Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:50:43 GMT

گرمای هوا و قصه تکراری قطعی آب

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۱۱۴۰

گرمای هوا و قصه تکراری قطعی آب

به گزارش ایرنا، معضل قطعی آب همه ساله با فرارسیدن فصول گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکان گریبان گیر مردم بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه شهروندان زاهدانی می‌شود، گرمایی که به تناسب شدت آن سبب افت فشار و قطعی‌های مکرر آب می‌شود.

بارندگی‌های بهمن و اسفند پارسال و فروردین امسال و جاری شدن سیلاب در رودخانه هیرمند که پس از حدود ۲ دهه خشکسالی سبب آبگیری چاه نیمه‌ها و بخشی از تالاب هامون شد مردم زاهدان و برخی شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان را امیدوار به عبور از خشکسالی و کم آبی کرد اما دیری نپایید که از لوله‌ها و شیرهای آب منازل بجای آب هوا خارج می‌شود و در گرمای ۴۰ درجه‌ای دما بی آبی مردم را کلافه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروندی می‌گفت: با حجم بارندگی و آب وارده به رودخانه هیرمند اصلاً فکر نمی‌کردیم امسال با مشکل کم آبی رو به رو شویم اما هنوز تابستان شروع نشده شدت کم آبی آزار دهنده شده است.

در چند روز گذشته قطعی‌های مکرر آب در شهر زاهدان سبب بروز مشکلات عدیده و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از جانب مردم شده است، مشکلاتی که گویا مردم زاهدان همواره مجبور به تحمل آن هستند.

فصل گرما و نیاز شدید آبی به ویژه در این استان خشک و کویری با گرمای غیر قابل تحمل و پیش از فصل تابستان ایجاب می‌کند راهکارهای آبی مطمئن و پایدار برای برون رفت از این مشکل ارائه شود، مشکلی که امروزه به یک معضل در شهر زاهدان و سایر شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر مسئولان دست اندرکار است.

محسن سارانی یکی از ساکنان بلوار انقلاب شهر زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند هفته‌ای است که با قطعی مکرر آب در طول روز مواجه هستیم مشکلی که علاوه بر شست و شو و نظافت موجب عدم استفاده از کولرهای آبی با توجه به شدت گرما شده است.

وی ادامه داد: شدت گرما و قطعی مکرر آب آن هم بدون اطلاع رسانی قبلی سبب شده تا در حوزه ذخیره سازی آب نیز مشکل داشته و عملاً هیچ‌گونه آبی برای استفاده نداشته باشیم.

سارانی بیان کرد: با توجه به گرمای هوا در سیستان و بلوچستان و استفاده خانوارها از کولر آبی نبود آب باعث شده تا نتوانیم از کولر نیز استفاده کنیم.

حسین علی موسوی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی گفت: کمبود آب و افت فشار شبکه از سال‌ها پیش مردم این شهر را مجبور به نصب پمپ آب در منازل کرده است اما این راهکار نیز جوابگوی نیاز نیست زیرا در بسیاری از اوقات شبانه روز آبی در شبکه وجود ندارد که پمپاژ شود.

یدالله شه بخش یکی دیگر از شهروندان زاهدانی ساکن خیابان شهید پهلوانی بیان کرد: مدتی است که شاهد افت شدید فشار و قطعی مکرر آب در این منطقه هستیم، افت فشاری که گاهاً در واحدهای آپارتمانی به هیچ عنوان آب پمپاژ نمی‌شود.

وی ادامه داد: مشکل افت فشار و قطعی آب سالهاست که باعث مشکلاتی برای مردم مناطق مختلف شهر زاهدان شده اما متأسفانه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

شه بخش تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا مسئولان باید چاره‌ای اساسی برای رفع این قطعی‌های مکرر بیندیشند.

وی اطلاع رسانی قطعی آب در مناطق شهر را مهم دانست و اظهار داشت: روز گذشته از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب آب منزل ما و سایر همسایگان قطع بوده بدون اینکه ذخیره آبی وجود داشته باشد.

کمبود آب علت افت فشار و قطعی‌های مکرر است

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک شهر زاهدان با کسری ۳۵۰ لیتر آب در ثانیه رو به رو است که این کمبودها با اتمام پروژه خط دوم انتقال آب از سیستان به زاهدان برطرف خواهد شد.

میثم سلیمانی با بیان اینکه چهار هزار اشتراک جدید به تازگی به مجموعه مصرفی آب در شهر زاهدان اضافه شده است تصریح کرد: نداشتن منبع مطمئنی برای تولید عمده آب مشکل این شرکت در حوزه ارائه خدمات به مشترکان است.

وی کولر آبی و استفاده از این وسیله سرمایشی در فصل گرما را مشترک دوم پر مصرف عنوان کرد و افزود: هر کولر آبی در ۲۴ ساعت بیش از ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند که با توجه به کمبود آب بسیار مشکل ساز است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان بیان کرد: اتصال پمپ‌های مشترکین به شبکه‌های آب رسانی دلیلی دیگر در افت و قطعی آب برخی مناطق است چرا که بهره برداری از آب در ابتدای شبکه توزیع باعث انتقال نیافتن آب به سایر مناطق خواهد شد.

وی در مورد نقص فنی که چندی پیش در یکی از ایستگاههای پمپاژ خط انتقال آب از سیستان به زاهدان اتفاق افتاده بود گفت: این مشکل بر طرف شده و هم اینک نقصی در شبکه انتقال آب به زاهدان وجود ندارد.

سلیمانی با بیان اینکه شی که آبرسانی شهر زاهدان سه ماه در طول سال با پیک مصرف بالا رو به رو است بیان کرد: رعایت میزان مصرف و صرفه جویی آب توسط مردم نقش مهمی در کاهش افت فشار و قطعی‌های مکرر دارد.

وی توجه به زمان اوج مصرف که «ظهر و عصر» است و رعایت نکاتی چون نشستن خودرو، حیاط منزل و مواردی دیگر در این زمان را مهم دانست.

توجه ویژه مسئولان به بخش تأمین آب سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با توجه به میزان کم نزولات آسمانی یکی از استان‌های خشک و کم آب کشور به حساب می‌آید، استانی که در جنوب با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد هنوز مردمان آن از این مزیت بی بهره بوده و در شمال همچنان درگیر گرفتن حق آبه از کشور افغانستان است.

مشکل کم آبی در سیستان و بلوچستان به چند سال اخیر خلاصه نمی‌شود و مدت هاست که مردمان این سرزمین با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند مردمانی که گاه نوشیدن جرعه‌ای آب سالم و بهداشتی از جمله آرزوهایشان به حساب می‌آید.

مردم مهربان و خونگرم و قانع سیستان و بلوچستان قدر آب را به خوبی می‌دانند و هیچگاه آن را بی رویه مصرف نمی‌کنند. بسیاری از این مردم راه‌های مصرف بهینه را در طول سال‌های متمادی خشکسالی و کم آبی یافته‌اند بطوری که اگر باغچه و درختی در خانه دارند با احتیاط کامل و رعایت زمان آبدهی، آنها را با آب وضو یا شستشوهای دیگر و یا قطره‌ای آبیاری می‌کنند. بیشتر مردم خودروهای خود را با یک سطل آب و پارچه‌ای خیس تمییز می‌کنند. با این وجود با کمبود آب رو به رو هستند.

یکی از شهروندان کارمند می‌گفت: جلسات و طرح‌های زیادی برای حل مشکل کم آبی برگزار و ارائه می‌شود، مسئولان استان و کشور از دهها سال پیش تاکنون در جریان این مشکل هستند اما هنوز راه حل اساسی برای آن نیافته‌اند.

وی که خود را محمدرضا تفتی معرفی کرد، افزود: اگر بجای صرف هزینه‌های متفرقه برای تامین آب، طرح شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به شهرها و روستاهای استان اجرا می‌شد نه تنها مشکل آب آشامیدنی بلکه آب کشاورزی نیز حل می‌شد.

این شهروند زاهدانی تصریح کرد: منطقه سیستان از گذشته‌های دور برای تامین آب به رودخانه هیرمند و افغانستان وابسته بوده است در حالی که فکر می‌کردیم این منطقه از وابستگی خارج شود اما متاسفانه شهر زاهدان به عنوان مرکز استان را نیز به کشور بیگانه وابسته کرده‌ایم.

یکی از مهمترین طرح‌های تامین آب استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار انتقال آب از دریای عمان بود که مدتی نیز بر سر زبان‌ها افتاده بود اما بارش‌های چند ماه گذشته و جاری شدن سیلاب‌های فصلی و مقطعی گویا این طرح را به ورطه فراموشی برد.

به هر حال تسهیل و سرعت بخشی به طرح خط دوم انتقال آب از سیستان به زاهدان و تامین حق آبه رودخانه هیرمند و تالاب بین المللی هامون می‌تواند فعلاً به عنوان مُسکّن موقتی مشکل را حل کند و مردم را از بی آبی و کم آبی کلافه کننده نجات دهد.

تمهیدات لازم و برنامه ریزی منسجم در حوزه آبی سیستان و بلوچستان بسیار مهم و حیاتی است و باید مسئولان به این حوزه توجه ویژه ای داشته و از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را ببرند.

مردم خود کمک کننده باشند

با وجودی که مردم قدر آب را بخوبی می‌دانند اما باز هم با توجه به اینکه میزان تولیدی آب کم و کمبودهایی در این حوزه وجود دارد انتظار است شهروندان خود کمک کننده باشد و با رعایت الگوی مصرفی مناسب از هدر رفت آب جلوگیری و صرفه جویی این نعمت الهی را در اولویت قرار دهند.

از اندک شهروندانی که با شستن خودرو، آبیاری درختان و مواردی از این دست با آب آشامیدنی آن هم در شرایطی که در برخی مناطق همین شهر همشهریان مان آبی برای آشامیدن ندارند انتظار است در مصرف آب صرفه جویی کنند و مسئولان نیز در توزیع آب عدالت را بیش از پیش مد نظر قرار دهند.

همکاری و انسجام عمومی و رعایت الگوی مصرف تنها راه حل کنونی برای برون رفت از این مشکل به حساب می‌آید که امید است بیش از پیش بدان توجه شود.

۹۹۱۴ **۶۰۸۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خشکسالی آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۱۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد

امام جمعه زاهدان گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله مصطفی محامی ظهر امروز ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم اما متاسفانه با وجود همه این ویژگی‌ها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح می‌کنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.

امام جمعه زاهدان افزود: فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصه‌های مختلف آن به کار و فعالیت بپردازیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: رشته‌‌های قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی می‌پردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیب‌های کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.

وی افزود: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمی‌برند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر می‌خواهیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.

آیت‌الله محامی در پاسخ به سئوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان اظهار کرد: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبت‌هایی صورت گرفت و مسئولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهره‌گیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.

وی عنوان کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانی‌ها و پیگیری‌های متعددی طی پنج سال گذشته داشته‌ام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکرده‌اند و تازه دو سال است که موضوع حق‌آبه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی ریاست محترم جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مسئله موضع گرفتند.

وی اضافه کرد: پیگیری هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند.

امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری خود ناست چرا که مسئولان گزارش دادند که با وجود خشکسالی‌ها میزان بارندگی‌ سالیانه در جنوب استان طی این سالها دو میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان 800 میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی احداث شود می‌توان این بارندگی‌ها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر می‌گردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را می‌زند  جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال می‌کنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه می‌کند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد  و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسئولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد‌.

وی گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر می‌گردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجه‌ها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

وی گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد بود و به تدریج جایگاه دانشگاه را تضعیف می‌کند.

دیگر خبرها

  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • بارش‌های بهاری در سیستان و بلوچستان ادامه دارد
  • نخستین پایگاه اورژانس بانوان در زاهدان افتتاح شد
  • فرودگاه بین‌المللی زاهدان میزبان زائران سرزمین وحی شد
  • ۱۵ هزار متر از اراضی ملی زاهدان رفع تصرف شد
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند