Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@17:00:45 GMT

مشمولان دارای غیبت هم می‌توانند امریه شوند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۹۴۸۹

مشمولان دارای غیبت هم می‌توانند امریه شوند؟

خبرگزاری مهر: سردار موسی کمالی با اشاره به تعریف مفهوم «امریه» در خدمت سربازی اظهار داشت: در واقع ما اصطلاحی به نام امریه نداریم و امریه یک کلام غلطی است که در بین مردم رایج شده است، درست این است که بگوییم مشمولی در قالب سرباز مأمور به فلان دستگاه معرفی شده است.

وی افزود: سربازان در اصل به عنوان تأمین کننده نیاز نیروهای مسلح و برای دفاع از استقلال و امنیت کشور هستند اما در مواقع استثنایی تعدادی از سربازان در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی به دستگاه‌های غیر نظامی مأمور می‌شوند که هر ساله تعدادی از سربازان به دستگاه‌ها در قالب سرباز مأمور واگذار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار کمالی گفت: عمده‌ترین نوع امریه، سرباز معلم برای وزارت آموزش و پرورش، سرباز سازندگی برای وزارت جهاد کشاورزی، سرباز مربی برای سازمان فنی و حرفه‌ای، سرباز هیئت علمی برای دانشگاه‌ها، سرباز پیام‌آور بهداشت برای وزارت بهداشت، سرباز بهیار برای وزارت بهداشت، سرباز بهزیست برای سازمان بهزیستی، سرباز آتش نشان برای سازمان آتش نشانی، سرباز طبیعت برای سازمان جنگل‌ها و اسامی مختلف دیگر هستند که به سربازان واگذار می‌شود.

۱۳۰ الی ۱۴۰ دستگاه دولتی هرساله سرباز مأمور می‌گیرند

وی افزود: اکنون در حد بیش از ۱۳۰ الی ۱۴۰ دستگاه دولتی هستند که از خدمت سربازان استفاده می‌کنند و هر سازمانی هم یک سازمان محدودی دارد.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نوع پذیرش سرباز امریه در دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: هر سازمانی یک سهمیه محدودی برای به‌کارگیری سربازان دارد. افراد داوطلب باید به سایت یا سامانه سازمان‌ها مراجعه کنند و بر روی سایت ثبت نام کنند و در نهایت افراد واجد شرایط از میان داوطلبان انتخاب می‌شوند.

سردار کمالی خاطرنشان کرد: این افراد آموزش نظامی را می‌بینند و بعد مأمور می‌شوند در آن سازمان خدمت کنند. لازم به ذکر است که تمام هزینه‌های این سربازان از هزینه آموزش، حقوق، خوراک، پوشاک، مسکن و غیره با آن سازمان مربوطه و یا سازمان به‌کارگیرنده سرباز است.

وی تأکید کرد: این افراد در اموری که به‌کارگیری می‌شوند یا باید در اموری مانند محرومیت زدایی باشند و یا امدادی، تولیدی یا جهادی یا آموزشی یا تحقیقاتی و یا بهداشتی فعالیت کنند.

در گذشته که موالید ذکور زیاد بود سالانه حدود ۸۰ هزار نفر سرباز را به دستگاه‌های اجرایی در قالب امریه واگذار می‌کردیم. اما در حال حاضر که موالید سیر نزولی داشته این تعداد به سالانه حدود ۳۴ الی ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در گذشته که موالید ذکور زیاد بود سالانه حدود ۸۰ هزار نفر سرباز را به دستگاه‌های اجرایی در قالب امریه واگذار می‌کردیم. اما در حال حاضر که موالید سیر نزولی داشته این تعداد به سالانه حدود ۳۴ الی ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مقایسه تعداد امریه‌های امسال با سال گذشته، یادآور شد: با توجه به کاهش موالید، تعداد امریه‌ها رو به کاهش است. همانطور که قبلاً هم گفتم در گذشته سالانه حدود ۸۰ هزار امریه داشتیم و این موضوع تنها به دلیل کاهش موالید است و ستاد کل خودش تعداد امریه‌ها را کم نکرده است.

سردار کمالی افزود: برخی از دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش که تاریخ دقیقی برای به‌کارگیری سربازان امریه شأن دارند (از ابتدای مهرماه) تاریخ دقیقی برای ثبت نام و اعلام سربازان امریه دارند ولی برخی دستگاه‌ها در صورت نیاز سربازان امریه را جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: به غیر از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که به منظور سرباز معلم و یا سرباز هیئت علمی، سرباز جذب می‌کنند، سایر دستگاه‌ها در طول سال اقدام به جذب سرباز می‌کنند و این دو دسته دقیقاً برای اول مهر سربازان خود را جذب و اسامی آنها را اعلام می‌کنند.

هر سرباز مأمور دقیقاً ۲۴ ماه خدمت می‌کند

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم ما واژه‌ای به نام امریه نداریم و به سربازانی که محل خدمتشان در دستگاه‌های مختلف است به اصطلاح سرباز مأمور می‌گوئیم و مدت خدمت این سربازان مأمور دقیقاً ۲۴ ماه است.

وی در خاتمه گفت: ما در قانون چیزی به این عنوان نداریم که سربازی که دارای کسر خدمت است نمی‌تواند امریه شود ولی دستگاه‌ها به این دلیل تمایلی ندارند سرباز دارای کسر خدمت را به عنوان سرباز امریه بگیرند چون هزینه‌هایشان بالا می‌رود و به جای دو سال باید به عنوان مثال دو سال و هشت ماه هزینه‌های آن سرباز را پرداخت کنند.

اخبار داغ خداحافظی پژمان منتظری از استقلال و تیم ملی ۱۰ گل فوق العاده هوشمندانه مسی فیلم: ۱۶ تصادف وحشتناک رالی/ حتی BMW هم طاقت نیاورد! ناگفته‌هایی از دیپلمات‌ها و دیپلماسی در روز تشییع امام خمینی بی‌خبری اطرافیان احمدی‌نژاد از خودکشی عبدالرضا داوری مکزیک، "سند سری" ترامپ را منتشر کرد

منبع: فردا

کلیدواژه: سردار کمالی امریه سربازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پشت نوبتی در حوزه مستمری وجود ندارد، گفت: هیچ بانوی سرپرست خانوار و فرد دارای معلولیتی پشت نوبت مستمری نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۹۶۰ هزار نفر در دولت قبل تحت پوشش مستمری قرار داشتند که اکنون یک میلیون و ۵۲۴ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در استاندارد جهانی بین ۸ تا ۱۵ درصد جامعه دارای معلولیت هستند، گفت: در حوزه سالمندی در ۳۴ سال آینده ۳۰ درصد افراد جامعه سالمندان هستند که باید شرایط لازم برای بسته نشدن پنجره زیستی جمعیتی انجام گیرد.

** اقدامات دولت سیزدهم برای معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در دولت سیزدهم، قانون حمایت از حقوق معلولان پیگیری شد.

قادری افزود: همچنین برای اولین بار آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت برای جذب ۴۳۰۰ نفر در ۴۶ دستگاه دولتی از مقطع لیسانس تا دکتری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پیشتر استانداردسازی خودرو برای افراد دارای معلولیت پیش بینی شده بود و لی آئین نامه‌ای تدوین نشده بود که با پیگیری صورت گرفته در دولت برای اولین بار استاندارد خودرو تدوین شد.

** پوشش ۹۵ درصدی اورژانس اجتماعی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در کشور ۲ اورژانس فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ و فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳ فعالیت می‌کنند، گفت: بیش از پنج هزار نیروی متخصص در این حوزه فعالیت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد پوشش در کشور را دارد.

قادری افزود: برای اولین بار بیش از ۲۵۰۰ مرکز مردم پایه در کشور ایجاد شد و بعد از تصویب در هیات دولت می‌توانیم مسیر حرفه‌ای گام دوم انقلاب را در خصوص حلقه‌های میانی و اتصال و ارتباط با مردم را انجام دهیم.

دیگر خبرها

  • سربازان از این طریق امریه بگیرند
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • خبر خوش برای سربازان؛ آتش‌نشانی هم سرباز می‌گیرد
  • هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • چرا وام سرباز ماهر و ازدواج پرداخت نمی شود؟
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • چالش داده‌ها در عصر ابزارهای پوشیدنی/ هوش مصنوعی زمین بازی را تغییر می‌دهد
  • فرصت یک‌ماهه برای خرید بسته ۶۰۰ هزار تومانی مادران دارای فرزند زیر دو سال
  • فرصت یکماهه برای خرید بسته ۶۰۰ هزار تومانی مادران دارای فرزند زیر دو سال