Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدحسین امید امروز (شنبه) در نشست خبری که در سازمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: دستگاه‌های خواستار تأسیس مرکز علمی کاربردی باید دارای محیط کار باشند و مراکزی که بنا به دلایلی محیط کار نداشتند، تا مهر ماه ۹۸ فرصت دارند با عقد قرارداد با دستگاه‌هایی که محیط کار دارند، شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان دوره‌های کارورزی و آموزش‌های علمی را در محیط واقعی کار ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر کمتر از نیمی از ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی محیط کار ندارند و موظف اند تا مهر ماه محیط کار فراهم کنند.

** سطح بندی مراکز علمی کاربردی انجام می‌شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با اشاره به سطح بندی مراکز علمی کاربردی عنوان کرد: سال گذشته ۵۵۰ مرکز ارزیابی شدند، ۷۰ مرکز مهلت یکساله برای ارتقا دریافت کردند. سطح دوم ارزیابی این مراکز در حال انجام است. در صورتی که در این دوره مراکزی که دارای سطح چهار بودند خود را ارتقا ندهند، برای سال تحصیلی جدید قادر به پذیرش دانشجو نخواهند بود.

** لزوم توجه بر آموزش‌های مهارتی

امید افزود: آموزش مهارتی در کشور ما مهجوز مانده است در حالی که در برنامه ششم توسعه بر گسترش آموزش‌های مهارتی تاکید شده است اما به دلایل فرهنگی و برخی سیاستگذاری ها این آموزش‌ها کم رنگ بوده است.

به بیان وی، سهم آموزش‌های مهارتی در کل نظام آموزشی ۳۰ درصد است و باید تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان مهارت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو برسد در حالی که اکنون تعداد دانشجویان رشته‌های مهارتی حدود ۶۰۰ هزار نفر و کمتر از نیمی از این است.

وی در عین حال عدم اقبال خانواده‌ها و متقاضیان را به رشته‌های مهارتی، ناچیز دانست و متذکر شد: نظام مدرک سالاری در کشور هنوز حاکم است. این در حالی است که با توسعه زیر ساخت و حمایت‌های حداقلی دولت، دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند به تنهایی نیاز آموزش‌های مهارتی را برطرف نماید و با اضافه شدن ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌توان ۵۰ درصد دانشجویان کشور را به رشته‌های مهارتی سوق داد.

** آمادگی دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش دانشجوی مهارتی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی برای پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ دانشجوی مهارتی آماده است، عنوان کرد: این پرسش مطرح است که آیا ظرفیت پذیرش این تعداد دانشجو ایجاد شده است؟ باید گفت دانشگاه جامع علمی کاربردی این ظرفیت را دارد که به تنهایی حکم برنامه ششم توسعه را در آموزش‌های مهارتی اجرا کرده و تمامی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو را در این دانشگاه جذب کند.

امید گفت: تنها چالش پیشرو کاهش گرایش به آموزش‌های مهارتی بنا به دلایل مختلفی چون حاکمیت نظام مدرک سالاری و پرداخت تمام هزینه توسط دانشجو است. اتمام یک دوره کاردانی نیازمند ۵ میلیون تومان هزینه است.

** لزوم همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور

امید در ادامه بر لزوم همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های آموزش‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: از سازمان برنامه و بودجه درخواست شده تا بخشی از هزینه‌های آموزش مهارتی توسط دولت تأمین شود.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر گرایش جوانان به فعالیت‌های نظری بیشتر شده است در حالی که دانشگاه جامع ظرفیت بالا حتی تا جذب ۵۰ درصد از دانشجویان کشور در دوره‌های مهارتی مورد نیاز مهارتی را دارد.

امید اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی قادر به ارائه خدمات به حدود ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی و بیش از ۸۰۰ دوره کوتاه مدت و تک پودمان در بخش‌های مورد نیاز صنوف و جامعه است.

وی همچنین از گسترش فعالیت‌های بین المللی دانشگاه و همکاری با دانشگاه آلمانی خبر داد و افزود: قرار بود بخش بین الملل دانشگاه سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کند اما با توجه به شرایط کشور تحقق نیافت.

امید افزود: اکنون با کمک یک دانشگاه جدید این اقدام از سر گرفته شده است. برای نمونه یک مرکز علمی کاربردی در کیش با کمک یک دانشگاه آلمانی دوره بین المللی در رشته‌های فنی و مهندسی و گردشگری برگزار می‌کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ادامه از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علمی کاربردی در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان سخن گفت و افزود: به رغم پیشنهادات صورت گرفته در این زمینه تاکنون به دلیل تأمین نشدن منابع در ستاد کل، این پیشنهاد بی نتیجه مانده است.

** دانشگاه علمی کاربردی با ۱۲۹ مرکز نوآوری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه توسعه کیفی در دستور کار این دانشگاه قرار دارد، عنوان کرد: در تعدادی از مراکز این دانشگاه، مراکز نوآوری ایجاد شده است. اکنون نیز ۱۲۹ مرکز نوآوری در مراکز این دانشگاه تأسیس شده که بیش از ۱۰۰ مرکز آن در طول سال ۹۷ احداث شده‌اند.

** برگزاری آزمون‌های متمرکز برای ۱۵ درس

امید با تاکید بر برگزاری آزمون متمرکز برای ۱۵ درصد دروس کاردانی و کارشناسی جامع علمی کاربردی ادامه داد: دست کم ۱۵ درصد دروس دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه بر اساس آزمون متمرکز است، سرفصل‌ها را مبنا قرار داده واز مدرسان آماده سازی منابع درسی خواسته شده است.

وی همچنین از ارزیابی سطح علمی مدرسان خبر داد و گفت: نتایج این اقدام تا پایان شهریور نهایی می‌شود و از مهر ۹۸ تنها با مدرسانی کار می‌شود که مسیر جذب را طی کرده باشند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۹۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سید محمد حسینی با تاکید بر اهمیت استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی اظهارداشت: دانشگاه های فنی و هنرستان ها اگر در کنار کارخانه ها و مراکز صنعتی و معدنی و پارکهای علمی و فناوری باشند می توانند از تجهیزات و امکانات آنها برای آموزش عملی دانشجویان و دانش آموزان  بهره ببرند

دکتر حسینی افزود: از طرف دیگر فرهنگ سازی در جامعه و بین خانواده ها برای سوق دادن فرزندان به سمت مهارت آموزی در دانشگاه ها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای در سال های اخیر با حمایت دولت مردمی گام های بلندی به سمت مهارت افزایی برداشته است و جوانان گرایش و اقبال بیشتری برای تحصیل در این دانشگاه پیدا کرده اند چون اشتغال به کار آنان در آینده تقریباً تضمین شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی اظهارداشت: دانشگاه های فنی و هنرستان ها اگر در کنار کارخانه ها و مراکز صنعتی و معدنی و پارکهای علمی و فناوری باشند می توانند از تجهیزات و امکانات آنها برای آموزش عملی دانشجویان و دانش آموزان  بهره ببرند همچنان که دانشگاههای علوم پزشکی از دسترسی به بیمارستان ها برای آموزش دانشجویان بیشترین استفاده را بعمل می آورند.

دکتر حسینی همچنین با اشاره به مطالبه  اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای مبنی بر تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت و تاسیس شهر مشاغل و پارک های مهارت و صنایع خلاقه، این پیشنهادها را موجه و قابل پیگیری دانست.

در پایان این مراسم با حضور دکتر حسینی از برگزیدگان کنفرانس، پژوهشگران برتر، حامیان دانشگاه و کنفرانس و نیز پیشکسوتان دانشگاه از جمله پروفسور حسن کی پور تجلیل شد.

 

 

دیگر خبرها

  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • اعطای دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی + عکس
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیس جمهور
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیس جمهور کشورمان
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی