Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@16:55:44 GMT

فصل ۳۲ درصدی فرابورس ایران

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۳۷۵۳

فصل ۳۲ درصدی فرابورس ایران

کوچک‌ترها؛ در صدر صنایع پربازده فرابورس

همان‌طور که اشاره شد افت نسبی قیمت‌ها در بازارهای کالایی سبب شد تا عمده نگاه فعالان بازار به سمت نمادها و گروه‌های کوچک بورسی و فرابورسی جلب شود. این شرایط سبب شد تا در بورس تهران شاهد سبقت قابل توجه شاخص هم‌وزن و شاخصکل باشیم. در فرابورسی ایران نیز در سه ماه ابتدای سال ۹۸، بیشترین بازدهی به میزان حدود ۱۹۹ درصد از آن سیمانی‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تک‌نماد صنعت تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری نیز در این بازه زمانی رده دومین صنایع پربازده را از آن خود کرد و با رشد ۱۷۵ درصدی همراه شد. انبوه‌سازی‌ها دیگر گروه فرابورسی بودند که با رشد ۱۷۰ درصدی رتبه سوم را از آن خود کردند. گروه‌های کالامحور اما در زمره صنایع کم‌بازده بهار ۹۸ فرابورس قرار گرفتند. نکته قابل توجه اما این است که در سه ماه ابتدایی سال ۹۸، هیچ صنعتی با زیان مواجه نشد و کمترین بازدهی به میزان ۲/ ۷ درصد به گروه فلزات اساسی اختصاص پیدا کرد.

 پذیرش و عرضه دور جدید اسناد خزانه

اوسط خردادماه فرابورس ایران در اطلاعیه جدیدی خبر از پذیرش ۵/ ۱۱۴ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۷۱۸»، «اخزا۷۲۰»، «اخزا۷۲۱»، «اخزا۷۲۲» و «اخزا۷۲۳» جمعا به ارزش ۱۱ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان داد. اوراقی که یک به یک در آخرین ماه بهار فرابورسی شدند تا مجموع اوراق خزانه موجود در بازار بدهی به ۳۰ سررسید برسد. در این شرایط نگاهی به روند میانگین نرخ سود موثر «اخزا»ها در سه ماه ابتدایی سال ۹۸ خالی از لطف نیست. میانگین نرخ سود موثر این اوراق ابتدای سال ۹۸ در سطح ۲/ ۲۲ درصدی قرار داشت و در روندی نزولی تا نیمه فروردین ماه به ۱/ ۲۱ درصد کاهش یافت که کف نرخ سود این اوراق در سال ۹۸ نیز به شمار می‌رود. پس از آن در روند صعودی نرخ سود «اخزا»ها به حدود ۲۴ درصد در اوایل اردیبهشت ماه افزایش یافت. دوره‌ای که بورس تهران توانست با صعود‌های متوالی خود پس از قرارگرفتن در ابرکانال ۲۰۰ هزار واحدی، کانال ۲۲۴ هزار واحدی را از آن خود کند. شرایطی که کوچ نسبی نقدینگی از بازار بدهی به سمت بازار سهام و افت قیمت اسناد خزانه را به دنبال داشت تا شاهد اوج‌گیری نرخ سود این اوراق باشیم. پس از آن بازدهی «اخزا»ها نوسانات کوچکی را در مسیر نزولی دنبال کرد و در نهایت معاملات این اوراق در آخرین روز خردادماه با ثبت سود ۲/ ۲۲ درصدی پایان یافت.

  نگاهی به جزئیات بازار

در ۵۶ روز معاملاتی اولین فصل از سال جاری فرابورس ایران به‌طور میانگین روزانه تعداد یک میلیارد و ۳۸۱ میلیون ورقه به ارزش ۶۳۵ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این فصل حکایت از رشد بیش از ۷۲۰ واحدی این نماگر دارد. میانگین روزانه حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به سه ماه پایانی سال ۹۷ به ترتیب با افزایش ۶۳ و ۱۹ درصدی همراه شد.  آیفکس در این فصل افت و خیزهای کم‌نوسانی را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این فصل صعود ۷۲ واحدی شاخص در هفتمین روز خرداد بود. ۲۲ اردیبهشت اما این بازار شاهد افت چشمگیری به میزان ۹۵ واحد بود. در حال حاضر قله تاریخی شاخص کل فرابورس در سطح ۳۰۳۴ واحدی قرار دارد که در ۲۸ خردادماه به ثبت رسیده است. در کنار رشد شاخص فرابورس در اولین فصل از سال جاری، ارزش بازار نیز با رشد بیش از ۲۴ درصدی (معادل ۶۰ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان) همراه شد و به ۳۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.  در مجموع بهار ۹۸ نیز تعداد ۱۰۰ میلیارد و ۸۴۵ میلیون ورقه بهادار در ۱۰ میلیون و ۷۵۵ هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به ۳۷ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در فصل بهار، شاهد رشد ۲۳۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به بهار ۹۷ بودیم. حجم معاملات نیز در این بازه زمانی با افزایش ۵۲۳ درصدی همراه شد.  بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نیز به‌ترتیب معامله ۷، ۴۲ و ۵۰ میلیارد سهم به ارزش ۲۷۴۹، ۱۲۸۰۴ و ۱۰۹۲۱ میلیارد تومان را تجربه کردند. همچنین طی معاملات اولین فصل از سال جاری در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از ۸۶ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۷ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۷۴۶ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۹۷میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در سه ماه منتهی به ۳۰ خرداد ۹۷ بود.

کف تاریخی «تسه»ها شکسته شد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۶ (تسه۹۶۱۲) پس از شکستن کف تاریخی در خردادماه، با ثبت کاهش ۱۸ درصدی، معاملات فصل بهار را به پایان رساند. این موج نزولی تقریبا در تمامی سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن مشاهده شد. شرایطی که سبب تنزل میانگین قیمتی آنها به کانال ۴۴ هزار تومانی شد. به نظر می‌رسد در حالی که سررسیدهای وام مسکن از حیث عملکرد شرایط بسیار ضعیف‌تری نسبت به بازارهای مالی رقیب داشته‌اند، قدرت نقدشوندگی کم این اوراق نیز از جذابیت آنها برای معامله‌گران کاسته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، عبدالحمید سرتیپی گفت: در سال 1402 بیش از یک میلیون تن انواع محصولات تولید شده در داخل استان به ارزش نزدیک به 1489 میلیون دلار از گمرکات استان به بازارهای جهانی صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال 1401 بیش از 31 درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین در بازه زمانی یاد شده بیش از 2 میلیون و 545 هزار تن انواع کالاهای بازرگانی به ارزش بیش از یک میلیارد و 110 میلیون دلار از گمرکات استان به بازرهای جهانی صادر شده است که از لحاظ وزنی 43 درصد نسبت به 11 ماهه 1401 رشد داشته است.

سرتیپی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1402 تا پایان بهمن ماه، 368 هزار و 622 تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش 838 میلیون و 489 هزار دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی 35 درصد و از لحاظ ارزشی 20 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی عنوان کرد: از ابتدای سال 1402 تا پایان بهمن ماه 810 فقره کارت بازرگانی صادر و 433 فقره نیز تمدید گردید که از لحاظ صدور 57 درصد و از لحاظ تمدید 76 درصد افزایش داشته است. همچنین در 11 ماهه سال گذشته 829 فقره کارت پیله وری در استان صادر شده است.

سرتیپی بیان کرد: در 11 ماهه سال 1402 در کل استان 112 نوبت انتخابات برای تعیین تکلیف اتحادیه های صنفی استانی برگزار گردید که بیشترین انتخابات با 34 نوبت در شهرستان ارومیه برگزار و دارندگان واحدهای صنفی، خدماتی و تولیدی افراد واجد شرایط را برای سکانداری اتحادیه های صنفی مربوطه برای دوره مدیریتی 4 ساله انتخاب کردند.

 

آمار میزان صادرات اسفند ماه سال گذشته در حال استخراج است.

 

دیگر خبرها

  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی رسمی شد
  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  • رشد ۱۱ هزار واحدی بورس در پایان نخستین هفته کاری ۱۴۰۳
  • ترامپ در جمع ۵۰۰ ثروتمند جهان
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد افت کرد
  • اتفاق ناگهانی برای ثروت ترامپ | حضور در جمع ۵۰۰ میلیاردر جهان
  • ترامپ به جمع ۵۰۰ میلیاردر برتر جهان پیوست
  • افزایش ۴۲ درصدی تردد در مرز باشماق مریوان