Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@05:02:18 GMT

دلال‌های بازار خودرو، فروشنده شده‌اند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۹۳۳۱

دلال‌های بازار خودرو، فروشنده شده‌اند

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  جمشید عدالتیان شهریاری اظهار کرد: «قبل از آنچه اخیراً اتفاق افتاده، باید نگاهی به روند ماه‌های اخیر این بازار داشته باشیم. با خروج آمریکا از برجام، عملاً بسیاری از بازارهای اقتصادی ما با مشکلاتی مواجه شدند و در این بین بازار خودرو نیز مستثنی نبود.»

 

وی ادامه داد: «خودروسازان ما برای تکمیل خودروهایشان به قطعاتی نیاز داشتند که باید از خارج از کشور تأمین می‌شد و تحریم‌ها در ابعاد مختلف باعث شد روند ورود این قطعات محدود شده یا با مشکلات جدی مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه این امر باقی ماندن تعدادی از خودروها در خط تولید و نرسیدنشان به بازار بود. کاهش عرضه در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شد.»

 

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایشی شدن نرخ‌ها باعث فعال شدن دلال‌ها دربازار خودرو شد،توضیح داد:«درسال‌های اخیر هرگز قیمت کارخانه از قیمت بازار فاصله‌ای به این میزان نداشت و این امرنشان می‌دهدبخش قابل توجهی ازافزایش قیمت‌ها دربازارخودرو حباب بوده وبه دلیل سودجویی دلالان اتفاق افتاده است.»

 

عدالتیان اضافه کرد: «به نظر می‌رسد که با وجود افزایش قیمت‌هایی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، همچنان قیمت کارخانه بسیار پایین‌تر از نرخی است که در بازار وجود دارد و روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو می‌تواند ادامه یابد.»

 

وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو چیست، توضیح داد: «به نظر می‌رسد خودروسازان توانستند بخشی از قطعات مورد نیاز برای تحویل خودروهای جدید را تأمین کنند و صرف این مسئله که عرضه خودرو در بازار داخلی تسهیل شود، فشار روانی موجود را کاهش داد.»

 

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان فعالیت گسترده دلالان در بازار خودرو، تصریح کرد: «بررسی پیش‌فروش خودروها نشان می‌دهد که بخش زیادی از خریداران این خودروها مصرف‌کننده نهایی نبودند و با توجه به افزایشی بودن قیمت‌ها قصد داشتند در بازار خودرو سودجویی کنند که کاهش نرخ‌ها در چند مدت اخیر باعث شده آنها از ترس ضرر کردن در بازار، فروشنده شوند و همین مسئله قیمت‌ها را کاهشی کند.»

 

عدالتیان خاطرنشان کرد: «در صورتی که شوک جدیدی به بازار وارد نشود، دلالان مجبور به فروش خودروهایشان با قیمت پایین‌تر می‌شوند و می‌توان امیدوار بود همین روال ادامه یابد.»

 

اتومبیل فارسی

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دلال های بازار عضو اتاق بازرگانی ایران بازارخودرو اقتصاد جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۹۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای آرامش در بازار‌ها

بازار ارز و طلای تهران در روز دوشنبه نوسانات چشم‌گیری را تجربه نکرد. پس از گذشت چند هفته نوسانی، روز گذشته نرخ قطعات مختلف سکه طلا تغییری نداشت و شاخص‌های ارزی نیز عمدتا با روند‌های اصلاحی در بازه ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان نوسان کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده تحلیلگران با توجه به عدم وجود ریسک سیاسی جدید، احتمال شروع دوره آرامش بازار‌ها وجود دارد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که نرخ دلار آزاد برای کاهش قیمت‌های بیشتر با حمایت معامله‌گران روبه‌رو شده است.

قیمت شاخص ارزی در راستای روند کاهشی اخیر خود در بازار روز دوشنبه به نیمه کانال ۶۴ هزار تومانی رسید، اما پس از برخورد به کف ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان روند نرخ این ارز تغییر کرد و افزایشی شد. البته این افزایش به میزانی نبود که تغییر کانال قیمتی صورت بگیرد.

به عقیده برخی از فعالان بازار این تغییر روند نشانگر تمایل دلار به کریدور‌سازی در سطوح قیمتی ۶۴ هزار تومانی است. البته در مقابل برخی دیگر نیز بر این باورند که رشد قیمت مذکور روند اصلاح نرخ بوده و پس از اتمام فرآیند اصلاح مجددا بازار کاهشی خواهد شد. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بازار در حال بازیابی آرامش خود است و با توجه به عدم وجود تقاضای چشمگیر، بازار‌ساز در صورت تمایل می‌تواند با حمایت از طرف عرضه سبب کاهش نرخ‌های بیشتر شود.

افت دمای بازار

دیروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه روند نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با حدود ۴۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز کرد. در ادامه بازار دیروز بخشی از رشد قیمت صبحگاهی جبران شد و نرخ نقدی در حوالی رقم ۶۴ هزار و ۷۵۰ تومان (با اختلاف افزایشی ۲۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه) به تعادل رسید. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند معاملات فردایی این ارز تغییر چشمگیری نسبت به نرخ ابتدای روز نداشت و دلار فردایی عصر دوشنبه در بازه ۵۴ هزار و ۸۰۰ تا ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد. روند افزایشی اسکناس یورو از دلار ضعیف‌تر بود. هر برگ اسکناس یورو آزاد در بازار روز گذشته با رشد اندک ۵۰ تومانی در رقم ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

در این میان نرخ پول‌های خارجی در معاملات رسمی بازار ارز تهران نیز در دو روز گذشته نوسان‌هایی را تجربه کرده است. در حالی که قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلا برای مدت نسبتا طولانی در رقم ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان معامله می‌شد در بازار روز‌های اخیر نرخ شاخص مذکور با نوسانی حدودا ۱۵۰ تومانی به پله‌های خروجی کانال ۴۳ نزدیک شد و در رقم ۵۳ هزار و ۷۲۵ تومان به فروش رسید.

ایست قیمتی خانواده سکه

قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار روز گذشته بدون نوسان بود. در حالی که نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز حدود ۱۰ هزار تومان افت کرد، ربع، نیم و تمام سکه طلای طرح جدید در عصر روز گذشته بدون تغییر نسبت به نرخ روز یکشنبه دادو‌ستد شدند. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در روز گذشته ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز در رقم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شد.

گفتنی است که نرخ حباب سکه طلا طرح جدید که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته حوالی رقم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه شد.

دیگر خبرها

  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • خریداران مسکن این هشدار را جدی بگیرند؛ این‌جا قیمت مسکن کاذب است
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • خبر رسانه سپاه از موج برخورد با دلالان فوتبال
  • آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال؛ محرومیت در انتظار دلالان
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ردپای آرامش در بازار‌ها