Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، پزشکان شاغل در «بیمارستان‌ رازی قزوین» از میزان تعرفه‌هایشان ناراضی هستند. آنها درخواست‌های مکرر به مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر افزایش تعرفه‌های خود داده‌اند و حتی گفته‌ بودند که در صورت لزوم دست از کار خواهند کشید. بیمارستان رازی قزوین یکی از دو بیمارستان تأمین اجتماعی در قزوین است که حدود ۲۳۰ تختخواب آن اکنون فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر بیمارستان تأمین اجتماعی در این استان دارای ۹۶ تختخواب است؛ به علاوه ۶ درمانگاه که بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می‌توانند به آن مراجعه کنند.

این درحالی است که به گفته عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین) از جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری استان قزوین حدود ۶۵ درصد از خانواده‌ها، بیمه‌شده‌ تأمین اجتماعی هستند. ۷۳ هزار بازنشسته در استان وجود دارد که با افزایش نرخ تورم هرچه بیشتر نیاز به خدمات تأمین اجتماعی دارند.

طبق اظهارات کریمی؛ این پزشکان به اینکه تعرفه‌هایشان نسبت به تعرفه‌های پزشکی بیمارستان‌های خصوصی کمتر است، معترض بودند. آنها پیشتر نامه‌هایی به مسئولان وزارت بهداشت نوشته بودند و نسبت به پایین بودن تعرفه‌های پزشکی بیمارستان‌های تامین اجتماعی و ثابت ماندن آن گله داشتند.

به گفته کریمی؛ تعدادی از پزشکان معترض، مطب‌های خصوصی یا بیمارستان دارند یا در بیمارستان‌های خصوصی نیز به طور همزمان کار می‌کنند.

حال آنکه کریمی می‌گوید: این پرستاران هستند که کل ساعات کاری را در کنار بیمار هستند و بسیاری از خدمات توسط پرستاران ارائه می‌شود با این وجود پرستاران وضعیت چندان خوبی ندارند و اغلب ساعات کار طولانی مدت دارند.

چرا عمده بودجه نظام سلامت تنها به جیب پزشکان سرازیر می‌شود؟

در سال ۹۸ تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به‌طور میانگین ۱۰ و در بخش خصوصی ۱۳ درصد رشد داشت. جزء حرفه‌ای ضریب K صفر درصد و جزء فنی ضریب K در بخش دولتی  ۱۵.۲۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۵ درصد رشد داشته است. تعرفه ویزیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی هشت درصد، هتلینگ بخش دولتی ۱۵ درصد و هتلینگ بخش خصوصی ۲۵ درصد رشد داشته است. بالا رفتن تعرفه‌ها مساوی با بالا رفتن هزینه‌های درمانی مردم است که بنای آن در طرح تحول سلامت گذاشته شد.

همچنین مدت‌هاست که پرستاران معترض هستند که چرا عمده بودجه نظام سلامت به جیب پزشکان سرازیر می‌شود و پرستاران سهمی از این بودجه کلان برای اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر «ارتقای بهره‌وری» در سال ۸۸ و قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» در سال ۸۶ ندارند؟ همین امر سبب شده تا دریافتی‌های پزشکان به نسبت پرستاران ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد بیشتر باشد. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حداقل ۱۲ سال مغفول مانده و خواسته‌های متعدد پرستاران به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر پزشکان ناراضی از افزایش از تعرفه‌های خود هستند. آنها می‌گویند وقتی حداقل دستمزد کارگران ۳۶.۵ درصد افزایش داشته؛ چرا تعرفه‌های پزشکی ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است؟ با این حال اشاره‌ای به جهش مزدی‌شان بعد از اجرای طرح تحول سلامت نمی‌کنند!

به گفته سیدجواد توکلی (عضو خانه پرستار مشهد) پرداختی پزشکان بعد از اجرایی شدن طرح تحول سلامت حدوداً ۳ برابر شد. به طور مثال قبل از طرح تحول سلامت ۵۰K  سپتوپلاستی بود که بعد از آن ۱۲۰K  شد.

وی می‌افزاید: بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ هزینه‌های درمانی با هزینه‌های درمانی ۵۲ سال قبل از این طرح برابری می‌کرده است و این مساله بسیار قابل تامل است.

پزشکان تأمین اجتماعی نیز اگرچه به نسبت پزشکان خصوصی تعرفه‌های کمتری دارند اما دستمزدشان اصلاً کم نیست. این عضو خانه پرستار مشهد با بیان این مطلب می‌گوید: پزشکان تأمین اجتماعی عمدتاً استخدام رسمی و پیمانی تأمین اجتماعی هستند و بر این اساس استخدام رسمی‌ها امنیت شغلی خوبی دارند. آنها موظف هستند بابت دریافت حقوق و مزایا طبق قوانین داخلی تأمین اجتماعی به مراجعان خدمت‌رسانی کنند، همانطور که پرستاران که به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به بیماران و مراجعان هستند. اما به دلیل عادت کردن به کارانه‌های میلیونی که مثلاً کارانه ۲۰ میلیونی‌شان تبدیل به ۶۰ میلیون شد حالا که تعرفه‌هایشان افزایش چندانی نداشته، معترض هستند. به ویژه که برخی پزشکان متخصص در بیمارستان‌های خصوصی و مطب و درآمدهای خوبی دارند.

همین چندی پیش بود که اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز بیان کرد که افزایش بی‌رویه تعرفه‌های پزشکی بدون توجه به افزایش حداقلی حقوق و دستمزد کارگران «شلاقی بر پشت مردم» است.

به گفته دالوندی در طی مدت اجرای طرح تحول سلامت برخی از پزشکان درآمدهای مافیایی داشته‌اند. این درآمدها حلوای شیرینی بوده که همچنان با توقع افزایش تعرفه‌ها به دنبال تحقق دوباره‌اش هستند.

برای کاهش هزینه‌های درمان و افزایش دریافتی‌های پرستاران مقابل جریان پزشک‌سالار بایستید

محمدرضا شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) نیز در نقد سیاست‌های وزارت بهداشت در خصوص توزیع درآمدها می‌گوید: همه می‌دانند وزارت بهداشت از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین بخش بودجه را به بهانه‌ طرح تحول نظام سلامت و سلامتی مردم جذب می‌کند اما پرستاران که بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند، در این بودجه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. همین بودجه به جیب پزشکان سرازیر می‌شود.

او می‌افزاید: طرح تحول نظام سلامت بودجه چند هزار میلیاردی رابه خود جذب کرده است. ۳۶ هزار میلیارد بودجه مستقیم بودجه‌ای است که طبق لایحه بودجه ۹۸ به وزارت بهداشت داده می‌شود. از طریق بیمه تأمین اجتماعی بودجه چند ده هزار میلیاردی به این وزارتخانه وارد می‌شود.

سهم ۱۰۰ هزار پرستار از بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت همچنان ناچیز است. بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران تأمین اجتماعی بارها گفته‌اند که طرح تحول سلامت و افزایش ناگهانی تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۳ و دست‌اندازی به منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی، از دلایل اصلی بحران مالی در این سازمان بوده است.

بارها فعالان حوزه پرستاری تاکید کرده‌اند که تأخیر در اجرایی شدن قانون «تعرفه‌گذاری خدماتِ پرستاری» موجب متضرر شدن مردم است. آنها تاکید دارند که اگر تعرفه‌های پزشکی به صورت نجومی بالا نمی‌رفت؛ مردم هزینه‌های درمانی کمتری می‌پرداختند. سیدجواد توکلی، فعال پرستاری بیان می‌کند: عدم اجرا شدنِ این قانون حق مردم و بیماران را پایمال می‌کند لذا اگر تعرفه‌های پرستاری اجرا شود، این تعرفه‌ها حدود دو سوم برای بیماران، ارزانتر محاسبه شده و مقرون به‌صرفه‌تر است. یعنی اگر در حال حاضر برای مراجعه به بیمارستان به طور مثال فاکتور ۱۰۰ هزار تومانی برای شما صادر می‌شود، پس از اجرایی شدن این قانون، این رقم تا حدود ۳۳ هزار تومان می‌تواند کاهش یابد. رقمی که اینک از جیب مردم، و از جیب بیمه‌ها هزینه می‌شود.

پرداخت‌های کلان به قشری خاص

پرستاران خواستار این بودند که خدماتشان تعرفه‌گذاری شود اما به گفته محمدرضا شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار خواسته آنها با مقاومت‌های جریان پزشک سالار وزارت بهداشت مواجه شد. همین جریان پزشک سالار حالا به درآمدهای بالا نیز اکتفا نمی‌کند و تاجای ممکن از اهرم فشار، تهدید و لابی نیز استفاده می‌کند. پرداخت‌های کلانی که در طول این چند سال به این قشر خاص انجام شده در کدام قانون و کدام مرجع باید مورد رسیدگی واقع شود؟ پول‌هایی که از محل حذف و عدم افزایش یارانه اقشار کم درآمد و از محل افزایش عوارض و مالیات که توسط مردم پرداخت شده است، را چگونه می‌توان پس گرفت؟

گزارش: مریم وحیدیان

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بیمارستان رازی قزوین پزشکان تامین اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳؛ پزشک عمومی ۱۲۶ و فوق تخصص ۲۴۱ هزار تومان

سعید کریمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در ستاد وزارت بهداشت افزود: در فضای مجازی برخی افراد تعرفه‌های پزشکی امسال را اعلام کرده بودند که درست نبود و اکنون نرخ مصوب تعرفه‌ها در بخش خصوصی برای پزشکان عمومی ۱۲۶ هزار تومان، متخصص ۱۸۹ هزار تومان، فوق تخصص و فلوشیب۲۴۱ هزار تومان و روانپزشکی ۲۵۱ و پزشکان فوق تخصص روانپزشکی۲۸۶ هزار تومان است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جراحی‌ها بر اساس کا محاسبه می‌شود، در بخش خصوصی ۱۰۱ هزار تومان و در بخش دولتی ۳۰ هزار تومان بوده که بطور متوسط ۳۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۰ افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: دولت مساعدت خوبی در زمینه افزایش تعرفه‌های پزشکی داشته و این رقم در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است، زیرا یک عقب ماندگی تاریخی ۱۰ ساله تعرفه‌ها نسبت به نرخ تورم داریم و دولت سعی کرد برای حفظ پزشکان و پیشگیری از مهاجرت، امسال تعرفه‌ها را افزایش دهد.

به گفته کریمی، با توجه به اینکه دریافتی پرستاران دریافتی کم است، مساعدت شده در سالجاری کارانه گروه پرستاری افزایش یابد.

تنها تعرفه‌های قانونی ملاک عمل خواهد بود

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت نیز در این رابطه گفت: بیشترین افزایش تعرفه خدمات درمانی، تشخیصی و پزشکی با هدف تأمین هزینه‌های مراکز درمانی و ماندگاری پزشکان برای سال ۱۴۰۳ صورت گرفته که اعم از هزینه‌های خدمات بیمارستانی و سهم پزشکان است.

وی اظهار داشت: محاسبه تعرفه خدمات درمانی و تصویب آن در دولت با رویکرد تعادلی مبنی بر حمایت از سبد معیشتی مردم، تأمین حق جامعه در دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمان و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی صورت گرفته است.

 تعرفه خدمات درمانی شامل تعرفه معادل قیمت در بازار است با این تفاوت که قیمت‌ها با توجه به عرضه و تقاضا به‌طور مدام در حال تغییر هستند، اما تعرفه خدمات پزشکی بدون در نظر گرفتن کارکرد و شرایط بازار برای یک دوره ثابت که عموماً یکساله است، بدون تغییر باقی می‌ماند.

هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعرفه خدمات پزشکی و درمانی را در دو بخش دولتی و خصوصی اعلام می‌کند و همه مراکز درمانی موظف به دریافت هزینه‌ها مطابق با تعرفه تعیین شده سالانه هستند.

به طور مثال، فرض کنید یک بیمار علاوه بر داشتن یک عمل جراحی، خدمات جانبی دیگر مانند آزمایش‌های مختلف، سونوگرافی و شب‌های بستری در بخش‌هایی مانند آی. سی. یو و بخش عمومی را در فرایند درمان خود از بیمارستان دریافت کرده است؛ هر کدام از این خدمات طبق تعریف در کتاب ارزش‌های نسبی دارای K مشخصی هستند که با توجه به مبلغ هر K که سالانه اعلام می‌شود، کل خدمات درمانی برای یک بیمار محاسبه و در صورتحساب ذکر می‌شود.

بر این اساس، تعرفه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی اواخر هر سال در شورای عالی بیمه که ارکان آن را برخی از اعضای هیات دولت و نیز نمایندگان جامعه پزشکی و سازمان‌های بیمه گر تشکیل می‌دهند، تعیین و از سوی وزیر بهداشت به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد می‌شود. این سازمان نیز آن پیشنهاد را در هیات دولت مطرح می‌کند و نرخ نهایی پس از تصویب به دستگاه‌های مرتبط اجرایی و سازمان نظام پزشکی کشور ابلاغ می‌شود.

در همین راستا، شورای عالی بیمه اواخر دی پارسال با افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های تشخیصی درمانی در سال آینده موافقت کرد. در این جلسه، همه اعضا از جمله وزیر بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت، نمایندگان بیمه‌ها، سازمان برنامه، سازمان اداری استخدامی و سازمان نظام پزشکی حضور داشتند و نرخ تعرفه‌ها با رأی اکثریت اعضا تصویب و از سوی وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد؛ در نهایت هیات وزیران در جلسه پنجم فروردین ماه با افزایش میانگین ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی برای سال ۱۴۰۳ موافقت کرد.

منبع: ایرنا

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • مبلغ ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳ + جزئیات افزایش تعرفه‌های پزشکی
  • جزییات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد/ پزشک متخصص ۱۸۹ هزار تومان
  • اعلام قیمت ویزیت پزشکان؛ تعرفه‌های پزشکی چقدر افزایش یافت؟
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳؛ پزشک عمومی ۱۲۶ و فوق تخصص ۲۴۱ هزار تومان
  • جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات تعرفه پزشکان اعلام شد
  • جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد
  • افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی
  • ویزیت پزشکان عمومی، ۱۲۶۰۰۰ تومان،متخصص ۱۸۹ هزار تومان
  • تعرفه های پزشکی اعلام شد/ تنها تعرفه های قانونی ملاک عمل خواهد بود