Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:54:26 GMT

آتشی که حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۹۵۹۲

آتشی که حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر گفت: آتش زدن علف های هرز بعد از برداشت محصول باعث کاهش حاصلخیزی خاک می شود.

کیوان وریج کاظمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه آتش زدن علف های هرز بعد از برداشت محصول باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های خاک و رطوبت آن می شود، اظهار کرد: آتش زدن علف های هرز بعد از برداشت محصول به ساختمان خاک ضربه زیادی  وارد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: برخی از کشاورزان بقایای زراعی زمین خود برای کاشت راحت تر محصول در فصل بعدی می سوزانند که اگر این آتش سوزی کنترل نشود به جنگل و مرتع آسیب وارد می کند.

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی نوشهر با اشاره به اینکه علوفه یک نعمت خدادای است که طبیعت به رایگان در اختیار بشر با ارزش اقتصادی زیادی قرار داده است، گفت: مرتع داران به عنوان گمنامان بی ادعا در منابع طبیعی هستند و بدون مشارکت مردم معنا پیدا نمی کند.

وریج کاظمی با بیان اینکه سطح مراتع نوشهر 197 هزار و 154 هکتار است، خاطرنشان کرد: در این عرصه بیش از 360 هزار واحد دامی در طول 90 تا صد روز به استفاده و بهره برداری می پردازند.

وی با اشاره به اینکه تعداد سامانه های حوزه نوشهر 303 مرتع ییلاقی تابستانه است که بیش از سه هزار و 480 دامدار و بهره بردار دارد، افزود: اگر حداقل میزان تولید در هر هکتار 350 کیلو برآورد شود با توجه به قیمت اعلامی علوفه مرتعی از سوی سازمان جنگل ها که به ازای هر کیلو هزار و 50 تومان است بیش از 70 میلیارد تومان ارزش این میزان علوفه در غرب مازندران است که طبیعت به رایگان در اختیار دامداران و بهره برداران قرار داده است.

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر ادامه داد: با ارزش افزوده این میزان  مرتع که به تولید پروتئین منجر می شود بیش از 200 میلیارد تومان گردش اقتصادی بوجود می آورد.

وریج کاظمی با اشاره به اینکه بارش مناسب باران امسال باعث افزایش 30 درصدی تولید علوفه در مراتع غرب مازندران شده است بیان کرد: این افزایش تولید 30 میلیارد تومان برارزش علوفه امسال افزوده شد.

وی ورود زود هنگام دام، دام مازاد بر ظرفیت و عدم رعایت زمان خروج دام را سه عامل مهم آسیب به مراتع عنوان کرد و گفت: عدم رعایت زمان ورود دام  بزرگترین خسارتی است که باعث آسیب به سیکل فنولوژیکی گیاهان مرتعی می شود و آن ها را  دچار مخاطره می کند.

رییس  مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر تصریح کرد: از دامداران درخواست می شود در این موضوع مهم با اداره کل منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند و دام را قبل از به بذر نشستن و زمان گل دهی پوشش گیاهی وارد مرتع نکنند این مرتع به عنوان سرمایه عظیم باید حفظ شود.

وریج کاظمی خاطر نشان کرد: سطح مراتع تنکابن و چالوس بیشترین سطح مراتع در غرب مازندران را دارد و کمترین سطح متعلق به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر است که اداره منابع طبیعی کجور ازآن منفک شد و عباس آباد نیز دارای کمترین مرتع است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش سوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۹۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

سرهنگ محسن مرادی صادق در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به گرم شدن هوا احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع وجود دارد، افزود: افزود: لازم است کلیه نیروهای منابع طبیعی در آماده باش کامل باشند.

وی افزود: در چند روز گذشته دمای هوا افزایش یافته و این احتمال می‌رود براثر سهل نگاری آسیبی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی برسد.

وی از مسافران و گردشگران خواست بدلیل خشکی هوا از روشن کردن آتش خودداری نمایند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نوشهر از کلیه شهروندان خواست در صورت مشاهده آثار آتش سوزی بدون فوت وقت مراتب را با کد امداد جنگل به شماره ١۵٠۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

کد خبر 6081858

دیگر خبرها

  • ممنوعیت چرای زودهنگام دام در عرصه‌های منابع طبیعی بوئین میاندشت
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند