Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت گفت: با تدابیر لازم توانستیم مرگ و میر کودکان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر را به کم‌ترین مقدار ممکن در شرق مدیترانه برسانیم و بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه خوشبختانه رتبه اول را کسب کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین کلنگ زنی بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابی ساوه ضمن اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی، عظیم‌ترین دستاوردها را در حوزه نظام سلامت دانست و گفت: قبل از انقلاب از هر ۱۰۰۰ کودک حداقل ۱۳۰ نفر یک‌سالگی را نمی‌دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حداقل در بین ۱۰۰ هزار زن باردار ۳۰۰ نفر دوران بارداری را به‌سلامت طی نمی‌کرد که این تعداد متوسط کشوری بود و در بعضی از جاها از هر ۱۰۰ هزار زایمان حداقل ۱۰۰۰ نفر در نقاط محروم و دورافتاده به سرانجام نمی‌رسید.

نمکی با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون در کشور ۲۵ درصد و میزان مراکز بهداشتی و درمانی‌مان حداکثر ۱۰۵۰ دستگاه بود افزود: پزشکان که اکثراً پزشکان هندی، فیلیپینی و بنگلادشی بودند توانمندی کمی برای پوشش خدمات پزشکی در کشور داشتند.

رتبه اول ایران در کاهش مرگ‌ومیر گروه‌های حساس در شرق مدیترانه

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعال هستند و با تربیت تعداد زیادی طبیب و نیروهای پیراپزشک به‌خصوص پرستار  و ... و با پوشش صددرصدی واکسیناسیون بسیاری از مشکلات رفع شده است .

نمکی اضافه کرد: همچنین با گسترش شبکه بهداشتی و درمانی در کشور فقط ۱۸ هزار خانه بهداشت در مراکز روستایی کشور داریم. با این تدابیر بود که توانستیم مرگ‌ومیر کودکان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر را به کم‌ترین مقدار ممکن در شرق مدیترانه برسانیم و بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه خوشبختانه رتبه اول را کسب کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طرح تحول نظام سلامت پرداخت و عنوان کرد: توانستیم زیرساخت‌های نظام سلامت را در نقاط کمتر برخوردار به حداکثر برسانیم. در طرح تحول سلامت پرداخت هزینه‌های کمرشکن توسط بیماران کاهش یافت و برای ماندگاری طبیب و کادر پیراپزشک در نقاط کم‌تر برخوردار برنامه‌ریزی شد. بیماران صعب‌العلاج تحت حمایت قرار گرفتند و امروز فاز دوم طرح تحول نظام سلامت را با اهدافی دنبال می‌کنیم.

تقدم پیشگیری بر درمان هدف فاز دوم طرح تحول سلامت

وی ضمن بیان اینکه فاز اول طرح را باهدف کاهش پرداخت از جیب بیمار، توسعه زیرساخت‌ها در نقاط محروم و کم‌تر برخوردار، تشویق و ترغیب ماندگاری طبیب و کادر پزشکی در نقاط نیازمند کشور و استفاده مطلوب و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی در ماندگاری دلخواه در نقاط محروم و کم‌تر برخوردار انجام دادیم عنوان کرد: در فاز دوم طرح سلامت به تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری می‌پردازیم.

نمکی گفت: در سال ۹۶ بیش از ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که حدود ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیر واگیر بوده و فقط ۲۵ هزار به دلیل بیماری‌های واگیردار بوده است.  از ۳۱۳ هزار مرگ حدود ۹۷ هزار به دلیل ارتباط مستقیم با فشارخون بالا و ۱۶۱ هزار مرتبط با فشارخون و بیماری‌های وابسته به آن بوده است. در این تقسیم‌بندی جز اینکه به برنامه‌های پیشگیرانه بپردازیم راهی نداریم. باید بدانیم متأسفانه حداقل چهل در صد افراد مبتلا به فشارخون هرگز از بالا بودن فشارخون خود خبر ندارند.

وی با تأکید بر اینکه میزان مرگ به دلیل بیماری‌های واگیر کمتر است بیان کرد: در طرح بسیج ملی فشارخون تلاش داریم که با همکاری بسیج، فشارخون را شناسایی و کنترل کنیم. در این طرح کمتر از بودجه ایجاد ۳ تخت بیمارستانی هزینه می‌شود ولی پیش‌بینی می‌کنیم حدود دو میلیون مبتلابه فشارخون شناسایی شوند. بعدازاین می‌خواهیم به بیماری‌هایی چون دیابت و بهداشت روان برویم.

نمکی بابیان اینکه امروز درگیر بیماری‌های غیر واگیر هستیم افزود: دلیل موفقیت کشور در بحث واکسیناسیون این بود که همه مشارکت داشتیم ولی در بحث بیماری‌های غیر واگیر مثل سرطان هزینه‌ها بالا است و نیاز است که همه مشارکت کنند.

باید اتحاد کشور را حفظ کرد

وی با اشاره به اینکه باید در کشور اتحاد را حفظ کرد، گفت: در عرصه‌هایی که دشمن علیه ما متحد می‌شود، ما باید از درون و زیر خیمه رهبری، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، همگی با یکدیگر متحد باشیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: دشمن باید از درون کشور این پیام را دریافت کند که ملت متحد ایران، گام دوم انقلاب را با قدرت بر می دارد .

وی با اشاره به سیل ویرانگر ابتدای سال، خاطرنشان کرد: با نظر لطف خداوند متعال و امام زمان (عج) و بسیج مردمی توانستیم با محدودیت‌های مالی که وجود داشت این بحران را مدیریت کنیم و شکر خدا حتی یک مورد اپیدمی نداشتیم که این در تاریخ سیل‌های جهان نادر است چراکه همواره سیل باعث می‌شود که بیماری به داخل منازل مردم انتقال یابد ولی در این سیل این مورد اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرگذاری ایران در پیشرفت سلامت کشور‌های دیگر

  به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­­­حنان حسن بلخی افزود:­ ­اگر یک بیماری واگیر در کشوری شیوع یابد به سایر مناطق نشر پیدا خواهد کرد و مشکل‌آفرین خواهد بود. وی ادامه داد: آنچه که در سازمان جهانی بهداشت به عنوان اولین و مهم‌ترین موضوع در کشور‌های عضو اهمیت دارد، حصول اطمینان از سلامت شهروندان خودشان است. همچنین کمک‌های علمی و نوآوری با شرکت در برنامه‌های نوآوری و علمی سازمان جهانی بهداشت اهمیت بالایی دارد. حنان حسن بلخی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم پایه و توانایی‌های درمانی پیشرفت مناسبی داشته است. اما مهم‌ترین مسئله تلفیق آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمات در ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. همچنین ایجاد دسترسی به مناطق دور افتاده و روستایی و همچنین همه استان‌های کشور از طریق نوآوری، برنامه سلامت خانواده و برنامه مدافعان سلامت بسیار مناسب و تاثیرگذار بودند. وی افزود: امیدوارم سفر‌های آتی را نیز به ایران داشته باشم تا شاهد رخداد اتفاقات مثبت در زمینه بهداشت و درمان و سلامت در جمهوری اسلامی ایران باشیم. بیماری هیچ مرزی نمی‌شناسد و باید برای تقویت سیستم سلامت تمام تلاش خود را به کار گیریم و در این راستا باید پیشرفت در زمینه سلامت در تمام کشور‌های عضو رخ دهد.

دیگر خبرها

  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • مرجعیت ایران برای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی
  • سازمان‌های بین‌المللی برای غزه جز ابراز همدردی کاری نمی‌کنند
  • سازمان جهانی بهداشت اقدام عملیاتی برای رسیدن کمک‌های انسانی به غزه انجام دهد
  • تاثیرگذاری ایران در پیشرفت سلامت کشور‌های دیگر
  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها
  • چگونه از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنیم؟
  • افزایش ۶۵ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی