Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور ترکیه با تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های متقابل، گفت اگر واشنگتن گامی اشتباه در خصوص قرارداد مشارکت آنکارا در برنامه اف-35 بردارد، علاوه بر مقاباه به مثل به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با رد احتمال تحریم شدن به‌دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» گفت که در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا، مقابله به مثل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان امروز (پنجشنبه) در جریان نشست خبری با رسانه‌های خارجی توضیح داد که علی‌رغم تهدیدات مکرر از سوی برخی مقامات دولت آمریکا برای تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های روسی اما شخصا انتظار ندارد که این تحریم‌ها اعمال شود زیرا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روابط خوبی دارد.

به نوشته رسانه‌های ترکیه‌ای، وی روابط خود با ترامپ را «بسیار متفاوت» از روابط با کسانی که برای رئیس‌جمهور آمریکا کار می‌کنند، توصیف کرده و گفت که برخلاف آنها، روابط آنکارا با ترامپ خوب است.

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-400، یک قرارداد انجام‌شده بوده و دیگر قابل فسخ نیست، هشدار داد اگر آنکارا از سوی واشنگتن تحریم شود، آنها نیز با تحریم‌های متقابل پاسخ خواهند داد.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. آمریکا اما به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین تهدید کرده که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

اردوغان درباره احتمال کنارگذاشته شدن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 و لغو قرارداد خرید این جنگنده‌ها توسط آمریکا نیز تاکید کرد: «اگر آمریکا کار اشتباهی انجام دهد، به دیوان بین‌المللی شکایت می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری ترکیه در برنامه اف-35 را جبران کند».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز تصریح کرد به دلیل مشکلاتی که با عربستان سعودی دارند، نمی‌توانند به جای نفت خام ایران، از ریاض واردات کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افشا کرد که در زمان تحقیقات حول پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، عربستان به این کشور فشار آورده بود تا پرونده را سنگین‌تر نکند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اردوغان موشک تحریم های آمریکا خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۲۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار

به گزارش خبرآنلاین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در سفری رسمی بعد از حدود ۱۳ سال وارد بغداد شد و مورد استقبال مقامات عراقی قرار گرفت.

طبق گزارش المیادین، اردوغان قرار است با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با آن‌ها گفت‌وگو کند.

به نقل از ایسنا قرار است ۲۰ توافق‌نامه نیز میان ۲ کشور امضا شود. یک توافق‌نامه استراتژیک درباره آینده روابط ۲ کشور نیز امضا خواهد شد.

اردوغان همچنین قرار است به اربیل سفر و با مقامات اقلیم کردستان عراق نیز دیدار کند.

سفر وی یک روزه است و درباره همکاری ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم گفت‌وگو خواهد شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898256

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است
  • اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است
  • تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد
  • دیدار رئیس جمهور ترکیه با اسماعیل هنیه