Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری- بر اساس آخرین مطالعات انجام شده حدود ۲۶ و چهار دهم درصد در کشور و در استان مازندران بالغ بر ۳۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار فشار خون بالا هستند که مهم ترین علت این عارضه، تغذیه با مصرف زیاد نمک است.

قدس آنلاین - گروه استان ها-حسین احمدی: بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت ۳۳ درصد از مبتلایان بزرگسالان می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر از هر ۳ فرد بزرگسال یک نفر مبتلا به پر فشاری خون است و هر چه سن افزایش می یابد خطر ابتلا به پرفشاری خون هم بیشتر می شود.

مصرف زیاد نمک یکی از علل مهم ابتلا به فشار خون بالاست و مطالعات انجام شده حاکی از آن است که کاهش حدود ۶ گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش ۲۴ درصدی سکته مغزی و کاهش  ۱۸ درصدی بیماری عروق کرونر می شود و حدود ۲ و نیم میلیون مرگ و میر را  نیز کاهش می دهد.

در ایران نیز مطالعه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر حاکی از آن است که ۸۲ درصد علل مرگ و میر مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی است و بیش از یک چهارم جمعیت کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند.

دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در زمینه نمک است، اظهار کرد: ایرانی ها دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند.

دکتر محسن اعرابی افزود: میانگین روزانه مصرف نمک مردم کشور ما ۲-۳ برابر استاندارد جهانی است.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده حدود ۲۶ و چهار دهم درصد در کشور و در استان مازندران بالغ بر ۳۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار فشار خون بالا هستند که مهم ترین علت این عارضه، تغذیه با مصرف زیاد نمک است.

دکتر اعرابی خاطر نشان ساخت: حداکثر مقدار مصرف  روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم (یک قاشق چای خوری) است که معادل ۲ هزار میلی گرم سدیم می باشد و افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی وعرو قی و کودکان باید روزانه کمتر از ۳ گرم نمک (معادل  ۱۲۰۰میلی گرم سدیم) مصرف کنند.

بازنگری استاندارد در محصولات غذایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر بازنگری های تخصصی و کارشناسی در زمینه مصرف نمک گفت: بازنگری استاندارد در محصولات غذایی در حوزه نظارت معاونت بهداشتی در خصوص حدود مجاز میزان نمک قید شده در نان های سنتی در سال ۹۵ نشان می دهد که مصرف نمک در این حیطه از میزان یک و هشت دهم درصد به یک درصد کاهش یافته است.

 اعرابی افزود: ۳هزار و ۲۷۵ نمونه اخذ شده استانی در حیطه نان سنتی در سال ۹۵ نشان  داده است که تعداد ۶۱۵ نمونه دارای بیش از حد استاندارد مصرف نمک مبنی بر ۱۸ و هفت دهم درصد بوده است.

وی گفت: در سال گذشته نیز از ۳ هزار و ۴۹۷ نمونه اخذ شده در زمینه مصرف نمک در استان، ۴۰۸ نمونه مصرف بیش از حد استاندارد را نشان داده، بگونه ای که میزان مصرف نمک ۱۱ و شش دهم درصد بوده است.

همچنین در نه ماهه سال گذشته، ۱۹۲ نمونه از ۲ هزار و ۳۲۴ نمونه اخذ شده استانی، مصرف معادل ۸ و دو دهم درصد را نمایان ساختند، که این حد نیز خارج از استاندارد مصرف نمک در نان های سنتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص نمک سنجی لبنیات سنتی از جمله دوغ، اظهار داشت: از ۱۹۰ نمونه برداشت شده در سال گذشته فقط چهار نمونه میزان مصرف نمک بیشتر از یک درصد بوده و بقیه از میزان مصرف یک درصد فراتر نرفته اند.

شورپزها جریمه می شوند

رئیس مرکز بهداشت مازندران با اشاره به تشدید و دقت بازرسی های استانی بهداشت محیط در سطح عرضه مواد غذایی بخصوص از لحاظ میزان مصرف نمک، گفت: در غالب بازرسی ها عرضه مواد غذایی بخصوص در بخش شوری از دستگاههای پرتابل شوری سنجی استفاده و با متخلفین در این زمینه برخورد قانونی می شود.

اعرابی افزود: به تازگی دو طرح پژوهشی تعیین میزان مصرف نمک و قند و شکر و چربی با مشارکت سازمان بهداشت جهانی و دفتر بهبود تغذیه برای بروز کردن داده‌های مصرف و تامین داده‌های معتبر و دقیق برای سیاست‌گذاری و تدوین سیاست‌های غذایی در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور انجام شد که نتایج این طرح نشان می دهد که میزان نمک دریافتی در جمعیت ایران ۱۰ و  نُه دهم گرم - روز است به گونه ای که ۵۴ درصد از سهم نمک اضافه ‌شده در موقع پخت غذا یا نمکدان در تامین سدیم دریافتی بیش از نیمی از کل دریافت را تشکیل می‌دهد و پس از آن مهمترین منبع تامین سدیم نان و پینر است.

