Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:54:36 GMT

بیماری های استراتژیک دامی بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۰۳۴۳

بیماری های استراتژیک دامی بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافت

دکتر علیرضا رفیعی پور ظهر روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش سراسری مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور در محل هتل زاگرس بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در حوزه بیماری های طیور نیز در سال ۹۷ به میزان ۹۷ درصد با کاهش بیماری ها مواجه بودیم که در مجموع از نظر کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی و طیور سال ۹۷ الگوی موفقی به شمار می رود تا در سال ۹۸ نیز از اقدامات آن الگو گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه بیماری های استراتژیک دامی با بیماری هایی همچون تب مالت، لمپ اسکین، سیاه زخم، تب مالت، هاری و آبله مواجه هستیم که با اقدامات موثر و به موقع با کاهش میزان این بیمارها مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در حوزه بیماری های طیور نیز مهمترین بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، که دوره طغیان این بیماری شهریور هر سال تا پایان خرداد ماه است که در این بخش نیز در سال ۹۷ موفق به کنترل ۹۷ درصدی آن شدیم.

رفیعی پور اضافه کرد: در بیماری فوق حاد پرندگان و آنفلوانزای مرغی نیز برای موج سال ۹۸ و ۹۹ این بیماری تمهیدات و برنامه‌های کنترل و پیشگیری انجام شده است تا با بروز اپیدمی آنفلوانزا مواجه نشویم.

وی با اشاره به شیوع بیماری نیوکاسل در کشور ادامه داد: این بیماری، بومی و موارد شیوع آن بصورت تکی در استان‌های مختلف کشور همه ساله گزارش می‌شود که از گذشته تا کنون این بیماری وجود داشته اما با اقدامات کنترل و پیشگیری که انجام شده و یا اینکه در حال انجام است به اپیدمی تبدیل نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در حوزه بیماری های طیور، سال گذشته برنامه های کنترل، متمرکز بر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که این پروتکل برای سال ۹۸ به برنامه کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل تغییر کرد.

رفیعی پور با بیان اینکه نیوکاسل ابتلای آن تک گیر بوده است گفت: این بیماری بصورت انفرادی در استان‌های مختلف گزارش شده است اما موارد تک گیر آن می تواند خسارت هایی در پی داشته باشد که به همین خاطر برنامه کنترل این بیماری در سال ۹۸ در کنار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری همایش مدیران سازمان دامپزشکی کشور به میزبانی لرستان گفت: استان لرستان در سال جاری با واقعه سیل مواجه بود که با مجموعه اقداماتی که توسط مسئولان و ستاد مدیریت بحران و دامپزشکی این استان صورت گرفت از وقوع یک اپیدمی بیماری های طیور و دام بعد از سیل پیشگیری شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور میزبانی لرستان برای این همایش را نوعی قدردانی از استان در حوزه کنترل بیماری های دام و طیور بعد از سیل عنوان کرد و گفت: در عین حال برگزاری چنین همایش هایی به میزبانی استان هایی غیر از استان‌های برخوردار همچون تهران می تواند نقطه آغازی برای سهیم کردن این استان ها در توسعه و دیده شدن آنها در بخش های توزیع اعتبارات و تجهیزات باشد.

همایش مدیران کل دامپزشکی کشور روز گذشته در هتل زاگرس بروجرد آغاز به کار کرد و ظهر روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.

۱۹۲۰/‌۷۲۷۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصادی دامپزشکی همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد

مسعود سرگلزائی رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته توسط این اداره کل نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن انجام شد.

مسعود سرگلزائی گفت: اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در مقوله پدافند غیرعامل و حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور است که بویژه در این استان از دامپزشکی می‌توان به عنوان خط مقدم مقابله با تهدیدات زیستی یاد کرد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل دامپزشکی استان نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی یک‌هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل