Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:11:50 GMT

ایران از آمریکا به دلیل نقض حریم هوایی خود شکایت کند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۲۷۲۲

ایران از آمریکا به دلیل نقض حریم هوایی خود شکایت کند

«یوسف مولایی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اقدامات حقوقی ایران برای مقابله با تعرض هوایی آمریکا تصریح کرد: به لحاظ حقوقی حضور پهپاد آمریکا در خاک ایران تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران است که جمهوری اسلامی هم با آن برخورد و این پهپاد را سرنگون کرده است و اقدام ایران از این نظر مورد تأیید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه درباره واکنش‌های داخلی و خارجی به این اقدام هم گفت: نباید بدون در دست داشتن اطلاعات درست وارد جزئیات حقوق روابط بین الملل و ارزیابی علمی و حقوقی این موضوع شد.
مولایی تاکید کرد: زمانی که موضوع به امنیت ملی کشور و حوزه نظامی ارتباط پیدا می‌کند و داده‌های دقیق و متقنی هم درباره آن به طور کامل در دسترس نیست، باید از اظهارنظرهای متفاوت پرهیز کرد و باید موضع گیری ها از طریق وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی بیان شود.
وی افزود: ایران می‌تواند و حتماً باید به شورای امنیت شکایت کند. با وجود حق وتوی آمریکا در شورای امنیت و حمایت متحدانش نمی‌توان انتظار خاصی از شورای امنیت داشت اما ایران باید اقدامات حقوقی خود را فارغ از هر نتیجه‌ای در سازمان ملل پیگیری کند.
این استاد دانشگاه درباره امکان استناد به عهدنامه مودت و محکومیت آمریکا در تجاوز پهپادی به حریم هوایی ایران گفت: ما هرگونه اقدام تنش زا و غیر دوستانه را که در مسیر برهم زدن توازن بین دو کشور ایران و آمریکاست مغایر با پیمان مودت می‌دانیم. اما با توجه به خروج آمریکا از این عهدنامه، استناد ایران به آن نمی‌تواند چندان راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا بامداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی، حین تجاوز به حریم هوایی ایران خبر داد. در اطلاعیه سپاه آمده است: در نخستین ساعات بامداد امروز یک فروند هواپیمای جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. خبرگزاری «رویترز» به نقل از کاپیتان «بیل اوربان» سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» هدف قرار گرفتن یک پهباد آمریکایی را تأیید کرد. این افسر نیروی دریایی آمریکا اما مدعی شد که این هواپیمای بدون سرنشین در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقض حریم هوایی افغانستان در قندهار

منابع محلی در قندهار گزارش داده اند هواپیمای بدون سرنشین در آسمان قندهار گشت‌زنی دارد.

تا کنون روشن نیست که این هواپیما از کدام‌ کشور وارد حریم هوایی افغانستان شده است.

دو روز پیش یک هواپیمای بی‌سرنشین برای چندین ساعت در آسمان پروان نیز گشت‌زنی کرده بود.

در هفته‌های اخیر ولایت‌های نیمروز، قندهار، پکتیکا، پنجشیر، هرات و بدخشان گواه گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین بوده است.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین در آسمان نیمروز و قندهار را تایید کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • الجزایر:کمک‌های هوایی ۰.۰۳% نیازهای غزه را برآورده می‌کند
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • نقض حریم هوایی افغانستان در قندهار
  • سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرزهای ایران می‌شود
  • جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم
  • ماجرای هزینه تراشی عجیب یک عضو کمیسیون امنیت ملی با اظهارات نسنجیده + عکس