Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:18:43 GMT

با کدام علم مهندسی کف مهرانه رود تبریز سنگ فرش شده؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۰۵۶۴

با کدام علم مهندسی کف مهرانه رود تبریز سنگ فرش شده؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: ببینید چه بلایی بر سر حوضه آبریز مهرانه رود آورده‌ایم؟ با کدام علم مهندسی کف رودخانه سنگ فرش شده و داخل مسیر آب نما گذاشته شده است؟

به گزارش ایسنا، جواد رحمتی در کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب (درس آموخته‌های سیل‌های بهار ۹۸) با بیان این‌که استان ما جزو استان‌هایی است که در آن حوادث غیرمترقبه بیشتر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: از گذشته‌، نگاه غلط به توسعه و شیفت دادن کارها به جلو در مدیریت‌، باعث شده تا در مدیریت‌ها به نقاط بحرانی برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که با اقدامات خود به ویژه در مدیریت شهرها و نقاط جمعیت پذیر، مخاطرات را تشدید کرده‌ایم، گفت: در حالی که می‌توانستیم کارهای بسیاری در راستای کنترل مخاطرات که امروز ما را به شدت تهدید می‌کند، انجام دهیم.

وی با بیان این‌که شهر تبریز نسبت به پیرامون خود حالت گودی داشته و حوضه آبریز از شمال، شرق و جنوب به تبریز سرریز می‌شود و فقط از غرب آب به سمت دریاچه ارومیه خارج می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه امروز تمامی مسیل‌های تبریز به خاطر دخالت‌های غیر فنی و غیرمسئولانه مخاطره آمیز شده‌اند، چرا که پل‌هایی که در گذشته برای عبور مسیل ساخته شده بودند طی زمان تبدیل به پل ترافیکی شده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در این خصوص افزود: تمامی پل‌هایی که برای تردد در "کسایی" استفاده می‌کنیم، پل‌های آب رو بوده که به مرور تبدیل به پل ترافیکی شده است و این موضوع در نقاط مختلف شهر تبریز به طور متعدد اتفاق افتاده است.

وی افزود: این موضوع، محصول یک یا دو دوره نبوده بلکه طی سال‌های متمادی این اقدامات در تبریز افتاده است.

رحمتی با بیان این‌که آبخوان‌داری و آبخیزداری از جمله روش‌های مناسب برای جلوگیری از مخاطرات سیل است، گفت: این موضوع اثری فراتری از احداث سد دارد که در شهر تبریز و به ویژه در حوضه‌های آبریز این شهر می‌توان در این رابطه کارهای بسیار مهمی انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: مجتمع تجاری جلو دانشگاه تبریز ساخته شده که پی مجتمع در مسیل رودخانه قرار داشته و حتی بادبند هم برایش اجرا شده است، نگران بادبند این مجتمع بودیم اما نگران روزی که رود طغیان کند، نبوده‌ایم.

رحمتی گفت: تمامی تاریخ شهر تبریز در حاشیه رودخانه مهرانه رود شکل گرفته و اگر سیل طغیان کند تمام ابنیه تاریخی در این فضا آسیب خواهد دید، از این‌رو باید مقداری به خود بیاییم و وجدان خود را در مورد مخاطرات سیل قاضی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که خطر سیل برای تبریز کم‌تر از خطر زلزله نیست، اظهار کرد: تصور می‌کردم که خطر گسل‌های خطرناک تهدیدی برای شهر است اما بعد از وضعیت سیل و وقایع جنوب کشور، می‌بینیم که خطر سیل برای تبریز کمتر از خطر زلزله نیست.

وی با بیان این‌که تبریز شهر بی دفاعی در مقابل سیل و زلزله است، افزود: ساخت و سازهایی که در داخل شهر تبریز انجام شده، اجازه آزادی حرایم را نمی‌دهد و تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل تبریز و… امکان آزادی حرایم رودها و مسیل‌ها را در داخل شهر تبریز می‌گیرد.

وی در این رابطه افزود: پیشنهاد می‌کنم به موازات اتوبان‌های کسایی و پاسداران کانال‌هایی احداث شود و در مواقع بحرانی، آب را قبل از ورود به شهر جمع کنیم و همچنین روش‌های انجام شده در تهران و یا مشابه اقداماتی مالزی (اسمارت تونل) در راستای مدیریت مخاطرات سیل را در تبریز انجام دهیم، چرا که تبریز از این جهت بسیار تهدید می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: در حوزه مدیریت آب‌های سطحی تبریز نیز باید کاری انجام دهیم و شهر را از این نظر بیمه کنیم و اجازه ندهیم عدم پیشگیری لازم منجر به لطمات و حوادث در این رابطه شود.

وی با تاکید بر این‌که اگر مسیل رودخانه‌ها آزاد باشد سیل مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما متأسفانه این مسیل‌ها طی زمان تصرف شده‌اند، گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی حریم رودخانه‌ها نیز این مخاطرات را تشدید می‌کند، از این‌رو عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری در این خصوص اهمیت دارد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سيل منطقه آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییاتی از نحوه واگذاری سهام سرخابی ها

به گزارش خبرگزاری مهر ابراهیم بازیان، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: واگذاری سهام دو باشگاه سرخ آبی در دهه گذشته با مشکلاتی مواجه شده بود که خوشبختانه طلسم شکسته شد و این دو شرکت واگذار شد.

وی تصریح کرد: اتفاق خوبی که سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ رقم خورد، انتظاری بیش از دو دهه برای واگذاری سهام دو باشگاه مهم در عرصه ورزش به ویژه فوتبال کشور بود که در ادوار مختلف مورد توجه، اهتمام و تصمیم دولت‌ها بوده است.

بازیان ادامه داد: اگر این روند ۲۰ ساله را به چهار دوره تقسیم کنیم، دوره اول از سال ۸۴ با مصوبه هیأت وزیران درباره واگذاری این دو باشگاه اهتمام شد و با یک دوره فَترت در سال ۸۸ بر اساس قانون سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی جان تازه‌ای گرفت واگذاری، این دو مجموعه در فهرست واگذاری شرکت‌های دولتی قرار گرفتند که در مقطع سوم در آن دوره، چهار بار عرضه شد سهام این دو باشگاه، اما بنا به دلایلی موفق نبود و به نتیجه نرسید.

این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: اقتضائات ناظر به یافتن شرکای راهبردی و استراتژیک در این حوزه به اضافه ملاحظاتی که خریداران یا بعضاً طرف فروش داشت، با وجود این که مزایده عمومی انجام شد، اما به نتیجه نرسید. دوره سوم واگذاری با پذیرش این دو باشگاه بزرگ در بازار سرمایه؛ در فرابورس و درج نماد این دو باشگاه آغاز شد و وارد مرحله سوم واگذاری شدیم که در این مرحله هم سه بار ۵۱ درصد، البته در مرحله اول بلافاصله بعد از درج نماد در سال ۱۴۰۱ ده درصد هر کدام از این نمادها به مرحله عرضه گذاشته شد که پنج درصد از سهام هم پرسپولیس و پنج درصد از سهام استقلال قرار بود که در قالب سهام ترجیحی به کارکنان و به نوعی مستخدمین دو باشگاه واگذار شود، همچنین در عرضه اول؛ ۱۰ درصد هر کدام از باشگاه‌ها در فرابورس به مردم عرضه عمومی و انجام شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: ز صد درصد سهام؛ ۱۰ درصد که در بازار فرابورس عرضه عمومی شد و سهام‌داران هم مردم بودند، بنا بر این شد که ۵۱ درصد این دو باشگاه در مزایده مرحله چهارم یا گام چهارم عرضه شود که قبل از عید؛ یعنی ماقبل این مزایده‌ای که همین امروز برگزار شد، ۵۱ درصد دو باشگاه عرضه شد، اما به جهت پاره‌ای مشکلات و مسائل، هیأت دولت مصمم بودند، به جهت هم سیاست‌های مردمی دولت سیزدهم در واگذاری‌ها، حساسیت‌هایی که واگذاری این دو باشگاه داشتند، همچنین AFC که به نوعی ضرب‌الاجل زمانی را برای خروج مدیریت دولتی در باشگاه پرسپولیس را داشتند، مناسبت این را ایجاد کرد که ما بتوانیم مدیریت زمان کنیم و اقتضائات و شرایطی را تنظیم کنیم در واگذاری که به هر حال به نقطه موفقیت برسیم.

بازیان گفت: هر گونه واگذاری سهام دولت باید واریز به خزانه شود. قیمت گذاری روند خود را بر اساس شرایط حاکم بر بازار سرمایه داشت و همان طور که در رسانه‌ها اعلام شد، باشگاه پرسپولیس هر سهمش در روز قبل از عرضه؛ قیمت پایه‌اش سه هزار و ۵۷۰ ریال اعلام شد که این سهم در روز عرضه با یک عدد قابل توجه افزایش؛ سه هزار و ۵۸۰ ریال عرضه شد، یعنی تقریباً حدود ۹ میلیارد تومان بالاتر از قیمت پایه آگهی و رقم واگذاری آن؛ سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شد، البته با توجه به این که در شرایط واگذاری؛ ما ۱۰ درصد حِصه نقدی را فردا دریافت می‌کنیم، مابقی را در ۱۲ قسط شش ماهه، شش ساله خواهیم داشت که رقم نهایی این باشگاه به پنج هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: باشگاه استقلال هم به ازای هر سهم قیمت روز عرضه که سه هزار و ۴۶ ریال است، دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان امروز عرضه شد که با آن احتساب دوره پرداخت اقساط؛ پنج هزار و ۳۸ میلیارد تومان قیمت آن خواهد بود. با این حساب، ما تقریباً نزدیک ۱۱ همت یا ۱۱ هزار میلیارد تومان؛ این دو باشگاه را در روز نهایی دریافت اقساط محاسبه می‌کنیم و دریافت خواهیم کرد که ۱۰ درصد این، نقدی است که فردا واریز می‌شود و مابقی بایستی در یک دوره زمانی شش ساله انجام شود.

به گفته بازیان نکته مهم این است که رویکرد جدی ما در دوره اخیر در سازمان خصوصی سازی؛ این است که ما یک اقداماتی قبل از واگذاری داشتیم که منجر به این واگذاری شد. حین واگذاری که بالاخره این فرایند باید مدیریت شود و به قرارداد ختم شود و بعد از واگذاری، دوره نظارت شش ساله خواهیم داشت در تصمیمات اساسی راجع به پیشبرد اهداف بنگاه. یک بحث؛ مالکیت اینها بود که تقریباً منتقل می‌شود با این عرضه، یک بحث؛ مدیریت اینهاست که در یک مرحله؛ بررسی اهلیت و صلاحیت آن هم در سازمان، در کمیته تخصصی با حضور دستگاه‌های مرتبط، هم در سازمان‌های فرابورس مورد بررسی قرار گرفت به لحاظ کفایت مالی و بحث‌های مربوط به صلاحیت‌های حوزه موضوع بررسی سازمان فرابورس.

وی اظهار داشت: دوره مدیریت این مجموعه؛ وارد یک عرصه جدیدی خواهد شد که شاید کلی از موضوعات و مسائل، ناظر به دوره مدیریت خواهد بود که طبیعتاً هم حوزه ورزش و مجموعه وزارت ورزش تکالیف قانونی خود را در نظارت بر این حوزه خواهد داشت، هم ما به عنوان سازمان واگذار کننده تا پایان دوره اقساط این نظارت را باید انجام دهیم.

کد خبر 6086058 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • نصیرزاده: کلینزمن گزینه تراکتور نیست
  • نصیرزاده: کلینزمن گزینه تراکتور نیست/ در حال برطرف کردن موانع برای حضور گل محمدی هستیم
  • استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • جزییاتی از نحوه واگذاری سهام سرخابی ها
  • هشدار نارنجی هواشناسی در قم
  • نخستین پرواز حج تمتع ۲۴ اردیبهشت از فرودگاه تبریز انجام می‌شود
  • آماده باش مدیریت بحران در استان یزد/ از تردد در مسیر‌های کوهستانی و رودخانه‌ها پرهیر کنید
  • اعزام چهار هزار و ۱۰۰ نفر از فرودگاه تبریز به سرزمین وحی
  • جزئیات انجام نخستین پرواز حج تمتع از فرودگاه تبریز
  • تکمیل تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در دستور کار مدیریت شهری تبریز