Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، یک تحلیلگر برجسته در امور پهپادی می‌گوید هدف قرار دادن یک پهپاد پیشرفته آمریکایی توسط جمهوری اسلامی ایران تحولی مهم و خسارتی بزرگ برای ایالات متحده است.

بامداد امروز (پنج‌شنبه) یک فروند پهپاد مدل «گلوبال هاوک» پس از ورود به آسمان ایران هدف سامانه پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته و ساقط شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(جزئیات بیشتر)

«اولریخ فرانک» عضو اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» که به صورت ویژه بر پهپادها و پرنده‌های بدون سرنشین متمرکز است، در این مورد نوشته است: «چرا این ساقط کردن یک پهپاد تریتون/گلوبال هاوک ایالات متحده توسط ایران از دید یک متخصص پهپادی "رخدادی بزرگ" است؟ اولا، گلوبال هاوک بزرگترین پهپاد جهان است. داریم درباره یک "اطلاعات‌خور" پرنده صحبت می‌کنیم، که پر است از تجهیزات با فناوری بالا.»

وی افزود: «این سیستم فوق‌العاده گرانی است. هرچند از دست دادن یک پهپاد گرانقیمت مثل از دست دادن یک یا چند خلبان سیستم‌های سرنشین‌دار نیست، اما این یک پهپاد بی‌مصرف و ارزان نبوده که ایالات متحده بتواند به از دست دادن آن بی‌اعتنا باشد.»

فرانک در مورد دومین دلیل اهمیت این رخداد، گفت: «ثانیا، این پهپاد مشخصا طوری طراحی شده تا غیرقابل نفوذ باشد، چراکه در ارتفاعی فوق‌العاده بالا پرواز می‌کند. به همین دلیل، از دست دادن یک تریتون/گلوبال هاوک خسارت زیادی به ایالات متحده می‌زند. و (به عنوان یک متخصص پهپاد می‌گویم، نه کارشناس ژئوپلتیک) بسته به اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده، این حادثه ممکن است به صادرات این سیستم هم لطمه بزند.»

او درباره مختصات پهپاد ساقط شده هم نوشته است: «گلوبال هاوک نه تنها عظیم‌الجثه است، بلکه در ارتفاعی بسیار بالا پرواز می‌کند و به همین دلیل اصولا ساقط کردن آن باید بسیار دشوار باشد... زمانی که می‌گویم در ارتفاع بالا پرواز می‌کند، منظورم ارتفاع "واقعا بالا" است. گلوبال هاوک/تریتون برای پرواز بر فراز خطوط هوانوردی تجاری طراحی شده است، یعنی داریم از ارتفاع پرواز تا ۱۹ کیلومتر صحبت می‌کنیم (البته قطعا همیشه در چنین ارتفاعی پرواز نمی‌کند).»

پهپاد «تریتون MQ-۴C» ساخته کمپانی نظامی «نورثروپ گرومن» در ایالت ویرجینای آمریکا، مدل پیشرفت سری هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به «گلوبال هاوک» است که به‌صورت ویژه مقاصد اطلاعاتی، شناسایی و جاسوسی برفراز اقیانوس و مناطق ساحلی طراحی شده است.

این پهپاد آمریکایی مجهز به حسگرهای ۳۶۰ درجه، سیستم‌های ضد یخ‌زدگی (به دلیل پرواز در ارتفاع بالا) و محافظت در برابر صاعقه است. نیروی دریایی آمریکا اولین نیروی مسلحی بود که عملیاتی کردن این هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرد.

پهپاد تریتون MQ-۴C توانایی عملیات ۲۴ ساعته (در هر بار بلند شدن) و پرواز در ارتفاعی بالاتر از ۱۶ کیلومتر با برد عملیاتی بیش از ۱۵ هزار کیلومتر را دارد. تولید هر فروند از این پهپادها برای کمپانی نورثروپ گرومن حدود ۱۸۰ میلیون دلار هزینه به‌دنبال دارد.

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی هدف قرار گرفتن این پهپاد توسط یک سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران را تایید کرده و صرفا مدعی شده است که این پهپاد خارج از آسمان ایران در حال پرواز بوده است. این در حالی است که بر اساس بیانیه سپاه پاسداران، این پهپاد پس از پرواز از جنوب خلیج فارس، «بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد» و نهایتا درون فضای سرزمینی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۱۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئویی از اصابت پهپاد انتحاری اوکراینی به پالایشگاه روس‌ها

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ردگیری گرگ ها در برف با پهپاد (فیلم) لحظه هدف قرار گرفتن دو فلسطینی به خاطر یک اشتباه (فیلم) هوش مصنوعی در خدمت ترور ! (یک ویدئوی عجیب)

دیگر خبرها

  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • بی‌استرس‌ترین مربی ایران با پاچه‌های بالا! (عکس)
  • کاربردهای جالب پهپاد در چین (فیلم)
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • پیروزی دشوار و صعود ایران در عشق‌آباد با تک‌گل نیمار آسیا
  • این پنیر خامه‌ای خوشمزه آلمانی را در خانه فقط در ۵ دقیقه درست کنید (فیلم)
  • کارشناس اقتصادی: سیاست‌های اقتصادی دولت آثار ویران‌کننده‌ای خواهد داشت (فیلم)
  • (ویدئو) آمار وحشتناک روزانه سقط در ایران از زبان کارشناس روی آنتن تلویزیون
  • ویدئویی از اصابت پهپاد انتحاری اوکراینی به پالایشگاه روس‌ها