Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاپور محمدزاده پنجشنبه در جلسه ستاد پشتیبانی سوادآموزی فارس عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که پوشش تحصیلی در سراسر کشور حداکثری باشد تا تعداد بازماندگان از تحصیل کاهش یابد؛ اما با وجود همه تلاش‌ها همچنان در بازگرداندن بخشی از جمعیت بی سواد یا کم سواد به ویژه کودکان کار دچار مشکلاتی هستیم و رفع برخی عوامل در اختیار دولت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از عوامل بسیار مهم در عامل بازماندگی از تحصیل دانست و گفت: استان سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل را دارد و باید تا جایی که می‌توانیم مدرسه بسازیم و معلم به مناطق محروم ارسال کنیم؛ هرچند تاکنون مدارس تک نفره بسیاری را نیز به همین منظور راه اندازی کرده‌ایم.
رئیس سازمان سواد آموزی کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان فارس در همه پارامترها و شاخص های سوادآموزی جزو استان‌های برتر کشور است، کسب مقام نخست کشور را در زمینه سوادآموزی شایسته فارس دانست.
وی بیان کرد: ستان فارس در سه شهر آباده، شیراز و فسا بیشترین آمار باسوادی را در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارند؛ اما در پنج شهر کوار، رستم، قیر و کارزین، فراشبند و زرین دشت درصد بیسوادی در مقایسه با دیگر شهرها بسیار است و ما به عنوان متولیان حوزه سوادآموزی در کشور آمادگی داریم برای این پنج شهر طرح شتاب بخشی را هرچه سریع‌تر برای سال جدید تحصیلی آغاز کنیم.

اعطای ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از حوزه ملی برای شتاب بخشی به سوادآموزی در فارس
رئیس سازمان سوادآموزی کشور اعلام کرد: اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از حوزه ملی به منظور شتاب بخشی به سوادآموزی به استان فارس تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به گسترش سواد آموزی طی چهار دهه گذشته گفت: بر این اساس در سال ۵۷ میزان باسوادی ۴۷.۵ درصد بوده است که بعد از انقلاب براساس آخرین آمار دریافتی در سال ۹۵ بالغ بر ۸۷.۶ درصد است.
محمدزاده ادامه داد: قبل از انقلاب تنها ۳۰ درصد روستاییان باسواد بودند و امروز ۷۸.۵ درصد باسواد هستند و این آمار در شهرها بالغ بر ۶۵ درصد بود که هم‌اکنون به رقم ۹۹.۸ درصد رسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حیطه مأموریت سازمان سوادآموزی، آموزش به سنین ۱۰ تا ۴۹ سال است، اظهار داشت: این سازمان در تلاش است افراد بیش از ۴۹ سال را نیز تحت پوشش قرار دهد.

در دولت تدبیر و امید دو میلیون و ۶۰۸ نفر تحت آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفته اند
محمدزاده با اشاره به عملکرد سواد آموزی دولت تدبیر و امید، گفت: در بازه ۶ ساله این دولت بالغ بر دو میلیون و ۶۰۸ هزار نفر تحت آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند که این عملکرد در بخش زنان و جمعیت روستایی شایسته تحسین است.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به عملکرد مطلوب سازمان سوادآموزی در فارس گفت: براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، درصد سواد در میانگین کشوری ۶/ ۸۷ بوده است و این رقم در فارس ۸ / ۸۸ است که از میانگین کشوری بالاتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در عرصه ملی از سال ۹۰ تا ۹۵ شاهد رشد ۲ و نیم درصدی سوادآموزی بوده‌ایم.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور ابراز داشت: رشد سوادآموزی در حوزه شهری ۸/ ۹۰ در سطح کشوری بوده است که این آمار در فارس ۵ /۹۱ درصد است و در حوزه روستایی ۵ /۷۸ درصد در کشور است و در فارس ۵ /۸۲ درصد اعلام شده که چهار درصد از میانگین کشوری بهتر است.

تجربه ای از عشایر برای گسترش سواد آموزی

استاندار فارس گفت: گسترش مراکز آموزشی و استفاده از پتانسیل‌های علمی، محیطی و اجتماعی از راهکارهای مهم برای مقابله با بیسوادی است و تجربه آموزش عشایر در گذشته به خوبی نشان می دهد، کمبود امکانات و مکان کالبدی سوادآموزی را دچار خلل نمی‌کند.

عنایت الله رحیمی ارس با بیان اینکه دانایی و آگاهی سنگ زیربنای توسعه جامعه است، عنوان کرد: سوادآموزی و توجه به دانش مسیری است که ما را به این توسعه می رساند.
وی دانایی وآگاهی را امری الهام بخش در ایجاد تحول برشمرد و با بیان اینکه دستیابی به کمال گرایی نهادینه شده در وجود انسان از مسیر دانش اندوزی می گذرد، افزود: از این رو نظام جمهوری اسلامی همواره بر امر سوادآموزی تاکید می‌کند.
استاندار فارس با بیان اینکه بیش از ٩٤درصد افراد در کشور باسواد هستند، خاطرنشان کرد: رتبه استان فارس در زمینه سواد آموزی از میانگین کشوری بالاتر است و بیش از ۹۶ درصد از گروه هدف (سنین ١٠ تا ٤٩ سال) در استان باسواد هستند.
رحیمی با بیان اینکه مؤلفه ها و شاخص های متعددی بر بیسوادی موثر است، خاطرنشان کرد: مردم در جامعه ما سوادآموزی و دانش را باارزش می دانند و اکثر افراد تحصیل خود و فرزندانشان را در اولویت قرار می‌دهند و اگرچه با سختیهای بسیار دست و پنجه نرم میکنند، برای سواددار شدن فرزندانشان تلاش می کنند.
وی همچنین یکی از علل بازماندن از تحصیل را فقر اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: انگیزه‌های مختلف اجتماعی هم مترتب بر این موضوع است.
استاندار فارس عدم دسترسی به مراکز آموزشی، مهاجرت، جنگ و نبود آینده روشن برای تحصیلکردگان را از دیگر مؤلفه‌های مهم بیسوادی در کشور عنوان کرد. استاندار فارس همچنین ابراز داشت: امروز باید بر موضوع ایجاد و تقویت انگیزه ها تمرکز کنیم تا شاهد بهبود وضعیت سواد آموزی باشیم.


رتبه نخست کشور در سوادآموزی به فارس تعلق یافت
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه عنوان کرد: استان فارس در سال ۹۶ در رتبه ششم فعالیت‌های سوادآموزی در کشور قرار داشته است و امسال موفق شده است رتبه نخست کشور را کسب کند.
بهزاد نوروزی چگینی با بیان اینکه در سال ۹۸، موظف به آموزش ۲۹ هزار ۳۱۲ نفر هستیم ابراز داشت: ۵ منطقه فارس باید در سوادآموزی مورد حمایت شتاب بخشی قرار گیرد و در این راه به حمایت مالی و معنوی نیاز داریم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: جدیدترین تعریف از سواد تبدیل دانش به عملکرد است و در این راستا مراکز یادگیری محلی به تلفیق دانش و مهارت می‌پردازند.
نوروزی گفت: مراکز یادگیری محلی در سال ۹۶، از ۱۵ مرکز در سال ۹۷ به ۲۶ مرکز رسیده است و باید در سال ۹۸ به ۴۲ مرکز برسد و تا سال ۱۴۰۰ نیز این مراکز را به ۵۹ مرکز افزایش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باید برای افزایش کیفی و مهارتی سوادآموزی یاری رسانند، ابراز داشت: در استان فارس ۵۹ منطقه آموزشی وجود دارد که به دلیل پراکندگی مناطق تصمیم گرفتیم به صورت تصادفی ۱۰ درصد از پرونده‌ها را بررسی کنیم تا تصویری واقعی از کیفیت آموزشی داشته باشیم و اگر لازم شد ۱۰۰ درصد پرونده ها را هم بررسی میکنیم.
وی اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی از مهارتهای قرن اخیر است و امسال ۱۵ اداره در این طرح همکاری می‌کنند.
نوروزی همچنین به طرح آموزش زنان و دختران عشایر با همکاری نهاد زنان ریاست جمهوری اشاره کرد و عنوان داشت: در این حوزه آموزش به ۲هزار و ۹۱۷ نفر را تعهد کرده ایم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در موضوع سوادآموزی به اتباع خارجی نیز گفت: هدف، در سال ۹۷ آموزش به بالغ بر ۲هزار و ۲۰۰ تن بوده است و در سال ۹۸ هدف به رساندن آن به ۳هزار نفر است.
نوروزی همچنین با بیان اینکه در پیشرفته ترین مناطق جهان هم سوادآموزی بزرگسالان تعطیل نمی‌شود، بیان کرد: استان فارس آمادگی تعریف و اجرای طرح سرانجام بخشی را دارد که البته این طرح به معنای پایان بخشی به سواد آموزی نیست.
وی ادامه داد: پیش‌نویس اولیه این طرح در حال تهیه است و درنهایت چند استان به صورت آزمایشی انتخاب میشوند تا اگر طرح مشکلاتی داشت به همه استان سرایت نکند.

۹۸۸۵ /‏۱۸۷۶‬

۹۸۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۰۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد سدهای کشور پر است

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا بیست‌وپنجم فروردین، حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۰.۰۸ میلیارد متر مکعب بوده و اکنون پُرشدگی سدها به ۶۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌وچهارم فروردین، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۷۰.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۰۳.۱ میلیمتر) ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۷۸.۱) چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان هرمزگان بوده که در این بازه زمانی ۷۵.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۵۳ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۲۱.۱ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۶۲.۵ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۱۰ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا بیست‌وپنجم فروردین، ۱۴ میلیارد و ۵۵ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۴ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور ۱۰ درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۲ میلیارد و ۸۹ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۰.۰۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۰.۰۵ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۰ درصد رسیده است.

کد خبر 745032

دیگر خبرها

  • ۶۰ درصد سدهای کشور پر است
  • ۴۰ درصد معلمان امسال وارد نظام دوری می شوند |‌ جزئیات درباره این شیوه به کار گیری معلمان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز
  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • ثبت سفارش کتاب درسی از فردا؛ ۲۸ فروردین
  • کاهش آمار بازماندگی از تحصیل در مقطع متوسطه در خوزستان
  • توانمندسازی ۵۳درصد از آموزگاران خراسان رضوی
  • کاهش ۰.۴۱ درصدی نرخ بازماندگی از تحصیل در مقطع متوسطه در خوزستان
  • شرایط نامزدی در بیست و یکمین انتخابات نمایندگان مدیران مسئول در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی
  • اجرای طرح روستای باسواد در خراسان جنوبی