميانه و جديد در آن حضور پيدا کرده اند.
وي افزود: با اين اتفاقاتي که در اين دوره ها پيش آمد تصور مي شد سينماهاي ما رو به زوال است، البته مسير رو به فرسايش سالن هاي سينما و زيرساخت هاي آن را داشته ايم اما خوشبختانه در اين سال ها روند روبه رشد زيرساخت سينما و سرمايه گذاري بيشتر در آن و همچنين تعداد فيلم هاي سينمايي از نظر کميت و مخاطب و ميزان فروش آن از مبلغ سي ميليارد به سيصد ميليارد نشان از رشد اين حوزه دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه در ا‌واخر دهه80 شايد تصور مي شد سينماي ما رو به زوال است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد اتفاقات خوبي در سينما هستيم، مسئوليت هاي شوراي ساخت و نمايش بسيار متنوع است و اين شوراها مي توانند فعاليت مضاعف داشته باشد، بخشي از کار اين شوراها وظايف قانوني و تفاهم نظر در اجرا است و بخش ديگر نيز اين است که چگونه سينماي ايران را مي توان با کيفيت بيشتر به جلو برد و از تنزل آن مراقبت کرد.
صالحي ادامه داد: درست است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما سفارش دهنده فيلم ها نيستند اما در حو‌زه تکاليف بايد ديد چگونه بايد از روند روبه رشد فيلم ها حمايت کرد در حالي که کيفيت آسيب نبيند. قطعا مخاطراتي تا پيش از اين وجود داشته و بايد ديد در حوزه فني، محتوا و کيفيت چه مراقبت هايي بايد داشت.
وي با طرح اين سوال که ما مهم ترين مساله سينماي ايران را چه مي دانيم، تصريح کرد: ما نسبت به وضعيت موجود سينماي ايران و جهان بايد تحليل داشته باشيم و به يک وفاق نظر به وضع موجود و آينده برسيم، البته اين تحقيقات نبايد در حد يک مطالعه باشد بلکه بايد به سمت عملياتي کردن آن حرکت کنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان کرد: امروز ما نيازمند گفت و گو هستيم، ما توفيقاتي را تا به امروز داشته ايم اما در عين حال بايد به سمت ادبيات مشترک در مورد نقص ها، آسيب ها و نقدها حرکت کنيم.
صالحي ادامه داد: اين ادبيات و گفت و گوي مشترک در سه سطح است؛ اولين سطح ارتباط با تصميم‌گيران است، در همين زمينه ما با قوه قضائيه و مجموعه هاي اين چنيني صحبت کرده ايم زيرا بايد واقعيت هاي دو‌طرف بازگو شود و با اين مجموعه ها بايد گفت و گوهاي مشترک داشته باشيم تا کشور را از ابهام هاي چندقطبي خارج شود. بخش ديگر نيز گفت و گوهاي سازمان سينمايي با اهالي سينما است که بايد صميميت را بيشتر کند، در ‌پايان هم گفت و گو با اهالي رسانه بايد شکل بگيرد تا زبان نقد و ‌ادبيات نقد را مشترک تر کنيم.
وي افزود: بايد حداقل نظام نظارت بيروني و حداکثر مراقبت دروني را داشته باشيم زيرا اين امر هزينه ها را کمتر مي کند، اگر اين مراقبت به بيرون برود مقاومت بيشتر مي شود و به داخل آسيب مي رساند، البته مقررات همدلانه و کمتر سليقگي اين مشکل را برطرف خواهد کرد.
وزير فرهنگ و‌ ارشاد اسلامي خطاب به اعضاي شوراي پروانه ساخت گفت: اين جمع ظرفيت خوب و‌ بالايي دارد، اما دبيرخانه اين شورا مي تواند فعال تر باشد و خيلي از کارها را آماده تر و سپس وارد شورا کند، همچنين اعضاي شوراي نمايش هم بايد نظم و خوب ديدن را مورد اهميت قرار دهد، در اصل اين جمع بايد مسئوليت خود را به شکل حداکثري تري انجام بدهد.
صالحي در پايان افزود: تقويت فهم ‌مشترک از قوانين بالادستي را در دستور کار قرار دهيم، همچنين اصلاح آئين نامه ها و دستورالعمل ها بايد به صورتي باشد که به کار با شرايط جديد آسيب نرساند. برخي از آئين نامه ها هم نياز به بازنگري دارد تا با شرايط جديد سازگار شود.
در پايان اين جلسه که حسين انتظامي رييس سازمان سينمايي و ابراهيم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي نيز حضور داشتند اعضاي جديد شوراي پروانه نمايش فيلم هاي سينمايي احکام خود را از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت کردند و از اعضاي قبلي تقدير شد.
حسن خجسته، محمد احساني، حسين کرمي، جمال شورجه، مجيد رضابالا، کمال تبريزي، رضا پورحسين، محمد هادي کريمي و حجت الاسلام خاموشي به عنوان اعضاي پروانه نمايش فيلم هاي سينمايي معرفي شدند.
منوچهر شاهسواري، فريدون جيراني، محمود اربابي، حسين کرمي، حسن بلخاري، جمال شورجه و مسعود نقاش زاده نيز به عنوان اعضاي شوراي پروانه ساخت فيلم هاي سينمايي مسئوليت دارند.
همچنين در اين نشست هر يک از حاضران به ارائه نظرات و ­پيشنهادهاي خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قوانين بالادستي در دستور کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند

منصور محبی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهار کرد: این رسانه‌ها که به صورت الکترونیکی و مکتوب فعالیت دارند با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور رسمی فعالیت خبری خود را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶ رسانه پایگاه خبری هستند، ادامه داد: مابقی این رسانه‌ها شامل یک ماهنامه، ۲فصلنامه و یک مورد نیز روزنامه است.

به گفته معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، علاوه بر این هم اینک ۳۰ درخواست صدور مجوز برای فعالیت رسانه‌ای ثبت و در نوبت دریافت مجوز است.

محبی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۶۰ رسانه دارای مجوز شامل ۶۸ پایگاه خبری، ۳۲ نشریه چاپی، ۴۱ رسانه غیر برخط، نمایندگی ۱۰ خبرگزاری و نمایندگی ۱۰۹ روزنامه سراسری در استان فعالیت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • پدافند فرهنگی مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی