Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

قضات دادگاه اعلام کردند که فرایند تصمیم‌گیری دولت برای فروش سلاح به عربستان اشتباه بوده است. قاضی ترنس اثرتون گفت دولت انگلیس درباره نقض قوانین حقوق بشر در حمله ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن ارزیابی نداشته و تلاشی هم در این رابطه صورت نداده است.

این به معنای توقف سریع مجوز صدور سلاح به عربستان نیست اما در جلسه دادگاه تأکید شد که بایستی این مساله موردبازنگری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کارزار علیه تجارت اسلحه» و تعدادی از نهادهای مخالف جنگ، دولت لندن را به صادرات غیرقانونی سلاح به عربستان متهم کرده و می‌گویند که این تسلیحات در کشتار غیرنظامیان یمن مورداستفاده قرارگرفته است.

دادگاهی که دو سال پیش در لندن تشکیل شد، با صدور حکمی ادامه صادرات سلاح به عربستان را بلامانع اعلام کرد اما کارزار علیه تجارت اسلحه، با ارائه حجم زیادی از مدارک تازه که نشان‌دهنده عمق جنایت‌های رژیم سعودی در یمن و افزایش آمار تلفات در این جنگ است، پرونده را به دادگاه عالی‌تر ارجاع داده و خواستار توقف سریع همکاری‌های تسلیحاتی میان دو کشور شده است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

این کشور همچنین دو سال قبل پیش‌نویس قرارداد فروش ۴۸ جنگنده تایفون را در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به لندن امضاء کرده است.

تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار علیه تجارت اسلحه نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس با همکاری تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. بر اساس این نظرسنجی تنها ۶ درصد مردم انگلیس حامی همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی ۹۴ درصد به‌شدت با این همکاری مخالف هستند.

رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس چندی پیش در نامه‌ای به وزیر امور خارجه این کشور خواستار قطع همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

در این نامه که از سوی رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات، پلید کمرو، حزب سبز و حزب ملی اسکاتلند به امضاء رسید، آمده است که دولت انگلیس از تمام ابزاری که در اختیار دارد برای واردکردن فشار بر دولت عربستان استفاده نکرده تا این کشور به قوانین ابتدایی حقوق بشر احترام بگذارد.

نویسندگان این نامه با اشاره به این مطلب که آلمان، اسپانیا، دانمارک، کانادا، کنگره آمریکا، شورای حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را قطع کرده‌اند، می‌افزاید: دولت انگلیس به لحاظ اخلاقی شایسته سرزنش است که سیاست خود را در این رابطه تغییر نداده و در عوض به‌صورت فعالانه با سایر کشورهای خارجی لابی می‌کند، تا همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض را از سر گیرند.

در این نامه رفتار عربستان در یمن بی مسئولانه و وحشیانه خوانده و تأکید شده است که همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان تا انجام تحقیقات کامل درباره جنایات جنگی صورت گرفته بایستی تعلیق شود.

دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده شکایت علیه دولت انگلیس از فروردین گذشته تشکیل‌شد و انتظار می‌رود که تا قبل از پایان سال رأی خود را صادر کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: انگلیس عربستان سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۳۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت انگلیس در مدار چین ستیزی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از لندن، اولیور داودن، معاون نخست وزیر انگلیس در نشست مشترک با نمایندگان مجلس عوام این کشور گفت: ما با متحدانمان از جمله در گروه هفت و دیگر اتحاد‌های نظامی تلاش خواهیم کرد با چالش‌های چین مبارزه کنیم. ما با آمریکا برای استرالیا زیر دریایی هسته‌ای خواهیم ساخت، ناو هواپیمابر به حوالی چین اعزام می‌کنیم و با همکاری ایتالیا و ژاپن هواپیما‌های نظامی جدید خواهیم ساخت.
چین ستیزی در انگلیس، با چاشنی ادعای نقض حقوق بشر، مخالفت با دموکراسی و آزادی بیان در چین و جاسوسی چینی‌ها در انگلیس، رو به افزایش است. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفت: ما معتقدیم چین، چالشی نظام‌مند علیه ارزش‌ها و منافع ماست.
در یک هفته اخیر مقامات سیاسی و محافل رسانه‌ای در انگلیس موجی از چین ستیزی براه انداختد دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس هم در این باره گفت: کاری که آنان می‌کنند، چالش برای کشور ماست. 
پیش از این کارشناسان سیاسی هشدار داده بودند که آمریکا و متحدانش، به ویژه در غرب، جبهه جدیدی علیه چین تدارک می‌بینند.
مایر ویکفیلد Mayer Wakefield عضو ائتلاف ضد جنگ در انگلیس در این باره گفت: قدرت‌های جهانی اکنون مشغول یارگیری اند. اتحاد‌های نظامی در غرب، در حال شکل گیری و تغییرات است. هنوز گرد و غبار ناشی از جنگ‌های غرب در خاورمیانه فرو ننشسته، اما دولت‌های غربی، مدتهاست در حال ائتلاف در اطراف چین اند. ائتلاف نیرو‌های نظامی غربی اکنون به سرعت مشغول محاصره چین اند و آشکارا چینی‌ها را تهدید می‌کنند. ما از این گونه خشونت‌های نظامی نفرت داریم و نمی‌خواهیم پول مالیات هایمان صرف جنگ افروزی و دخالت نظامی در کشور‌های دیگر شود. ما به اندازه کافی در دیگر کشور‌ها جنگ افروخته ایم و نمی‌خواهیم جنگ جدیدی، این بار با چین آغاز شود.
دولت انگلیس این هفته همچنین تهدید کرد با همکاری متحدانش، تحریم‌های جدیدی علیه چین اعمال خواهد کرد، این در حالی است که حجم تجارت انگلیس با چین پارسال بیش از صد میلیارد پوند بود. 
جنگ سرد آمریکا، انگلیس و رفقایشان علیه چین، اکنون کاملا گرم شده است. این ائتلاف مدعی است چین به زودی تایوان را اشغال خواهد کرد و بدین ترتیب، همچون جبهه جنگ اوکراین، جبهه جدیدی در تایوان گشوده خواهد شد......

 

اظهارات:
۱ – اولیور داودن – معاون نخست وزیر انگلیس
۲ – ریشی سوناک – نخست وزیر انگلیس
۳ – دیوید کامرون – وزیر خارجه انگلیس
۴ – مایر ویکفیلد – عضو ائتلاف ضد جنگ در انگلیس

دیگر خبرها

  • آسانژ فعلا به آمریکا تحویل داده نمی‌شود
  • «حمید نوری»؛ ۱۶۰۰ روز بازداشت غیرقانونی در بهشت گردشگران
  • تعلیق قانون دستگیری مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک با آمریکا
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • درخواست نمایندگان پارلمان انگلیس برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • نامه بیش از یک صد نماینده پارلمان انگلیس درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • انگلیس فعلا «آسانژ» را به آمریکا تحویل نمی‌دهد
  • آسانژ دادگاه تجدیدنظر را برد