Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان گفت: ذهنیت‎هایی نظیر موضوعات فامیلی و قبیله‎ای سبب اخلال در پرونده می‎شود و در همین مکان افرادی قسم یاد می‎کردند که قاضی بدون کسب نظر ما رای صادر کرده و بنده عرض کردم اگر‌ قاضی چنین رفتاری داشته او بی‎سواد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس نشست خبری رئیس و اعضای شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته قوه قضاییه در دادگستری استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان در این نشست ضمن گرامیداشت شهادت آیت الله بهشتی بیان کرد: اصحاب رسانه امانت داران شریف مردم هستند و همه تلاش شما معطوف به اصلاح جامعه و یا مسوولانی است که اشتباه ناخواسته ای داشته، که چشمان بیدار شما سبب اصلاح و رفع معایب می شود، اصحاب رسانه کسانی که با تفکر اصلاحی و دلسوزی تمام، با اشک در چشمان، مشکلات و نارسایی ها را پوشش می دهند و امید می رود مشکلات را به گونه منطقی و عالمانه و امانت مدارانه انعکاس دهند، شما صف اول جهاد فرهنگی را بر عهده دارید و در اولین کار باید به دنبال جذب حداکثری آحاد مردم بود و ایرادات باید منعکس شود اما نباید سبب دوری ایجاد کردن بین مردم و مسوولان باشد، بنابراین مطالب باید علمی منعکس شود زیرا برخی موضوعات ارتباطی با دستگاه قضایی ندارد و باید دید در حوزه کدام دستگاه و ارگان است.

حجت الاسلام مزارعی بیان کرد: شهید بهشتی و ۷۲ یار صدیق آنها به خدا پیوستند و مخاطبم همکاران هستند و در روز قیامت از ما سوال خواهد شد که برای امنیت چکار کردید و کجا جلوی فساد را‌ گرفتید و در کجا از مظلوم‌ و فقیر حمایت کردید.

وی افزود: در حوزه قضایی کسانی که مرتکب جرم و جنایت می شوند ما بررسی میکنیم و سوال میکنیم که شما مرتکب تخلف شده اید و از ما روز قیامت سوال می شود شما قضات آیا برخورد شما، حضور شما و قضاوت شما عادلانه بود و اگر هوای نفس، قوم و قبیله را رها کردی بدان ضرر نکردی.

مزارعی ادامه داد: رسالت دستگاه قضایی در اصل ۱۵۶ آمده است اما باید پا را فراتر از آن گذاشت دغدغه رهبری را دید در مقوله کاهش ورودی ها و در گام دوم تاکید بر کار‌ جهادی حتی خارج از وقت اداری باید داشت، در اینجا اعلام میکنم همکاران تا پاسی از شب خدمت میکنند.

وی گفت: در اصل ۱۵۶ نکته اساسی که امام (ره) بر ان‌ در راستای اجرای عدالت بیان کرده است:  قاضی نباید تحت تاثیر قرار گیرد و باید مستقل باشد و اگر‌توصیه حق باشد باید رسیدگی کرد برفرض اگر توصیه نکنند باید ورود کرد و امام معتقد بودند قاضی باید مستقل بدون ذره ای نفوذ اظهار نظر قضایی کند، در طول چهار سال گذشته و فعالیت ها مذاکرات و نظرات قضایی با همکاران بیان شد اما به هیچ کدام نگفته ام چگونه عمل کنید بلکه گفته ام مُر قانون را در نظر بگیرید.

مزارعی اظهار کرد: یکی از امور مهم در دستگاه قضا ورودی پرونده ها است، در این ارتباط باید دریایی را تصور کرد پرونده ها در دستگاه قضایی به این‌شکل است و پرونده ها مانند چشمه سارها بوده که تبدیل به دریا می شوند و تا این موضوع را مدیریت و هدایت نکنیم بر حجم این دریا افزوده خواهد شد لذا دغدغه فعلی ریاست قوه قضایی این است که موضوعاتی که جرم محسوب شده به سمت های دیگر‌ هدایت کرد و لازمه این کار، به کار فرهنگی نیاز دارد و بخشی تامینی بوده که در قوه مجریه است.

وی افزود: سرانه بعضی از بازپرس های ما ۲۴۰ پرونده بوده است و گاهی تا ۲۶۰‌مورد هم‌ می رسد، در طول سال ۹۷ تعداد197 هزار و 533 پرونده بوده استو ۱۱۷ الی ۱۱۸ نفر وارد پرونده شده و مستقیم رسیدگی می کنند و شورای حل اختلاف یک بخش را بر عهده گیرد و اگر ۲۰۰ هزار فقره هر کدام ۲ نفر دعوا داشته باشد قریب به ۴۰۰ هزار پرونده در سال وجود خواهد داشت، بنده در شرایط حاضر حکم صادر کرده و پرونده های قضایی را بررسی می کنم و بعضی از پرونده ها را تا سه روز مورد بررسی قرار می دهم

رئیس کل دادگستری تاکید کرد:  ذهنیت هایی نظیر موضوعات فامیلی و قبیله ای سبب اخلال در پرونده می شود و در همین مکان افرادی قسم یاد میکردند که قاضی بدون کسب نظر ما رای صادر کرده است و بنده عرض کردم اگر‌قاضی چنین رفتاری داشته است او بی سواد بوده است و اگر این حقیقت نداشته باشد این‌یک تهمت بوده است که در این شرایط استعلام کردیم و به نظر کارشناسان رسیدیم و آن کسی که معترض بود و‌ نسبت های آنها بررسی شد و هرچند فامیل بودند اما ابلاغ قانونی به آنها شده بود‌ که سه فرد معترض به آرامی رفتند.

وی افزود: در راستای گام دوم انقلاب بحث کاهش وردی پرونده ها و کاهش موجودی ها که با افزایش کادر قضایی و عمل جهادی صورت خواهد گرفت و بچه های استان ۱۹۷هزار پرونده وارد شده و ۱۹۵ هزار بسته شده و دو هزار باقی مانده که بسته نشده تصادف یا مجریان متواری بوده که به زمان نیاز دارد و بچه های استان جهادی عمل کردند.

مزارعی گفت: در مورد سلامت درون سازمانی و نظارت بر تشکیلات حداقل ۴ نفر قاضی بیش از ۱۰ نفر منفصل و بیش از ۴۰ نفر در حوزه های مختلف مجازات شدند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اسفندماه سال گذشته حدود ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در شعب تشکیل و رسیدگی شده است که ۳۸.۵ درصد ورودی استان در اسفندماه را شامل می‌شود و این روند به صورت شتابنده‌ای در حال افزایش است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزائی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ در استان مرکزی، اظهار داشت: بنا به رویکرد سند تحول قضایی و حرکت دستگاه قضایی به سمت استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از استعلامات آنلاین با سازمان‌ها و بانک‌ها و عدم نیاز به مراجعه مردم جهت پیگیری استعلام، ارتقاء مدیریت قضائی و برنامه‌ریزی بهتر در تعیین راهبردها از طریق نظارت‌های سیستمی و شفافیت هر چه بیشتر عملکرد، آزادسازی فضائی فیزیکی، عدم نیاز به بایگانی اوراق و پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های آرشیو الکترونیک، صرفه جویی در مصرف در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ موجب سرعت بخشیدن و چابک سازی در ارائه خدمات حقوقی و قضائی، مدیریت زمان و کاهش هزینه‌های قضائی، کاهش مراجعات مردم به دادگستری می‌شود. اسفندماه سال گذشته حدود 12 هزار پرونده بدون کاغذ در شعب تشکیل و رسیدگی شده است که 38.5 درصد ورودی استان در اسفند ماه را شامل می‌شود و این روند به صورت شتابنده‌ای در حال افزایش است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اهمیت هوشمند سازی قوه قضائیه و اجرای سامانه ارجاع هوشمند کارشناسی در دستگاه قضایی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر میزان ارجاع به کارشناسان رسمی توسط قرعه کشی هوشمند در حوزه‌های قضایی استان مرکزی حدود 72% است که از این حیث استان مرکزی در بین سه استان برتر کشور قرار گرفته است، این سامانه موجب توزیع عادلانه ارجاع به امر کارشناسی، حذف فساد احتمالی و اعمال نفوذ، جلوگیری از اطاله دادرسی و سرعت در وصول نظریات کارشناسی می‌گردد.

جزائی از راه‌اندازی سامانه مزایده الکترونیک در دستگاه قضایی خبرداد و گفت: در راستای کاهش هزینه‌های قوه قضائیه از طریق ارتقاء بهره‌وری، پیشگیری از وقوع جرم و الکترونیکی کردن فرآیندها، برگزاری الکترونیکی مزایده‌های شعب اجرای احکام، دوایر اجرائیه ثبت و تصفیه امور‌ ورشکستگی از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام می‌گیرد. همچنین افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به 27 دفتر و افتتاح 16 باجه دفتر خدمات قضایی در زندان‌های استان به نحوی که تقریباً در تمامی ندامتگاه‌های استان باجه خدمات قضایی فعال است از دیگر اقدامات دادگستری استان مرکزی در حوزه هوشمند سازی است. همچنین 4 دفتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در شرف تأسیس است.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات رسیدگی علنی بصورت آنلاین در راستای شفاف سازی فرایند دادرسی ها و استفاده آموزشی دانشجویان، راه اندازی سامانه تحلیل و نقد آراء دادگستری (تناد) جهت مطالعه آراء قضائی صادره در محاکم و بهره برداری‌های آموزشی، همچنین امکان ارائه نظر و پیشنهاد برای هر رأی توسط مردم، وکلا، کارشناسان و صاحب‌نظران و راه‌اندازی سامانه احراز هویت برخط قوه قضائیه در راستای ثبت نام ثنای غیرحضوری اشخاص و احراز هویت برخط بدون نیاز به مراجع قضائی و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی از دیگر اقدامات مؤثر و مفید در حوزه هوشمندسازی دستگاه قضایی است.

رئیس شورای قضایی استان بیان کرد: در بحث انجام دادرسی‌های الکترنیکی و آنلاین، دادگستری استان مرکزی با برگزاری جلسات تحقیق و رسیدگی مجازی و غیرحضوری با زندانیان در سال 1402 با قریب به انجام  100درصد دادرسی الکترونیک در بین سه استان برتر کشور قرار دارد.

 جزائی با اشاره به راه‌اندازی سامانه سجل محکومین مالی در دادگستری استان خاطرنشان کرد: مردم با استفاده از این سامانه می‌توانند در معاملات اقتصادی و مالی با رضایت طرف معامله، به‌صورت برخط از سوابق محکومیت‌های مالی او مطلع شوند و به این ترتیب از معامله با افراد دارای سوء‌سابقه خودداری کنند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • رسیدگی به هزار و ۳۵۸ پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد
  • میزان جریمه‌های تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد در فروردین اعلام شد
  • مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی شهرستان بهمئی
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات
  • ورود بیش از ۱۳۰۰ پرونده تخلفاتی به تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • کارمند بانک درپی اختلاس منفصل از خدمت شد
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی