Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد متقی‌زاده، نماینده طرح هجرت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در تعریف و تفاوت‌های ربا، بهره و نزول، بیان کرد: در دین اسلام دو تعریف برای ربا بیان شده است. زمانی که معامله کالا به کالا با دو جنس مشابه انجام می‌دهیم با این تفاوت که این دو جنس در مقدار و میزان متفاوت هستند و یک کالا را به شرط زیاد بودن با کالای مقابل تعویض می‌کنیم درواقع «ربای معامله‌ای» انجام داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما زمانی که پولی را به شرط اینکه هنگام بازگشت، مبلغی را به آن اضافه کند به کسی قرض می‌دهیم درواقع «ربای قرضی» انجام داده‌ایم. پس ربا به سودی که بخاطر پول دریافت می‌کنیم معروف است و نزول و بهره مازاد پول دریافت شده را گویند.

 چرا ربا در اسلام حرام اعلام شده است؟

وی در رابطه با اینکه چرا ربا در اسلام حرام اعلام شده است؟ افزود: ربا فقط در دین اسلام حرام نیست بلکه در ادیان گذشته نیز آمده است که (اگر مالی را به کسی قرض دادید مانند ربا خوران با او رفتار نکنید و از او سود و زیان دریافت نکنید). حتی در کتاب انجیل و ... نیز امثال این این تعبیر آمده است و ربا را یک امر زشت و ناپسندی دانسته‌اند که عقل و فطرت انسان به آن حکم می‌کند و دین‌های مختلف نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

آثار منفی ربا در جامعه

حجت‌الاسلام متقی‌زاده تصریح کرد: ربا آثاری برای ربا دهنده، ربا گیرنده و حتی شاهد معامله دارد یعنی شخصی هم که شاهد این معامله حرام است وسکوت می‌کند و یا حتی به معامله حرامی شهادت می‌دهد از این عذاب به دور نیست و هر سه طرف این معامله مورد لعنت و نفرین خداوند قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: رباخواری تبادل اقتصادی ناسالم است که در درجه اول احساسات و حس انسان دوستی بین مردم را از بین می‌برد و بغض، کینه و دشمنی‌ها را در دل‌ها می‌نشاند زیراکه افراد ربا دهنده تنها به فکر سود پول خود هستند و توجهی به ضرر و زیان طرف مقابل ندارد. لذا تمام ثواب‌هایی که در مورد قرض دادن و کمک کردن به دیگران مطرح است با این معامله از بین می‌رود و کسی هم که در این داد و ستد بدهکار است و پول ربوی دریافت می‌کند متوجه می‌شود که رباخوار پول را وسیله‌ای برای چپاول و اذیت کردن دیگران قرار داده است و هرگز این بی‌عدالتی را فراموش نمی‌کند. همچنین در آیات قرآن کریم بیان شده است که کسی که ربا می‌خورد از برکات و نعمات الهی محروم می‌شود و ربا سبب فقر و تنگ‌دستی و محرومیت از نعمت‌ها خواهد شد.

آثار رباخواری از منظر قرآن

نماینده طرح هجرت استان فقدان تعادل رفتاری و روانی را یکی دیگر آثار ربا دانست و تصریح کرد: از منظر قرآن رباخوار تنها در مسائل مالی و اقتصادی اثر منفی نمی‌گذارد بلکه اثرات منفی، روانی و رفتاری نیز دارد سوره بقره آیه 275 در این باره می‌فرماید:« الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ»  یعنی کسی که ربا گیرنده و یا ربا دهنده است مانند کسی است که توسط شیطان مست، پریشان حال و آشفته شده است که یکی از نشانه‌ها افسردگی، پریشان حالی است.

وی ادامه داد: مهمترین آثار رباخواری در آیه 276 سوره مبارکه بقره و آیه 39 سوره مبارکه رم آمده است. درواقع کسی که ربا می‌گیرد شاید در مرحله اول پول روی پولش اضافه شود اما در حقیقت این‌گونه نیست و پول و ثروت رباخوار بی‌برکت می‌شود. همچنین روایتی در کتاب کافی جلد 125 آمده که می‌فرماید: مال حرام رشد نمی‌کند اگر هم رشد کند برکت نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده با بیان اینکه ربا خواری جنگ با خدا است، اظهار کرد: خداوند در آیات 278 و 279 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: « 278 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ 279 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْب مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُ. » ای کسانی که ایمان آورده‌اید از آنچه که از ربا باقی مانده ست دوری کنید زیراکه اگر ربا وارد زندگی‌هایتان شود به منزله جنگ با خدا و رسول خدا است. درواقع رباخواری هم‌تراز کفر است و کسی که ربا وارد زندگی خود کند دشمن من است و با من (خدا) اعلام جنگ می‌‍کند.

نماینده طرح هجرت استان با بیان اینکه رباخواری اثرات منفی در حوزه اجتماعی نیز دارد، گفت: ترک کارهای خیر، راکد ماندن تولید و فعالیت‌های اقتصادی، افزایش فاصله طبقاتی که به واسطه ربا دادن برخی غنی‌تر و به واسطه دریافت پول ربوی برخی فقیرتر می‌شود و افزایش تورم در جامعه از جمله آسیب‌های رباخواری در زمینه اجتماعی هستند.

وی در پایان به مجازات رباخواران اشاره کرد و گفت: در قانون جامعه ما حکم تعزیری برای این افراد اجرا می‌شود یعنی قاضی مخیر است با توجه به مبلغ ربای گرفته شده مقدار حدی که صلاح دانست برای مجرم در نظر بگیرد و او را شلاق بزند و یا حبس کند.

 انتهای پیام

 

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهمین قسمت «پاورقی نوروزی» با موضوع آمریکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این برنامه کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی است که نوروز ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۱۹:۴۵ پخش می‌شود.

برنامه «پاورقی» با استفاده از زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افرادِ مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و در ایام نوروز هر شب با موضوعی متفاوت میزبان مخاطبان است.

این برنامه در نهمین قسمت خود به بررسی وضعیت آمریکا می‌پردازد، آمریکایی که از نظر ژئوپلیتیکی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، موضوعات مربوط به سلامت، و مسائل محیط زیستی در حال نزول است.

محمدرضا شهبازی در این قسمت از برنامه با بررسی این موضوع به زبان طنز و فکاهی میزبان مخاطبان است.

 

دیگر خبرها

  • شعار سال ۱۴۰۳ شعاری اقتصادی با ابعاد اجتماعی است
  • افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین
  • سخنرانی کاظم صدیقی بعد از جنجال زمین خواری در حوزه علمیه ازگل
  • چگونه با فروش آنلاین به دردسر نیفتیم؟
  • نهمین قسمت «پاورقی نوروزی» با موضوع آمریکا
  • کمیته امنیت روانی اردبیل در دادستانی تشکیل می‌شود
  • رشد ۱۱ هزار واحدی بورس در پایان نخستین هفته کاری ۱۴۰۳
  • کمیته امنیت روانی استان در دادستانی تشکیل می‌شود
  • دادسرای اردبیل کمیته امنیت روانی استان تشکیل می‌دهد
  • تنها شاخص منفی افزایشی طی تعطیلات نوروز در حوزه علوم پزشکی سمنان چیست؟