Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ نمایندگان مجلس عوام انگلیس در پنج روز گذشته درحالی برای به اصطلاح اعلام همبستگی با همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران حاضرشده‌اند که هیچ اطلاعی از جزییات این پرونده، جز آنچه توسط دولت و رسانه‌های این کشور به خورد آن‌ها داده‌شده است، ندارند.


دست‌کم پنج‌تن از نمایندگانی که پس از گرفتن عکس‌های یادگاری و ابراز همدردی با ریچارد رتکلیف، با ایرنا مصاحبه کرده‌اند از اتهامات امنیتی زاغری بی‌اطلاع بوده و درباره روند رسیدگی حقوقی به پرونده او هیچ آگاهی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی هم که از آن‌ها سوالات چالشی می‌شود پاسخی برای گفتن ندارند و غالباً جواب سربالا می‌دهند.
«جنت دیبی» نماینده مجلس عوام از منطقه لیوشام ایست مدعی است که از ابتدا ماجرای زاغری را دنبال می‌کرده و معتقد است اظهارنظر به گفته او غلط بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق انگلیس منجر به پیچیده‌تر شدن پرونده زاغری شده است. جانسونآبان ماه ۱۳۹۶ طی سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان ناخواسته اظهار کرد که زاغری در این سفر مشغول کار رسانه‌ای بوده است. سخنانی که در رسانه‌های انگلیسی خبرساز و او سپس مجبور به عذرخواهی شد.
این نماینده مجلس همچنین معتقد است رتکلیف بایستی بتواند به ایران سفر و با خانواده‌اش دیدار کند، اما زمانی که پاسخ سربالای رتکلیف به آمادگی ایران برای صدور روادید را ملاحظه کرد، ادعا کرد، من در این باره اطلاعی ندارم، شاید ملاحظات امنیتی داشته، نمی دانم. او بلافاصله تکرار کرد بر اساس اطلاعاتی که من دارم، باید غلط بودن اظهارات جانسون درباره اشتغال زاغری به کار خبرنگاری در ایران مورد تأکید قرار گیرد.
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس، دی‌ماه گذشته تصویر ایمیل ریچارد رتکلیف در فروردین ۹۶ را منتشر کرد که برای ملاقات با همسرش جواب سربالا داده است.
رتکلیف در این نامه به یک ابراز امیدواری بسنده کرده که در صورت حل نشدن پرونده همسرش پس از انتخابات ریاست جمهوریایران در خرداد همان سال به این مساله "نگاه می‌کند”. بر اساس اظهارات مسئولین ایران، او پس‌ازاین نامه هرگز تقاضای ویزا ارائه نداده است.
«پاولا شریف» نماینده منطقه دوزبری به خبرنگار ایرنا گفت که در این رابطه ترجیح می‌دهد سخنان رتکلیف را باور کند. وی ادعا کرد: من با ریچارد صحبت کردم و او می‌گوید روادید ایران را دریافت نکرده است. در این مقطع ترجیح می‌دهم به حرف او اعتماد کنم.
همچنین نماینده مجلس عوام از منطقه استافورد، «جرمی لفروی» هم که برای ابراز همدردی با رتکلیف آمده بود، گفت کاری به جزئیات پرونده زاغری ندارد و فقط خواهان آزادی فوری این متهم امنیتی است.
جالب‌تر از همه شوی تبلیغاتی و پرمدعای تولیپ صدیق نماینده منطقه کلیبرن و همپستد است که رتکلیف در حوزه انتخابیه او زندگی می‌کند. صدیق که دوشنبه گذشته در تحصن رتکلیف شرکت کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که پرسید چرا آقایرتکلیف به ایران سفر نمی‌کند، مدعی شد: ما خیلی وقت است برای صدور ویزای ریچارد به ایران تقاضا کرده‌ایم. این درخواست رابرابر وزیر خارجه سابق انگلیس (بوریس جانسون) مطرح کردیم اما هنوز ویزا دریافت نکردیم.
وی سپس ادعا کرد که صدور ویزا برای رتکلیف کم‌ترین کاری است که سفارت ایران می‌تواند برای دیدار او با خانواده‌اش انجام داده اما کوتاهی می‌کند.
زمانی که خبرنگار ایرنا این پرسش را مطرح کرد که بر اساس شواهد موجود، سفارت ایران چند سال پیش برای صدور ویزایرتکلیف اعلام آمادگی، اما او از این سفر امتناع کرده است، صدیق دستپاچه شد و رو به رتکلیف گفت: "آیا تو امتناع کردی؟ "رتکلیف هم که توقع چنین پرسشی را نداشت پاسخ داد: خیر، این حقیقت ندارد، آن‌ها هرگز به من ویزا ندادند.
سپس خانم صدیق در تکمیل ادعای رتکلیف گفت: با شناختی که از ریچارد دارم اگر ویزا دریافت کرده بود بلافاصله سوار هواپیما شده بود. وی ادامه داد: زمانی که سال گذشته با بوریس جانسون ملاقات کردم، از او خواستم تا مساله صدور ویزای ریچارد را پیگیری کند. او وعده داد این مساله را دنبال می‌کند اما بازهم به وعده خود عمل نکرد.
صدیق سپس در اظهاراتی پرمدعا و خلاف موازین دیپلماتیک گفت: من به سفیر ایران می‌نویسم تا به دیدار من و ریچارد بیاید و توضیح دهد چه برنامه‌ای برای آزادی نازنین دارد.
نازنین زاغری سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام در تهران بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. او اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است. وی هنگام بازداشت از تهران به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.
همسر او در لندن ادعا می‌کند زاغری برای بازدید از خانواده‌اش به ایران سفر کرد و هیچ مأموریتی نداشت. او منتقد جانسون وطرفدار جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس است که چندی پیش به همسر او حمایت دیپلماتیک اعطا کرد تا این مناقشه را بهاختلاف نظر دو دولت ارتقا دهد.
رتکلیف از شنبه گذشته رو به روی سفارت کشورمان بست نشسته و به درخواست مقامات سفارت برای اینکه قدری از ساختمان فاصله بگیرد بی‌محلی می‌کند. درحالی‌که این اقدام، تردد افراد به داخل سفارت را با مشکل مواجه کرده و آرامش کار دیپلمات‌ها را به هم زده، پلیس لندن از اقدام برای جابه‌جایی رتکلیف و افراد همراه وی امتناع می‌کند.
این وضعیت صدای سفیر کشورمان را درآورده و گفته است که تردد از در اصلی سفارت تقریباً غیرممکن شده و برخی ملاقات‌ها لغو شده‌اند. هنگامی‌که ایرنا نظر پلیس لندن در این باره را جویا شد، یک سخنگوی این نهاد امنیتی ادعا کرد چون معترضان بیرون سفارت و در مکان عمومی هستند، هیچ تخلفی صورت نگرفته و کسی هم دستگیر نشده است.
او حاضر به پاسخ‌گویی درباره نگرانی مسئولان سفارت ایران نشد و گفت، ما توضیح بیشتری دراین‌باره نخواهیم داد.
این در حالی است که بر اساس کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک، دولت پذیرنده (انگلیس) موظف است نه‌تنها امنیت، بلکه آرامش سفارتخانه‌ها و کارکنان آن‌ها را تأمین کند.
در ماده ۲۲ به‌طور مشخص قیدشده است: دولت پذیرنده وظیفه خاص دارد کلیه تدابیر لازم را به‌منظور اینکه اماکن مأموریت مورد تجاوز و خسارت قرار نگیرند و به آرامش و جایگاه آن لطمه‌ای وارد نشود، اتخاذ کند. این کنوانسیون همچنین در آئین‌نامه اجرایی پلیس لندن که مسئولیت حفاظت از سفارت ایران را بر عهده دارد منعکس‌شده است. برچسب ها: انگلیس ، نازنین زاغری

منبع: خرداد

کلیدواژه: انگلیس نازنین زاغری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین، مجلس نمایندگان آمریکا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، در پی عملیات "وعده صادق" ایران علیه اراضی اشغالی، چند لایحه ضدایرانی را تصویب کرد، اما هنوز مشخص نیست که سنا اقدامی در ارتباط با آن انجام دهد.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در این باره گزارش داد که این لوایح شامل قطعنامه‌ای است که شعار " از نهر تا بحر فلسطین آزاد می‌گردد" را "آشکارا یهودی‌ستیزانه" اعلام کرده و خواستار محکومیت آن است.

قانون "پاسخگو کردن مقامات ارشد ایران" نیز از جمله لوایح تصویب‌شده است که خواستار ارائه گزارشی درباره دارایی‌های مقامات ارشد ایرانی است.

لایحه دیگر "قانون پاسخگویی درباره تحریم‌های ایران" است که هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها علیه ایران را دنبال می‌کند.

"قانون تقویت ابزارها برای مقابله با استفاده از سپر انسانی" که امکان اعمال تحریم علیه نهادهایی را فراهم می‌سازد که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

"قانون منع قاچاق کاپتاگون" نیز از دیگر موارد تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا است که به موجب آن، علیه نهادهای تولیدکننده یا تسهیل‌کننده توضیع محرکی ترکیبی به نام کاپتاگون تحریم اعمال می‌شود.

افزون بر این، صادرات فناوری‌های ساخت آمریکا به ایران، به طور دائمی با تصویب "قانون عرضه نکردن تکنولوژی برای اقدامات تروریستی" ممنوع می‌شود.

"قانون پاداش ندادن به گروگان‌گیرها" نیز آمریکا را از پذیرفتن مقامات تحریم‌شده در نشست‌های سازمان ملل متحد منع می‌سازد.

"قانون تحکیم تحریم‌های ایران" نیز تصویب شد که برخی تحریم‌ها علیه ایران را دائمی می‌کند.

قطعنامه‌ای نیز تصویب شده است که از اتحادیه اروپا می‌خواهد "سریعا" سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند.

هنوز نشانه‌ای مبنی بر قصد سنا برای اقدامی در راستای عملی کردن هر یک از این تدابیر وجود ندارد.

اقدام ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی این انجام شده است که ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قبل از ساعت ۳ بامداد یکشنبه، سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران را به آسمان سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که گنبد آهنین را درگیر کردند. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.

دیگر خبرها

  • وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس
  • وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک‌های جدید به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • تکاپوی اروپائیان در پی تهدید تلافی جویانه ایران
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا