Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی کشور اشاره می‌کنیم؛

آهنگساز رضا صادقی درگذشت

ساناز کریمی آهنگساز شناخته‌شده موسیقی که سابقه همکاری با خوانندگانی همچون رضا صادقی، محمد علیزاده، میثم ابراهیمی، و مسعود امامی را داشت، درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میلاد اکبری آهنگساز این خبر را منتشر کرد.

«میلاد اکبری» که به عنوان تنظیم‌کننده همکاری‌هایی با زنده‌یاد کریمی داشت، درباره جزئیات این اتفاق گفت: «حدوداً یک ماه پیش با ساناز کریمی دیدار داشتیم و هیچ نشانه‌ای از سرطان نداشتند و روحیه ایشان هم بسیار خوب بود. البته از مدت‌ها قبل به من گفته بودند که درد در ناحیه کتف خود دارند و پس از آزمایش‌های اولیه مشخص شده بود که این موضوع به کبد ایشان مرتبط است، اما دیگر در جریان جزئیات این موضوع قرار نگرفتم. به گفته اقوام نزدیک ساناز کریمی طی حدوداً ده روز اخیر بیماری سرطان کبد آن مرحوم به شدت وخیم شده بود و نهایتاً صبح روز جمعه بیست و چهارم خرداد از جمع ما رفتند.»   زنده‌یاد ساناز کریمی یکی از معدود بانوان موزیسین پاپ بود که طی سال‌های گذشته در آلبوم‌ها و قطعات زیادی نامش به عنوان آهنگساز به چشم می‌خورد. کریمی آهنگساز، نوازنده پیانو و کیبورد ایرانی دارای مدرک لیسانس صنایع، دانشگاه فنی تهران بود. او یکی از آهنگسازانی بود که بیشترین همکاری را با رضا صادقی انجام داد.

رضا صادقی ابتدا تصور می‌کرد این خبر، شایعه باشد، اما او پس از چند روز یک پیام درصفحه شخصیش گذاشت و به این موضوع واکنش نشان داد. در ادامه تصویر پست اینستاگرامی رضا صادقی را مشاهده می‌کنید.

حضور وزیر ارشاد در کنسرت کیهان کلهر

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه شب کنسرت کیهان کلهر را در تالار وحدت تماشا و با قدردانی از کلهر با این هنرمند گفتگو کرد.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی و علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این اجرا حضور داشتند.

رهبر ارکستر یا مدل ایتالیایی به ایران نمی آید

در حالی که رسانه‌ها از حضور «بئاتریچه ونیزی» رهبر ارکستر ایتالیایی در تهران و اجرای مشترک با شهرداد روحانی در ارکستر سمفونیک تهران خبر داده بودند، اواسط این هفته بنیاد رودکی اعلام کرد که این اتفاق حداقل در اجرای اخیر ارکستر سمفونیک رخ نمی‌دهد. در برخی رسانه‌ها حتی صحبت از این موضوع به میان آمده بود که «بئاتریچه ونیزی» سابقه چندانی در حوزه موسیقی ندارد و یک مدل است.

امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن تکذیب این ادعا به خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بحث مدل بودن این هنرمند بحث کاملاً اشتباهی است. این ادعا احتمالاً یک شیطنت رسانه‌ای است. ممکن است یک مجله مد به دلیل شهرت این هنرمند از او تصویری بگیرد؛ اما این دلیل نمی‌شود که «بئاتریچه ونیزی» مدل باشد. در ایران هم مجله‌ها از هنرپیشه ها تصاویری منتشر می‌کنند.

وی افزود: «بئاتریچه ونیزی» یک رهبر ارکستر شناخته شده است؛ اما در حال حاضر ارکستر سمفونیک برنامه مشترکی با این هنرمند ایتالیایی برای روز ۱۲ و ۱۳ تیر ماه ندارد. اجرای ارکستر سمفونیک با رهبری شهرداد روحانی روی صحنه می‌رود و ونیزی در این تاریخ، ایران نیست. البته بنا بود که برنامه مشترک وجود داشته باشد که در حال حاضر انجام نمی‌شود.

صدیق در پاسخ به این سوال که رسانه‌ای کردن همکاری مشترک روحانی با «بئاتریچه ونیزی» پیش از این در بلیت فروشی تاثیر داشته است، بیان کرد: الان در سایت ایران کنسرت اسم او نوشته نشده و فردی که می‌خواهد بلیت بخرد، در بلیت اسم شهرداد روحانی را به عنوان رهبر ارکستر می‌بیند. البته ممکن است به دلیل رسانه‌ای شدن همکاری مشترک «بئاتریچه ونیزی» با ارکستر سمفونیک ذهنیتی وجود داشته باشد و متناسب با آن فردی بلیت کنسرت را بخرد.

اعتراض دوباره معتمدی به باندبازی در موسیقی

به تازگی محمد معتمدی کنسرت خیریه‌ای را با یکی از مراکز خیریه تدارک دیده است. این کنسرت قرار است ۲۹ خرداد ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شود، معتمدی در نشست خبری این کنسرت اعلام کرد که پوستر این کنسرت در بیلبورد‌های خیابانی قرار می‌گیرد و به این شکل تبلیغات گسترده انجام می‌شود.

حالا این خواننده در صفحه شخصی خود اعلام کرد که با وجود تلاش‌های مختلف برای انجام تبلیغات خیابانی این کار میسر نشد. وی در صفحه شخصی اش نوشت:

دوستان خوبم سلام

انتظار بیست ساله شد و علیرغم تلاش‌های انجام شده امروز یکبار دیگر در آخرین مراحل از نصب بیلبورد کنسرت بنده جلوگیری به عمل آمد. البته کنسرت به قوت خود باقی است و این مشکل فقط مربوط به نصب بیلبورد کنسرت بنده جهت اطلاع رسانی می‌باشد. در سال‌های اخیر تقریبا تمام مسیر‌هایی که برای گرفتن بیلبورد به فکرمان می‌رسید امتحان کردیم و از بسیاری از افراد یا مسئولین موثر در این حوزه کمک گرفتیم، اما ظاهرا دامنه نفوذ کارتل موسیقی ایران بسیار گسترده‌تر از آن است که فکر می‌کنیم. از همه بزرگوارانی که تلاش کردند ممنونم به کمک شما مبارزه را ادامه خواهیم داد.

موزیسن فرانسوی درگذشت

فیلیپ زدار یکی از اعضای خانه موسیقی فرانسه بر اثر سقوط از یک پنجره درگذشت. وی ۵۰ ساله بود. تنها خبری که درباره این اتفاق منتشر شده از سوی مدیر برنامه‌های وی است که به گفتن این اکتفا کرده که وی با سقوط از پنجره یکی از طبقات بالای ساختمانی مرتفع در پاریس جان باخته است.

هیچ خبری از جزئیات این رویداد منتشر نشده است.

زدار که از دهه ۱۹۸۰ در صنعت موسیقی فعال بود در سال ۱۹۹۶ با همکاری هوبر بلانش-فرانکارد خانه موسیقی خود را با عنوان «کاسیوس» راه‌اندازی کردند.

فیلیپ زدار که در جنوب فرانسه بزرگ شده بود و از ابتدا شیفته موسیقی جَز بود، با همکاری جنبش «فرنچ تاچ» آلبوم تحسین شده «پانسول» را سال ۱۹۹۶ منتشر کرد که اکنون به عنوان یکی از نمونه‌های شاخص موسیقی فرانسه شناخته می‌شود.

وی از طریق «کاسیوس» در سال ۱۹۹۹ اولین آلبومش را با عنوان «ویرجین» منتشر کرد که در کشور‌های دیگر هم با اقبال رو به رو شد. آلبوم دیگری که این خانه موسیقی تولید کرد در سال ۲۰۰۲ با عنوان «صدای خشونت» با حضور استیو ادواردز ساخته شد و جایگاه نخست بیلبورد را کسب کرد.

زدار با چهره‌های مشهوری، چون فونیکس، کانیه، کت پاور و … کار کرده بود و جدیدترین آلبومی که این خانه موسیقی تهیه کرد، قرار بود جمعه (۲۱ ژوئن) منتشر شود.

مدیران جدید بنیاد فرهنگی هنری رودکی معرفی شدند

به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سرپرستان جدید مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و معاونت برنامه ریزی و توسعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی با برگزاری یک مراسم تودیع و معارفه به طور رسمی معرفی شدند. در این رویداد با ابلاغ علی اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد، علیرضا حفیظی به عنوان سرپرست مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی معرفی شد. در این مراسم از خدمات نعمت الله پایان، مدیر سابق این مجموعه قدردانی شد.

علیرضا حفیظی از جمله مدیرانی است که سابقه سال‌ها فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را دارد.

در این رویداد با قدردانی از حسن عمیدی معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های هنری بنیاد رودکی، نعمت الله پایان به سرپرستی این معاونت منصوب شد. عمیدی اخیراً به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات منصوب شده است.

انتهای پیام/

تازه ترین خبرها از موسیقی ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی سنتی موسیقی پاپ کنسرت خواننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

نیما جوان (تهیه‌کننده موسیقی و مدیر نشر و پخش جوان)  درباره فعالیت‌های کنونی خود می‌گوید: با آغاز شیوع کرونا اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت نشر رخ داد؛ به گونه‌ای که فعالیت بسیاری از همکاران رو به تعطیلی رفت و یا به کل تعطیل شد. پس از کرونا نیز شرایط سیاسی و اجتماعی سال ۱۴۰۱ تأثیر مستقیمی روی کار ما داشت. فعالیت خود من هم در حوزه نشر بود و هم پخش که بخش دوم در پی این اتفاق‌ها کلا تعطیل شد، ولی نشر را حفظ و سعی کردیم از انتشار فیزیکی به سمت انتشار دیجیتال در پلتفرم‌های بین‌المللی و داخلی برویم تا جریان نشر پویایی خود را حفظ کند.

او ادامه می‌دهد: البته نشر که از سمت مولف‌ها و هنرمندان صورت می‌گیرد، همچنان پویایی خود را حفظ کرده است، اما خب، هنرمندان بیشتر به سمت اجرا‌های صحنه‌ای، فستیوال‌ها یا انتشار آثار خود در پلتفرم‌های دیجیتال روی آورده‌اند.

درآمد هنرمندان از نشر موسیقی بیشتر نشده است!

در ادامه این مسئله را با او مطرح کردیم که برخی بر این عقیده هستند که وضعیت درآمد هنرمندان از طریق نشر اثر موسیقی به صورت دیجیتال در ایران بهتر شده است؛ آیا شما به این امر قائل هستید؟ که جوان پاسخ می‌دهد: باید دید منظور آن‌ها بهتر نسبت به چه چیزی است؟ اگر منظور نسبت به قبل باشد، بله وضع بهتر است، ولی نسبت به ایده عالی که باید اتفاق بیفتد، خیر! درحقیقت هنرمند موسیقی باید نسبت به هزینه‌هایی که برای ساخت یک اثر می‌کند یک آستانه امنیتی داشته باشد تا بدین صورت حداقل نسبت به اینکه هزینه‌های صرف شده برابر می‌شود یا با سود همراه باشد، دور نظری داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: با این حال نشر موسیقی در ایران با حمایت مالی اسپانسر‌ها (که البته در این زمینه کم‌کار شده‌اند) یا با هزینه شخصی خود هنرمند صورت می‌گیرد که در هر دو مورد نه بازگشت مالی در کار است و نه سودی!

چرا پلتفرمی شبیه به اسپاتیفای نداریم؟

در همین راستا از او سوال می‌کنیم که چرا در ایران پلتفرمی مشابه اسپاتیفای برای پخش آنلاین موسیقی نداریم؟ چرا که تجربه پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم نشان داده که اگر بستری فراهم شود، مردم هم استقبال می‌کنند!

جوان می‌گوید: در حال حاضر پخش آنلاین موسیقی در دنیا حرف اول را به لحاظ درآمد اقتصادی برای هنرمندان موسیقی می‌زند. پیش‌تر تجربه سایت بیپ‌تونز را داشتیم که برای دانلود قانونی فایل‌های موسیقی موهبت بزرگی بود، ولی هیچ‌گاه به سمت پخش آنلاین موسیقی به صورت قانونی نرفته‌ایم. در صورتی که در پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای مخاطبان به راحتی موسیقی گوش می‌کنند، بدون اینکه نیازی به دانلود آهنگ باشد.

او ادامه می‌دهد: دردسر دانلود موسیقی از سایتی مانند بیپ‌تونز باعث شده که آن بخش خیلی ضعیف‌تر از جریانی که در دنیا وجود دارد پیش برود، درحالی که اگر بیپ‌تونز به صورتی پیش می‌رفت که مخاطبان به صورت آنلاین آهنگ گوش کنند، وضع خیلی فرق داشت. ضمن اینکه بیپ‌تونز در ایران می‌توانست جای اسپاتیفای را بگیرد؛ زیرا اسپاتیفای به فیلترشکن نیاز دارد و خیلی وقت‌ها همان فیلترشکن هم کار نمی‌کند. به هر حال، چون تغییر شکلی در سیستم دیجیتالی ایران رخ نداده، گردش اقتصادی هم در موسیقی به جریان نیفتاده است.

ناامیدی بیپ‌تونز

از او سوال می‌کنیم که پس چرا پلتفرمی مانند بیپ‌تونز به سمت پخش آنلان موسیقی نرفته است؟ که جوان می‌گوید: علتش می‌تواند هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و ناامید شدن پلتفرمی مانند بیپ‌تونز باشد. در حال حاضر کمتر کسی در ایران به سمت فروش دیجیتال می‌رود؛ چون فروشی ندارد. پلتفرمی مانند بیپ‌تونز هم می‌داند برای اینکه بستر جدیدی را برای پخش موسیقی فراهم کند، باید میلیاردی تبلیغ کند، بدون اینکه از نتیجه مطمئن باشند. البته اگر می‌بینیم که در دنیا حقوق مادی و معنوی آثار هنری رعایت می‌شود، به خاطر این است که آن‌ها از طریق رادیو و تلویزیون این مسئله را در بین مردم فرهنگسازی کرده و جا انداخته‌اند.

دو نظر مثبت و منفی درباره دو سانسی کنسرت‌ها

در بخش دیگری از این گفتگو با جوان درباره برگزاری کنسرت‌ها در دو سانس صحبت می‌کنیم و نظر او را جویا می‌شویم.

این ناشر موسیقی می‌گوید: اینکه اجرایی به سانس دوم کشیده می‌شود در نگاه اول مثبت است؛ چون نشان دهنده استقبال مردم است، ولی از طرف دیگر لطمه آن به خود اعضای گروه و خواننده وارد می‌شود. علت هم این است که خواننده‌ها در یک سانس خیلی بهتر و باکیفیت‌تر می‌توانند اجرا کنند و تعدد سانس احتمالا کیفیت کار را پایین می‌آورد.

او درباره علت این امر می‌گوید: علت برگزاری کنسرت‌ها در دو سانس حتما اقتصادی است؛ چون وقتی که برگزارکننده به برگزاری کنسرت در دو سانس علاقه‌مند باشد حتما برای درآمد بیشتر است. البته کنسرت‌های پاپ می‌توانند به یک سانس بسنده کنند، چون با یک سانس هم گردش مالی خوبی برای برگزارکننده اتفاق می‌افتد و شاید اگر فشار دو سانس کنسرت پشت هم از دوش گروه‌ها برداشته شود، کیفیت کار آن‌ها بالا برود.

دولت باید هزینه کمتری بابت سالن‌های کنسرت بگیرد

همچنین نظر او را درباره این مسئله که «با وجود دولتی بودن عمده سالن‌های کنسرت در ایران، ولی این سالن‌ها اجاره‌بهای کلانی را از تهیه‌کنندگان کنسرت دریافت می‌کنند که این امر موجب افزایش ناگزیر قیمت بلیت‌های کنسرت می‌شود» جویا می‌شویم که جوان می‌گوید: در مواقعی که هزینه‌های برگزاری کنسرت ناگزیر بالا می‌رود، دولت باید به برگزارکننده یا سالن‌دار کمک مالی دهد که البته در این مورد معنایی ندارد؛ چون اکثر سالن‌ها دولتی هستند و دولت باید حمایت کند که هزینه برگزارکننده پایین بیاید که بتواند بلیت‌ها را با قیمت منطقی‌تری در اختیار مخاطب قرار دهد.

او ادامه می‌دهد: در جریان موسیقی پاپ که عمده مخاطب آن‌ها نوجوان‌ها هستند، خانواده و والدین خود را مجبور می‌کنند که به کنسرت خواننده محبوب خود بروند؛ حال یک خانواده چهار نفره با هر بلیتی که میانگین قیمت آن ۷۰۰ هزار تومان است، باید هزینه بالایی باید پرداخت کند که شاید دفعات بعدی کنسرت را از لیست تفریحات خود حذف کند؛ بنابراین دولت باید کمک کند که هزینه‌ها پایین بیایند، ولی خب معلوم نیست این هزینه‌ها کجا صرف می‌شوند.

جوان در پاسخ به این پرسش که «سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای بهمن هم به سالن‌های برگزاری کنسرت اضافه شد که شروع فروش قیمت بلیت‌ها از ۹۵ هزار تومان بود. بهتر نیست این روند را طی سال هم داشته باشیم تا همه اقشار جامعه از حضور در کنسرت‌ها بهره‌مند شوند؟» می‌گوید: قطعا همین طور است. وقتی که جایی تبدیل به پاتوق فرهنگی می‌شود، مهم نیست که موقعیت مکانی آن کجاست؛ چراکه اگر آن محیط خدمات خوبی ارائه دهد آدم‌ها به رفتن به آنجا عادت می‌کنند. ضمن اینکه در تهران سالن اجرا خیلی کم داریم و اضافه شدن سالن‌های مختلف در سراسر سطح شهر بسیار کمک کننده خواهد بود.

جوان ادامه می‌دهد: فراموش نکنیم که بسیاری از هنرمندان، به خصوص جوان‌تر‌ها و تازه‌کار‌ها برای برگزاری کنسرت به خاطر کمبود سالن و البته هزینه‌های بالا به مشکل می‌خورند؛ چه بسا که بعضی از سالن‌ها برای یک سال توسط برخی از تهیه‌کنندگان رزو می‌شود.

این تهیه‌کننده موسیقی تصریح می‌کند: درحال حاضر سالن‌هایی داریم که در اختیار شهرداری هستند که از وقتی شهردار جدید روی کار آمده اجازه برگزاری کنسرت در این سالن‌ها را نمی‌دهد، مانند سالن‌های ایوان شمس، سالن کانون پرورش فکری کودکان و وزارت کشور! آخر چرا این سالن‌ها باید غیرقابل استفاده بمانند وقتی که پتانسیل اجرایی دارند؟ خیلی از فرهنگسرا‌ها نیز سالن‌های خیلی خوبی دارند که با صرف یک هزینه می‌توان آن‌ها را به سالنی برای اجرای موسیقی تبدیل کرد. این کار‌ها یک عزم دولتی و مدیر فرهنگی می‌خواهد که علت فعالیت نکردن این سالن‌ها را آسیب شناسی و رصد کند، در عین حال نیز استفاده از آن‌ها را مطالبه و در اختیار هنرمندان قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد