Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@01:27:44 GMT

کلاف سردرگم ادامه فعالیت بیمارستان رحیمیان الوند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۱۲۸۷

کلاف سردرگم ادامه فعالیت بیمارستان رحیمیان الوند

بیمارستان خیریه رحیمیان الوند در سال ۱۳۷۷ با ۷۵ تخت بستری به دست خیری به نام دکتر علی رحیمیان در شهر الوند (مرکز شهرستان البرز) بنیاد گذاشته شد.

این بیمارستان تا سال گذشته با خدمات تعرفه‌ای مربوط به بیمارستان‌های خیریه به بیماران خود خدمات می‌داد، اما مسائل و مشکلات مالی موجب شد تا مسئولان این بیمارستان خواستار ارائه خدمات خود با تعرفه خصوصی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یک سال گذشته نیز با نوسانات قیمت در حوزه خدمات بهداشت و درمان که همه بیمارستان‌ها را با کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها و بدهی‌ها مواجه کرد هیأت مدیره این بیمارستان نیز دچار چالش‌هایی در شد تا اینکه پنج ماه پیش در اقدامی از قبل اعلام شده خدمات بیمارستان تعطیل و هم اکنون نیز با گذشت چند ماه فقط کلینیک‌های آن خدمات دهی می‌کنند.

با توجه به نبود بیمارستانی دیگر در شهرستان البرز، دانشگاه علوم پزشکی قزوین از طریق قرارداد خرید خدمات، به ارائه خدمات درمانی به مردم شهرستان می‌پرداخت اما از چندی پیش با توجه به نبود منابع مالی جداگانه برای خرید خدمت، دانشگاه نیز دیگر نتوانست این قرار داد را ادامه دهد.

علاوه بر این با تعطیلی این بیمارستان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین علت تعطیلی را علاوه بر نبود منابع برای تداوم خرید خدمات، در تغییر نیت رؤسای بیمارستان رحیمیان و درخواست تعرفه بخش خصوصی اعلام کردند.

در همین مدت تعطیلی، رایزنی‌ها و جلسات متعددی برای چاره اندیشی در خصوص این بیمارستان خیریه صورت گرفت اما تاکنون اقدامی مؤثر برای آن انجام نشده است.

در آخرین نشست که به دعوت سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در محل بیمارستان و با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان رحیمیان و مسئولان تأمین اجتماعی جهت تعیین تکلیف نهایی برگزار شد، ۲ پیشنهاد مبنی بر تداوم خرید خدمات به شرط اختصاص ردیف بودجه جداگانه و همچنین اهدای بیمارستان به دانشگاه به شرط تأمین تعهدات مالی و غیر مالی بیمارستان رحیمیان مطرح شد که در نهایت با توافق طرفین پیشنهاد اهدای بیمارستان مورد قبول قرار گرفت تا پس از رایزنی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به آن اقدام شود.

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در این نشست گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده علت تعطیلی بیمارستان به خاطر معوقات پرداخت نشده و همچنین درخواست بیمارستان به تغییر تعرفه و دریافت تعرفه بخش خصوصی اعلام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه امکان تغییر تعرفه خیریه به لحاظ قانونی وجود ندارد و با توجه به نبود بیمارستانی دیگر در شهرستان پرجمعیت البرز به هر شکل ممکن این بیمارستان باید بازگشایی شود و عدم پرداخت معوقات نباید دلیلی برای تعطیلی آن باشد.

زرآبادی ادامه داد: نوسانات قیمت در ۲ سال گذشته و هزینه‌های بالای نگه داری بیمار امری است که در تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و تأمین اجتماعی هم مشکل زا شده و با همه اینها نباید خدمات درمانی به مردم تعطیل شوند.

البته این اظهارات زرآبادی در ابتدای نشست بود و پس از سخنان رؤسای بیمارستان دلایل و توجیهات دیگری نیز برای تعطیلی این مرکز درمانی مطرح شد.

