Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@07:55:37 GMT

سردرد، بیماری است؟

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۵۲۳۹

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد گفت: سردرد بیماری نیست، بلکه علامت و یا شکایتی از یک بیماری است. ناطقان: دکتر محسن فروغی‌پور با بیان اینکه سر درد بیماری نیست، بلکه شکایتی است که بیمار به پزشک خود دارد، عنوان کرد: سردرد می‌تواند به علت هر بیماری مانند سینوزیت و یا تومور مغزی ایجاد شود، بنابراین سردرد بیماری نیست، بلکه علامت و یا شکایتی از یک بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در پاسخ به این سوال که چه سردردهایی بیشتر خطر دارند، تصریح کرد: سردردهایی که خیلی قدیمی هستند ممکن است آزاردهنده باشند، اما خطرناک نیستند، برعکس سردردهای جدید ممکن است خطرناک باشند، چراکه یک اتفاق جدید هستند. شایع‌ترین سردردها در اثر بیماری‌های عصبی، آلودگی هوا، بی‌خوابی، میگرن، سینوزیت، تومور مغزی و مننژیت ایجاد می‌شوند.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد عنوان کرد: باید یادآور شد افرادی که سابقه چنین سردردهایی را ندارند باید به پزشک مراجعه کنند؛ به خصوص اگر به دارو جواب ندهد و چنانچه علامت‌های دیگری مانند استفراغ، عدم تعادل، دوبینی و تاری دید هم به وجود آید نشان از وقوع اتفاق مهمی در مغز است که رخ می‌دهد.

فروغی‌پور بیان کرد: درد یک اخطار و هشدار است و افراد بیشتر از اینکه دست و یا پای آن‌ها درد بگیرد دچار سر درد می‌شوند، به طوری که اگر انسانی ادعا کند اصلاً دچار کمردرد نشده است می‌تواند درست باشد، اما هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند که اصلاً دچار سردرد نشده است.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد گفت: کمبود ویتامین D یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به ابتلاء فرد به بیماری ام‌اس شود و در مورد دیگر عوامل ابتلاء به این بیماری چون شناخت کاملی وجود ندارد نمی‌توان نظر قطعی داد.

فروغی‌پور، اظهار کرد: تقریباً طی ۲۰ سال گذشته شاید نمی‌توانستیم اقدامات اکنون را برای کنترل بیماری ام‌اس انجام دهیم و فردی که مبتلا به این بیماری بود بهبود پیدا نمی‌کرد، اما اکنون افراد با کنترل بیماری می‌توانند به راحتی راه بروند و زندگی خود را مانند دیگر افراد سپری کنند.

وی افزود: هدف از برگزاری همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی، پیشبرد علم، کمک به مشکلات انسان‌ها و یا جهان بشریت است و در واقع قصد داریم که علم خود را در این زمینه افزایش دهیم همچنین شناخت بیماری‌های التهابی سیستم عصبی مانند بیماری ام اس است.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد تصریح کرد: طبیعتاً در همه بیماری‌ها از جمله بیماری‌های التهابی، غیر از پدیده التهاب؛ فاکتورهای دیگری مانند عوامل محیطی و ژنتیک دخیل هستند و در عده‌ای از افراد احتمال بیشتری برای بروز بعضی بیماری‌ها وجود دارد.

وی عنوان کرد: در این همایش علاوه بر اینکه التهاب سیستم عصبی مورد بررسی قرار گرفت، نقش عوامل محیطی و فردی که مهم‌ترین آن نورو ژنتیک بوده و در این زمینه مؤثر است نیز بررسی شد.

فروغی‌پور بیان کرد: به عنوان مثال خانواده‌ای پنج فرزند دارد و یکی از آن‌ها مبتلا به ام‌اس است که این موضوع نشان می‌دهد ساختار بدنی این فرد نسبت به بقیه مستعدتر برای ابتلاء به این بیماری است و ساختاری که در بدن وی وجود دارد از طریق ژنتیک به او رسیده است، بنابراین مختصات ژنتیکی هر فرد می‌تواند زمینه را برای ابتلاء به بیماری فراهم کند.

وی با بیان اینکه میگرن نمونه شایع‌تری است که زیربنای ژنتیکی دارد، اضافه کرد: در بعضی از خانواده‌ها بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و یا دیابت بیشتر شایع است که عمدتاً از طریق ژنتیک منتقل می‌شود.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد افزود: فاکتورهای ژنتیکی، بدن فرد را مستعد می‌کنند که مبتلا به یک نوع بیماری خاص شود. منبع: ایسنا برچسب ها: سردرد ، بیماری ، شکایت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سردرد بیماری شکایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۵۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲ هزار مادر باردار و ۱۸ هزار کودک زیر ۶ سال از پوشش تغدیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده می‌کنند.

دکتر زهرا اباصلتی  افزود: غربالگری تغذیه در  همه مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و افرادی که دچار اضافه وزن، چاقی،   لاغری، دیابت، فشار خون و کنسر‌ها هستند جزو جامعه هدف غربالگری تغذیه هستند..

وی گفت: تغذیه سالم به علت این که نقش پر رنگی که در ابتلا نشدن به بیماری‌ها دارد مورد توجه کارشناسان بهداشتی، مراقبان سلامت و بهورزان است و  در مراکز بهداشتی مشاوره‌های رایگان به عموم مردم ارائه می‌کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: در مواردی که مراجعان با سوء تغذیه روبرو باشند در دو گروه سنی زیر ۶ سال و مادران باردار برنامه ریزی‌هایی انجام می‌شود و  برای افراد دچار سو تغذیه و اختلال وزن گیری با ارجاع به سازمان‌های حمایتی و اهدای کالا برگ رایگان اقلام غذایی تعریف شده را دریافت می‌کنند.

 دکتر اباصلتی افزود: کارشناسان تغذیه نحوه صحیح طبخ غذا را به مراجعان می‌آموزند و در دوره بعدی شرایط جسمانی فرد را پایش و ارزیابی  می‌کنند تا زمانی که اطمینان از رفع سو تغذیه انجام شود.

وی با بیان اینکه برای افرادی که از سوء تغذیه زیادی رنج می‌برند، پزشک تغذیه مشاوره‌های اختصاصی در نظر می‌گیرد، گفت: علاوه بر این خدمات، مکمل یاری برای گروه‌های سنی محتلف بنا به شرایط جسمانی افراد در نظر گرفته می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ارائه آموزش فعالیت‌های ورزشی مناسب و تغذیه صحیح از مهمترین خدمات مراقبان سلامت و بهورزان است، زیرا پیشگیری نکردن و درمان به موقع می‌تواند زمینه ابتلا فرد به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و سرطان‌ها را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) معرفی شد
  • دیدار مدیران اداره کل بیمه سلامت با نماینده ولی فقیه در استان
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد