Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، تا حالا فکر کرده اید که ما چقدر کشور فلزخیزی داریم، اگر غیر از این بود که اینهمه تبلیغ فلزیاب بر در و دیوار کشورمان وجود نداشت! نکند ایران کشور فلزهاست و ما خبر نداشته ایم؟ زیاد هم بی راه نرفته ایم، ایران منبع غنی است، اما نه به عنوان کشور فلزها، بلکه به عنوان کشور گنج های تاریخی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشوری که خاکش تاریخ خیز است، هر جایش را که بکنی در آن صفحه ای از تاریخ ورق خورده است. به همان میزان که در کشور ما اشیای تاریخی زیاد هستند، قاچاق و دزدی تاریخ هم زیاد است. با مسئله ای پیچیده و جهانی طرف هستیم که به جان تاریخ کشور ما افتاده است. بنابراین، این بار که تبلیغ فلزیاب را دیدید تعجب نکنید، این فلزیاب ها نام غیررسمی برای گنج یاب ها هستند.

 در واکاوی این مسئله مصاحبه ای با یک کارشناس میراث فرهنگی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

خرید و فروش اشیای تاریخی در فضای مجازی

مهدی حجت، کارشناس میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه مقصد اصلی اشیای تاریخی قاچاق شده، دیگر کشورهای جهان نیستند، بلکه موزه های مخفی هستند به برنا گفت: «این اشیای تاریخی در ابتدا به کشورهای همسایه می روند و از آنجا به موزه های مخفی منتقل می شوند. در اثر حفاری های قاچاق تعدادی از اشیا به دست می آیند که بعضی از آنها باارزش و بعضی دیگر کم ارزش هستند. برای این اشیای تاریخی کشف شده، خریدارهایی پیدا می شوند. بعضی از این خریدارها به طور خیلی واضح در اینترنت دست به تبلیغ فعالیت های خود می زنند. علی رغم صدمه ای که فعالیت این افراد به تاریخ کشور می شود ولی نظارتی بر فعالیت آنها صورت نمی گیرد. این بی نظارتی  در شرایطی است که این خریداران اینترنتی حتی شماره تلفن و آدرس خود را هم در سایت هایشان گذاشته اند. خریداران معمولی بعد از اینکه آثار باستانی را از افراد خریدند، آنها را به رده های بالاتر منتقل می کنند. این رده های بالاتر خریدار آثار باستانی خاصی هستند. این فیلترها در مراحل مختلف وجود دارند و در هر رده ای خریداران به دنبال اشیای باارزش تر و خاص تری هستند. کالاهای خیلی باارزش در نهایت به دست کسانی می رسند که موزه های مخفی را در دنیا دارند.»

وی ادامه داد: «موزه های رسمی و مشهور دنیا اشیای تاریخی قاچاق شده را خریداری نمی کنند. این موزه ها دارای حیثیت فرهنگی هستند و وارد این مسائل نمی شوند. با این وجود تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا وجود دارند که به جمع آوری اشیای تاریخی علاقمند هستند. بنابراین دست به خرید اشیای تاریخی می زنند، این اشیا دائما در بین موزه های خصوصی جا به جا می شوند.»

مرزهای وسیع ایران ،از علل آمار بالای قاچاق آثار باستانی

وی با بیان اینکه، یکی از دلایل اینکه قاچاق آثار باستانی در کشور ما راحت است وجود مرزهای وسیع در کشور است، افزود: «در مرزهای که هر روز شاهد قاچاق بزرگترین کالا هستیم، چگونه می توان بر قاچاق اشیای ریز باستانی نظارت کرد. قاچاق آثار باستانی نه تنها در مرزهای غیررسمی، بلکه در مرزهای رسمی هم رواج دارد، زیرا دستگاه هایی که بتوانند کالای قاچاق را تشخیص دهند در کشور ما وجود دارند.»

حجت با اشاره به اینکه، در طی دو سه دهه گذشته بسیاری از کشورهای همسایه ما تعداد اشیای ایرانی انبارهایش به مراتب خیلی بیشتر شده است، تصریح کرد: «راه های مختلفی برای قاچاق وجود دارد، که در مرزهای مختلف متفاوت است. با توجه به اینکه راه های قاچاق متنوع هستند و کشور مقصد هم مشخص نیست، همین باعث شده است که راه شناسایی قاچاقچیان آثار باستانی سخت شود. عتیقه بازها و کسانی که در دنیا خریدار اشیای باستانی هستند، دائم در حال جا به جا شدن هستند، و همین شناسایی آنها را در عرصه بین المللی سخت می کند. با توجه به اینکه مقصد مشخص نیست اشیای تاریخی کشور به این دلیل گم و گور می شوند.»

حفاری های غیرمجاز توسط افراد ناآگاه بومی

وی با بیان اینکه، سرچشمه ای که باید جلوی آن را گرفت تا از قاچاق آثار باستانی کاسته شود، حفاری های غیرمجاز است، گفت: «در کشور ما میلیون ها تپه تاریخی وجود دارند، این به حدی است که می توان گفت بغل هر روستایی در کشور ما یک تپه تاریخی وجود دارد. در خیلی از موارد افراد بومی مناطق از اینکه در آن محوطه گنجی وجود دارد خبر دارند. کله گنده های قاچاق کالا در دنیا با روش های مختلفی حفاری های غیرمجاز را تشویق می کنند. آنها خودشان هیچ گاه وارد این کارهای نمی شوند، بلکه از طریق دیگران و به ویژه افراد ناآگاه بومی حفاری های غیرمجاز را انجام می دهند. در نهایت هم اگر کسی در اثر این حفاری های غیرمجاز گرفتار شد، افراد روستایی و بدبختی هستند که گول وعده های دانه درشت ها را خورده اند. این افراد روستایی از مقصد اصلی ای که قرار است اجناس تاریخی به آنجا منتقل شوند خبر ندارند. در خیلی از موارد برای اینکه شناسایی مقصد اصلی سخت شود، چندین مقصد فرعی دیگر هم وجود دارند که رد گم کنی را راحت تر می کنند.»

موزه داران خصوصی و راز حفاری های غیرمجاز

 

وی راه هایی که از طریق آنها می توان جلوی حفاری غیرمجاز را گرفت، اینگونه بیان می کند: «رسانه ها باید به مردم آگاهی های لازم را بدهند، تا نسبت به تاریخ کشور خود احساس تعهد داشته باشند و بدانند که نباید تاریخ کشور را فروخت. مطلب مهم دیگر در این زمینه این است که یک سری از افراد دست به موزه داری خصوصی می زنند و مدعی هستند که اشیای روخاکی و مجاز را نگهداری می کنند، ولی در حقیقت در این مطلب یک پشت صحنه ای هم وجود دارد که به افزایش حفاری غیرمجاز منجر می شود. وقتی در یک کشور خرید و فروش اشیای تاریخی رواج پیدا کرد، متعاقب آن حفاری های غیرمجاز هم افزایش پیدا می کنند. ما باید نظارت بر خریداری اشیا تاریخی را  در کشورمان جدی تر بگیریم و پیچ قضیه را به بهانه اینکه موزه داران خصوصی به دنبال اشیای روخاکی هستند، شل نکینم.»

 

 

خبرنگار: سندوس محمدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران پشت پرده پشت صحنه قاچاق مصاحبه موزه انبار فیلتر اشیای تاریخی خرید و فروش اینترنتی موزه داران خصوصی اشیای تاریخی ایران انبارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران

فرارو- آمار واردات لپ‌تاپ به‌کشور در سال گذشته مشخص می‌کند عمده مدل‌های موجود در بازار از مبدا امارات متحده عربی روانه بازار شده است. آمار واردات لپ‌تاپ به‌کشور از سهم ۲۰ برابری امارات در سال گذشته نسبت به کشور چین حکایت دارد و در فهرست پنج مبدا اصلی برای واردات لپ‌تاپ به کشور اسم آلمان، استرالیا و ترکیه نیز به‌چشم می‌خورد. بااینکه ارزش دلاری حجم محموله‌های وارداتی لپ‌تاپ به کشور در سال گذشته، تفاوت محسوسی با سال ۱۴۰۱ ندارد اما به‌خاطر تفاوت نرخ ارز شاهد افزایش هزینه مورد نیاز برای خرید لپ‌تاپ بودیم.

افزایش هزینه خرید لپ‌تاپ در سال ۱۴۰۲

خرید لپ‌تاپ در کشور ظرف ۱۲ ماه سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر از ۱۴۰۱ برای کل خریداران هزینه داشته است.

آمار واردات لپ‌تاپ به کشور که اخیرا توسط گمرک در دسترس عموم مردم قرار گرفته، نشان می‌دهد ارزش دلاری حجم واردات لپ‌تاپ در سال گذشته تفاوت محسوسی با سال ۱۴۰۱ ندارد، اما به‌خاطر تغییر نرخ ارز در ماه‌های سال قبل شاهد افزایش هزینه مورد نیاز برای خرید لپ‌تاپ بودیم. با اینکه ارزش دلاری حجم واردات لپ‌تاپ به کشور در سال گذشته فقط ۱۳ میلیون دلار نسبت به ۱۴۰۱ ارتقا پیدا کرده، اما به‌خاطر تغییر نرخ ارز در کشورمان همین میزان رشد، معادل افزایش ۸.۵ همتی برای خرید لپ‌تاپ در کشور بوده است.

آمار واردات لپ‌تاپ به‌کشور در سال ۱۴۰۱ از رقم تقریبا ۲۴۸ میلیون دلاری حکایت دارد و این عدد در سال گذشته با رشد ناچیز پنج‌درصدی پرده‌برداری می‌کند.

قیمت پرفروش‌ترین لپ‌تاپ بازار

آمار واردات لپ‌تاپ به کشور در سال گذشته که توسط گمرک منتشر شده، به‌شکلی است که نمی‌توانیم از آن برای پی‌بردن از تعداد دقیق لپ‌تاپ ‌های وارداتی به کشور استفاده کنیم، اما با رصد بازار متوجه می‌شویم عمده گزینه‌های پرفروش در کشور قیمتی نزدیک ۲۷ میلیون تومان دارند.

قیمت لپ‌تاپ ۲۷ میلیونی با احتساب متوسط نرخ سال گذشته ارز، چیزی معادل ۵۵۰ دلار به‌دست می‌آید. محدوده‌ای که نشان‌دهنده لپ‌تاپ ‌های اصطلاحا اقتصادی است و نشان می‌دهد، ایرانی‌ها موقع خرید لپ‌تاپ بیشتر از هر چیز دیگری نگران لحظه کارت کشیدن هستند. حالا اگر همین اعداد را به‌عنوان پیش‌فرض درنظر بگیریم، آنوقت به تعداد تقریبی ۶۰۰ هزار دلار لپ‌تاپ وارداتی در سال ۱۴۰۲ می‌رسیم.

لپ‌تاپ ‌های وارداتی از کجا روانه بازار می‌شوند؟

آمار واردات لپ‌تاپ به کشور مشخص می‌کند عمده مدل‌هایی که در مغازه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند، از مبدا امارات راهی بازار می‌شوند. ارزش دلاری لپ‌تاپ ‌های وارداتی از مبدا امارات متحده عربی در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴۷ میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش دلاری لپ‌تاپ ‌های وارداتی از چین تقریبا ۲۰ برابر است.

لپ‌تاپ ‌های وارداتی از چین ارزشی نزدیک ۱۲ میلیون دلار داشته و از این حیث سومین کشوری که بیشترین لپ‌تاپ ‌های واردتی از آن به کشور رسیده، ترکیه معرفی شده است. طوریکه حجم ۸۶۳ هزار میلیاردی واردات لپ‌تاپ از این کشور، آن را در جایگاه سوم قرار داده است. ۱۸۳ هزار دلار بابت خرید لپ‌تاپ از استرالیا شده و آلمان با وارد کردن حجمی معادل تقریبا شش هزار دلار در رتبه پنجم قرار دارد.

نقاط ورودی از کجا به بازار تزریق می‌شوند؟

فرودگاه امام خمینی تهران مهمترین نقطه وارداتی کشور در حوزه لپ‌تاپ درسال گذشته بوده است. تقریبا ۱۹۵ میلیون دلار از حجم وارداتی لپ‌تاپ در سال گذشته از طریق فرودگاه امام خمینی انجام شده و رتبه بعدی با واردات نزدیک ۴۰ میلیون دلار به منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البزر تعلق دارد.

واردات لپ‌تاپ به کشور در سال ۱۴۰۲ از مسیر منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی شامل ارزشی معادل سه میلیون دلار بوده و این عدد در مناطق ویژه اقتصادی بوشهر و سیرجان به‌ترتیب ۳۲۶ هزار و ۶۷ هزار دلار تخمین زده می‌شود.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟
  • اعلام زمان اجرای تعرفه‌های جدید پزشکی | تعرفه‌های درمانی این کشور همسایه ۱۸ برابر ایران است!
  • اعلام زمان اجرای تعرفه‌های جدید پزشکی | تعرفه‌های درمانی ایران این کشور همسایه ۱۸ برابر ایران است!
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران
  • اخطار به نمایشگاهداران متخلف؛ کدملی نخرید
  • اخطار به نمایشگاهداران متخلف/ کدملی نخرید
  • اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید
  • سهام‌داران هیجانی خرید و فروش نکنند
  • فروش خودرو با دلار برای فرار از مالیات
  • مرتکبان خرید و فروش سلاح در فضای مجازی با حبس روبرو می‌شوند