Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:20:04 GMT

مسیریاب های ایرانی با انتخاب مردم رشد کردند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۰۳۷۳

مسیریاب های ایرانی با انتخاب مردم رشد کردند

مدیرعامل اپلیکیشن مسیریاب نشان‌ به همراه جمعی از مدیران مسیریاب‌های ایرانی در پنل نقشه ملی درباره رشد فزاینده مسیریاب‌های بومی و ملی گفت: در ایران زمانی که پسوند ملی به یک اپلیکیشن اطلاق می‌شود درنگاه عموم مردم به این معنی است که قرار است وام بگیرد یا نمونه‌های خارجی‌اش فیلتر شود. امروز نقشه‌های ملی از این فضا بیرون رفته‌اند و اغلب شرکت‌های فعال در این حوزه توانسته‌اند پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از تولید مسیریاب نشان، ما نقشه همراه مشهد را ساختیم که ۲۰۰ هزار یوزر داشت و اکثر شهروندان مشهدی آن را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند.

جواد عامل ا فزود: با استفاده از نظرات راننده‌ها و کاربرانی که از نشان استفاده می‌کنند، سعی می‌کنیم آپدیت‌های جدیدی ارائه بدهیم که شهروندان بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند. به همین واسطه مسیریاب‌های ایرانی در برخی از شهرهای کشور دیتایی ارائه می‌دهند که از گوگل مپ بسیار قوی‌تر است درست مانند دیتایی که مسیریاب نشان در شهر مشهد ارائه می‌دهد. تجربه ما در نقشه این است که هرچقدر به سمت مناطق کوچک‌تر، خیابان‌های کوتاه و حتی روستاها می‌رود عملکرد بهتری نسبت به نمونه خارجی‌اش دارد.

عامل در خصوص دیتاهایی که از مراکز دیگر جمع کرده‌اند گفت: به‌استثنای نقشه شهرداری تهران، که سال‌های زیادی از عمر فعالیتش می‌گذرد. ما خیلی دیتای مناسب‌تری در حوزه نقشه نداریم. به همین دلیل ما زیر بار سرویس کاربر نهایی نرفتیم.

وی تاکید کرد در تمام این سال‌ها که در حوزه نقشه فعالیت می‌کرده، به‌جز دو سه شهر، داده مکانی درخور توجهی در کشور برای مصرف کاربر نهایی ندیده است.

مدیر مسیریاب نشان در خصوص درآمدزایی از نشان گفت: در آینده برنامه کسب درآمد از اپلیکیشن را داریم اما در حال حاضر نه به آن شکل جدی. تا زمانی که بتوانیم این درآمدزایی را به تعویق می‌اندازیم چراکه رشد اپلیکیشن برای ما مهم‌تر است. در حال حاضر آمار نصب این اپلیکیشن ها به حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. باید گفت که از نوروز سال ۹۸ مسیریاب نشان رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.

عامل تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز ما بیشتر در داخل کشور است، اما طبعاً به اینکه نقشه را در خارج از کشور گسترش دهیم نیز غافل نیستیم.

** سرویس باکیفیت؛ رمز پیشرفت

میلاد چراغعلی‌خانی مدیر اپلیکیشن دال در پاسخ به این سوال که چرا زمانی که اپلیکیشن‌های مسیریاب موفق ایرانی و خارجی فعالیت می‌کردند، ساخت یک اپلیکیشن دیگر را آغاز کردند، به بحث مسیریاب‌های ملی ورود کرد: زمانی که ما فعالیت را شروع کردیم اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی در حال رشد بود و این باعث شد مسیر خوبی برای مسیریاب‌ها باز شود.

وی افزود: در ابتدای کار ما مسیریاب‌هایی مانند ویز آن‌چنان مطرح نبود. به همین دلیل بازار خوبی فراهم بود تا در این زمینه فعالیت کنیم. از بهمن‌ماه ۹۵ توسعه اپلیکیشن بلد را آغاز کردیم. تیم اصلی که برای این کار تشکیل شد، درگذشته فعالیت‌های مکان محور داشتند و می‌دانستیم باید وارد چه فضایی خواهیم شد.

مسئله‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره آن سوالاتی دارند این است که مسیریاب‌ها دیتاهای اولیه خود را چطور تهیه می‌کنند؟ چراغعلی گفت: در اپلیکیشن دال نقشه اولیه برای خودمان است و مدل جمع‌آوری دیتاها نیز مختلف بوده. از نقشه‌هایی مانند گوگل نیز استفاده کرده‌ایم. در کنار این‌ها دیتاهای ریپورت شده از خود کاربران نیز استفاده کردیم که به بهبود نقشه بسیار کمک می‌کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر جستجوی ترافیک، مسیریابی و نمایش نقشه کاملاً داخلی است و محاسبه و الگوریتم دست خودمان است. اما در دو سه ماه اول برای این‌که سریع‌تر بتوانیم راه بیفتیم سرویس‌هایی مانند سرویس نقشه را از سرویس‌هایی که در بازار موجود بود استفاده می‌کردیم.

