Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@23:38:37 GMT

ترامپ لیاقت اعلان جنگ ندارد!

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۱۷۳۵

ترامپ لیاقت اعلان جنگ ندارد!

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به نخستین سفر رسمی رییس جمهور چین به کره شمالی و تصمیم جدید کنگره آمریکا مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ در اعلان جنگ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

بوکوحرام ۱۸ قربانی گرفت

تروریست‌های بوکوحرام با حمله به یک پاسگاه نظامی در شمال‌شرق نیجریه، ۱۸ سرباز را کشته و ۸ تن دیگر را زخمی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اثر حمله گروه تروریستی بوکوحرامبه یک پاسگاه نظامی در شمال‌شرق نیجریه، ۱۸ نظامی این کشور کشته و ۸ تن دیگر نیز زخمی شدند. به گزارش رسانه‌های نیجریه، این حمله در منطقه «گاجرام» ایالت بورنو رخ داده است. این، چهارمین حمله تروریستی بوکوحرام به مقر نظامیان طی یک هفته اخیر است.

بوکوحرام در سال ۲۰۰۰ اعلام موجودیت کرد و از سال ۲۰۰۹ تاکنون با انجام اقدامات خشونت‌آمیز، حدود ۲۰ هزار تن را کشته است. این گروه تروریستی از سال ۲۰۱۵ در کشورهای کامرون، بنین، چاد، نیجر و نیجریه عملیات تروریستی انجام می‌دهد.

آلمان: بگویید مرسی چگونه فوت شد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان بر لزوم انجام تحقیقات فوری و جامع درباره درگذشت محمد مرسی تاکید کرد.

راینر برول، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز تأسف از درگذشت محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر گفت: برلین خواهان انجام تحقیقات فوری و جامع در این زمینه است.

او در پاسخ به این پرسش که «تحقیقات مذکور باید در مصر صورت بگیرد یا مجامع بین‌المللی؟»، اظهار داشت: اولین اقدامات در این باره را باید مسئولین مصر آغاز کنند. برول با اشاره به این که مرسی در یک انتخابات آزاد پیروز شده بود، گفت: نگرانی خود را نسبت به رعایت استانداردهای حداقلی و حقوق انسانی در زندان‌های مصر به قاهره بیان کرده‌ایم.

پیش‌تر، کلاودیا روث، معاون رئیس پارلمان آلمان تأکید کرد، دستگاه قضائی مصر به مضحکه‌ای سیاسی برای دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی از الجزیره، معاون رئیس پارلمان آلمان تصریح کرد: ما خواهان اجرای تحقیقات سالم، شفاف و جامع در خصوص دلایل مرگ محمد مرسی هستیم.

سئول مشتاق دیدار دو کره

کره‌جنوبی خواستار برگزاری دیداری میان رهبران دو کره پیش از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به سئول شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، لی دو هون، نماینده سئول در امور کره‌شمالی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، کره‌شمالی باید پیش از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به سئول طی روزهای آتی، نشست سرانی با کره‌جنوبی داشته باشد.

او طی اظهارات خود در شورای آتلانتیک خواستار برگزاری چنین دیداری شد و گفت: از کره‌شمالی می‌خواهم در صورت امکان به دعوت مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای برگزاری نشست سران میان دو کره قبل از سفر ترامپ پاسخ دهد.

لی دو هون به آمریکا سفر کرده است. سفر این مقام کره‌جنوبی در آستانه نخستین سفر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به کره‌شمالی صورت می‌گیرد که ۲۰ و ۲۱ ژوئن به این کشور آسیایی می‌رود.

کناره گیری ناگهانی شاناهان از وزارت دفاع آمریکا

کناره‌گیری پاتریک شاناهان از سرپرستی وزارت دفاع آمریکا باز هم تعیین وزیر دفاع دائمی برای پنتاگون را با اما و اگر رو به رو کرد و از طرفی اعلام این کناره‌گیری باعث خشم سناتورهای آمریکایی شد که چرا در جریان بسیاری از جزئیات مربوط به سوابق و گذشته شاناهان قرار نگرفته‌اند و این در حالی بوده که او پیشتر برای انتصاب به عنوان معاون وزیر دفاع فرآیند تأیید در سنا را طی کرده بود.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، کناره‌گیری شاناهان از وزارت دفاع آمریکا همزمان با انتشار گزارشهایی در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه او چندین سال پیش پرونده‌هایی را از بابت اختلاف با همسر سابقش نزد اف بی ای داشته و یکی از این پرونده‌ها مربوط به ضرب و شتم شدید میان او و همسرش بوده رخ داده است.

سناتور ریچارد بلومنتال یک عضو کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا گفت: من احساس می‌کنم که این بار احتمالاً یک پنهانکاری عمدی صورت گرفته است وباید بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در این مورد تحقیق کند و یک تحقیقات جامع باید نسبت به کل این روند صورت بگیرد چرا که احتمالاً نقض قوانین کیفری رخ داده است.

سناتور جک رید دموکرات ارشد کمیته خدمات مسلح سنا نیز گفت که در زمان فرآیند تأیید پاتریک شاناهان به عنوان معاون وزیر دفاع از اینکه او یک طلاق پرمناقشه را تجربه کرده بود باخبر شده اما جزئیاتی که اخیراً در مورد پرونده اختلافات او با همسر سابق منتشر شده کاملاً جدید است.

بعد از آنکه دونالد ترامپ در توییتی کناره‌گیری شاناهان از وزارت دفاع را اعلام کرد شاناهان در بیانیه‌ای چند ساعت بعد از آن اعلام کرد: علت کناره‌گیری او این بوده که نمی‌خواسته فرزندانش "یک فصل وحشت آور" را در زندگی خود تجربه کنند.

او نوشت: این بسیار تأسف برانگیز است که یک موضوع شخصی خانوادگی مربوط به خیلی وقت پیش مطرح شده و در طی این فرآیند به شکلی ناقص و گمراه کننده ارائه شده است. من از فرصتم برای اینکه وزیر دفاع باشم استقبال می‌کردم اما نه به قیمت اینکه پدر خوبی نباشم.

شاناهان همچنین گفت که از معاونت وزیر دفاع که از ژوئیه ۲۰۱۷ در اختیار داشت کناره گیری می‌کند.

اوبرادور خواستار برگزاری رفراندوم ریاست جمهوری شد

رئیس جمهوری مکزیک خواستار برگزاری رفراندوم ریاست‌جمهوری برای وی در سال ۲۰۲۱ شد تا در آن، شهروندان این کشور دیدگاه‌هایشان را درباره ریاست جمهوری وی بیان کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک در جریان نشست خبری خود گفت: من پیشنهاد برگزاری رفراندومی را در ۲۱ مارس ۲۰۲۱ مطرح کردم. این تاریخ روز یکشنبه است و روز خوبی است.

لوپز اوبرادور نخستین بار ایده برگزاری همه پرسی را در اول دسامبر اعلام کرد که به عنوان رئیس جمهوری جدید مکزیک امور را به دست گرفت. لوپز اوبرادور از مردم مکزیک دعوت کرد تا فرصتی داشته باشند در نیمه دوره شش ساله ریاست جمهوری، حق انتخاب داشته باشند.

بر اساس قانون اساسی مکزیک، یک رئیس جمهور حق انتخاب شدن مجدد ندارد.

ترامپ لیاقت اعلان جنگ ندارد

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به لغو "اختیار استفاده از نیروی نظامی به رئیس‌جمهور در" سال ۲۰۰۱ که چند روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر تایید شد و به جورج بوش اجازه ورود به جنگ با القاعده و دیگر سازمان‌های مرتبط داد، رای مثبت دادند.

بر اساس گزارشی از پایگاه ووکس، در ۱۸ سال گذشته دو رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا از همان مجوز جنگی سال ۲۰۰۱ کنگره برای توجیه جنگ‌ها در سراسر خاورمیانه سوء استفاده کرده‌اند. همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، دموکرات‌های مجلس نمایندگان این پیام را به ترامپ ارسال می‌کنند که اگر قصد هرگونه اقدام نظامی دارد، باید اول از کنگره مجوز بگیرد.

این هفته ایالات متحده طرح‌هایی برای اعزام ۱۰۰۰ نیروی دیگر به خاورمیانه را تایید کرد. این تصمیم پس از حوادثی اتخاذ شد که برای نفتکش‌های متعلق به عربستان، امارات، ژاپن و نروژ رخ داد.

این اولین بار است که مجلس نمایندگان آمریکا توانست با موفقیت لغو قانون جنجالی سال ۲۰۰۱ را از زمان تایید آن، تصویب کند. بعید به نظر می‌رسد که این لایحه به سنا برسد؛ جایی که جمهوری‌خواهان به رهبری میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت قدرت را در دست دارند.    

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه به سی‌بی‌اس گفت: ما همواره اجازه داریم از منافع آمریکایی دفاع کنیم.

ترامپ خواستار بهبود روابط با چین و روسیه شد

دونالد ترامپ با اشاره به ملاقات پیش روی خود با رؤسای جمهور چین و روسیه در اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن، بر ضرورت ایجاد روابطی خوب با هر دو کشور تاکید کرد.

بر اساس گزارشی از خرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: ما روابط خوبی با روسیه نداریم و همینطور با چین، این بسیار اهمیت دارد که این روابط تقویت شود.

وی افزود: آنها کشورهای قدرتمندی هستند و ما نیز یک کشور قوی هستیم. من میخواهم با روس‌ها روابط دوستانه داشته باشیم و فکر می‌کنم می‌توانیم. همینطور چینی‌ها می‌خواهم روابط دوستانه باشد.

ترامپ تصریح کرد: من با هر دو رهبران این کشورها طی روزهای آینده در نشست گروه ۲۰ در ژاپن دیدار خواهم کرد.

شی جینگ پینگ در راه کره شمالی

رئیس‌جمهور چین امروز (پنج‌شنبه) برای سفر رسمی به کره‌شمالی و دیدار با کیم جونگ اون و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه عازم پیونگ‌یانگ شد.

شبکه تلویزیونی سی‌سی‌ تی‌وی گزارش داد، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین با وانگ یی وزیر خارجه، دینگ ژوئژیانگ دبیرکل حزب کمونیست چین و یانگ جیئچی، مدیر دفتر روابط خارجی حزب کمونیست چین همراهی شده است.

رئیس‌جمهوری چین از سوی کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی برای سفر به پیونگ‌یانگ رسما دعوت شده است. انتظار می‌رود شی جینپینگ پس از سفر دو روزه به پیونگ‌یانگ، برای شرکت در نشست گروه بیست و دیدار با مقام‌هایی از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عازم ژاپن شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ترامپ چین سیاست سیاست خارجی کره شمالی کنگره آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک

آفتاب‌‌نیوز :

پاتل در گفتگو با خبرنگاران گفت که هیات ایرانی فقط می‌تواند در شعاع دو خیابان از مقر سازمان ملل، مسیر میان سازمان ملل متحد و نمایندگی و اقامتگاه ایران، و مسیر سازمان ملل متحد و فرودگاه جان اف کندی حرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ اسرائیل در غزه است.

قبل از تشدید محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در دولت ترامپ، دولت‌های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود ۲۵ مایل از مرکز منهتن محدود کرده بودند. این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت‌هایی را علیه تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک اعمال کرده و از آن‌ها خواست رفت‌وآمد‌های خودشان را به مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت سفیر و فرودگاه جان اف‌کندی محدود کنند.

اعمال این محدودیت‌ها بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ آن را بعد از خروج از برجام با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره بر سر آنچه به زعم او «توافق بهتر» خوانده می‌شد آغاز کرد.

دونالد ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف ناکام ماند و به دلیل سیاست‌هایش در قبال ایران شدیداً مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور در پی عملیات «وعده صادق»
  • وزیر دفاع: از حمایت‌های همه‌جانبه رئیس جمهور در عملیات «وعده صادق» تشکر می‌کنم
  • پیام تبریک رئیس پلیس پایتخت به مناسبت روز ارتش