ادعای تغییر نیت گردانندگان بیمارستان رحیمیان کذب محض است

رئیس بیمارستان رحیمیان با بیان اینکه آنچه در خصوص علت تعطیلی بیمارستان از رئیس دانشگاه علوم پزشکی شنیده‌اید کاملاً کذب است، گفت: بیمارستان رحیمیان تا سال ۹۶ همچون سایر بیمارستان‌ها تعرفه خصوصی دریافت می‌کرد اما چون اساسنامه بیمارستان خیریه بود معمولاً به بیماران تخفیفاتی نیز ارائه می‌داد تا اینکه در سال ۹۶ با تغییر تعرفه‌ها بیمارستان‌های خیریه کشور در ردیف بیمارستان‌های دارای تعرفه عمومی غیر دولتی قرار گرفتند و سپس نیز به تعرفه خیریه یعنی بین دولتی و خصوصی رسیدند.

دکتر یونس مهری افزود: از سال ۹۶ تاکنون با وجود همه تزریق‌های مالی از سوی برخی افراد و گروه‌ها، بیمارستان اسیر باتلاقی شد که هرچه بیشتر دست و پا می‌زد بیشتر در آن فرو می‌رفت.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که تعرفه ما ناگهان تغییر کرد تمام هزینه‌های آب و برق و دستمزد کارکنان و سایر هزینه‌ها را همچون بیمارستان‌های خصوصی پرداخت کرده‌ایم اما دریافتی ما نصف بیمارستان‌های خصوصی شده است بنابراین با توجه به کاهش درآمدها و انصراف بسیاری از پزشکان، بیمارستان تعطیل شد.

مهری ادامه داد: مراکز خیریه فرم خاصی دارند و ما هم وقتی به عنوان یک بیمارستان خیریه شروع به کار کردیم تمام پیش بینی‌های لازم برای کار و تأمین منابع مالی آن را کرده بودیم.

وی افزود: ما هیچ گاه اصرار نداشتیم تعرفه خیریه را اجرا نکنیم چون نیت ما از ابتدا همین بود اما برای چرخیدن امور، به هر حال منابع مالی باید تأمین شود.

مهری افزود: در تمام این چند ماه گذشته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به جای آنکه تماس تلفنی با ما برقرار کنند و علت تعطیلی را جویا شوند مدام علیه هیأت امنای بیمارستان سم پاشی کرده و ادعا می‌کنند که بیمارستان رحیمیان نیت خیر مرحوم رحیمیان را تغییر داده و تعرفه بیشتر می‌خواهد.

وی با بیان اینکه اوضاع در بیمارستان‌های خیریه سایر استان‌ها نیز مشابه با رحیمیان است، ادامه داد: با این شرایط امروز بیمارستان‌های خصوصی هم پس از بیمارستان‌های خیریه لطمه خواهند خورد و ناچار به تعدیل نیرو و در نهایت تعطیلی می‌شوند چون هیچ پزشکی علاقه‌ای برای ادامه خدمت در چنین شرایطی را نخواهد داشت.

تغییر تعرفه، پزشکان را از ادامه فعالیت منصرف کرد

رئیس هیأت مدیره بیمارستان رحیمیان نیز گفت: بر خلاف همه ادعاهای مطرح شده در تمام این مدت چه در مکاتبات و چه در مصاحبه‌ها دلیل تعطیلی بیمارستان را به خاطر درخواست تعرفه بخش خصوصی اعلام نکرده‌ایم.

محمد تهرانی افزود: مشکل اصلی در تعرفه نیز مربوط به بیمارستان نیست چون ۸۰ تا ۹۰ درصد آنچه دریافت می‌شود به پزشک اختصاص دارد و بقیه مربوط به هزینه هتلینگ بیمارستان است.

وی اضافه کرد: این مساله بیشتر به پزشکان ضرر می‌زند چرا که پزشکی که موظف به خدمت نیست و از زمان آزاد خود برای ارائه خدمت در این بیمارستان استفاده کرده در شرایط تغییر تعرفه که میزان آن نصف بیمارستان خصوصی است دیگر انگیزه فعالیت نخواهد داشت.

تهرانی ادامه داد: در تمام این مدت ما از قانون تبعیت کردیم اما این بی عدالتی است که از ۲ سال گذشته بیمه‌های تکمیلی سهم پرداختی شأن در بیمارستان خیریه با بیمارستان‌های خصوصی متفاوت باشد در حالی که خدمات ما کاملاً یکسان است.

وی همچنین گفت: پیش از این قرارداد بیمه تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی و خیریه رحیمیان زیر نظر شورای هماهنگی بیمارستان‌ها به صورت واحد و یکسان بود اما امروز دیگر این سهم تغییر کرده یعنی به طور مثال اگر سهم بیمه تکمیلی برای بیمارستان‌های خصوصی شهر ۲۰ میلیون ریال باشد برای بیمارستان رحیمیان هشت میلیون ریال است و این به نفع بیمه‌ها خواهد بود.

تهرانی یادآور شد: به تبع همین، حق الزحمه پزشک نیز در آن بیمارستان خصوصی ۱۵ میلیون ریال و در بیمارستان رحیمیان هفت میلیون ریال خواهد بود که طبیعی است پزشکان دیگر مایل به همکاری با ما نباشند.

وی اظهار داشت: به همین خاطر از اردیبهشت ماه سال ۹۶ بسیاری از پزشکان به تدریج از این بیمارستان خارج شدند و یا اگر هم ماندند حجم خدمات خود را کاهش دادند.

تهرانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز دانشگاه علوم پزشکی که قرارداد خرید خدمات آن هم با تعرفه پیشنهادی خودش با ما بود به دلیل نبود منابع مالی دیگر توان پرداخت هزینه‌ها را نداشت و رفته رفته بیمارستان دچار ضررهای فراوانی شد که بهترین راه حل در همان تعطیلی آن بود.

وی ادامه داد: بنابراین مساله در تغییر تعرفه ما نیست بلکه تعرفه پزشک است که اگر دانشگاه خودش پزشک تأمین کرده و با ضرایب خود پرداخت می‌کرد ما مخالفتی نداشتیم اما تأمین پزشک بر عهده بیمارستان رحیمیان بود.

بیمارستان رحیمیان در ۱۸ سال گذشته از هیچ نهادی تسهیلات نگرفته است

تهرانی همچنین گفت: در این مدت آنچه درباره درخواست ما برای تغییر تعرفه مطرح شده و اینکه به دلیل اساسنامه خیریه از بسیاری از امکانات مادی بهره مند شده‌ایم کاملاً کذب است و بیمارستان رحیمیان نیز در تمام این ۱۸ سال هیچ گونه تسهیلات اعم از دولتی و غیر دولتی از هیچ بخشی نگرفته است.

وی گفت: آن کسانی که از اساسنامه خیریه بیمارستان هم سخن می‌گویند اول باید بدانند اساسنامه خیریه نه برای بیمارستان بلکه برای مؤسسه است که اموال و دارایی‌های آن ۱۰۰ درصد قابل فروش، واگذاری و یا رهن است و ما امسال پیشنهاداتی هم برای رهن بیمارستان به مدت ۱۰ سال داشته‌ایم.

تهرانی گفت: در صورت رهن دادن بیمارستان نیز ابتدا جواز و پروانه بهره برداری خیریه باید از بین برود و رهن گیرنده از دانشگاه علوم پزشکی پروانه مجدد بگیرد.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند چون اساسنامه بیمارستان خیریه است تا ابد همین طور است در حالی که هرچند هیأت امنا مایل است اساسنامه خیریه بماند اما این ادعا که نیت ما تغییر تعرفه برای درآمد بیشتر باشد جز غرض و تهمت نیست چون اگر ما چنین قصدی داشتیم و. همین حالا می‌توانیم ۲۵۰ میلیارد ریال آن را رهن بدهیم.

تهرانی اظهار داشت: در چنین شرایطی که بیمارستان از چند سو دچار مشکل شده است هیأت مدیره، با چه جراتی در شرایطی که پزشک ندارد به بیمار خدمات رسانی کند؟

پیشنهاد قرارداد خرید خدمات و ایراداتی که مطرح شد

رئیس هیأت مدیره بیمارستان رحیمیان معتقد است قرار داد خرید خدمت در شرایطی فعلی دیگر جوابگو نیست چون در همان قرارداد قبلی نیز بیمارستان موظف به تأمین پزشک بود اما تعرفه‌ها در حد بخش خصوصی بود.

تهرانی افزود: همچنین اگر قرار باشد تأمین پزشک از سوی دانشگاه فقط در حد چند پزشک باشد باز هم مشکل بیمارستان پا برجاست بنابراین باید در تمام سطوح بیمارستانی پزشک حاضر به کار با همین تعرفه باشد.

وی اضافه کرد: اگر شرایطی فراهم می‌شد که دستور العمل سال ۹۵ معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خیریه در سقف تعرفه‌های بیمارستان‌های خصوصی قرارداد ببندند آنگاه امکان قرارداد خرید خدمت وجود داشت و حتی تأمین پزشک را هم خود بیمارستان بر عهده می‌گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی وظیفه‌ای برای تأمین پزشک برای بیمارستان‌های خصوصی یا خیریه ندارد

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در خصوص قرار داد خرید خدمت گفت: دانشگاه جهت تأمین پزشک به جز در بیمارستان‌های زیر مجموعه خود وظیفه‌ای به لحاظ اداری ندارد.

دکتر کشاورز افزود: پزشکان مشغول بیمارستان به ۲ دسته تقسیم می‌شوند یعنی یا متعهد خدمت بوده و یا در استخدام دانشگاه هستند که در هر ۲ مورد این پزشکان حق دریافت تعرفه غیر دولتی ندارند.

وی اضافه کرد: اگر هم پیش از این برای بیمارستان‌های رحیمیان و ولیعصر آبیک چند پزشک اختصاص دادیم فقط به خاطر خرید خدمات از آنها بود تا تعرفه بیمارستان برای مردم به صورت دولتی باشد.

کشاورز ادامه داد: لازمه تأمین پزشک در بیمارستان‌هایی غیر از بیمارستان‌های دانشگاه، یا مشروط به قرارداد خرید خدمت است و یا اینکه بیمارستان در اختیار دانشگاه باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به نبود هیچ بیمارستان دولتی دیگر در شهرستان البرز، از سال ۸۶ با ابتکار دانشگاه، قرار داد خرید خدمات از بیمارستان رحیمیان بین ۲ طرف امضا شد که در تمام این سال‌ها به جز مدت سه سال که هزینه‌های خرید را دولت پرداخت می‌کرد دانشگاه علوم پزشکی با منابع درآمدی خود این هزینه را می‌پرداخت.

این مسئول اضافه کرد: در شرایط فعلی که منابع درآمدی دانشگاه دچار مشکل شده و هم اکنون نیز ۱۵۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها مطالبات معوقه و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی‌های معوقه دارد دیگر توانی برای ادامه قرارداد خرید خدمات وجود ندارد.

کشاورز ادامه داد: همانطور که پیش از این نیز در نشست با مسئولان استانداری مطرح شد ادامه این قرار داد منوط به اختصاص ردیف بودجه جداگانه جهت تأمین منابع خرید خدمات است و در غیر این صورت دانشگاه دیگر چنین قدرتی نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: مشکلات مالی بیمارستان رحیمیان هم اکنون در بیمارستان‌های دانشگاهی ما در حد سه برابر بیشتر وجود دارد و ما نیز با مساله کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم.

کشاورز با بیان اینکه در همین بیمارستان‌ها هم تعرفه‌ها سه سال است تغییری نکرده اما هزینه‌ها چند صد برابر رشد کرده است، خاطرنشان کرد: این بیمارستان‌ها هم بر اساس دستور العمل جدید فقط ۱۰ درصد تخت‌های بستری را می‌توانند به خدمات ویژه (VIP) اختصاص دهند و سایر بخش‌ها نمی‌توانند خارج از تعرفه دولتی خدمات دهی کنند.

با اهدای بیمارستان رحیمیان به شرط حفظ نام و نگه داری کارکنان آن موافقیم

رئیس هیأت مدیره بیمارستان رحیمیان در ادامه این بحث‌ها گفت: یک ماه پیش طی نامه‌ای از سوی معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد اهدای بیمارستان به دانشگاه مطرح شد که هیأت امنا به ۲ شرط آن را پذیرفت اما هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

تهرانی افزود: هیأت امنا و هیأت مدیره بیمارستان به این شرط که نام آن تا ابد به نام مرحوم رحیمیان حفظ شده و همچنین دانشگاه تمام تعهدات مالی و غیر مالی بیمارستان را بپذیرد حاضر به اهدای آن خواهد بود.

وی همچنین گفت: منظور از تعهدات مالی بیمارستان مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال بدهی و تعهد غیر مالی آن نیز حدود ۱۰۰ تن از کارکنان و چند تن از پزشکانی است که قرارداد بلند مدت با بیمارستان داشته و دانشگاه باید آنها را بپذیرد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این خصوص گفت: دانشگاه با چنین شرایطی موافق است به شرطی که ردیف بودجه جداگانه، هم برای تأمین نیروی استخدامی و هم ردیف بودجه بیمارستان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص یابد.

دکتر کشاورز افزود: برای تأمین شرط گفته شده از سوی بیمارستان رحیمیان مبنی بر حفظ نیروهای فعلی آن، این افراد باید با اختصاص ردیف بودجه جداگانه استخدام و مشمول بند "و" شوند.

پس از اظهارات و پیشنهادات مطرح شده از سوی ۲ طرف و بررسی راهکارها قرار داد خرید خدمات و یا اهدای بیمارستان به دانشگاه راه حل دوم مورد پذیرش قرار گرفت و در نهایت قرار شد این پیشنهادات در سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به قزوین جهت اختصاص ردیف بودجه مطرح شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کلاف سردر گم بیمارستان رحیمیان که در یک سال گذشته به یکی از بیمارستان‌های پرحاشیه تبدیل شده و با تعطیلی چند ماهه موجب اعتراض و نگرانی مردم شهرستان البرز شده با اهدا به دانشگاه علوم پزشکی باز خواهد شد و ساکنان این منطقه پرجمعیت قزوین همچون سایر بیمارستان‌های استان خواهند توانست خدمات درمانی را با تعرفه دولتی دریافت کنند یا اینکه دولت پیشنهاد و راه حل دیگری پیش پای آن خواهد گذاشت.

۷۳۸۸*۳۰۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان بیمارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه‌ های پزشکی ابلاغ شد

به گزارش جام جم آنلاین، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: مبنای تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ این تعرفه است و هیچ کس حق دریافت مبالغ خارج از این ارقام را ندارد.
 
دکتر کریمی گفت: بر این اساس تعرفه پزشکان عمومی ۱۲۶ هزار و پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان تعیین شد.
 
وی گفت: محاسبه تعرفه خدمات درمانی و تصویب آن در دولت با رویکرد تعادلی مبنی بر حمایت از سبد معیشتی مردم، تأمین حق جامعه در دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمان و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۵۴ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • بهره مندی بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار هموفیلی از خدمات درمانی و مراقبتی
  • افتتاح ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم در کردستان
  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • کلاف پیچیده تعرفه خدمات درمانی؛ اصرار دولت، استنکاف پزشکان
  • تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره اعلام شد
  • تعرفه‌ های پزشکی ابلاغ شد
  • ادامه گام‌های محکم و مهربان موسسه محکم در ایلام
  • کمک رسانی به نیازمندان خیر دنیا و آخرت
  • فعالیت ۱۷۱ خانه بهداشت در سطح استان یزد