چراغعلی درباره استقبال مردم از مسیریاب ایرانی گفت: مسیریاب‌های بومی قطعاً راه زیاد برای هم‌سطح شدن با نمونه‌های خارجی خود دارند، اما نکته اصلی که کاربر را به استفاده از نمونه‌های داخلی ترغیب می‌کند، کیفیت قابل‌قبول آن است.

** اولین مسیریاب بومی را شهرداری ارائه کرد

محمودی از فاوای شهرداری تهرن درباره نقشه مسیریاب رایا (نقشه همراه تهران) صحبت کرد و توضیح داد که چرا باوجود گوگل مپ، ویز و… ساخت نقشه بومی ضرورت دارد.

وی افزود: شهرداری تهران اولین بخش دولتی و خصوصی بود که در حوزه سرویس نقشه وارد گود شد و درهمین راستا اولین نسخه سامانه map.ir را سال ۸۴-۸۵ راه‌اندازی شد.

همه آن زمان به شهرداری تهران این ایراد را وارد می‌کردند که ما گوگل مپ را داریم چرا باید به این مسئله ورود کنیم و نقشه بومی بسازیم؟ با این‌که map.ir هیچ‌وقت نمی‌خواست جایگزین گوگل مپ باشد چرا که نه هزینه این کار را داشتیم نه نیروی انسانی متخصص. مسلماً هیچ وقت به گوگل مپ نمی‌رسیدیم اما جالب بود که سال ۸۷ این سامانه روزانه ۲۵ هزار کاربر تازه داشت که از این سرویس استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: وجود سرویس‌های خارجی هیچ‌وقت نباید مانع ساخت سرویس بومی شود. این را بگویم که من نیز با کلمه ملی اصلاً موافق نیستم و مطمئن هستم به کار بردن این کلمه به‌کل کار ضربه می‌زند. شهرداری تهران ممکن است سرویس و خدماتی را در بستر نقشه به شهروندان ارائه دهد که مسیریاب‌هایی مانند گوگل و ویز به آن دسترسی ندارند.

او با این توضیح که در اپلیکیشن شهرداری، سرویس حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود و این امکانی است که در مسیریاب‌های خارجی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در بخش دولتی هیچ‌گاه نخواستیم با سرویس‌های خارجی رقابت کنیم و الان نیز قصدمان رقابت با دیگر افرادی نیست که در این حوزه فعالیت می‌کنند. دلیلش هم ساختار شهرداری تهران است چراکه ما در حوزه اطلاع‌رسانی شهروندان کار می‌کنیم و باید یکسری اطلاعات‌پایه را به آن‌ها ارائه دهیم. از طرف دیگر ما حامی تمام مسیریاب‌ها در بخش خصوصی هستیم. هرچقدر کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های خارجی به سمت اپلیکیشن‌های بومی برود، داده‌هایی که در آن بستر تولید می‌شود می‌تواند برای کشور قابل‌استفاده و مفید باشد.

او در خصوص انتقادی که پیرامون مسیریاب شهرداری در حوزه انحصاری عمل کردنش در مواجه با دیتا مطرح است گفت: آمادگی آن را داریم تا سرویس حمل‌ونقل عمومی که در «رایا» فعال است را به هر مسیریابی که به آن نیاز دارد، ارائه کنیم تا از آن به بهترین شکلی که می‌تواند استفاده کند. ما قطعاً نمی‌خواهیم در این مسیر انحصاری عمل کنیم.

وی در ادامه گفت: این جزو ذات شهرداری تهران است که دیتایی که برای مسیریابی یا هر کار دیگری تولید می‌کند باید قوی و باکیفیت باشد. سال ۸۱-۸۲ اولین نت ورک شهر تهران را با تمام مفاهیم نت ورکی ساختیم. زمانی که سامانه map.ir بالا آمد در تمام شهر تهران ما به‌واقع توانستیم مسیریابی دقیق بر اساس تمام قوانین یک نترک بدهیم به‌جز بار ترافیکی آنلاین که آن زمان دیتایش موجود نبود. اما در تعاریف ساختار دیتایی یک دیتا مدل کاملاً علمی و با ساختار تولید کردیم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم

علی زارعان: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضرب‌المثل‌هایی که ما در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم، برگرفته از مصراع‌های شعرها است و از نظر من ستون خیمه هویت ایرانی شعر است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سید رضا میرجعفری، علی زارعان تهیه‌کننده برنامه «سرزمین شعر» در گفت‌وگویی با دانشجو پیرامون وجه تمایز این برنامه با مجموعه‌های مشابه گفت: من برنامه‌هایی که در حوزه شعر هستند را به 3 دسته تقسیم می‌کنم: برنامه‌های برای شعر، برنامه‌های درباره شعر و برنامه‌های به بهانه شعر. این تقسیم بندی به قضاوت درست ما در مورد برنامه‌های تلوزیونی پیرامون شعر، کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های به بهانه شعر، برنامه‌هایی هستند که برای مثال در کنار جشنی، از یک شاعر نیز دعوت می‌شود. برنامه‌های درباره شعر، برنامه‌هایی مثل تفسیر مثنوی در شبکه 4 هستند. اما «برای شعر»، موضوع مغفولی بوده است. مخاطبان مشتاق این سبک از برنامه بوده‌اند اما رسانه هنوز به قالبی نرسیده بود که طبق آن بتواند یک شاکله منظم و تکرارپذیر را برای مخاطب ایجاد کند.

زارعان خاطرنشان کرد: این سبک از برنامه‌ها در طول این این 45 سال به ندرت وجود داشت. کاری که فقط برای شعر باشد را می‌توان در برنامه «قندپهلو» دید که آن هم فقط در دایره شعر طنز است.

تهیه‌کننده «سرزمین شعر» اظهار داشت: برنامه ما ابتدا در شورای عالی شعر وزارت ارشاد مطرح شده بود و ما به یک طرح کلی از «سرزمین شعر» رسیده بودیم. «سرزمین شعر» یک برنامه استعدادیابی نیست اما از ساختار تَلِنت برخوردار است و ما به این جمع بندی رسیده بودیم که چنین فرمی، می‌تواند مقبول و فرآیند ساز باشد.

-چه عواملی باعث شد تا سیار به عنوان مجری انتخاب شود؟

زارعان در پاسخ به سوال دانشجو در مورد علت انتخاب محمدمهدی سیار به عنوان مجری این برنامه گفت: اگر می‌خواستیم برنامه‌ای بسازیم که در حوزه شعر و ادبیات بوده و میزان سرگرمی آن محدود باشد و بتوانیم با آن به هدف نهایی که حمایت از شعر معاصر و تغییر سلیقه مخاطب نسبت به آن است، برسیم، لازم بود که فردی مولف را انتخاب کنیم.

وی افزود: آقای سیار ابتدا در مقابل اینکه اجرا کنند، مقاومت داشتند اما با قبول کردن این پیشنهاد، شاهد هستیم که با گذشت 30 قسمت از برنامه، به یک پختگی در اجرا رسیدند و می‌توان گفت در آخرین برنامه‌ها، ما به یک کشف جدید در حوزه اجرا هم رسیدیم.

زارعان همچنین پیرامون چرایی انتخاب علیرضا افتخاری برای حضور در این برنامه توضیح داد: مناسب‌خوانی از سنت‌های قدیمی و تاریخی شعرخوانی بوده که شاعر یک فرد را با خود در محفل شعر برای خوب خواندن شعر به اشکال مختلف از جمله آوازخوانی همراه می‌کرد.

وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که در فضای برنامه سرزمین شعر به فردی نیاز داریم که فضای کلماتی شعرخوانی ما را تلطیف کند و آوازخوانی را هم به برنامه اضافه کند و برای این هدف بود که شاعر شنیدنی را دیدنی کنیم.

تهیه‌کننده «سرزمین شعر» گفت: علیرضا افتخاری با اشتیاق زیاد در این برنامه حاضر شد و باعث گرمی برنامه سرزمین شعر شد. از نظر من حضور آقای افتخاری، یک افتخار برای برنامه «سرزمین شعر» بود.

زارعان همچنین اشاره کرد که فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» اوایل تابستان از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

-چه کنیم که حوزه شعر چه در فضای مجازی و چه در رسانه ملی بیشتر جریان ساز شود؟

وی در پاسخ به سوال دانشجو گفت: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضرب‌المثل‌هایی که ما در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم، برگرفته از مصراع‌های شعرها است و از نظر من، ستون خیمه هویت ایرانی شعر است. اگر این واقعیت انکار ناپذیر را قبول کنیم، هرچقدر که برای شعر ارزش قائل شویم، به هویت خود ارزش داده‌ایم.

زارعان اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعه جوان و نوجوان کشور را هویت‌مند سازیم، هر اندازه که روی حوزه شعر سرمایه گذاری کنیم، کم گذاشته‌ایم.

وی در مورد پیشنهادات خود در این حوزه نیز در پایان توضیح داد: پیشنهاد من این است که کسانی که در سایر حوزه‌ها مشغول هستند، از این فرآیند حمایت کنند. همین حالا هم «سرزمین شعر» با حمایت همراه اول روی آنتن مانده است. اگر این حمایت‌ها قطع شود، طبیعتا افت خواهد کرد.

پیشنهاد دوم من این است که بیایند دنباله زنجیره ارزش محتوایی را پیش ببرند. اگر شب شعرها و جمع‌های شاعرانه و ناشران با «سرزمین شعر» همراهی کنند، قطعا این برنامه نیز مشتاقانه با آ‌ن‌ها همراهی خواهد کرد و این فرآیند تک محور رسانه، به فرآیندی چند محور تبدیل خواهد شد.

اگر بتوانیم زنجیره ارزش افزوده را تکمیل کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که نسل آینده از شعر معاصر ایران، بهره‌مند‌تر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
  • هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است
  • عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست
  • نقشه سرایدار سابق برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • نقشه سرایدار برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران
  • جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