Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند وقتی است، بهای ارز در بازار‌ها رو به کاهش است، ولی خبری از کاهش قیمت دیگر کالا‌ها نیست و حتی در برخی موارد، بازار شاهد افزایش‌هایی در برخی اقلام بوده است. با اینکه اداره تعزیرات و چند نهاد دیگر نظارتی، اقداماتی برای کنترل قیمت‌ها انجام داده، در بازار اثری دیده نمی شود.

به گزارش «تابناک»؛ گویا تجار و بازاریان به هیچ عنوان تمایلی به کاهش قیمت محصولات در بازار ندارند و با اینکه در زمان افزایش قیمت ارز، کالا‌ها مناسب با قیمت ارز افزایش پیدا کرده بود، حاضر نیستند قیمت‌های خود را تعدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چسبندگی بالای قیمت اقلام البته تا حدودی در این گونه موارد طبیعی است؛ اما انتظار بر این است که در صورت کاهش تقاضا در بازار و تعدیل نسبی در بازا ارز، بار دیگر سیر صعودی قیمت‌ها آغاز شود؛ البته گویا این منطق سازگاری با بازار‌های ایران ندارد و تجار ایرانی نیز تمایلی به انجام این کار ندارند!

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در تحلیل خود از افزایش قیمت کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم در بازار گفت: ما باید برخی مسائل را ریشه‌ای تحلیل کنیم. وقتی می‌گوییم قیمت اجناس و کالا‌ها افزایش پیدا کرده، باید بدانیم دوسوم مواد اولیه این اجناس از خارج کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای واردات مواد اولیه ارز هزینه می‌شود، تأکید کرد: این ارز یا ارز نیمایی است و یا ارزی با نرخ بازار است؛ بنابراین، وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، قیمت تمام شده برخی کالا‌های وارداتی هم افزایش پیدا می‌کند و یا اینکه وقتی کالایی تولید می‌شود، قیمت تمام شده آن کالا نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین، این فرآیند باعث گرانی در کالا‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده بر این باورم که لازمه ثبات قیمت اجناس و کالا‌ها در بازار، رسیدن به یک ثبات اقتصادی و یا ثبات در نرخ ارز است؛ مثلا فردی که می‌خواهد ساختمان بسازد و قصد دارد میلگرد وارد کند، وقتی این کالا یک باره از ۱۷۰۰ تومان به ۵۰۰۰ هزار تومان می‌رسد، باید شاهد افزایش قیمت مسکن باشد، چون همه این موارد با هم در ارتباطند.

بهمنی گفت: البته با تحلیل درست خواهیم دید این قیمت کالا‌ها نیست که رشد می‌کند؛ بنابراین، ما اینجور فکر می‌کنیم، چون این کاهش ارزش پول ملی است که کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، گفت: در این شرایط ما باید به اقتصاد کشور ثبات بدهیم و نباید بگذاریم که نرخ‌ها تلورانس پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: باید دانست که افزایش نرخ ارز یک بحث است و نوسان قیمت ارز بحثی دیگر. ما می‌گوییم اصلا قیمت ارز بالا نگه داشته شود، بهتر از این است که این نرخ دایم در نوسان باشد، چون نوسان قیمت ارز باعث دوری سرمایه گذار از بازار می‌شود.

بهمنی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم قیمت بالای اجناس را کنترل کنیم، باید به فضای کسب و کار رسیدگی کنیم؛ یعنی امنیت و حمایت از سرمایه گذار را تضمین کنیم. فاصله سودآوری بازار‌های موازی از بازار تولید نباید زیاد باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بهمنی نوسان قیمت اردبیل اس 400 علی شمخانی ماده 36 برجام ماده 26 برجام کیمیا خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۹۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کاهش قیمت سکه در بازار

به گزارش جام جم آنلاین، محمد کشتی‌آرای - نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران - در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: بازارهای جهانی همچنان در مسیر صعودی خود با سرعت قابل توجهی در حرکت است؛ این هفته نیز همچون روال یک‌ماهه اخیر، قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و در این مسیر صعودی باقی مانده است؛ به گونه‌ای که هر اونس جهانی طلا با ٣۶ دلار افزایش به ٢٣٧٩ دلار رسید. این درحالی است که ابتدای هفته هر اونس طلای جهانی ٢٣۴٣ دلار قیمت داشت.

وی ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت در بازارهای جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازارهای داخلی کاهشی طی شده است؛ هرچند که در ابتدای هفته برای ساعاتی شاهد افزایش قیمت جهانی انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا بودیم اما این روند چندان طولی نکشید و روند کاهشی قیمت‌ها طی شد.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار در پایان هفته (آخرین معاملات روز گذشته/پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه‌ سکه تمام طرح جدید با ۴٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته‌، در آخرین معاملات دیروز به ۴۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم نیز با ٨٠٠ تومان کاهش به ۴١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هریک با ۵٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، به ترتیب ٢۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان و ١۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٧٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد. 

این کارشناس بازار سکه و طلا خاطر نشان کرد: روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا در بازارهای داخلی را تحت تأثیر قرار داده و اجازه نداد روند کاهشی که در اوایل هفته داشت، ادامه یابد. هر مثقال طلای ١٧ عیار روز پایان هفته  ١۶ میلیون و ۶۵٠ هزار تومان قیمت داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار اما حدود ۶٠ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز پنجشنبه سه میلیون و ٨۴٣ هزار تومان مبنای معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: باتوجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، بهای سکه در بازار داخل به رقم واقعی خود نزدیک تر شده و حباب آن کمی تخلیه شده است. براساس آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دارای حباب است که به نسبت اوایل هفته که در کانال هشت میلیون تومان بود، کاهش یافته است. در مجموع جز روزهای ابتدایی هفته که قیمت‌ها کمی هیجانی بالا رفت، در طول هفته بازار به آرامش رسید و حباب سکه و قیمت انواع قطعات سکه کاهشی شد.

دیگر خبرها

  • تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • افزایش قیمت کالا‌های اساسی وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تخلف است
  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۰۹:۳۰
  • آخرین قیمت طلا و سکه در بازار
  • ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