Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور روز پنجشنبه در دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این تفاهمنامه همکاری به هدف گسترش ارتباطات چندجانبه علمی و آموزشی در زمینه‌های مرتبط با علوم زمین بین سازمان زمین شناسی و دانشگاه حکیم سبزواری به امضا رسید.
علیرضا رشیدی افزود: مشارکت در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی تخصصی و مشارکت در راه اندازی رشته ژئوتوریسم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه حکیم سبزواری از موارد مهم این تفاهمنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: همکاری‌های علمی و اجرایی در ثبت و راه اندازی ژئوپارک سبزوار نیز از تعهدات دو طرف در این تفاهمنامه است.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: راه اندازی ژئوپارک سبزوار و مشارکت در هدایت پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی از تعهدات سازمان زمین شناسی و دانشگاه حکیم سبزواری در این تفاهمنامه است.
علی اصغر مولوی افزود: کمک به شناساندن و معرفی توانمندی‌های ژئو توریستی سبزوار از طریق وب سایت سازمان و برقراری امکان بهره گیری دانشگاه حکیم سبزواری از شبکه همکاری ملی و بین المللی سازمان برخی از تعهدات دو طرف در این تفاهمنامه است.
دانشگاه حکیم سبزواری یکی از ۲۲ دانشگاه محور در ایران است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

۸۱۴۵/۷۴۹۵/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا شهیدی ضمن هشدار درباره این‌که ذخایر معادن سطحی در کشور رو به اتمام است، اظهار کرد: معادنی که در سطح هستند به لحاظ ذخیره محدودیت‌هایی دارند و همانند معادنی که در عمق هستند، ذخایر بسیار بزرگ ندارند؛ ضمن اینکه در دنیا اصولاً معادن خیلی بزرگ، زیرزمینی‌اند و از عمق صد متر به پایین وجود دارند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: سن اکثر معادن در ایران زیاد شده و ممکن است از یک معدن ۳۰ سال استخراج انجام شده باشد؛ بنابراین ذخایر روزی به اتمام می‌رسد و ما باید مانند تمام کشورهای دیگر رویکردمان این باشد که به اکتشاف ذخایر پنهانی و یا ذخایری که در عمق وجود دارد بپردازیم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور حدود ۲۰ سال است که از لایه ژئوفیزیک هوابرد برای اکتشاف ذخایر پنهان استفاده می‌کنیم و امیدواریم که از این روش عملیاتی در جهت افزایش ذخیره مواد معدنی بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور توضیح داد: دو بالگرد داریم و روش ژئوفیزیک هوایی و روش مغناطیس برای اکتشاف مواد معدنی فلزی انجام می‌دهیم و این کار داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده؛ اما با توجه به وسعت کشور نیازمند این هستیم که از ابزار بیشتری استفاده کنیم تا در زمان کوتاهتری بتوانیم اطلاعات خودمان را نسبت به وجود یا عدم وجود مواد معدنی به ویژه فلزی در زیرزمین داشته باشیم.

وی در خصوص این موضوع که گفته می‌شود ۹۰ درصد معادن کشور هنوز کشف نشده و به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: به دلیل این که تکنولوژی روز به‌روز در حال پیشرفت است و خیلی از مواد معدنی که امروزه اقتصادی هستند در گذشته غیراقتصادی بودند و حتی ممکن است تشخیص داده نشده باشند، نمی‌توان با قاطعیت گفت که چند درصد از معادن کشف شده و چند درصد کشف نشده است.

شهیدی، با بیان این که با تکنولوژی روز که پیش می‌رویم می‌توانیم حتی مواد معدنی جدیدی را اکتشاف کنیم، گفت: در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی که در استان خراسان جنوبی انجام شد برای اولین بار در شرق کشور نیکل را کشف کردیم.

بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی در مورد برنامه‌های این سازمان برای سال جاری نیز گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده که امسال نیز ادامه خواهد داد.

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور که به اقتصاد دریامحور توجه شده، خاطرنشان کرد: قرار بر این شده که اطلاعات پایه تمام سواحل جنوب و شمال و جزایر را که حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد را در سه لایه رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی و ژئوشیمی مواد آلاینده انجام دهیم.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در سال ۱۴۰۲، ۹ سلول را که در مجموع ۲۷ پروژه بود در استان گیلان به صورت آزمایشی انجام دادیم و از امسال به بعد هم سعی می‌کنیم به صورت رسمی و در ۵ سال تولید اطلاعات پایه سواحل کل کشور را داشته باشیم.

جزئیات همکاری معدنی با روسیه

وی همچنین در مورد همکاری با کشور روسیه در زمینه اکتشاف معادن در کشور با بیان این‌که با همکاری ایمیدرو به صورت مشترک با روسیه یک تفاهم‌نامه امضا کردیم، گفت: روسیه در کار ژئوفیزیک هوایی دخالت نمی‌کنند و قرار است در تولید اطلاعات پایه نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی و نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی در یک محدوده محدودی از کشور کار پیمانکاری انجام دهند و تمام اطلاعاتی که توسط روسیه به دست آید در اختیار طرف ایرانی قرار می‌گیرد تا اکتشافات عمومی و تفصیلی انجام شود.

شهیدی با اشاره به این که هنوز قراردادی با روسیه امضا نشده، گفت: اگر این تفاهم‌نامه منجر به قرارداد شود، روسیه هم مانند شرکت‌های دیگر فقط تولید اطلاعات پایه را در مرحله شناسایی و پی‌جویی انجام می‌دهند و هیچ کار دیگری جز این انجام نمی‌دهند.

کد خبر 6083413 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • حضور ۴ بازیکن سبزواری در پنجمین اردوی تیم ملی هندبال جوانان
  • جهاد دانشگاهی و کارگروه مد و لباس تفاهمنامه امضا کردند
  • وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • آغاز ساخت یادمان آرامگاه استاد حمید سبزواری درشهرستان سبزوار
  • ساخت یادمان آرامگاه استاد حمید سبزواری
  • ساخت یادمان آرامگاه استاد حمید سبزواری آغاز شد
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران/ جزئیات همکاری معدنی با روسیه
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد
  • وزارت ارشاد و حوزه هنری تفاهمنامه امضا کردند