Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@11:24:59 GMT

ثبت ملی گهواره لری در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۹۳۶۷

به گزارش ایلنا، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از ثبت این اثر، احیاء و حفظ این میراث گرانبهای به یادگار مانده از اجداد و نیاکان قوم لر و حمایت از هنرمندان این عرصه است.

شفیعی افزود: با ثبت این اثر، تاکنون ۷۶۰ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: گهواره لری با نام (ته‌ته) که یکی از میراث گرانبهای قوم لر در استان‌های جنوبی کشور است، در فهرست آثار ملی به اسم استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است.

دکتر وفایی متخصص اطفال هم با تایید مفید بودن استفاده از گهواره لری برای نوزادان می‌گوید: بر اساس یافته‌های علمی "ته‌ته" برای خواباندن نوزادانی که دچار کمبود کلسیم و فقر آهن هستند و به همین علت بی‌قراری می‌کنند و قولنج دارند، بسیار مفید است.

فریدون داوری کارشناس فرهنگی استان هم می‌گوید:استفاده از "ته ته" به زمان هخامنشیان برمی گردد و گهواره لری سابقه‌ای دیرینه دارد.

جایگاه گهواره لری در زندگی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان را بر آن داشت تا این اثر را ثبت ملی کنند.

این اثر مردم شناسی، هشتم اسفندماه پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان کهگیلویه و بویراحمد صنایع دستی و گردشگری فقر کهگیلویه و بویراحمد معاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۹۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی در استان شناخته شده که از این تعداد ۱۲۶۱ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در آئین نکوداشت بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی در کاروانسرای عباسی با قدردانی از استادکاران و مرمتگران بناها تاریخی، آنان را حافظان تاریخ استان دانست، اظهار کرد: در گیلان بیش از پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده که از این تعداد یک هزار و ۲۶۱ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود: محوطه‌ها و بناهای تاریخی گیلان به عنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری استان، هر بار بیشتر مورد توجه و اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تاکید بر اینکه مالکان بناهای تاریخی استان برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند، خاطرنشان کرد: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

جهانی تصریح کرد: استان گیلان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است و توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

وی گفت: ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی گیلان در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

به گزارش ایمنا، این نشست با حضور اساتید و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های معماری، مرمت، باستان‌شناسی و سایر حوزه‌های وابسته به میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد و در پایان مراسم از مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 746347

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • هشدار زرد هواشناسی برای کهگیلویه و بویراحمد
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در تیپ ۴۸ فتح
  • اختصاص ۳ همت از محل مسئولیت‌ اجتماعی وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است