وی یادآور شد: براساس نتایج این طرح متوسط نمک دریافتی روزانه در بیش از ۸۰ درصد نمونه‌ها بالاتر از مقدار توصیه ‌شده ۵ گرم - روز است و متوسط دریافت قند کل ۱۰۲ گرم - روز بود که حدود ۱۸ درصد از کل انرژی دریافتی را تشکیل می‌داد و مهمترین منابع تامین قند کل در رژیم غذایی انواع نوشابه، قند و شکر، کیک و شیرینی و انواع آب ‌نبات بود.

نصب نشانگر تغذیه ای بر روی محصولات

همچنین معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای آگاه سازی مردم از میزان کالری دریافتی ناشی از مصرف مواد غذایی بسته بندی، بسیج عمومی کاهش قند و شکر، اسیدهای چرب و نمک در استان را با اجرای نشانگر تغذیه ای در دستور کار قرار داده است.

دکتر محمدرضا شیران افزود: این  معاونت برای اجرای طرح ملی کاهش روغن ، قند و شکر و نمک در تولیدات صنایع غذایی مازندران نشست هایی را با این واحدها که ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی استان را تشکیل می دهند، برگزار کرده است.

وی اضافه کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مازندران  برای کاستن استانداردهای فعلی استفاده از این مواد مضر، با اجرای طرح کاهش قند و شکر، نمک، چربی و اسیدهای چرب، اصلاح پروانه و نصب برچسب رنگی نشانگر تغذیه ای در محصولات غذایی کارخانه ای در صنایع غذایی فعال مازندران و واحدهای سنتی  تلاش کرده تا مصرف کننده برای تهیه غذای مناسب تر، مواد خوراکی را با دقت و براساس اطلاعات راهنمای تغذیه ای چراغ راهنمای نصب شده در محصولات انتخاب کند.

معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: برای اجرایی شدن این طرح به همکاری این واحدهای صنعتی و سایر دستگاه ها از جمله سازمان صمت برای صدور پروانه جدید با شرایط تازه نیاز داشتیم که این کار نیز انجام شده و برچسب نشاگر تغذیه ای تغییر یافت.

شیران اعلام کرد: برچسب میزان کالری در مواد غذایی صنعتی با علامت قرمز، زرد و سبز در بسته بندی نمایان شد و مردم همانند علامت استاندارد می توانند این برچسب را نیز مورد توجه قراردهند و با توجه به وضعیت جسمی خودشان برای مصرف  تصمیم گیرند.

پروانه صنایع غذایی اصلاح می شود

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به موازات نظارت های ایمنی از نظر مخاطرات بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و میکروبی در زمینه بررسی سلامت مواد غذایی، سیاست گذاری و برنامه ریزی کرده که این امر بعلت شیوع بیماری های غیر واگیر صورت گرفته است.

حسین مکرمی خاطر نشان ساخت: در ارزیابی سلامتی موادغذایی اصلاح پروانه های عرضه کنندگان مورد تاکید قرار می گیرد تا مردم با آگاهی بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خودشان را انتخاب و تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه روند اصلاح پروانه عرضه کنندگان مواد غذایی در استان در زمینه های کمیت و کیفیت ترکیبات مواد غذایی توسط کارشناسان خبره صورت می گیرد، افزود: در این زمینه کد ویژه ای توسط معاونت غذا دارو تعیین شده که در استان مازندران دو رقم اول آغازین این کد عدد ۴۹ است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به برگزاری کارگاه های توجیهی و آموزشی ادواری نمک سنجی توسط معاونت غذاو دارو در استان، اظهار داشت: این کارگاه ها با حضور مسئولین فنی صنایع گوناگون تولید مواد غذایی استان برگزار و طی این نشست های آموزشی، استانداردهای جدید و نیاز سنجی شده مصارف نمک تبیین و ابلاغ می گردد.

مکرمی همچنین از اصلاح کارشناسی پروانه های مواد غذایی در استان خبر داد و افزود: طی سه سال گذشته تعداد ۴۱۹ پروانه عرضه فراورده های لبنی، خشکبار، کنسروی و نیمه کنسروی، گوشتی، روغن و مار گارین در حیطه کاهش اصلاح شده و این روند با بکار گیری دقیق ترین موارد فنی ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر ضرورت ارزیابی، بررسی و اصلاح نحوه عرضه و سبد غذای صنعتی شهروندان، اقدام علمی نظارتی در این باب توسط دستگاه های ذیربط صنفی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.

نشانه های رنگی، چراغ راهنمای مصرف کنندگان

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اقدامات اخیر معاونت غذا و دارو مبنی بر بهره گیری از نشانه های رنگی در تشخیص میزان وجود نمک، چربی و شکر در مواد غذایی گفت: این اقدام در سلامت انتخاب یاریگر مطلوبی برای شهروندان است و بعنوان چراغ های راهنمای مصرف کنندگان محسوب می شود.

مکرمی اضافه کرد: فراورده های لبنی، گوشتی و کنسروی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و معاونت غذا دارو برای فزونی رقابت تولید کنندگان و عرضه کنندگان اینگونه مواد غذایی، برنامه های تشویقی متعدد در نظر گرفته که عدم پرداخت حق تجدید پروانه ها یکی از این موارد تشویقی است.

وی با تاکید بر تاثیر گذاری اصلاح پروانه های تولید کنندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی در سبد کالای مردم ، اظهار داشت: ما در صدد هستیم با تحقیقات بیشتر این امر را بصورت روز افزون تر در راستای سلامت جامعه انجام دهیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیماری تغذیه حسین احمدی سدیم سلامتی شور فشارخون مازندران مواد غذایی نشانه های رنگی نمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۰۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در مازندران

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه از تاریخ ۲۴ اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۲۲ هزار و ۱۶۶ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی توسط کارشناسان بهداشتی انجام شد گفت: در این بازرسی‌ها ۱۰ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم، ۱۰۶ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف تعطیل و تعداد یک هزار و ۲۹۹ اخطاریه بهداشتی صادر شد.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد غلامی سه شنبه ۷ فروردین ضمن گرامیداشت ایام نوروز و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم مازندران، در تشریح طرح سلامت نوروزی در استان اظهار کرد: این برنامه با هدف حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه و مسافران نوروزی از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته الی ۱۴ فروردین ماه سال جاری توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سراسر استان اجرا می‌شود.

غلامی خاطرنشان کرد: تعداد کلرسنجی آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی از زمان آغاز طرح سلامت نوروزی بیش از ۹ هزار و ۶۳۶ مورد بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از هموطنان خواست در صورت هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند تا کارشناسان در اسرع وقت رسیدگی کنند.

غلامی افزود: از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته تا ۶ فروردین ماه سال جاری بیش از ۱۴۳ هزار و ۸۳۶  نفر در بخش اورژانس بیمارستانی ویزیت شدند و ۲۹۰۲ جراحی و ۷۶۴ زایمان انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد ماموریت انجام شده توسط اورژانس۱۱۵ را در این مدت هشت هزار و ۶۳۹ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۰۲۰ ماموریت مربوط به انتقال مصدومان تصادفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی بوده که متاسفانه ۲ نفر از مصدومان علیرغم تلاش کادر اورژانس فوت شدند که این میزان در مقایسه با همین مدت در سال گذشته ۷۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تعداد ۹ مصدوم تروما و تصادفی انتقال یافته در بیمارستان‌ها نیز متأسفانه در این مدت فوت شدند که این آمار نیز نسبت به سال گذشته حدود ۴۷ درصد کاهش داشته‌است، متذکر شد: البته اینکه محل فوت چه تعداد از فوت‌شدگان تروما و حوادث جاده‌ای در صحنه حادثه، یا حین انتقال و یا در بیمارستان بوده است، معیار مناسبی برای تحلیل نیست، بلکه در این خصوص باید شدت حادثه نیز در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: حتی ممکن است مصدوم در صحنه حادثه علائم حیاتی داشته باشد اما به دلیل آسیب‌های مغزی، شکمی و یا آسیب‌های شدید به قفسه سینه عملاً در شرایطی به بیمارستان برسد که امکان احیای وی نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: همه مراکز درمانی استان مجهز به بخش اورژانس هستند و بیماران ترومایی را پذیرش کرده و اقدامات درمانی برای آنها به فوریت انجام می‌شود و در صورت نیاز به جراحی‌های سنگین و پیچیده تر به بیمارستان‌های دیگر ارجاع می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هدررفت روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان + آمار
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • ۵ ابرماده غذایی ارزان که کلید کاهش وزن و جلوگیری از طاسی هستند
  • برای باهوش‌تر شدن، این مواد غذایی را بخورید
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟
  • مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته در «دیلم» جمع آوری شد
  • ۲۲ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در مازندران
  • ۱۱۲ مرکز خدمات نوروزی و اقامتی غیرمجاز پلمب شد
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید