Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@12:55:48 GMT

ماجراجویی در داستان‌های مصور

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۷۱۱۹

ماجراجویی در داستان‌های مصور

کتاب‌های تن‌تن اولین مواجهه‌ام با جهان پهناور بیرون است؛ دنیایی پر از تصویرهای رنگی و دوست‌داشتنی که روزهای بیکاری تابستانم را با آن می‌گذراندم. گاهی آرزو می‌کنم زمان به عقب بازگردد و بتوانم بار دیگر لذت مطالعه‌اش را تجربه کنم. این کتاب اولین آشنایی جدی کودکان با مسائل گوناگونی مثل دانش، شبه‌علم، جغرافیا و مردم‌شناسی و سیاست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«هرژه» در داستان‌هایش به مفاهیم علمی زیاد اشاره می‌کند و تلاش می‌کند مخاطبان کم‌سن و سالش را با دنیای علم، هرچند سطحی، آشنا کند. در داستان «سفر به کره‌ی ماه» و «روی ماه قدم گذاشتیم» قوانین ابتدایی دانش فیزیک، مانند جاذبه را بررسی می‌کند و در داستان «معبد خورشید» پدیده‌ی خورشیدگرفتگی را تشریح می‌کند.

هرژه در داستان «پرواز ۷۱۴» و «ستاره‌ی اسرارآمیز» درباره‌ی شایعات و ادعاهای مرتبط با علوم فضایی، نجوم و بشقاب پرنده‌ها می‌نویسد و در داستان «سیگارهای فرعون» و «هفت ‌گوی بلورین» با دلایل داستانی، موضوع‌هایی مانند نفرین فراعنه‌ی مصری و افسانه‌های قبایل سرخ‌پوست آمریکای لاتین را توجیه کرده و به این ترتیب به شبه‌علم می‌پردازد.

می‌گویند «ژول ورن» برای نوشتن داستان «دور دنیا در هشتاد روز» کتاب‌های گوناگونی را مطالعه کرد تا بتواند با وجود نداشتن تجربه‌ی عینی تصویر دقیقی از سفر به سرزمین‌های مختلف در داستانش ارائه دهد. مشابه این کار را هرژه در داستان‌های تن‌تن انجام داده است. با این تفاوت که هرژه علاوه بر داستان‌گویی تصویرسازی این مناطق را هم برعهده دارد. در داستان «تن‌تن در تبت»، «سفر به آفریقا» شاهد تصویرهای چشم‌نوازی هستیم که هرژه ترسیم کرده است.

در داستان «پیکاروها» هرژه با زبان طنز به مفاهیم سیاسی کنایه می‌زند و کودکان را با مسائلی چون مطالبه‌گری در جامعه، دیکتاتوری، عواقب دخالت نظامی، انقلاب و... آشنا می‌کند. کاری که به دلیل زبان ساده‌اش برای مخاطبان قابل درک است و جذابیت زیادی دارد.

سیدمحمدصادق کاشفی‌مفرد

خبرنگار افتخاری از کرج

کد خبر 443778

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوجوان همشهری دوچرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایران و پاکستان با صدور بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که به ماجراجویی‌های اسرائیل در منطقه پایان دهند.

در این بیانیه آمده است: از شورای امنیت می خواهیم که ماجراجویی های اسرائیل در منطقه را متوقف کند. ما از شورای امنیت می خواهیم از هدف قرار دادن تاسیسات دیپلماتیک خارجی توسط اسرائیل جلوگیری کند.

این بیانیه می‌افزاید: ما خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط جنگ در غزه، ارسال کمک‌ها و بازگشت آوارگان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی
  • سفری تصویری به «سرزمین مقدس»
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما
  • جواب دانش‌آموز به ساده‌ترین سؤال دینی همه را شوکه کرد+ عکس