Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانگیری، امنیت شغلی و تأمین معیشت را از جمله مشکلات قشر کارگر دانست و گفت: باید نگرانی های کارگران بررسی و برای رفع آنها با همدلی تلاش شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اندیمشک، «پیمان جهانگیری»، در جلسه مشکلات صنع کارگری، اظهار کرد: امنیت شغلی و تأمین معیشت از جمله مشکلات قشر کارگر هستند.

 

فرماندار اندیمشک، افزود: از مهمترین دغدغه های کارگران مسائلی همچون قراردادهای موقت و بی ­توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد است که در واقع ناامنی شغلی برای این قشر زحمتکش محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه جامعه نیازمند خدمات کارگران است و باید با اهتمام ویژه به مشکلات آنها رسیدگی شود، تصریح کرد: باید نگرانی های کارگران بررسی و برای رفع آنها با همدلی تلاش شود.

 

جهانگیری، با اشاره به فشارهای دشمنان برای ایجاد جو بدبینی در جامعه، اضافه کرد: دشمن تلاش می کند از هرگونه ناراحتی قشر کارگر سواستفاده کند.

 

وی خاطر نشان کرد: ایجاد بی اعتمادی بین مسئولین و کارگران از اهداف دشمن است و همه باید به این  تلاس دشمن آگاه بوده و با تدبیر گام برداریم.

 

فرماندار اندیمشک، با تاکید بر قانونمداری، عنوان کرد: هر گونه مطالبات و درخواست جامعه کارگری باید طبق قانون و از طریق مجرای قانونی پیگیری شود.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس اوقات فراغت بیرجند اردبیل شیراز خراسان جنوبی غنی سازی اوقات فراغت خبرگزاری شبستان دهه کرامت کانون های مساجد قشر کارگری امنیت شغلی اندیمشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است

روزنامه کار و کارگر در گزارشی به وضعیت حقوق و دستمزد در ایران، دریافتی ریالی و هزینه‌های دلاری پرداخته است. در این گزارش می‌خوانیم:

این روز‌ها که شرایط اقتصادی کشور با توجه به مناقشات سیاسی آشفته‌تر از قبل به نظر می‌رسد و ارزش پول ملی هر روز کاهش پیدا می‌کند، وضعیت معیشتی قشر عظیمی از افراد جامعه دستخوش تحولاتی ناخوشایند شده است.

افزایش ۳۵درصدی حداقل حقوق کارگران و افزایش ۲۰درصدی حقوق بازنشستگان در مقابل افزایش تورم بیش از ۴۵درصد نشان می‌دهد که قرار است سال ۱۴۰۳ سالی بدون امنیت معیشتی و شغلی برای بسیاری از افراد باشد. افزایش نرخ دلار اولین ضربه را به تولید وارد می‌کند و همین باعث می‌شود تولیدکنندگان یا از تولید دست بکشند یا با افزایش قیمت‌ها سعی در تامین هزینه‌های خود داشته باشند. مسئله اینجاست که افزایش قیمت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم نیز برای تولیدکنندگان فایده‌ای دربرنخواهد داشت. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سال ۱۴۰۳ از نظر معیشتی می‌تواند سال بسیار سختی برای مردم باشد و از طرف دیگر اخباری مبنی بر کسری بودجه ۶۰درصدی دولت هم بر این مشکلات دامن می‌زند. همچنین افزایش ۵۰درصدی مالیات‌ها که به منظور تامین کسری بودجه انجام شده است خود باعث فشار مضاعفی به قشر فرودست جامعه می‌شود. از همین رو این روز‌ها تعدادی از بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه دست به تجمع زده و به دنبال احقاق حقوق از دست‌رفته‌شان بودند؛ حقوقی که به گفته اکثریت قریب به اتفاق آنها ریالی است و هزینه‌هایی که باید پرداخت کنند دلاری محاسبه می‌شود. از سوی دیگر افزایش ۳۵درصدی حداقل حقوق کارگران نیز مورد تایید نمایندگان کارگری و البته کارگران شاغل نیست. آنها بر این باورند که هزینه‌های سبد معیشت و میزان تورم برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته نشده است.

با این وزیر کار، امیدی به بهبود وضع کارگران وجود ندارد

«حجت علیاری» کارشناس اقتصادی در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه بدعت تازه‌ای در دولت سیزدهم گذاشته شده که نشان می‌دهد مسئولان بیش از آنکه تمایلی به اجرای قوانین مصوب داشته باشند تلاش می‌کنند آنها را به نفع دولت تفسیر کنند. وقتی حتی وزیر کار هم برداشت شخصی خود از ماده ۴۱ قانون کار را بر آن چیزی که صراحتاً در قانون بیان شده ترجیح می‌دهد دیگر نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان داشت.

او می‌افزاید: در حال حاضر قیمت سبد معیشتی خانوار در کلانشهر‌ها به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. هرچند وزارت کار سعی کرد این رقم را با دست‌کاری وزارت بهداشت و درمان در سبد معیشتی به حداقل برساند، اما همان حداقل هم برای تصویب نرخ دستمزد سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته نشد. در واقع حتی اگر ما سبد معیشت را ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، افزایش ۲۰درصدی حقوق بازنشستگان حداقل حقوق آنها را به ۱۰میلیون می‌رساند که یک خلا ۱۰ میلیونی را نشان می‌دهد و با افزایش ۳۵درصدی حداقل حقوق کارگران حداقل دریافتی آنها به ۱۱ میلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌رسد که باز هم خلا هشت میلیونی در این بین مطرح است. 

علیاری توضیح می‌دهد: مسئله این است تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکند ما افزایش تولید نخواهیم داشت و تا زمانی که تولید در کشور افزایش نیابد نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی موجود را رفع کنیم. این زنجیره متصل به هم نیازمند یک مدیریت درست و البته اشراف کامل مسئولان به خلا‌های اقتصادی موجود در کشور است.

مسئولان دولت، مشکلات مردم را باور ندارند

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: متاسفانه تا زمانی که واقعیت جامعه با آن چیزی که مسئولان مدعی هستند چنین تفاوت چشمگیری داشته باشد ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط رو به بهبود برود. این روز‌ها بازنشستگان در اکثر تجمع‌های اعتراضی خود به این مسئله اشاره دارند که دستمزدهایشان ریالی و هزینه‌های زندگی‌شان دلاری است در حالی که مسئولان این واقعیت را قبول ندارند. او ادامه می‌دهد: چطور ممکن است حداقل حقوق کارگران ۳۵درصد افزایش پیدا کند و حقوق بازنشستگان ۲۰درصد، اما هزینه حمل‌ونقل عمومی افزایش ۴۵درصدی داشته باشد. این درصد بر چه مبنایی تعیین می‌شود و قدرت خرید مردم چقدر در چنین تصمیم‌گیری‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

دریافتی کارگران ایرانی در مقایسه با کشور‌های منطقه

با توجه به افزایش ۳۵درصدی حداقل حقوق کارگران و محاسبه حداقل حقوق ۱۱ میلیون و ۶۰۰هزار تومان و نرخ جدید دلار در سال ۱۴۰۳، دریافتی کارگران ایرانی رقمی معادل ۱۷۳ دلار می‌شود. این در حالی است که دریافتی کارگران در کشور ترکیه ۵۶۰ دلار، در عربستان ۸۰۰ دلار و در امارات متحده عربی ۴۰۸ دلار است و کمترین دریافتی مربوط به کارگران آذربایجان است که ۲۰۰ دلار دریافت می‌کنند.

tags # حقوق کارگران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • بازنشسته شدن پیش از موعد یک هزار و ۷۴۷ کارگر مشاغل سخت در لرستان
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • بیش از ۱۷۰۰ کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شدند
  • کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش ۳۵ درصدی جبران نشد
  • پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد
  • حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